batterij waterdicht

misschien in het vekeerde gedeelte van het forum maar hoe maak je een batterij goed waterdicht (lipo)? ik las al over een boterhamzakje maar bij mijn testjes daarmee ging er toch water langs.

Is het niet beter om ipv de lipo waterdicht te maken de behuizing af te dichten of eventueel een waterdichte behuizing voor de lipo te maken?

Een boterhamzakje gaat niet echt werken denk ik. Daar kan alsnog condens in ontstaan. Wellicht dat het wel meer helpt dan niets.
Een accu 'waterdicht' maken lijkt me een beetje onbegonnen werk, elektronica en water gaan gewoon niet samen.

Misschien hebben andere mensen wel tips om het voor elkaar te krijgen, of wellicht om het spatwaterdicht te maken, maar ik zou je eerder aanraden niet in extreem natte ruimten te rijden. Of wil je er een amfibievoertuig van maken?

Ik heb gisteren de batterijen ontvangen en meteen wat dingen getest:
-Een condoom scheurt
-Condens in een boterhamzakje

Zijn er nog meer tips? Op youtube kon ik op de Ni-Mh's van squirrelod na niks vinden.

Neem een plastic doosje met waterdicht afsluitbaar deksel (met rubber b.v).
Naar gelag de grote van je lipo.

B.v een bakje voor etenswaren.
Boor 2 gaatjes erin.
Door die gaatjes doe je + en - draad door voor naar de accu, aan deze draden soldeer je een stekker waar op de lipo stekker kan.
Aan de andere kant stekker voor naar de regelaar.
En op de plaats waar de stekkers er door gaan afkitten.

Dan Is je lipo 100% safe.

Neem een plastic doosje met waterdicht afsluitbaar deksel (met rubber b.v).
Naar gelag de grote van je lipo.

B.v een bakje voor etenswaren.
Boor 2 gaatjes erin.
Door die gaatjes doe je + en - draad door voor naar de accu, aan deze draden soldeer je een stekker waar op de lipo stekker kan.
Aan de andere kant stekker voor naar de regelaar.
En op de plaats waar de stekkers er door gaan afkitten.

Dan Is je lipo 100% safe.

Ik denk dat dat niet gaat passen in mijn traxxas slash maar bedankt voor de tip.

Van glasmat en epoxy kun je er zo een kokertje omheendraaien en de uiteinden er ook mee afdichten. Dan is hij ook waterdicht. Met carbon heb je een hardcase.
Jakko

als je hem vol erin zit ongetwijfeld... maar wat is de reden om je accu waterdicht te maken op een auto???

als jij hem naar afloop even droog maakt zal je niet snel wakker liggen van je lipo accu....

een plastic zakje eromheen zou al voldoende moeten zijn.. maar denk dat andere onderdelen meer problemen gaan vertonen.

na elke einde rijdag zal je de wagen compleet moeten afdrogen en lagers moeten insmeren met olie.

die slijtage gaat harder dan jouw lipo. de lipo zelf is al zo goed als waterdicht. alleen het printje aan de voorzijde is nog gevoelig voor eventuele vocht.

krimpkous, de dikke van de elektronica handel.. beide kanten doen.. dus 1 keer in de lengte en 1 keer in de breedte, de hoeken zullen elkaar dan overlappen.. maar waterdicht zal je het nooit krijgen..

Je kan hem ook ingieten in twee componenten siliconen? Net als sommige vaar(t)regelaars voor bootjes.
Noot: Accu moet bij snelle ontlading wel z'n warmte af kunnen voeren.

Huis tuin en keuken siliconen is te agressief voor elektronica. Zuurgraad.

De epoxy- en glasvezel sepciaalzaken hebben zeker het een en ander staan.

Andere suggestie die ik las was een afgesloten box of fles. Bananenstekkers ingebouwd in deksel, gelijk je lader.... Heb je wel iets verlies.... maar wel alles schoon en droog...

Maar... er zijn toch al van die speciale pakketten in de handel?

Ik dacht aan alleen de randjes die open zijn en waar de draden uit de lipo komen te sluiten met zuurvrije siliconen.

Misschien is enkele keren onderdompelen in latex verf een goede?
Regelaars zijn makkelijk op te vullen met hete lijm oid. maar heeft iemand nog een goede om een servo écht waterdicht te krijgen?

Heren,

Even vanuit een duikboot achtergrond ...

Als iets 100% waterdicht is afgeslopten krijg je bij temperatuursverlaging condensvorming. Dat is ook de reden dat wij onze subs na een vaardag even open laten staan om de condens te laten verdampen. Doe je dit niet is het vragen om corrosie-moeilijkheden op de langere termijn, die condens slaat namelijk overal neer.

Bij een 100% afgesloten lipo zul je waarschijnlijk hetzelfde krijgen. En daar zal hij niet blij mee zijn. Als je naar mijn idee je lipo aftaped met b.v. duckt-tape als je een keer door de bagger wil scheuren is het voldoende. Na het ritje de tape er weer af zodat hij weer kan ademen, en er is niets aan de hand. Dan hoef je ook alleen de niet door krimpfolie / hardcase bedekte openingen af te tapen. Wij zetten in een sub onze accu's in voorkomende gevallen gewoon in de natte ruimte zodat hij onderwater komt te staan (al is dat dan wel een lood-accu) Dat gaat zonder problemen, ik vermoed dat een lipo het ook overleefd als hij nat wordt als hij daarna maar kan drogen.

Just my two cent's ..

Servo waterdicht: naden in de behuizing insmeren met epoxy lijm, onder de hevel een passend ingevet o-ringetje. Klaar....

Gewoon alle "elektronica" insmeren met een latex achtig spulletje om het te beschermen tegen corrosie.

Overigens is het helemaal niet nodig om je accu's waterdicht te maken want water geleid niet*... Het enige waarom ik hem "waterdicht" zou maken is om vuil buiten te houden. Maar waarom zou je dat doen? Gewoon na het modder bad even je accu's goed schoonspoelen en goed laten drogen...

Al dat waterdicht maken slaat nergens op bij rc omdat de voltages zo laag zijn kunnen er gewoon geen hoge stromen gaan lopen... Ik zou zo mijn rc auto inclusief elektronica onderdompelen in een bak kraanwater als t niet slecht was voor de lagers en als ik zeker wist dat water niets met de esc doet aangezien een plotse afkoeling ook niet goed is enz..

Of je moet in zout water willen gaan rijden dan moet je wel je lipo's helemaal waterdicht maken. Maar als je door zout water gaat rijden met je rc auto moet je serieus vragen bij jezelf gaan stellen...

* Water bestaat uit waterstof en zuurstof, 2 moleculaire stoffen. Alleen metalen en zouten (combinatie tussen een moleculaire stof en een metaal) geleiden stroom. Overigens geleid bijna al het water op deze aardkloot wel omdat er overal wel ionen (moleculaire stof / metaal opgelost in water) in het water zitten, maar over het algemeen is de weerstand dermate laag dat er een heel hoog voltage moet lopen wil je dat er stroom door water gaat lopen.

Back