Battery vol err cell low vol oplossen

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Ronnie marder, 5 mei 2020.

  1. Ronnie marder

    Ronnie marder

    Lid geworden:
    23 aug 2009
    Berichten:
    99
    Locatie:
    Driebergen-rijsenburg
    Hallo
    Bij 1 lipo batterij krijg ik de melding (zie foto)
    Kan iemand mij uit leggen hoe ik die op kan lossen

    Mvg Ron
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    12.134
    Locatie:
    Woerden
    Deze melding betekend dat de spanning van één of meer cellen in de accu te laag is. Als dat bij een LiPo accu gebeurt is die cel, of cellen, defect en moet je die niet meer proberen te laden. De kans is dan vrij groot dat het fout gaat en dat die cel, of cellen, in de fik vliegen.
    Er zijn mensen die meteen trucje die cel(len) weer "goed " krijgen. Dat kan soms werken maar het is en blijft linke soep. LiPo's kunnen er heel slecht tegen als ze te ver ontladen worden. De chemie binnenin raakt in de war en dat kan dus fout gaan als je zo'n cel weer probeert te laden. Nu zullen er mensen zijn die je zeggen dat dit allemaal wel mee valt, zij hebben het al eerder gedaan en dat is goed gegaan. Prima dat is dan hun verantwoording maar ik raad het sterk af.
    Als je het toch wilt doen moet je het op een "veilige" plek doen, in ieder geval niet in huis! Zorg dat er niets brandbaars in de buurt staat, hangt of ligt. Zorg er voor dat je in de buurt bent en blijft zodat je direct kunt ingrijpen als het fout dreigt te gaan. Wordt de accu erg warm of begint hij op te zwellen stop dan direct met laden en doe de accu weg. Pas wel op dat je zelf niet geraakt kan worden door vlammen als de accu open barst. Adem de dampen liever niet in, die zijn echt niet goed voor je. Blijf voorzichtig!
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2020
  3. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.407
    Locatie:
    Gouda
    Lees de handleiding!
    Op pagina 23 staat dat deze text er op duidt dat de spanning van een cel in de accu te laag is.
    Je zult de accu té ver ontladen hebben, met een redelijke kans dat in ieder geval deze cel kapot is.

    Sommige accu's kunnen wel wat hebben als het niet te lang geduurd heeft.
    Door een paar minuten te laden zonder balancer met ongeveen 0.1 C en de spanning van alle cellen continue, ja écht continue, in de gaten te houden tot de laagste cel op 3.0 volt zit.
    Geen van de andere cellen mag dan boven de 3.8 volt zitten, als dat zo is moet je het hele pack wegdoen.
    Als de minimale cel op 3.0 volt zit kan je proberen weer het pakket gebalanceerd te laden. De eerste paar keren niet met meer dan 0.5C voor de veiligheid.

    Wanneer je deze uitleg niet 100% begrijpt is er maar één oplossing en dat is het pakket wegdoen.

    PS Ernst was me net voor. (zoals wel vaker)
     
  4. Ronnie marder

    Ronnie marder

    Lid geworden:
    23 aug 2009
    Berichten:
    99
    Locatie:
    Driebergen-rijsenburg
    Hij wordt gebruikt voor een auto.
    Je ze zegt ongeveer 0,1c hoeveel mah is dat van deze lipo.
    20200505_203347.jpg
     
  5. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.407
    Locatie:
    Gouda
    540 mA
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.702
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    ik zou me eerst even in gaan lezen voordat je gaat klooien met lipo's en laders.
    Dit is basiskennis.
    C is capaciteit.
    De rest kan je zelf uitdenken.
    Gevaarlijke aan dit pak is dat het een hardcase is, je kan de lipo niet zien.
    Misschien staat er wel 1 bol.
    Als dat fout gaat dan ploft ie echt uit elkaar.
    Ding weggooien en nieuwe kopen!

    GJ
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    12.134
    Locatie:
    Woerden
    Dit is een accu met een capaciteit van 5400mAh. Dat is dus de "C" waarde. "Laden" dus je dus met 0,1 x 5400 = 540mA of te wel 0,54A.
    Het is een "hard case" accu en die kunnen echt uit elkaar klappen. Houdt hem dus heel goed in de gaten! Als je er een mogelijkheid voor hebt plak er dan een thermometer op om de temperatuur in de gaten te houden. Als de buitenkant warmer wordt dan 40°C moet je stoppen met laden want dan is de accu binnenin al veel warmer. Ploffen en een fikkie zijn dan bepaald niet denkbeeldig.
    Nogmaals: blijf voorzichtig!
     
  8. Ronnie marder

    Ronnie marder

    Lid geworden:
    23 aug 2009
    Berichten:
    99
    Locatie:
    Driebergen-rijsenburg
    Ik ga het vanavond proberen.
    Hoe kan ik voorkomen dat de lipo helemaal leeg gereden wordt?
     
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    12.134
    Locatie:
    Woerden
    Door de afslagspanning van je motor regelaar goed in te stellen. Die spanning moet je als het goed is in kunnen stellen. Het beste is om van 3,5V (niet minder dan 3,3V!!!) per cel uit te gaan. Je zal in de gebruiksaanwijzing van je regelaar moeten opzoeken hoe je dat kunt in stellen.
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.702
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je kan gerust lager Ernst, ik adviseer 2,9-3,1 Volt.
    De regelaar meet onder belasting, dus dat is maar heel kortstondig dat ie dan op die lage spanning zit, zodra de belasting eraf gaat zit ie meteen weer op >3,3 Volt per cel.

    GJ
     
  11. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.425
    Locatie:
    Rotterdam
    Ron,

    Verschijnt dit bij 1 specifieke lipo, en geeft je lader dezelfde melding op kanaal 2 als je die lipo opkanaal 2 aansluit? Of bij alle lipo´s die je op kanaal 1 aansluit?

    Als het bij 1 lipo optreedt: het kan zijn dat 1 cel leeg/stuk is, waar de bovenstaande adviezen vanuit gaan.
    Het kan ook zijn dat er een draadje van je balancerstekker een draadbreuk heeft. Even meten met een voltmeter helpt al om te bepalen wat er aan de hand is. Even de totale accuspanning meten.
    Meet je boven de 6V zijn beide cellen nog ok, maar zit er ergens een breukje in je balancerkabel. Meet je 4.2V of minder is er een cel leeg of defect.

    Succes,
    Gerben
     
    Rick NL vindt dit leuk.
  12. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    12.134
    Locatie:
    Woerden
    Klopt GJ, voor een goede LiPo. Als de LiPo waar het hier om gaat weer "goed" wordt zou ik dat niet doen en de hogere spanningen aanhouden.
     
  13. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    2.757
    Locatie:
    Gavere/België
    Ik heb het ook wel eens voorgehad dat een cel onder de 3v raakte, met dergelijke melding. Ik hou naturlijk in het oog dan. Maar een paar seconden ongebalanceerd laden haalt die ene weer boven de 3v. En de andere cel(len) zitten dan nog niet aan 3,3,-3,4v. Ik heb nog niet gemerkt dat deze accu daarna minder presteert of zo. Ik doe het wel zo snel mogelijk na het rijden zelf. En zelfs bij een hardcase merj je wel als een lipo cel bol staat. Zeker bij 2cell.
    Ik zeg dus zeker niet van geen zorgen te maken en gerust verder te doen. Maar zo maar weg gooien wordt ook sbel een dure bedoening. Heb wel meerdere accu's die ik al geranimeerd heb, slechte cel verwijderd enz. Maar moet wel weten wat je doet natuurlijk. Of hulp inroepen. Of de problematische naar mij opsturen
     
  14. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    370
    Locatie:
    Emmen
    Als hij niet te gek leeg is kan je hem ook proberen parallel op te laden. Tot die weer bij positieven is. Daarna de lipo weer alleen aan de lader gooien. Dan is het voltage wel weer boven de 3v. Weet niet of er een accurate laad programa op je lader zit. Dan blijft hij hem het hele laad proces balanceren. En veel nauwkeuriger. Duurt alleen wat langer
     
  15. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    12.134
    Locatie:
    Woerden
    Cnn, wat bedoel je met "parallel laden"?
    In deze accu zitten twee cellen en die staan in serie. Die kan je niet even parallel zetten! Daarbij moet je nooit een lege en een volle cel of accu parallel zetten want dan kunnen er gevaarlijk hoge stromen gaan lopen.
    Blijf voorzichtig met accu's, alle accu's! Er zit best een hoop energie in die heel snel vrij kan komen als er iets mis gaat. Ploffende accu's en een fikkie wil niemand in zijn of haar hobbykamer of waar dan ook.
     
    Laatst bewerkt: 7 sep 2020
  16. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    370
    Locatie:
    Emmen


    Wat ik bedoel met parallel laden is dat ik de cellen meet. Als deze onverhoopt te leeg geraakt zijn en deze niet meer gepakt worden door mijn lader. Dan sluit ik er een lipo op aan die in storage mode staat. Op een revolectrix board( gezekerd onderling) om zo de cel die bijvoorbeeld 2.5v is weer bij te trekken. Tot deze enigzins weer bij positieve is en dan normaal laden( niet meer parallel)
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 7 sep 2020
  17. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    12.134
    Locatie:
    Woerden
    Dan ga je dus een slechte cel in een accu geforceerd laden vanuit een tweede accu die je er aan parallel schakelt.
    Dat zal ik nooit maar dan ook nooit iemand adviseren, je hebt totaal geen controle over wat er dan gaat gebeuren. Als je een grote kans op "vuurwerk" wilt moet je dat doen. Helaas wordt er door veel mensen geëxperimenteerd met accu's en dat loopt regelmatig verkeerd af. Gelukkig zelden met echt dramatische effecten maar met een opgeblazen accu wel als minste resultaat.
    Een slechte LiPo cel moet je eigenlijk niet meer proberen te laden. Ik snap best dat je een dure accu graag wilt blijven gebruiken als je hem op z'n lazer heb gegeven door te ver ontladen. Helaas kunnen LiPo cellen daar gewoon slecht tegen en overkomt het je dan toch een keer moet je je verlies nemen. Je kan zo'n accu het beste weg doen en een nieuwe kopen, dat is veiliger en je zal er uiteindelijk meer plezier van hebben.
     
  18. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    370
    Locatie:
    Emmen
    Ja je hebt helemaal gelijk. Ik deelde ook meer mijn ervaring met hoe ik er mee omging als het onverhoopt toch gebeurde. Weggooien doe ik doorgaans alleen als de cellen gaan opzwellen. Er is altijd nog wel iets waar ze in kunnen tot ze op zijn in mijn optiek haha. Maar nogmaals je hebt helemaal gelijk. Alleen tot nu toe er altijd geluk mee gehad en daardoor geen te ver leeg getrokken accu's hoeven weg te pleuren die de lader niet meer wilde opladen. Vaak is het genoeg de 2e accu voor het aanslaan van de lader te gebruiken en hem dan af te koppelen. Hoe onveilig het misschien ook is. Het werkt.
     
  19. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    370
    Locatie:
    Emmen
    En ik moet zeggen dat de interne weerstand tijdens het laden van die slechtere cellen doorgaans niet hoger is dan andere cellen. De kleine 2s300 mah lipo's die ik vaak vol weg leg daarentegen gaan wel hard achteruit. Lijkt meer invloed te hebben dan te ver leeg trekken?
     
    Laatst bewerkt: 7 sep 2020

Deel Deze Pagina