BEAM rov

ik heb het idee om een brandstof duikboot te maken maar laten varen, maar ik heb ook een grote interesse voor BEAM dus ik zat te denken om die 2 samen te laten komen. ik weet dat het de experts nooit is gelukt maar dat komt omdat ze een veel te ingewikkeld torpedo ontwerp hadden. Ik zat meer te denk aan een klein 4 wielig "autotje" die dan zo zwaar is dat hij uit zichzelf naar de bodem valt en dan gaat rijden. nu zit ik met het probleem wat ik zou kunnen gebruiken voor een WTC achtig iets, van die suprise eieren kunnen denk ik wel, ze zijn alleen een beetje klein ik weet nog niet hoeveel ruimte ik nodig ga hebben.

de motor en de batterijen wou ik aan de buiten kant bevestigen om zo een beetje in balns te houden

de tweede versie zal rupsbandjes hebben en een propje in het midden die hem zo over hoge opstakels heen kan varen en om helemaal omhoog te komen.

tips en ideeen zijn altijd welkom

He Sparkie,

Je vergeet de camera plus een boei en een tv om alles te kunnen wat je aan het doen bent onderwater.

ik ga dit draad met veel spanning volgen.

succes er mee.

@Spark: Je bent gezegend met een grote fantasie, iets waar je zuinig op moet zijn.

Maar... Waarom denk je dat de sub-bouwers zoveel tijd en moeite steken in het druk-vast maken van hun WTC'n?
Omdat de druk in het water best wel eens hoog kan oplopen. En surprise-eieren staan nou niet bepaald bekend om hun stevigheid.
Persoonlijk denk ik dat die dingen imploderen (ineen gedrukt worden) als ze een beetje diepte bereiken.

Vervolgens wil je ook nog rupsbandjes, een prop en een motor in gaan bouwen om het apparaat "over hoge obstakels heen te laten varen en omhoog te laten komen".
Dat allemaal, gecombineerd met een brandstofmotor, vind ik persoonlijk een hele uitdaging voor iemand die maximaal 15 jaar ervaring met modelbouw kán hebben.

Ik heb de ballen verstand van duikboten (behalve dat ze aan de verkeerde kant van het wateroppervlak varen) maar waar ik wél verstand van heb zijn rupsbanden en alles wat daar aan vast zit. Ik heb er 23 jaar mee gewerkt en op gereden.
De meeste van de voertuigen waren legergroen van kleur.
Ik geef je op een briefje: Dit wordt een grandioze mislukking.

Een goedbedoelde tip:
Schakel je fantasie even uit, koop een bestaand model van een sub, zoals de Shark van Graupner en probeer die eens fatsoenlijk varend en duikend te krijgen. Als je dát lukt, schakel dan over op een wat complexer model, zoals de Type 7C, en ga zo met kleine stapjes vooruit.
Als je dan nog steeds lol in deze mooie hobby hebt, zien we je over een aantal jaren (hoop ik) aan de waterkant staan met een zelfbouw sub die goed vaart en duikt. Er waarbij ouwe l*llen als ondergetekende bij staan te kwijlen.
En geloof me: dan heb je geen surprise-eieren als WTC ingebouwd...

Als laatste: dit is niet om je te ontmoedigen, maar meer om te zorgen dat je lol houdt aan deze mooie hobby.
Want niets is frustrerender dan een eerste model wat falikant mislukt en apparatuur die langzaam naar de bodem van een vijver zinkt, een plagerig bellenspoor achterlatend...
Bovendien ben je dan je geld kwijt, en dat is iets waar de doorsnee modelbouwer nooit genoeg van heeft...

ok een paar dingen: het word natuurlijk geen brandstof motor.
en het is ook niet bedoeld om heel diep te gaan (niet meteen in iedergeval).
er komen eerst bandjes op en later als dit "concept" een beetje werk zou ik willen kijken naar rupsbandjes waarschijnlijk in de vorm van elastiekjes ofzo niet iets ingewikkelds dat extra motortje is ook pas voor later.
en dat met de prijs valt wel mee BEAM betekend bij voorbaat goedkoop ik schat dit geheel zo rond de 30 dollar.
motortjes zelfgebouwde elektronica en accutjes.
en ik ga het testen in een terrarium van 20cm hoog wat ik misschien met 10cm water vul.

en trouwens ik heb al eens iemand gezien die een r/c sub van een surprise ei had gemaakt.

oja nog iets BEAM zijn autonome robotjes die zelf kunnen "denken" en door ze te voorzien van de een of andere sensor kunnen ze zeg maar taken uitvoeren.
bijvoorbeeld licht zoeken, maar ik wil voornamelijk proberen om hem nergens tegen aan te laten lopen.

@Sparkie,
als je zo klein wilt bouwen moet je in Duitsland eens gaan zoeken bij micro-modellen.
Dit is een site van Thorsten Feuchter.
Kijk daar maar eens rond.
En veel succes met je ideeën, en zorg wel dat je een goed gevulde portemonee hebt.
Micro modellen zijn niet goedkoop.
Dat model wat je laat zien is ong 12 - 15 jaar geleden verkocht door ELV met zender.
Dat was voor die kleine dingen die er nu zijn van € 25,--

Hein

hallo

sorry hein maar dit is geen elv rompje
ik heb hier drie van die elv's liggen
deze bootjes heb ik reeds in het echt gezien

deze zijn niet normaal meer
verlichting werkt grijpertjes
er zijn modelletjes die hun lading kunnen loskoppelen en dan zelfstandig weg varen

maar ik denk dat deze modellen wat hoog gegrepen zijn voor 99.9% van al onze modelbouwers hier op het forum
hier zit zo een techniek in dat je niets er van in ook maar 1 winkel kan vinden

zelfs de ontvanger is speciaal gebouwd
SHR1.JPG

hier krijg je een idee van de groote van de ontvanger
hier nog een paar vandie zelfde bouwer
normal_PIC021B.JPG

DEEP2.JPG

DEEP1.JPG

normal_AAC.JPG

SEE5.JPG

SEE1.JPG

normal_subglider2.jpg

normal_subglider1.jpg

ik blijf dit volgen want dit wordt echt interesant

groeten raf

Hoi Raf,
als je die bootjes gezien hebt weet je ook dat van de 10 die verkocht waren door ELV er zeker 6-7 verbouwd werden.

sorry hein maar dit is geen elv rompje
ik heb hier drie van die elv's liggen
deze bootjes heb ik reeds in het echt gezien

Er zijn er nog maar weinig die nog in de originele staat rond varen.
Ze waren makkelijk om te bouwen.
Alles paste in zo een verrassings ei.
Soms worden die nog op Ebay aangeboden.
Ze zijn wel een stuk duurder dan die van Robbe.
Het waren de eerste in productie geproduceerde kleine duikboten.
Torsten Feuchter heeft er meerdere gemaakt en veel memmory draad daar in gebruikt.

Hein

hallo

ze waren voor over een jaartje of 2 nog zelfs bij conrad tekoop
er was ook nog een ander type deepdive geloof ik dat het heete en het was in het wit en een beetje groter
de boot die hier boven hetoont werd was een ander type van romp dan de elv
ik heb nog ergens de gegevens liggen van de website maar daar moet ik eventjes naar zoeken
en diegene die ik op de tentoonstelling had gezien waren echt juweeltjes
vooral de sub glider
die kon door achteruit ergens tegenaan te varen zijn bak los koppelen
en dan gewoon verder varen
de hoofd accu zat in de bak en onder het piepkleine duikbootje hing nog een heel kleine accu
na het weer koppelen kon de kleine accu weer worden opgeladen en zo kan deze boot toch lang varen
gewoon prachtig maar zulks bouwen is zoals reeds gezegd niet voor iedreen weg gelegd

groeten raf
ps voor open water en zwembaden zijn deze zowiezo niet te gebruiken
dan ben je reeds goed af met een accuarium

ik heb goede schematics gevonden voor het "brein" van de "sub".
een probleem is dat die zijn ontworpen om 2 motortjes aan te drijven als servo's.
dus word het een "lopende" versie en ik ga een rijdende photopopper (een klein rijdent ding die de lichste plek opzoekt)
waarvan ik de polariteit van de photodiodes omdraai zodat hij juist de donkerste plek opzoekt (hoop ik dan tenminste)

ik ga zo snel mogelijk de onderdelen bestellen. Kent iemand ergens in de buurt van den haag en omstreken een goede elektronicazaak (voor condensatoren, weerstandjes, leds en dergelijken)?

Back