BEC bij 2 brushless ecs's ( 2 motorig toestel )

Bart83

verslagschrijvers
Hallo ,

Voor mijn [141703] elecrifly-g-44-widgeon-update-doos-binnen-2 heb ik 2 regelaars aangezien het een 2 motorig toestel is.
Ik heb deze Hi Model Professional serie 30/40 ampere bruhless regelaar - Per stuk

De regelaars hebben bijde een BEC van 2a .Mijnvraag is, moet ik nu bij 1 van 2 regelaars de BEC uitschakelaars d.m.v de rode draad onderbreken. Of maakt het niet uit als ik de
BEC bij bijde regelaars gewoon ingeschakeld laat?

Ik heb al verschillende meningen gehoord op RCgroups maar niemand met een goede uitleg ( berekening ) .
Ik zelf denk dat het niet uit zou maken als ik de BEC op bijde regelaars laat werken want volgens mij heb ik dan gewoon een BEC met een maximale belasting van 4A.

Ter info ik gebruik een futaba futaba r617FS ontvanger.

Laatst bewerkt door een moderator:
Lastig. Als je veilig wilt spelen haal je 1 van de rode draden los en gebruik je 1 bec. Toch zouden deze type bec's probleemloos parrallel moeten kunnen werken. Je hebt dan inderdaad de dubbele bec capaciteit en extra veiligheid.

Als je het risico wilt nemen sluit je ze beiden aan via een vkabel en plaatste de accu's. Worden ze niet heel dan heb je geen probleem.

Inderdaad, een lastig onderwerp. Nog niet zo lang geleden was het parallel aansluiten van BEC's niet aanbevolen. Door onderlinge beïnvloeding kon de BEC-spanning onstabiel worden. Tegenwoordig hoor je vaker dat BEC's parallel mogen werken, mits ze van het zelfde type en merk zijn.

Heb geen ervaring met parallel schakelen van BEC's maar voer in ieder geval een test uit.

Laatst bewerkt:
Ik heb 2 OEM RC/Hi-model/turnigy 30A regelaren parrallel gebruikt in een 2 motorige kist. Werkte altijd prima, zelfs onder water (watervliegtuig ;)) Er is alleen geen garantie dat het altijd werkt.

intern in de regelaar worden vaak meerdere bec chipjes al parallel geschakeld. Geen punt om regelaars parallel te schakelen. Zels goed tegen overbelasting.
Bij schakelende ubecs waarschijnlijk beter van niet.

Heren alvast bedant voor de reacties.

De motoren worden bijde door een apart kanaal aangestuurd omdat ik deze ga ga mixen met rudder voor taxien op het water ( differential thrust )

Dus de ECS's worden niet met een V-kabel aangesloten maar elk op een eigen kanaal.

Mvg ,

Bart

Dat maakt niets uit opzich. Ik dacht meer aan testen met een v-kabel. Als de bec's elkaar wel gaan storen, en willen opbranden dan loopt de stroom via je ontvanger, die dan ook stuk zou kunnen gaan.

Als stroomverbruik het probleem is dan kun je volgens mij ook wel de verbruikers verdelen over de 2 BEC's, dus b.v. de ontvanger op de ene en de servo's op de andere BEC. Ik bedoel dus de positieve kant verdelen, de nul en signaal blijven waar ze zijn. Geeft wel gedoe met aansluiten.

Als veiligheid het probleem is dan zou je een v.d. BEC's normaal kunnen aansluiten en de 2e BEC via een diode. De 2e BEC is normaalgesproken dan niet actief. Als nr 1 vervolgens uitvalt dan neemt nr 2 het over. Ik neem aan dat de lagere spanning van 4.3 volt geen probleem is voor de meeste ontvangers en servo's. Als nr 1 uitvalt en een kortsluiting vormt dan heb je natuurlijk alsnog een groot probleem. Als nr 2 uitvalt dan merk je daar niets van (tenzij de ESC er helemaal mee stopt en je motor ook stil valt). Als nrs 1 en 2 tegelijk uitvallen dan heb je te maken met een heel zeldzaam verschijnsel, of van hele slechte kwaliteit BEC's ;).

Martin

Dat vind ik iets te makkelijk. Theoretisch is een BEC een ideale spanningsbron (dus met interne weerstand 0) die de uitgang op 5v houdt. Twee spanningsbronnen mag je in principe niet parallel schakelen. Maar in de praktijk valt het probleem vaak mee; kleine spanningsverschillen worden opgevangen door de interne weerstand v.d. BECs. Maar daarbij loopt er dus wel continue stroom, ook zonder dat je andere stroomverbruikers hebt aangesloten. Dit is anders dan bij 2 accu-cellen die bij parallel aansluiten na korte tijd op dezelfde spanning komen en blijven.

In principe zou ik schakelingen zo ontwerpen dat je onafhankelijk bent van toleranties. Daarmee bedoel ik dat je blind een component kunt vervangen zonder dat de zaak in rook opgaat. Ook weet je dan dat de normale veroudering v.d. componenten maar beperkte invloed heeft en er niet voor zal zorgen dat de schakeling op een gegeven moment faalt. Als je tolerantie-afhankelijk ontwerpt dan moet je eigenlijk elk component doormeten voordat je het gebruikt. Je elektronica werkt dan op het scherpst van de snede maar dat hoeft geen probleem te zijn. Bovendien leeft de elektronica toch meestal langer dan het gemiddelde rc-vliegtuig ;-).

Martin

En als ik nou alleen de rode draad van de stekers direct na de ECS aan elkaar verbind en de witte en rode niet , dan heb ik de BEC al voor de ontvanger parralel geschakeld en mocht er dan een klein verschil in de BEC's zitten dan loopt de stroom die hierdoor zal ontstaan niet door mijn ontvanger heen. Als ik het op deze manier aansluit heb ik nog wel de mogelijkheid om de esc's ieder met een eigen kanaal aan te sturen.

Laat maar even weten wat je er van vind.

Mvg ,

Bart

Bart,

Dat klopt volgens mij helemaal. Maar het lijkt me dat de ontvanger pas stuk gaat bij zulke grote stromen die je sowieso niet zou toestaan. Ik heb nog nooit een ontvanger opengemaakt, maar het lijkt me logisch dat er een dikke verbinding zit tussen de +5V aansluitingen. Een kleine stroom tussen de BECs zou in de ontvanger geen enkel probleem moeten geven. Dus misschien kun je beter vooraf de stroom gewoon even meten. Als die vrij groot is dan zou ik de BECs niet parallel schakelen, ook niet buiten de ontvanger om. Wat ik met m'n vorige post al bedoelde; als je "creatief" elektronica ontwerpt dan moet je wel even meten of de schakeling naar behoren functioneert.

Martin

Hi Bart

Ik heb 9jaar! lang met een Kyosho learjet gevlogen met twee regelaars met BEC parallel.
Het belangrijkste is dat de Bec spanning gelijk is (meten), en dat de regelaars tegelijk opgestart worden.
Hiervoor heb ik Ystekkers gebruikt op de akkudraden naar de regelaars.
Dus de regelaars staan al aan elkaar gekoppeld voor de akku aangesloten wordt.

Grtz René

Als stroomverbruik het probleem is dan kun je volgens mij ook wel de verbruikers verdelen over de 2 BEC's, dus b.v. de ontvanger op de ene en de servo's op de andere BEC. ...
Daarmee verdubbel (bijna) je de kans op storing t.g.v. BEC problemen Martin.

Iets totaal anders: hoe lang is/wordt de kabellengte tussen accu en regelaar? Te grote kabellengte kan je een regelaar kosten, of levensduur verkorten.

Ik heb de regelaars nu parallel aangesloten d.m.c de 4 draden in 1 stekker te solderen.
De lengte van de kabel zal een cm of 5 zijn denk ik.
Vanaf de esc naar de motoren zijn veel langer.

Mvg ,

Bart

Daarmee verdubbel (bijna) je de kans op storing t.g.v. BEC problemen Martin.

Dat is een heel interessante constatering, maar je krijgt iig niet snel storing omdat je teveel stroom trekt. En als je storing hebt, dan betreft het maar de helft dus als je nou alleen de rolroer-servo's op BEC 1 doet en de rest op BEC 2 :-D.

Maar je hebt natuurlijk wel gelijk. Om dezelfde reden (o.a.) hou ik ook meer van lipo- dan van nicd/nimh-packs.

Martin

Hoi,

Ik heb precies hetzelfde als jij. Ik heb een Canadair CL-415 twee motoren, twee regelaars en de motoren gemixed met het roer. Ook ik heb over de BEC uitgebreid discussies gehad en ben uiteindelijk voor zeker gegaan en heb de BEC van beide regelaars uitgeschakeld. Ik heb in de Canadair een heel klein setje van 4 AAA batterijen zitten dat nauwelijks iets weegt. Zelfs helpt het het zwaartepunt bij het watervliegen iets naar voren te leggen.

VakantiePers2009075.jpg

Groetjes, Erik

Hoi,

Vorig jaar ben ik met de Canadair in Zeumeren geweest en hij vloog redelijk vanaf het water. Hij is van Aeronaut en daarvan is bekend dat hij te snel van het water wil loskomen dus dat resulteert wel eens in een duik. Verder vliegt hij vanaf het land meer dan uitstekend. Het is één van mijn favoriete kisten. (zonder BEC dus)

Groetjes, Erik

...
heb de BEC van beide regelaars uitgeschakeld. Ik heb in de Canadair een heel klein setje van 4 AAA batterijen zitten dat nauwelijks iets weegt. Zelfs helpt het het zwaartepunt bij het watervliegen iets naar voren te leggen.

Hoi Erik,

Da's inderdaad een heel mooie kist!

Maar als je dan toch met een aparte voeding werkt, zou je dan voor de veiligheid niet 1 of beide BEC's via een diode aansluiten? Normaalgesproken loopt daar dan geen stroom doorheen want de BEC-spanning minus diodespanning is lager dan je voedingsspanning. Moch je accupack ooit storing geven of onverwacht leegraken dan stort je tenminste niet gelijk neer.

't is maar een idee.

Martin

Back