PH-TVS
verslagschrijvers
AMSTERDAM - De accu’s van smartphones halen het einde van de dag niet eens. Over drie jaar laad je ze in enkele seconden weer op, meldt lifestylemagazine Bright.nl dinsdag op de website.
Ingenieurs namen het bekende lithium uit batterijen en pastten dit zo aan zodat ze niet alleen in secondes opladen maar tevens langer meegaan. Dit maakt het mogelijk in de nabije toekomst kleinere batterijen te maken omdat je minder lithium nodig hebt.
Lithium-batterijen kunnen veel energie opslaan maar zijn traag met dit af te geven. Wetenschappers dachten dat dit kwam omdat lithium-ionen en elektronen zich te langzaam door het materiaal begeven.
Uit berekeningen blijkt nu dat lithium-ionen zich wel snel kunnen verplaatsen als ze vanaf het oppervlak via zogenaamde tunnels door het materiaal kunnen. De ingenieurs ontwikkelden daarom een nieuwe oppervlaktestructuur waardoor de ionen zich wel snel aan de buitenkant van het materiaal kunnen verplaatsen.
Een prototype batterij kan zich zo in 10 tot 20 seconden opladen in plaats van 6 minuten. Deze ontwikkeling zou de elektrische auto wellicht een extra duwtje in de rug kunnen geven omdat je bij een elektriciteitspomp je accu’s dan net zo snel als een brandstofauto kunt voltanken. Twee bedrijven hebben voor de technologie al een licentie. Verwachting is dat dergelijke batterijen en accu’s binnen drie jaar op de markt zijn.
Ingenieurs namen het bekende lithium uit batterijen en pastten dit zo aan zodat ze niet alleen in secondes opladen maar tevens langer meegaan. Dit maakt het mogelijk in de nabije toekomst kleinere batterijen te maken omdat je minder lithium nodig hebt.
Lithium-batterijen kunnen veel energie opslaan maar zijn traag met dit af te geven. Wetenschappers dachten dat dit kwam omdat lithium-ionen en elektronen zich te langzaam door het materiaal begeven.
Uit berekeningen blijkt nu dat lithium-ionen zich wel snel kunnen verplaatsen als ze vanaf het oppervlak via zogenaamde tunnels door het materiaal kunnen. De ingenieurs ontwikkelden daarom een nieuwe oppervlaktestructuur waardoor de ionen zich wel snel aan de buitenkant van het materiaal kunnen verplaatsen.
Een prototype batterij kan zich zo in 10 tot 20 seconden opladen in plaats van 6 minuten. Deze ontwikkeling zou de elektrische auto wellicht een extra duwtje in de rug kunnen geven omdat je bij een elektriciteitspomp je accu’s dan net zo snel als een brandstofauto kunt voltanken. Twee bedrijven hebben voor de technologie al een licentie. Verwachting is dat dergelijke batterijen en accu’s binnen drie jaar op de markt zijn.