batavia

Heb niets met zeil boten ,heb er ook geen verstand van ,maar ik hoop dat jullie je boten
steviger maakt ,dan je grote broer ,,de Batavia

Hier woei een mast van dek af ,zonder dat er een zeil aan gemonteerd zat
Heb wel eens gehoord, dat er in een hevige storm masten braken van zeilschepen ,maar dat er zomaar een mast breekt, zonder dat er een zeil aanzat , heb ik nog nooit gehoord
Hoe deden ze het dan vroeger ???
Dit is een wereld primeur

mvg
motormuis

Misschien bestonden de masten vroeger uit 1 deel?
Of een beetje gare tuigage.

Volgens de commandant van de Amerigo Vespucci wordt al het touwwerk volgens strak schema vernieuwd....

Dit is niet de mast die gebroken is zo te zien. Het lijkt de verbinding tussen het onderste en middelste gedeelte van de mast die het begeven heeft (mast bestaat uit 3 delen).

full

Blijft slordig!!

Groet,

Ad

Laatst bewerkt door een moderator:
4 delen zelfs, Ad... inclusief vlaggemast.

Vroeguh... (vanaf 1992 tm 2004) ben ik rondleider geweest op de Bataviawerf. 1 x in de 5 weken. Was erg leuk.
Toen de Batavia voor de wal lag had men in de winter toen de gewoonte om de "stengen te schieten". De stengen (verlengstukken van de masten) liet men dan naar beneden zakken en pleegde men onderhoud aan zowel de stengen als de masten. In het voorjaar hees men de hele handel weer naar boven. Een heidens karwei, maar wel verstandig. Deed men in de 17e eeuw ook, als een schip langer voor de wal lag.
De laatste paar jaar heeft men dit op de Bataviawerf niet meer gedaan. Ik kan me zo voorstellen om de bezoekers niet teleur te stellen.
Het is echter wel het behoud van je masten als je ze 1 x per jaar goed onderhoud en inspecteert. Jammer voor het publiek als die stengen weg zijn, maar ja...

Als bezoekersaantallen gaan preveleren boven behoud van materiaal (lees: geld is belangrijker dan onderhoud) dan gaan er dingen fout op den duur...

Harm: de constructie van die masten is beslist géén knoeiwerk. Maar sinds dat Willem Vos en zijn vrouw en zoon "van de werf af zijn geschopt" (ik kan er geen andere term voor verzinnen) zijn andere zaken belangrijker geworden dan het behoud van een spiegelretourschip.
Zie hier het resultaat.

Als bezoekersaantallen gaan preveleren boven behoud van materiaal (lees: geld is belangrijker dan onderhoud) dan gaan er dingen fout op den duur...

Harm: de constructie van die masten is beslist géén knoeiwerk. Maar sinds dat Willem Vos en zijn vrouw en zoon "van de werf af zijn geschopt" (ik kan er geen andere term voor verzinnen) zijn andere zaken belangrijker geworden dan het behoud van een spiegelretourschip.
Zie hier het resultaat.

Hopelijk zit je er naast met deze uitspraak maar ben bang dat je best wel eens gelijk kan hebben... ZONDE!

En dat voor een paar extra eurotjes...

Vele malen langs gevaren op weg terug naar de haven, blijft elke keer weer een prachtig schip om te zien.

Duidelijk verhaal Roel.
Ook elders wordt op die manier gedacht.
Iedereen die over het terrein loopt (ook al is het maar om niet te hoeven omlopen) wordt geteld als bezoeker.
Dat getal gaat naar de gemeente en wordt daar gezien als bezoeker.
Sluit de omweg af en iedereen moet over jouw terrein; geeft heel veel tel pulsen.
Alleen echte bezoekers levert het niet op.
(zulke mensen komen ook geen bakkie doen of anders geld bij je brengen).

Ik kan begrijpen dat een korte termijn denkende (meestal tijdelijke) direkteur dan denkt dat onderhoud geld kost en slecht is voor het aantal bezoekers.

Zulk volk wordt meestal niet gehinderd door enige kennis en inzicht.

Iedereen denkt nu: Jammer dat "Nederland" nog niet eens zo'n badkuip kan onderhouden.

4 delen zelfs, Ad... inclusief vlaggemast.

Bedankt voor de aanvulling, Roel. Is op de foto ook niet te missen, ik keek achterom naar m'n Victory, en die heeft geen vlaggemast op de grote mast.

Ik verbaas me toch wel als ik naar de foto kijk. Ik zie nu (was me eerst niet opgevallen) dat het marswant aan stuurboordzijde slap staat, en dat de mars tussen de grote mast en de grootsteng nog recht staat (moeilijk te zien). Dat zou dan toch moeten betekenen dat het bakboord marswant niet meer in tact is, of in ieder geval op de één of andere manier is gelost?

Ik probeer aan de hand van m'n Victory te beredeneren wat er is gebeurd, maar echt duidelijk wordt het niet. En reproduceren gaat me iets te ver.....

Groet,

Ad

Laatst bewerkt:
En reproduceren gaat me iets te ver.....

Is alleen maar giswerk.
Mogelijk is de steng gezakt doordat het slothout (borg dat de steng niet zakken kan) niet sterk genoeg meer was.
De eerste ra van de steng hangt nu (als borg) op het ezelsoor.(verbinding tussen masttop en oog waarin de steng in op en neer kan)
Dat ezelsoor lijkt verdraaid, omdat het lijkt dat de stengvoet nog wel op zijn plek zit tussen de zalingen.

Best interessant om een boek erbij te pakken om te gissen wat het zou kunnen zijn.
Je leert nu wel hoe het heeft gezeten. :D

Als het blijkt dat dit is ontstaan door nalatig onderhoud dan zal de verzekering de kosten ook niet uitkeren. Moeten er heel veel bezoekertjes komen om dit geld op tafel te brengen...

Ik zou zeggen haal Willem Vos terug! Niemand weet beter wat het beste is voor de Batavia...

Groeten Paul

De familie Vos en de Bataviawerf leven al jaren op voet van oorlog.
Elke keer als Willem of Jan iets roepen, gaat de werf meteen in de verdediging en schilderen hen af als een stelletje rancuneuze amateurs...

Da's een van de redenen dat ik indertijd (samen met mijn gehele team) afscheid heb genomen van de werf.

Ik kan me nog iets herinneren over ruzie net voor SAIL.
Allemaal bobo's aan boord en het klootjes volk (de bouwers/vrijwilligers) mocht niet mee.

Back