Beastx op tdr

Vraag aan de beastx speciaslisten.

Ik heb de beastx (2) op mijn TDR gezet. opzich werkt deze naar behoren echter één probleem: Wanneer ik Nick achterover geef dan zakt de heli enkele meters, daarna herstel wanneer de heli weer horizontaal is. Bij nick voorover gaat de heli iets om hoog maar minder dan naar beneden. Mn naar achteren de nick gebruiken geeft veel te veel pitch verlies!

Alle instelling volgens het boekje gedaan. Zwaartepunt ligt ook goed van de heli. Wie o wie heeft een oplossing voor dit probleem

Ik zou werkelijk geen idee kunnen hebben behalve foute instellingen.. misschien is het raadzaam om de heli door iemand met meer ervaring te laten controleren voordat er iets fout gaat..

Heb ik al gedaan. Ik heb zelf ca 20 jaar Heli ervaring, echter niet zo veel met de fbl ontwikkelingen van de afgelopen jaren. Ik heb al mee laten kijken door iemand die redelijk veel kijk op dit soort zaken heeft. Ik kan er wel mee vliegen echter met nickbewegingen moet ik er best wel rekening mee houden. Zo'n TDR vliegt als een raket dus is het niet zo prettig als de nick te veel invloed heeft op het pitchgedrag...... Misschien zien we iets over het hoofd? Ik vlieg met BLS 451 en 251 op de heck. De bladen die ik gebruik zijn Radix FAI V2 (235gr) 710mm ook met Radix fbl bladen van 185 gr geeft de nick het zelfde probleem.

Houd waarschijnlijk in dat er in de beast iets fout staat..

Klein testje: trek alle stekkers uit de beast, en doe ze in de goed volgorde recht in de ontvanger.
Niet vliegen, alleen even op de tafel kijken..
Als je nu nick geeft, gaat de swash alleen naar achter/voor, of gaat e swash ook op en neer?

In dat laatste geval zit het in de zender of in de heli
Eerste geval is het de beast.

Het lijkt er op dat de gyro corrctie precies verkeerd om werkt.
Hoe test je dit?

Zet de heli aan en initialiseer hem zonder te bewegen.
Dan tilt je de heli naar voren zonder dat je stick input geeft.
De gyro moet compenseren en de swash naar achteren tilten.
Als hij dan naar voren tilt staat de correctie verkeerd om.

Hetzelfde met naar rechts en links tilten.

Walter, dan had hij echt niet kunnen vliegen hoor. Dan kom je niet eens los van de grond zonder direct te crashen.

Klinkt als verkeerde keuze voor swash in de beastx. Dus met 140graden vliegen terwijl je een 120graden swash hebt. Dit geeft de elevator servo teveel of te weinig uitslag en beinvloed dus de pitch.

Zou ook een mix in de zender kunnen zijn.

Probleem van de beastx zelf zou het niet kunnen zijn want de pitch doet niet mee in de control loop dus die geeft hij 1:1 door. Als er echter een verkeerde geometrie gekozen is kan dat natuurlijk wel problemen geven.

Zoals Student zei, eens op de tafel testen. Gaat hij met pitch geven horizontaal omhoog, geeft hij netjes elevator en aileron inputs. Wel de heli stil laten staan na intitialiseren anders kun je het niet meer goed zien.

Laatst bewerkt:
Ik heb wel eens een collega vlieger met beast x gezien..
Alles nagekeken, alleen had hij die avond even alle stekkers genummerd, en er 2 omgedraait.
Dit had hij gezien, en in de zender het kanaal gereversed.

Dus hij ging vliegen, de heli kwam los en ging achterover meteen de grond in..
Correctie verkeerdom.
De heli is dan echt niet te houden

Heren alvast dank voor het meedenken. De beastx is wel goed aangesloten anders kan ik niet vliegen. Ik ga uitzoeken of eea in de zender zit. De beastx is ingesteld op 120 graden en niet 140 maar ga alles nog een keert controleren. Ik ga er wel vanuit dat mijn FX30 geen problemen geeft. Ik heb ook nog een T rex 700 met Beastx en een 600 met 3G, beide fbl en hebben geen problemen. Alle tips zijn welkom.

Brian (toch?)

Even je zender nalopen of er geen mixen aanstaan? Wat doet je servo display als je een stuurbeweging geeft?

Laurens, ik heb het gevonden en was eigenlijk kinderlijk eenvoudig. Ik heb de nederlandse vertaling van versie 1 gebruikt bij het instellen en de letters gewijzigd. Bij het instellen van de tuimelschijfmixer staat deze op rood (te knipperen) en dacht dat deze hierdoor op de 120 graden stond ingesteld. Versie 2 geeft aan dat er meerdere instelmogelijkheden zijn dan 4, maar 6 stuks. Rood knipperend geeft in versie 2 aan 90 graden i.p.v. 120 graden en rood (constant brandend) dus 120 graden. Ik heb dus een tijdje met de verkeerde instelling van 90 graden gevlogen. Ik kon wel vliegen maar gaf een ander pitchgedrag wat lastig is om mee te vliegen, het klopte gewoon weg niet. Net een aantal vluchten met de juiste instelling gemaakt en de TDR vliegt nu super strak en 100% beter dan voor heen. Probleem opgelost. Groet vanuit Den Haag.

Check je de besturings functies dan niet voor je gaat vliegen? dan was dat allang al gevonden.....

Alle functies waren gecontroleerd en er was wel mee te vliegen. Vanaf de grond is er weinig verschil te zien t.o.v.90 en 120 graden. Een les is wel om de manuel van de juiste versie te gebruiken en niet een oude met wat aanpassingen.

Klinkt als verkeerde keuze voor swash in de beastx. Dus met 140graden vliegen terwijl je een 120graden swash hebt. Dit geeft de elevator servo teveel of te weinig uitslag en beinvloed dus de pitch.

:) I win. Had alleen nooit verwacht dat het 90 graden zou zijn geweest. 120 vs 140 kan ik me nog voorstellen.

Back