Beastx afstelling

Wim,die axiale speling is geen toevallig iets...dat heeft iedere atom en dat is door compass zo op te lossen,toch gebeurt dat niet. Misschien moet je je eens minder laten leiden door de massa aan goede tips Wim,ik weet niet veel maar toevallig zit jou heli in mijn straatje. Wil je van je onzekerheid af,stap ff in de auto,kom even langs,stel hem af en dan zul je zien dat de heli gewoon perfect vliegt!
Fijne avond,

Groet Rogiër

@ Wim: ik zou er inderdad maar niet wakker van liggen: ik heb in het verleden meerdere heli's gehad, die plenty speling op de hekrotor bladhouders hadden. sommigen hadden uitsluitend een axiaal lager, anderen één enkel kogellager, en dat vloog probleemloos.

Bekijk het zo: hoe minder daar zit, hoe minder daar kapot kan gaan (heb al eens gelazer met een Vario gehad omdat de hekrotor op de bouwtafel perfect bewoog en in de lucht een hork was, door een defect lager in een bladhouder.

Ik ken die Atom verder niet, maar het zou me helemaal niet verbazen als zo'n constructie gewoon prima kan werken. En ik heb ook al eerder modificaties (lees: "probleem-oplossingen voor een probleem wat niet aanwezig was") zien leiden tot falen van andere punten in de constructie.... Ook bij mijn eigen "probleem-oplossingen"....

Stoppen met worry-en, en lekker gaan vliegen...:pim:

Groet, Bert

Bert in de techniek is alles ongeveer en niets precies maar ik.
Wil het gewoon weten met die speling en trouwens ik heb al 1 vingertop die verbrand is door het schuren van een ringetje over schuurpapier.
Maar we zien wel hoe het resultaat er uiteindelijk gaat uitzien.

Aan de achterkant 2 shims van 0.4 geplaatst onder de druklagers om de axiale/radiale speling van de bladhouders te elimineren.
Zojuist in de tuin proef gedraaid en jawel de staart staat doodstil!
30% gas in rate mode en 70% idle up.
Dus ondanks alle tips en raadgevingen heb ik toch gelukkig mijn gevoel gevolgd door met de basis te beginnen alles zo spelingsvrij mogelijk op te bouwen.
Met alle respect maar ik vind dit ook wel een beetje slordig van Compass om een "wackel" staart te construeren.
Ik heb dit in 40 jaar heli vliegen nog nooit gezien maar goed het werkt ook zonder mijn mod. en de staart rotor zal er vast niet afvallen.
Mensen kunnen zeggen wat ze willen maar ik volg niet altijd adviezen op zoals met dit geval.
Weer een zeurder minder maar ik kom wel weer eens terug en crisdv had wel gelijk wat hij over speling/slijtage heeft geschreven want dit was nu exact wat er fout zat.
Einde alle ellende en jullie bedankt voor de medewerking.
Wim Compass

Je weet hoe het is Wim: er is er maar één die met die heli vliegt, en dus maar één die er vertrouwen in MOET hebben... en dat ben jij. Iedereen kan nog zo beweren dat het niet uitmaakt, maar als jij je d'r niet happy bij voelt, moet je d'r wat aan doen. As easy as that!

Groet, Bert

PS: hoop over een maand dat ding eens te bewonderen!

Ik had wel vertrouwen in de heli maar dat pendelen klopte niet ondanks de goede raadgevingen.
Zelfs vroeger heb ik het nooit gezien maar al goed eind goed.
Bert ik zal de heli heel houden zodat je die bewonderen kunt bij terugkomst van je shft.
Voorzichtig en het beste.
Wim

Dat pendelen heeft niks met die speling te maken. Maar goed, je hebt hem nu goed werkend, met de min of meer standaard gains van 30% en 70% (Spektrum).
Met die waarden begint ongeveer de hele wereld.

Veel plezier met je heli. en autoroteren is prima te doen. Moet je alleen niet vol negatief trekken tijdens het dalen, maar ongeveer een graadje of -7 of zoiets. anders trek je alle energie uit de rotor. Maar dat geldt volgens mij voor de meeste heli's, en is niet Compass-specifiek.

Maar ik ben van het pendelen af en bij mij waren het die 2 shims die dat nu verhinderen en daar ben ik dan tevreden mee.
Wel ik heb nog nooit met een E heli autorotatie gedaan maar wil het toch eens proberen en ik zal er aan denken niet te veel negatief te geven.

Moet je alleen niet vol negatief trekken tijdens het dalen, maar ongeveer een graadje of -7 of zoiets. anders trek je alle energie uit de rotor. Maar dat geldt volgens mij voor de meeste heli's, en is niet Compass-specifiek.

Euh.... -2 is voor kleine heli's over het algemeen meer dan genoeg (OK... -3 als je meedraaiende hekrotor hebt) en bij grotere heli's moet je alleen maar terughoudender zijn....

-7 is debiel: dan vernietig je energie met het naar beneden DUWEN van je heli....

Groet, Bert

Als je autoroteert duw je de heli niet meer naar beneden.
De intensie van mijn opmerking was dat je dat zeker niet met full neg pitch moet doen. @ graden negatief is echter wel erg weinig.
Maar mannen, wim vliegt en is tevreden. Dus over en uit.

Ik zal het vanzelf zien als ik weer thuis ben.... Wim vliegt regelmatig bij ons....

Groet, Bert

Ik zal het vanzelf zien als ik weer thuis ben.... Wim vliegt regelmatig bij ons....

Met n inverted auto kom ik net niet bijna volpitch naar beneden hoor.. ik heb anders domweg niet genoeg snelheid erin om m hard te flaren en 20cm boven de grond weer om te flippen..... dus je opmerking gaat niet altijd op.

en heeft de Topic starter er wat aan??
Het draadje is aardig uit elkaar getrokken met de vraagstelling van de BeastX , topic #5 was zijn laatste reactie

Gr

Jeroen

Mijn probleem met de staart is opgelost en via een mooie discussie met tips ben ik super tevreden met de Compass die nu vliegt als een speer.
Maar inderdaad het topic gaat over in iets anders maar ik pik het allemaal mooi mee!
Grtz wipo

Ah, ik ben topicstarter...

Onder andere :-)
En heb ik er wat aan? Ja, verhelderend, en leuk te zien dat nadat ik dacht dat het topic wel klaar was er toch drie pagina's van geworden zijn.
Balletje naar buiten om de gain naar beneden te krijgen is inmiddels te proberen. Nadat ik een metalen staartstukje besteld heb in taiwan, A raison de 100 eu. Met als leuke verrassing van de douane 40 euro importbelasting. Maar het werkt wel, 140 eu goed besteed, want de tailwag is weg. Onder puntje D in de beast is de instelling inmiddels purple, en de gain nog steeds 85%. Zijn die twee van elkaar afhankelijk?
Dus, geleerd; op de tafel kan de heli goed zijn gelet op mijn plastic tail die goed leek, dynamisch in de lucht is het een ander verhaal.
Ondertussen heeft aeroxfrank aangeboden me te helpen met afstellen, waar ik ongetwijfeld nog een tijd mee bezig kan.
En ik hoef me net te generen omdat ik weer helemaal overnieuw lijk te moeten beginnen met vertrouwen te krijgen in de heli. Een protos 500 met beast is een heel ander beest dan een gp 780 align 450...

Blue skies...

Back