2 slagen op de stationair benzineschroef en 1,5 op de hoge toeren benzineschroef voor een normaal blok. Hiermee moet ie altijd starten.
Als je blok normaal loopt kun je met de stelschroef voor het stationairgas (niet de benzineschroef) het toerental zodanig instellen dat de motor rustig loopt zonder te pruttelen. Er mag best wat rook uit de uitlaat komen.
Dus nu nog niet aan de stationair benzineschroef draaien.
Geef dan gas vanaf stationair naar volgas ( in een keer, niet geleidelijk).
1. Pakt de motor pruttelend en stotterend op, draai dan de hoge toerenschroef iedere keer 1.16 slag in totdat de motor fel oppakt en in een keer doorstoomt tot volgas. Draai daarna de hoge toerenschroef 1/16 slag uit. Hiermee voorkom je dat de motor te arm gaat draaien bij warm weer met oververhitting als gevolg.
2. Pakt de motor op, houdt ie in en gaat daarna pas langzaam naar volgas of haalt ie dat niet eens en slaat ie af, dan draai je de hoge toeren benzineschroef iedere keer 1/16 slag uit totdat de motor fel oppakt en in een keer doorstoomt tot volgas. Draai daarna de hoge toerenschroef nog 1/16 slag uit. Hiermee voorkom je dat de motor te arm gaat draaien bij warm weer met oververhitting als gevolg.
Als de motor van hoge toeren terugvalt naar lage toeren en hij valt pruttelend en hoestend uit, draai dan hierna de stationair benzineschroef iedere keer 1/8 slag in totdat de motor stationair gewoon blijft pruttelen na het gasgeven.
Als de motor van hoge toeren terugvalt naar lage toeren en hij valt in een keer uit, draai dan hierna de stationair benzineschroef iedere keer 1/8 slag uit totdat de motor stationair gewoon blijft pruttelen na het gasgeven.
Noteer hoeveel slagen je uiteindelijk hebt veranderd aan de stationair en de hoge toerenschroef en je hebt je persoonlijke basisinstelling voor je eigen motor gevonden.
P.S. Als je de stationair benzineschroef in- of uitdraaid kan het nodig zijn om ook de stationair gasschroef bij te stellen aangezien een rijker benzinemengsel (stationair benzineschroef verder uitdraaien) meer zuurstof nodig heeft om de motor op toeren te houden. Andersom geldt dat een armer mengsel minder zuurstof nodig heeft uiteraard.
Zijn er nog vragen mail me maar. Ik heb in het verleden zelf twee Marders letterlijk versleten en heb er zeker een stuk of 100 gebouwd, gerepareerd of afgesteld.
Groeten William