Batavia (Kolderstok, 1:72)

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Guest, 11 feb 2020.

  1. Guest

    Guest Guest

    Iedereen bedankt voor de leuke reacties! In deze update gaat het vooral over de elektronica in het schip. Zoals eerder gezegd heb ik dit schip voorzien van een aantal LED's aan boord, in totaal zijn dit er 8 LED's: 4 op het overloopdek, 3 in de kajuit en 1 in de lantaarn. Voor de LED's op het overloopdek heb ik 2 muurtjes gemaakt met in elk muurtje 2 LED houdertjes. Deze 2 muurtjes heb ik aan beide zijden van het beplankte dek (zie de laatste foto in de vorige update) geplaatst.
    001.jpeg
    Om het schip te voorzien van stroom, heb ik deze voorzien van een spoeltje waardoor de stroom draadloos kan worden overgedragen vanaf de standaard. In de standaard zit ook een spoeltje verwerkt, die de stroom overbrengt naar de spoel in de boot. Helaas heb ik hier geen (duidelijke) foto's van gemaakt. Met de standaard gereed was het tijd om alle lampjes te testen. En ze werkten! :D
    002.jpeg
    Aangezien de elektronica nu nog een rommeltje is, heb ik dit alle draadjes zo kort mogelijk afgeknipt, en alles bevestigd aan het valse dek. De elektronica zit verborgen onder het verdek, zodat er hier straks niks meer is van te zien.
    004.jpeg
    Met alle elektronica weggewerkt te hebben, kon ik de MDF basisplaatjes van het verdek plaatsen, en hiermee ook direct de elektronica verbergen.
    005.jpeg
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 feb 2022
  2. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Mooi weggewerkt Erik.
     
    erikverstegen vindt dit leuk.
  3. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Very neat and impressive, Erik. I am learning a lot here.
     
    erikverstegen vindt dit leuk.
  4. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.580
    Locatie:
    noord-holland
    :thumbsup::thumbsup:
     
    erikverstegen vindt dit leuk.
  5. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Mooi gedaan Erik, maar ben je zeker dat er nooit iets aan je elektronica aankomt? Zo te zien heb je hem extra goed en nooit meer bereikbaar weggemoffeld :)
    Waarom breng je de elektronica niet onder in de voet ?Als je deze hol maakt ipv een volle plank te nemen kan je er makkelijk alles in kwijt en kan je er altijd aan.
    Alle leds verder paralel schakelen en niet in serie, Er zijn er altijd die sneuvelen na een tijdje, de chinezen zijn niet onfeilbaar :)
     
    Marcus Botanicus en erikverstegen vinden dit leuk.
  6. Guest

    Guest Guest

    @Pingu57 @Heinrich @TIMBERWOLF Dankjewel!

    Bedankt Marc! Ik houd niet zo van kabels e.d. die uit het schip steken, vandaar dat ik dit alles zo onzichtbaar mogelijk heb gemaakt. Je hebt inderdaad gelijk dat dit een risico is wanneer er iets kapot gaat, maar dat risico neem ik maar voor lief. Een kapot LED'je in bijvoorbeeld de kajuit zou ik ook niet meer kunnen repareren, vandaar dat ik heb gekozen om alles maar mooi weg te werken. De LED'jes zijn wel allemaal parallel geschakeld zoals je zei :)
     
  7. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    gelukkig ken ik niets van elec dus daar moet ik me al geen zorgen om maken.
    tis te hopen dat je geen kortsluiting krijgt of u schip zou nog afbranden :stout:
     
    Marcus Botanicus en erikverstegen vinden dit leuk.
  8. Guest

    Guest Guest

    Alle draden zijn gelukkig gescheiden en er zijn geen blootgestelde draden, dus dit is gelukkig niet mogelijk :)
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  9. Guest

    Guest Guest

    In deze update laat ik vooral de huidbeplanking zien van de romp. Deze bestaat voor een deel uit notenhoutjes latjes van 1,5x6mm en 1,5x4mm (boven de waterlijn) en voor een deel uit linden latjes van 1,5x6mm (onder de waterlijn). De berghouten zijn twee op elkaar gelijmde latjes, om zo een dikkere plank te maken.

    Voor de laagste drie planken bij de kiel, de zogenoemde zandstrook, heb ik in de kieldelen een uitsparing gevijld waarin deze drie planken vallen.
    001.jpeg 004.jpeg
    Vanaf dit punt ben ik verder gaan beplanken naar boven toe, tot aan de bovenste berghout. De locaties van de kanonspoorten heb ik eerst aangegeven met een kruisje op het hout, waarna ik hier een gaatje in heb geboord zodat ik deze hierna kon uitsnijden.
    005.jpeg 006.jpeg
    Hierna moest ik alvast een viertal gepotdekselde wandjes maken en plaatsen: een bij de luizenplecht (groen geschilderd met "Green Sky" van Vallejo), een bij het bakdek in de kuil, en twee delen in de kuil (beide zwart geschilderd met "Black" van Vallejo). Ook heb ik het dekje bij de luizenplecht beplankt met 1x4mm abachi latjes (dit hoort eigenlijk 1x3mm abachi latjes te zijn, maar deze waren niet aanwezig in mijn doos, ik heb deze later nog wel gekregen van Kolderstok, de rest van de dekken worden dus wél met 1x3mm abachi latjes gemaakt :)). De twee trapjes bij de luizenplecht heb ik in vorm gevijld, en gekleurd met de walnoten beits van Kolderstok.
    007.jpeg 008.jpeg 009.jpeg
    Met de wandjes op hun plek, hoefde ik alleen nog het bolle verwulft te beplanken met linden latjes 1x4mm. Hierna kon ik de rest van de notenhouten beplanking aanbrengen. Op de spanttoppen die weggehaald moeten worden heb ik een stukje plakband geplakt om te zorgen dat hier geen lijm aan komt, zodat deze straks makkelijker weg te halen zijn. Vervolgens heb ik ook de rode (1,5x6mm, "Scarlet Red" van Vallejo) en gele (2x3mm "Flat Yellow" van Vallejo) linden latjes geplaatst, waarna de rompbeplanking compleet is. :)
    010.jpeg 011.jpeg
    Hierna heb ik de kanonspoorten eruit gesneden, en vervolgens het onderwaterschip ivoorwit ("Ivory" van Vallejo) geverfd (je ziet hier ook al een aantal delen van het galjoen zitten, dit komt later nog aan de beurt ;)).
    012.jpeg
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 feb 2022
  10. Guest

    Guest Guest

    Zoals gezegd in de vorige update, gaat het deze keer over het galjoen. :) De galjoenscheg bestaat op het origineel in Lelystad uit meerdere onderdelen, dus om dit te simuleren heb ik een aantal lijntjes in het hout gekerfd. Vervolgens heb ik de punt verjongd, en ook de krul gevormd aan de top van het galjoen. Hierna heb ik de scheg geplaatst, en ook de knie geplaatst.
    004.jpeg 005.jpeg
    Hierna heb ik de slooiknieën gemaakt en geplaatst. Aan de zijde die aan de romp wordt gemaakt heb ik een extra latje notenhout geplaatst, om zo meer 'vlees' te krijgen om de slooiknie in de juiste vorm te kunnen schuren zodat hij goed aansluit op het berghout. De onderste slooiknieën heb ik ook een stuk dunner geschuurd, zodat deze goed past tussen de sleuven voor de woelings en de kam. Vervolgens heb ik ook de uitleggers geplaatst.
    006.jpeg 008.jpeg
    Vervolgens heb ik mijn aandacht gericht op het maken van het galjoendek. Dit dek bestaat voor een groot deel uit roosters. In eerste instantie heb ik deze gemaakt bij het bijgeleverde roostermateriaal, maar in het gebruik vond ik dit niet handig werken (voornamelijk bij het op maat maken van de roosters, waarbij er wel eens wat deeltjes weg wouden vliegen :rolleyes:), maar ook vond ik ze er niet heel mooi uitzien.
    010.jpeg
    Om de nieuwe roosters te maken heb ik een freesmachientje van Proxxon gekocht, de MF 70. Hierna ben ik gaan experimenteren met het maken van de roosters. De eerste proef heb ik gemaakt uit eikenhout, en daarna met een vurenhouten lat van 20x3mm. De vurenhouten roosters zien, na een beetje nabewerking, erg goed uit naar mijn mening en hier heb ik dan ook voor gekozen om de rest van de roosters van te maken. De oude roosters heb ik weer losgesneden van het galjoendek, en vervangen met de nieuwe roosters. Het geheel heb ik gekleurd met een aantal lagen "Dark Oak" beits van Kolderstok.
    011.jpeg 013.jpeg
    Als laatste heb ik nog de kluishouten gemaakt en aangebracht. Deze zijn gemaakt uit een notenhouten latje van 3x10mm, met twee gaten: de buitenste heeft een diameter van 3,5mm en de binnenste heeft een diameter van 4mm. Vervolgens heb ik hierin de holte geschuurd in de vorm van de romp van het schip, zodat deze goed aansluit. Ook heb ik de hoeken van de kluishouten afgerond, zoals ook is gedaan op origineel in Lelystad. Nadat de twee kluishouten zijn geplaatst, heb ik de kluisgaten verder doorgeboord in de romp van het schip.
    014.jpeg 015.jpeg 016.jpeg
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 feb 2022
  11. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Erik, zit daar een knik/deuk achteraan? of vertekend de foto zo?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 feb 2022
    Herby63 en erikverstegen vinden dit leuk.
  12. Guest

    Guest Guest

    Ik denk dat het door de foto komt, in het echt is dit gewoon glad :)
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  13. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Mooi werk
     
    Herby63 en erikverstegen vinden dit leuk.
  14. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Prachtig!!:thumbsup:
     
    erikverstegen vindt dit leuk.
  15. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Prachtige scratch gebouwde galjoenroosters, Erik. My eerste poging het in die asblik beland! Ek dink nog aan n ander oplossing.
     
  16. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Vreselijk mooi gedaan Erik:rofl::rofl:
     
  17. Guest

    Guest Guest

    @*Hans* @pietsan @Heinrich @Pingu57 Bedankt!

    Ik heb besloten om voor mijn Batavia alle roosters aan te brengen. Hiervoor heb ik in eerste instantie ook een volledige set roosters gemaakt (14 stuks in totaal) met het meegeleverde roostermateriaal (hiervan had ik er extra bijbesteld bij Kolderstok), voordat ik had besloten om de roosters zelf te maken van vurenhout.
    001.jpeg 002.jpeg
    Hierna heb ik alle omrandingen gemaakt voor de roosters. Deze heb ik gemaakt van 3x10mm notenhout (oorspronkelijk bedoeld voor de rusten e.d.), en hierin een gleuf gefreesd van 4mm diep waarin het rooster komt te liggen. Aangezien de roosters zelf 3mm dik zijn, liggen de roosters dus 1mm dieper in het frame. De middenstukjes hebben aan beide kanten een sleuf van 1mm breed, en ook 4mm diep. De buitenste randen hebben ook aan de bovenkant een afronding van 45°, zoals op het origineel in Lelystad.
    003.jpeg 004.jpeg 005.jpeg
    Onder de MDF basisplaatjes heb ik extra stukjes hout gelijmd, om zo meer lijmoppervlak te creëeren voor de omrandingen van de roosters. Met behulp van van speldjes heb ik de omrandingen op de juiste diepte vastgelijmd in het dek. Op het bakdek hoort het rooster eigenlijk 1mm dieper te liggen, aangezien ik geen rekening had gehouden met het feit dat op het bakdek geen dubbele laag dekplanken liggen zoals in de kuil wel het geval is.
    006.jpeg 007.jpeg 008.jpeg
    Onder de roosters waar niks onder zit (dus het rooster op het bakdek, en het achterste rooster in de kuil heb ik zwart geschilderde stukjes hout gelijmd zodat je niet door het rooster heen kan kijken (al is dat al erg lastig :)). Vooral bij het achterste rooster in de kuil was dit belangrijk, aangezien hieronder de elektronica zit en ik geen licht wou laten doorschijnen hiervan.
    009.jpeg
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 feb 2022
  18. Guest

    Guest Guest

    Met de roosters compleet ben ik begonnen met het beplanken van het verdek. Allereerst heb ik bij spant 12 een stuk hout geplaatst om het geheel af te sluiten, en daarna heb ik alles onder het halfdek zwart geschilderd. Naast de twee gepotdekselde delen heb ik een afdekplaatje gemaakt, en deze ook zwart geschilderd. Hierna heb ik de uitstekende spanttoppen weggehaald uit de kuil.
    001.jpeg 002.jpeg 004.jpeg
    Op dit dek komt er achter de grote mast een knecht te staan, die ik heb gemaakt uit 6x6mm lindenhout. De sleuven in deze knecht zijn 1mm breed en (ik geloof) 7mm hoog, de messing schijven zijn 5mm in diameter en ook 1mm breed. De knechten heb ik gekleurd met "Medium Oak" beits van Kolderstok.

    De stukjes dek met dubbele dekplanken tussen de roosters heb ik los van het schip gemaakt, zodat ik deze met m'n freesmachine recht kan frezen zodat ze goed tussen de roosters passen. In deze dekstukjes heb ik ook de gaten aangebracht voor de mast en de knechten. De schaarstokken heb ik voorzien van een liplas.
    005.jpeg 006.jpeg 007.jpeg 008.jpeg
    Aan de buitenranden bij de verschansing in de kuil heb ik de basis van de binnenverschansing aangebracht: een balkje lindenhout 2x3mm met daarboven op een lindenhouten latje van 1x4mm, hierop komen straks de stutten e.d. te staan. Dit geheel is zwart geschilderd. Tegen deze balk komt een abachi latje van 1x4mm te liggen.
    010.jpeg
    Hierna kon de rest van het verdek worden beplankt met 0,7x3mm abachi latjes.
    012.jpeg
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 feb 2022
    TIMBERWOLF, Montgomery, pietsan en 3 anderen vinden dit leuk.
  19. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Petje af!
     
    Herby63 en erikverstegen vinden dit leuk.
  20. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.800
    Locatie:
    Ittervoort
    Inderdaad. Zeer mooi gemaakt
     
    erikverstegen vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina