Beastix en drie blads kop?

Hallo,

Ik heb een T-rex 700 in een schaalromp van Vario gebouwd.
Dit met een 2-blads kop, nu ben ik bezig om er een drie blads op te bouwen ook van Vario geschikt voor de 700.
Kan ik nu mijn Beastx laten zitten of moet ik deze vervangen door een Bavarian demon 3x.
De Beastx is 2 jaar oude en dacht de plus versie zonder updates of zo.

Groetjes Rob

een 3 of 2 blad maakt voor de aansturing met estab niet zo gek veel uit.
SAB heeft ook 3 blad opties, vliegt ook zonder speciale opties.

@brutus heeft hier samen met een ander forumlid eens een heel artikel over geschreven (meerbladskoppen dan, niet over stabilisatie :D)
Sommige koppen hebben wat verdraaiing nodig tov de swash (soms kan dit in de zender, soms kan dit in de stabilisatie)
heeft vario dat type gegevens meegegeven per kop?

Persoonlijk vermoed ik dat je de beast gewoon kan laten zitten.
het zal echt niet zo zijn dat de boel opeens extreem slecht stuurt oid.
als test zou je alleen even goed moeten kijken of de heli 100% elevator stuurt als je alleen elevator geeft.
dus kijken naar de heli, elevator geven, en zien of hij 100% recht naar voren gaat.
gaat dat een tik scheef, heeft ie eigenlijk een tik verdraaiing nodig.

vliegen doet het, daar ben ik niet zo bang voor.

Vario geeft op een tekening aan als je Nick geeft en je rotorblad gelijk houdt met de start mag het blad niet verdraaien.
Verder als ik elevator geef gaat de swash gewoon naar voren.
Maar je bedoeld waarschijnlijk in de lucht uitproberen. Maar die verdraaiing kun je niet in de Beastix programmeren denk ik.
Ik vlieg met een Futaba T8fg daar kun je dat ook niet instellen denk ik.

Je kunt toch de meenemer verdraaien op de as, wat vario schrijft klopt, en dan heeft jouw beast er geen aanpassing voor nodig. De aansturing per blad blijft 90 graden.

Dat klopt, heb de meenemer zo ver mogelijk één kant op gezet en dan is het goed.
De pitch moet ik verder nog afstellen maar dat lukt wel in de Beastix.

je kan op de beastx verdraaing meegeven , bij custom , blad boven staart zetten en kijken of deze niet verdraaid bij geven rol . stangen schef zetten zou ik niet doen , geeft asymetrische aansturing

Hallo Raptor 117,
Zou zo niet weten bij welk menu je dat kunt veranderen in de de Beastix??
In het boekje kom ik er ook niet uit.
Als ik mijn stangen niet scheef zet krijg ik bladverdraaing bij rol en blad naar achter.

Zou zo niet weten bij welk menu je dat kunt veranderen in de de Beastix??

Dit:
Virtual swash rotation
To change swash phasing for multiblade helicopters adjust the Virtual swash rotation (the phasing is set independent from the actual swash mixing type, so make sure the correct swash type was chosen before!). You can turn the swashplate internally by +- 179 degrees. To find out the exact value that is necessary for your helicopter align one rotorblade in parallel to the tail boom/longitudinal axis of the helicopter. Now when you move the elevator the rotorblade mustn't move at all. If it does, increase/decrease the phasing just until the blade is standing still. It must only react to roll or collective inputs similar as this would be the case with a two bladed rotorhead! The direction (sign) of phasing determines the control direction. If you have tuned the phasing into the wrong direction your control will be inverted, i.e. elevator will move the blades into the wrong direction when aligned 90 degrees to the boom.

Staat hier:
https://wiki.beastx.com/index.php?title=Manuals:MBPlusFblV5:Setupmenu_G/en

Ik had er ook overheen gekeken, maar hwt zijn de + en - onder de keuze.

Groeten,

Arie
cf6d6e08733142a900a3cd6b2d5a76aa.jpg

Ok,

Het is eenmalig, dus even bij iemand uit de buurt langs gaan met een adapter, en verder kan je met de knoppen doen.

Of een adapterje kopen ;)
Er zijn er hier een daar nog wel.

Of anders zo iets https://nl.aliexpress.com/item/4000607593308.html

Groeten,

Arie
Heb er nog 1 gevonden en nooit gebruikt kreeg hem niet aan de gang.
Nu weer geprobeerd maar wil niet connecten. Het is een usb2sys interface.
Heb via de site studio xm geïnstalleerd en ook de goede interface geselecteerd. Weet niet wat ik verkeerd doe.

Sorry xie het nu pas , maar grlukkig kon. Nog iemand helpen . Stekkertje wel in juiste poort beastx steken , staat in software of msnusl aangegeven

Het is gistermiddag pas gelukt. Zaterdagochtend toch eerst op plus 40 geprobeerd maar stuurde heel raar en zondagmiddag pas kunnen proberen op -40. In de tuin net los laten komen en stilhangen en dat ging dus goed.

Iedereen bedankt voor de tips en raad!!

Back