Beaver DHC_2

• Topicstarter Topicstarter kurtie100
  • Startdatum Startdatum
K

kurtie100

Guest
Hallo,

Zal volgende maand beginnen aan de bouw van een Beaver, alle tekeningen zijn reeds im mijn bezit ( DXF files ).
Nu wil ik dit laten lasersnijden maar prblm is hoe kan ik dit in plot files krijgen
vb: beaver.plt

ik beschik over autocad ....

Mvg
kurtie

Het aanmaken van een plotfile

* Het aanmaken van een plotfile gaat als volgt:
* Kies in het menu Tools de optie Preferences.
* Kies in het menu Preferences -- Printer
* Kies in het menu Printer -- New
* Kies de printer Hewlett Packard Gl/2
* Kies in dit menu de HP Designjet 700 of 650 (ook voor kleuren PLT bestanden)
* Dan komt de vraag Specify port <P> druk op enter, de computer kiest nu de default keuze <P>
* Ook bij de volgende keuzes, kies de default waarde door op enter te drukken.
* Hierna komt u automatisch weer in het Preferences menu
* Kies nu Set Current
* Kies dan de zojuist geinstalleerde printer
* HP Designjet 700 of 650 (ook voor kleuren)
* Druk dan op OK, de designjet is nu de printer die de computer gebruikt om een PLT-file te maken.
* Kies in het menu File -- Print
* Stel in Pen-Assignments de gewenste pendiktes in bij een bepaalde kleur, bijvoorbeeld rood wordt 0.18 en zwart 0.25 mm
* Kies in het Paper size en orientation het papierformaat bijvoorbeeld A-1, A-0
* Zet de inches om in mm door op mm te klikken.
* In het vak Additionall parameters klik het hokje Plot to file aan (de computer maakt nu een PLT-file aan.)
* Met de optie window kunt u in de tekening kiezen wat u wilt plotten.
* Door het hokje Scaled to fit uit te zetten kunt u een printschaal kiezen bijv. 1:20, 1:100
* Met Scaled to fit past de computer de schaal van de tekening aan, aan het papierformaat zodat een tekening altijd op het gekozen papierformaat past.
* In de optie file-name kunt u de naam van de plot-file opgeven (let wel op naar welke directory).
* Met de optie print-previeuw krijgt u een voorbeeld op het scherm, met een partial-preview geeft de computer aan hoeveel van het gekozen blad gevuld gaat worden. Met een full-previeuw krijgt u een volledig beeld van de print.
* Mocht de print-previeuw niet het gewenste resultaat geven doordat d tekening 90 graden gedraaid is, dan kunt u de print draaien ten opzichte van het papier met rotation and origin door bijvoorbeeld i.p.v. 0 graden 90 graden te kiezen.

Ja inderdaad de persoon kan dit zelf omzetten, maar wilde dit zelf kunnen doen zodanig dat ik verschillende projecten kan laten lasersnijden .
Wanneer de bouw start volgt er een draadje met de nodige foto's .

Mvg

haha, is dus vanaf 2008 (waar ik mee werk) anders....

Nu heb ik ook gewerkt met 2000, 2000i, 2002, 2004, 2005, maar toch moet ik toegeven uit mijn hoofd niet te weten hoe je .PLT files maakt met die versies, omdat je in een netwerk omgeving, eenmalig zogenaamde pc3 files maakt (plotter configuratie) en je er dan geen omkijken meer naar hebt....

@Kurtie100, welke versie AutoCAD gebruik je?
En wat van belang is, op welke plotter moet het geplot worden?
Een HP?, dus gebaseerd op HPGL(2), of wellicht gebaseerd op Postscript?....

Laatst bewerkt:
Hallo allemaal.
Ik werk met autocad 2008 intussen gevonden dank zij Dirk, klein beetje anders dan zijn uitleg maar geldt voor 90%.

Dirk alvast bedankt voor de mooie uitleg, trouwens had dit al via PM gedaan;)

Nu nog kijken af alles klopt wil namelijk Depron laten laseren.

Mvg
Kurtie

Een .PLT is niets anders dan plotterinstructies naar een file geschreven in plaats van naar een plotter ... kon al in versie 1 ... en is min of meer een standaaed optie in windows (printen naar een bestand) waar AutoCad nu gebruik van maakt, dus als je een plotter als printer kunt aanmaken binnen AutoCad ... heb je bij het instellen van de printer "ergens" de optie "print to file" ... en als je dat met een plotter doet heb je een .plt file en bij een printer een .prn file ... (vroegûh, rond 1990 software gemaakt die zelf .plt files aanmaakte, uit ingegeven parameters werd een constructie tekening gefabriceerd, zonder AutoCad overigens)

Goed, zonder er nou een welles nietes verhaal van te maken.
Als ik afdrukken laat maken door een repro bedrijf die wel eens werk voor ons doet, krijgen die PLT files van mij, gebaseerd op postscrip level 2, omdat ze een OCE plotter gebuiken, die niet HPGL (Hewlett Packard Graphical Language) aan kan....

Een PLT file kan zelfs een adobe .pdf zijn, als je dat zou willen....

Vandaar dat ik het ff vroeg, maar het is al gelukt, dus waar hebben we het nog over...

:p

Back