BEC in F5J

Discussie in 'F5J' gestart door nayy, 1 okt 2022.

  1. nayy

    nayy

    Lid geworden:
    3 dec 2005
    Berichten:
    141
    Hallo,

    Hoeveel A moet een BEC leveren om 'safe' te zijn in een 4m F5j Kist ? (6 servo's in totaal)

    is 2.5A voldoende, of is 5A echt nodig ?

    Nayy
     
  2. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik zou het niet gokken en voor de 5A kiezen.
    Wat voor model en wat voor servo's?
     
    nayy vindt dit leuk.
  3. nayy

    nayy

    Lid geworden:
    3 dec 2005
    Berichten:
    141
    Model is nog niet aangekocht, maar 't is een 2e hands Vertigo (standaard versie, zou AUW rond de 1240g zijn)

    volgende servo's zitten er in: 2x MKS 6100, 2x X10 mini en 2x X08 plus.

    Er zit geen motor spinner en ESC bij (wil de verkoper zelf herbruiken)... die moet ik opnieuw kopen.

    Ik dacht van de volgende combo te nemen:
    XPower F2919/10
    GM DD FOLDING PROP 11x6”
    GM Ø32/5mm
    3S lipo

    Ik heb deze combinatie gezien met een YGE 35LVT ESC (volgens de gebruiker ging het perfect)... maar is kantje boord vrees ik . De YGE 65 LVT is nu nergens op voorraad...

    alvast bedankt voor alle input !

    Nayy
     
    Justus vindt dit leuk.
  4. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Dan is 5A geen overbodige luxe, eerder domweg nodig.
     
    nayy en Justus vinden dit leuk.
  5. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Rick's reactie was ook precies de mijne;)
     
    nayy vindt dit leuk.
  6. nayy

    nayy

    Lid geworden:
    3 dec 2005
    Berichten:
    141
    bedankt allemaal...

    iemand suggesties voor een ESC die zichzelf bewezen heeft ?

    Ondertussen weet ik dat de motor-prop combo die ik overweeg max 45A trekt op 3S.

    Ik heb een frsky zender en telemetrie is altijd meegenomen...

    Nayy
     
  7. soarer

    soarer

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    336
    Locatie:
    Groningen
    nayy vindt dit leuk.
  8. F3J-Karel

    F3J-Karel

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    563
    Locatie:
    Hengelo
    Weet niet of dit wel een goede keus is tenzij je alleen bij weinig wind wilt vliegen, als het je eerste F5J model is zou ik eerder een model van 1500-1600 gram kiezen. Een ietwat zwaarder model kun je wel bij weinig wind vliegen maar een licht model niet bij ietwat meer wind.

    Voor de genoemde motor/prop keuze moet een YGE 35 voldoende zijn, deze kan kortstondig max 60A aan.
     
    soarer en Justus vinden dit leuk.
  9. nayy

    nayy

    Lid geworden:
    3 dec 2005
    Berichten:
    141
    Dag Karel,

    Bedankt voor je input...

    Er kan zeker 300g ballast in dat model... Ik ambieer geen wedstrijden, en vlieg niet op winderige dagen. (boven 15kn vlieg ik meestal niet)

    idd die YGE 35 kan dat wsch aan, maar vind het toch raar van met iets te vliegen waarbij je het eigenlijk continu (korststondig) buiten zijn normale bereik gebruikt. (ofwel zijn die YGE spec's ferm onder de limieten van de electronica opgesteld).
    Ik heb al motoren en ESC's verbrand en kom dat liever niet tegen met een dure kist... liever voorzichtig dan sorry in dit geval...
    Nadeel van YGE is dat ze vrij duur zijn (heel duur eigenlijk), en ook nog een tussenstuk van 70€ nodig hebben om van de telemetrie gebruik te kunnen maken met FRSKY zenders...

    Ik heb ondertussen deze gevonden...
    FrSky Neuron 60S ESC (frsky-rc.com)
    wsch iets zwaarder, maar werkt naadloos met mijn zender en vind er goede kritieken over op RCgroups...

    groeten,

    Nayy
     
  10. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    864
    Locatie:
    Emmen
    Duur, het blijft een vervelend woord in onze hobby. Gebruik zelf lever de woorden “veel geld”. Sommige materialen zijn het gewoon waard.

    Ik gebruik al 10 jaar de regelaars van YGE. En dat zonder problemen. Dat is mij veel waard.

    Ik reis heel Europa door voor F5J events. Als ik een wedstrijd zou vergooien omdat de “ goedkope” regelaar niet zou werken net op het moment dat ik 1000 km van huis ben, dan pas ik zou ik roepen dat het een “duur” grapje was.
     
    nayy vindt dit leuk.
  11. nayy

    nayy

    Lid geworden:
    3 dec 2005
    Berichten:
    141
    Dat klopt natuurlijk...
    Maar die YGE65 kost snel 160€ + 70 € voor telemetrie...

    En momenteel is die YGE65 nergens te verkrijgen... blijkbaar componenten te kort... (maar ik overweeg het zeker als hij beschikbaar wordt)

    Die FRSKY ESC is met 100€ ook niet echt 'goedkoop' te noemen. (vergelijkbaar met de YGE35, maar ik moet die telemetrie omzetting er niet bij nemen...)
     
  12. F3J-Karel

    F3J-Karel

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    563
    Locatie:
    Hengelo
    Met 300 gram ballast is de XPower F2919/10 te licht, denk dan eerder aan een Dualsky xm 3040 eg. Maar kijk eens op de website van Jo Grini die veel motoren in diverse combinaties getest heeft : 2020testingmotor.pdf (jojoen.no)

    Een licht model, ook al kun je die ballasten heeft natuurlijk ook minder sterkte en stijfheid. Denk bijvoorbeeld aan de vleugelpennen, ligger, romp en vleugelhuid. Juist als je een licht model ballast is deze kwetsbaar voor structurele schades bij een wat ongelukkige landing.

    Al ambieer je geen wedstrijden, zou het toch leuk kunnen zijn een keer een clinic te bezoeken. YGE 65 is inderdaad niet leverbaar in verband met gebrek aan componenten, volgens de wandelgangen wordt de productie pas begin 2023 weer opgestart.
     
    nayy vindt dit leuk.
  13. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Zierikzee
    De Dualsky XM3040EG-9 is een sterke en goedkope motor die ik in een Prestige standaard heb zitten.
    Ik heb YGE regelaars gehad, Talon 35 en Sunrice Ice regelaars met BEC. Allemaal
    zonder problemen. De Sunrice Ice 60Amp kost 43 Euro op dit moment. Gaat bij mij in de Precision 2 binnenkort.
     
    nayy vindt dit leuk.
  14. nayy

    nayy

    Lid geworden:
    3 dec 2005
    Berichten:
    141
    bedankt voor de info !
    ik bekijk die lijst vanavond...

    ik probeer zeker een clinic te bezoeken. ( er is jaarlijks ook een wedstrijd in mijn club, maar dit jaar afgelast wegens ongunstige condities)
     
  15. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Echt
    Hier een tevreden gebruiker van een Castle Creations Talon 35. Ik kan niet spreken voor de YGE 35 of andere merken, maar ik heb jaren geleden contact gehad met Castle Creations support. De 30 seconden vol gas die wij in theorie gebruiken valt bij hun onder piek belasting. De 35A is gerekend op 10+ minuten vol gas. Voor 30 seconden kunnen ze makkelijk 1,5 keer zoveel aan. Meer dan 30 seconden vol gas mag je je motor toch niet gebruiken. Anders heb je kans op schade. Als je überhaupt al 30 seconden vol gas vliegt.
    Daarbuiten heb je bij kleine accu’s ook nog te maken met het feit dat ze al snel iets inkakken.

    Dat gezegd hebbende kan iets ruimer bemeten nooit kwaad. Misschien heb je het gewicht wel nodig vanwege het zwaartepunt. Daar zou ik eerder naar kijken.
     
    Laatst bewerkt: 4 okt 2022

Deel Deze Pagina