batteries with 10,000 charge cycles

ron van sommeren

Forum veteraan
Net uit het lab:
German researchers create a lithium-ion battery that retains 85% of its capacity after 10,000 charges
en
ZSW: Lithium ion cells from Ulm/Germany with top values

Hochleistungszelle-aus-Ulm.jpg.492x0_q85_crop-smart.jpg

Onder welke omstandigheden halen ze die 10.000 cycle's ?? ;-)
Vast niet onder bruikbare omstandigheden voor ons...

Verzonden vanaf Tam-Tam V1.2.5

Elke 2 uur ontladen, niet extreem dus.
Type 18650 heeft een afmeting van Ø18 mm en 65 mm lang en is dus wat groter dan AA. Ik kende deze niet, maar wordt kennelijk voor hybride aandrijvingen gebruikt.

Groet,

Ad

Ik kende de cel wel... Is een veel gebruikt formaat in o.a. led zaklampen en de betere fietsverlichting die echt zicht bied in het donker. Die heb ik toevallig allebei in bezit...

Als ze een beetje redelijke capaciteit en ontlading hebben zijn ze vooral daar bruikbaar.

In de modelbouw zie ik verder nog niet echt een toepassing aangezien de meeste cellen maar goed zijn voor een 2~3A max bij constante belasting. Wat gezien formaat en gewicht erg weinig is , zeker in vergelijk met lipo's...

Dit is ook veelvuldig terug te vinden op het candlepower forum waar ze geregeld "shootouts" of simpelweg vergelijkende tests doen met de wat zwaardere zaklampen qua lichtopbrengst. Vaak met hele mooie grafieken en dergelijke waarbij een hoop cellen gigantisch door de mand vallen.

In de modelbouw zie ik verder nog niet echt een toepassing aangezien de meeste cellen maar goed zijn voor een 2~3A max bij constante belasting. Wat gezien formaat en gewicht erg weinig is , zeker in vergelijk met lipo's...

Ach, modelbouw in nog wel wat meer dan (op)vliegen hoor.:mrgreen:
Ik koop straks voor m'n nieuwe bootje denk ik gewoon nog een loodgel accu omdat ik dat gewicht wel kan gebruiken. En dan vliegen je centjes ook niet zo hard je portemonnee uit:D.
Doelmarkt is de auto industrie begrijp ik. Als het daarvoor geschikt wordt, waarom dan niet voor modelbouw.

Groet,

Ad

Ik rij en vaar voornamelijk Ad , vliegen doe ik heel af en toe 's :mrgreen:

Het nadeel van de cellen is het hoge gewicht vs de zeer beperkte stroom die ze leveren....

2~3 A is over het algemeen net genoeg voor hele kleine modellen , waar je deze cellen weer niet zo snel of simpelweg niet in kwijt kan.

Wil je er ook maar een beetje vermogen uit kunnen halen moet je er een X aantal parallel zetten... Daarmee nemen zowel gewicht als ingenomen ruimte weer drastische sprongen , terwijl je in het gemiddelde model juist zoveel mogelijk capaciteit in een zo klein en licht mogelijk pakketje wil...

In de autoindustrie kijken ze daar niet zo naar , ze zetten er een X aantal parallel en dat vervolgens weer een X aantal keer in serie... Zowel ruimte als gewicht zijn daar veel minder van belang als bij ons.

Op het moment dat ze cellen gaan maken die tientallen ampere's kunnen leveren wordt het misschien interessant , nu is het dat bij laaaannnnngggeeee na niet ;-)

Ik rij en vaar voornamelijk Ad , vliegen doe ik heel af en toe 's :mrgreen:

OK, maar ik vermoed dan toch niet al te rustig:D.
Het bootje waar ik nu mee bezig ben heeft motoren met een blokkeerstroom van onder de 2 A. Ik zou daar dus best mee weg kunnen. Ik heb het dus duidelijk niet over speedboten, die zitten al lang aan de borstelloze installaties en lipo's.
Maar voor de "rustige" vaart kan je het nog best doen met zware borstel motoren en loodaccu's of eventueel NiMH pakketten.

Aan de andere kant zie ik het voordeel van zo'n enorme levensduur voor modelbouwers ook niet zo. De energiedichtheid is naar ik begrijp vergelijkbaar met bestaande accu's, dus dat levert ook niks op. Voor auto's is de levensduur wel van levensbelang, het huidige systeem waarbij de accu's geleased worden vind ik drie keer niks.

Groet,

Ad

Dat zullen dan kleine motortjes of erg traag lopende zijn ;-) Een beetje borstelmotor trekt ook al gauw meer dan die 2A.

Ik kreeg de pdf niet open , maar als de energiedichtheid vergelijkbaar met gangbare cellen is heb je het over pak m beet 2000~2500mAh cellen. Dan ben je beter af met de huidige lipo's ;-)

Dat leasen van zo'n accu lijkt me ook niks nee... Was voor mij vorig jaar ook de rede om over te stappen van KPN naar T-Mobile... Ga echt geen mobieltje leasen :!:

Dat leasen van zo'n accu lijkt me ook niks nee...

Ik denk dat als de nieuwprijs van de accu's gelijk bij de nieuwprijs van de auto komt, elektrisch rijden voor veel mensen er een stuk minder aantrekkelijk uit gaat zien.
Wat ik zie is dat ze voor twee nieuwe Renaults die op de markt komen de accu's tussen de 70 en 80 € per maand gaan kosten. Nu weet ik niet wat de afschrijvingstermijn is, maar het is duidelijk dat het een substantieel bedrag wordt.
Een grote onbekende is voor later wat de tweedehandsprijs van dit soort auto's wordt. Als die accukosten zo blijven zal dat ook niet gunstig uitvallen denk ik.

Dat zullen dan kleine motortjes of erg traag lopende zijn :wink: Een beetje borstelmotor trekt ook al gauw meer dan die 2A.

Het zijn Bühler motoren, en wat ik begrijp zijn dat wel speciale gevallen. Motor van mij draait 4000 omw/min bij 12 volt.

Groet,

Ad

Back