Bearcat F8F

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door mathijs, 4 okt 2019.

  1. mathijs

    mathijs

    Lid geworden:
    26 okt 2008
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Leeuwarden
    denk dat deze het dicht in de buurt komt maar is een gokje
    Covering Film - Pirate Blue 409 (5mtr)
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Nee raar(sorry had niet doorgelezen)
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Vleugels kan je vastzetten met een stuk schroefdraad in de vleugel lijmen (M4 is genoeg) en dan een gaatje in de romp boren (zit er waarschijnlijk al) en dan met een vleugelmoer de vleugel vastzetten
    Dat is de normale methode van bevestigen.
    Of je moet een inslagmoer in de vleugel bouwen en dan een bout vanaf de romp daarin draaien.

    Wat betreft de folie, het is zeker geen Hobbyking folie, dat gebruiken ze niet.
    90% gebruikt die Toughlon.
    Kleur is op beeldscherm niet te bepalen, elk beeldscherm is anders en de kleuren op de foto klopt ook nooit.
    Het zou deze kunnen zijn
    Corsair blue
    https://www.stevewebb.co.uk/index.php?pid=STL350&area=COVERING

    Of deze, dark blue
    https://www.stevewebb.co.uk/index.php?pid=STL351&area=COVERING

    GJ
     
  4. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Dat gaat bij een minder geslaagde landing geen mm meegeven.

    Of is dat juist de bedoeling?


    jan.
     
  5. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Wat ik wel eens doe om de vleugels tegen de romp te houden is in de wortelribben een haak maken die via een gat in de romp terecht komt. In de romp trek ik deze schroefhaken dan doormiddel van een veer naar elkaar toe. Dat heeft een iets minder starre verbinding dan vastschroeven. Voor een slechte landing maakt het niet zoveel uit denk ik want de krachten moeten worden opgevangen door de vleugelbuis, maar het is soms makkelijker om in de romp een veer aan te haken dan 2 vleugelmoeren aan te draaien.

    Nadeel is wel dat de ruimte tussen de twee haken in de romp leeg moet zijn.
     
  6. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    Wat je ook kan doen zijn M3 boutjes van onderen door vleugel en buis om de vleugel op de buis te houden. Dat doe je dan aan de uiteinden van de buis ... niet bij de vleugelwortel, want dan verzwak je de buis op het punt waar de grootste krachten op komen. In de vleugels moet je uiteraard blokjes hout inbouwen waar de boutjes doorheen gaan en je hebt een M3 tap nodig. Met nylon ringetjes kan je voor borging zorgen. Op deze manier kan je er heel makkelijk bij met opbouwen.
     
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    GJ! Mooi dat Steve Webb die folie heeft. Had geen zin in China te bestellen, ook al is het daar een fractie van de prijs.
    Ik moest voor mijn RC1 kist bij bijbestellen, echter door een complete re-recover nu overbodig (gaat nu in restanten Oracover)
    Viel mij op dat de Chinese cover een sterke en goed hechtende is, en een vele malen groter kleurenpallet heeft dan Oracover.
    RC1 stond in die betreffende folie. Uitmuntende kwaliteit en erg sterk, goede hechting.
    Oracover prijst zich thans volledig uit de markt. Vreemd dat de Nederlandse handel zich er niet op de China-totalitair-folie
    heeft gestort, en gewoon voor een normale prijs. Luiheid?

    In ditzelfde RC1 model ooit ARF, had ik een falende borgbout. Bout uit verkeerde soort plastic. Na 2x aandraaien draad gestipt. Meuk.

    Overgegaan tot eigen verzinsel 'a l'improviste... waar je bijstaat'.
    Wellicht heb je er wat aan om tot nieuwe ideetjes te komen.
    Grootmoeders houten garenklossjes kwamen na 50 jaar eindelijk van pas.
    Mooi lindenhout. Nerf correct voor een goede breekfunctie... mag ik hopen.
    En verder's geven deze een goed houvast om ze aan te draaien.

    IMG_9414.jpg

    IMG_9413.jpg


    Aangezien de vleugel ook 50% moest worden overgebouwd... hier een 'exploded view'.
    Ja, zo een model gaat vast voor 25 dollar (met winst) de fabriek uit... wat een zooibouw...

    De nylonbout is ook met de vleugel dichtgespijkerd te vervangen... ofwel... casu quo in te fröbelen.

    IMG_9556.jpg

    Stabiloconstructie lijkt me halfbakken. Typisch bij deze bouw. Dat zit ook zo op een CMPro P40 140.
    Dat stabilo was ik van plan over te bouwen aan de hand van een Byron of TopFlite P40,
    en dan door en door de romp, ligger over volledige span.
    1x hangar rash op die plek, onzichtbaar kraakje en je kist is, voor dat je het door hebt, onbestuurbaar...

    Voor wat het waard is.
    Groet Bas
     
    Laatst bewerkt: 10 okt 2019
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Jan , je buis geeft ook niet mee dus het lood om oud ijzer.
    Ik had van die volgfk kisten van 25 kilo en 2.70 span, daar zat het ook zo op die manier.
    En als dat fout gaat bij een landing is je landinggestel stuk of het deel uit je romp gescheurd maar de vleugel zit nog op zijn plek.
    Hoe strakker op de romp hoe beter, dan buigt je buis niet want als die gaat buigen dan drukt de voorlijst van de vleugel de romp in elkaar.

    Met gaten in de vleugel en de buis is het altijd pielen, je moet exact het gaatje in de buis zien te vinden, vreselijk rotwerk.

    @Bas, you're welcome..

    GJ
     
  9. mathijs

    mathijs

    Lid geworden:
    26 okt 2008
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Leeuwarden
    Het wordt de blauwe corsair kleur, ca hinges (rolroer etc ) eraf en dan met penscharnieren.
    De servotray zat naar mijn idee niet vast genoeg, dit met glasmatje stevig gemaakt.
    Aansturing wordt een carbonbuis in een sulivanstang naar het hoogteroer. 1 servo.
    De cockpitkap wordt aan de binnenkant verstevigd met een triplex body.

    Foto's volgen nog.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. mathijs

    mathijs

    Lid geworden:
    26 okt 2008
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Leeuwarden
    Update, even weinig tijd gehad maar toch beetje kunnen doen. Tank eruit en er komt een andere in. Dit tankje klopt niet ivm afmeting. De klunk komt niet overal, zeg maar in alle hoekjes. Motor uitval gaat dan zeker gebeuren.
     
  11. mathijs

    mathijs

    Lid geworden:
    26 okt 2008
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Leeuwarden
    Motorkap zit met servo schroefjes vast. Zo ook de cockpitkap. Dit ook veranderd door inserts te gebruiken voor motorkap. 3mm boutjes komen erin. De cockpitkap zo ook met 3mm boutjes in de trekmoeren. Deze op de kop met epoxy in de romp gelijmd. Daarna stukje glasmat over de trekmoer.
     
  12. mathijs

    mathijs

    Lid geworden:
    26 okt 2008
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Leeuwarden
    De scharnieren zijn binnen. Deze dus vervangen ipv ca scharnieren
     

    Bijgevoegde bestanden:

  13. mathijs

    mathijs

    Lid geworden:
    26 okt 2008
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Leeuwarden
    Foto's
     

    Bijgevoegde bestanden:

  14. mathijs

    mathijs

    Lid geworden:
    26 okt 2008
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Leeuwarden
    Stukje verder met motorkap. Komt nu beter vast met 4x m3
     
  15. mathijs

    mathijs

    Lid geworden:
    26 okt 2008
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Leeuwarden
    Foto's
     

    Bijgevoegde bestanden:

  16. mathijs

    mathijs

    Lid geworden:
    26 okt 2008
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Leeuwarden
    Inmiddels met de dle 20cc bezig. Mooie motorsteunen en passen precies en meteen op de firewall. Hoogte nog even bepalen (ruimte tussen achterkant prop en motorkap)
    8 mm ongeveer is me verteld.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina