BEC vraagje

Ik heb een eco met een Typhoon 29/12/10, een Tsunami 50 regelaar en een Lexors Sexta ontvanger.
Nu heb ik begrepen dat je beter een aparte ontvanger accu kan gebruiken omdat de bovengenoemde setup voor problemen kan zorgen.

ik heb hem vanmiddag gecrashed ik stond wat te hoveren en vanuit het niets begint hij ineens schuin voorover te trekken en tegen de grond aan.
Net nieuwe bladen van de beurs in dortmund, zijn dus +-1.5 minuut oud geworden. :? nu weet ik niet of dit veroorzaakt kan worden door deze setup (ik heb 4 servo's graupner c3041 en een GY401)

Ik heb de hele boel uit elkaar gehaald en heb even een proefopstelling gemaakt (zonder motor) maar als ik met de servo's een beetje aan het sturen ga word de regelaar al behoorlijk warm alleen van de servo's.

Ik heb met zoeken geprobeerd wat te vinden over BEC maar niet echt een duidelijk topic gevonden over wat dit nu precies inhoud voor electro heli vliegen.

Is een aparte ontvanger accu wijheid (ik wil naar 12 cellen) en hoe sluit ik die aan?

Bedankt

Addy

Zoals ik jouw verhaal lees lijkt het alsof je de BEC van je regelaar gebruikt.

Een aparte BEC werkt door hem aan de draden van je regelaar te solderen. Zodra je accu word aangesloten heb je dus een voeding voor je ontvanger.

Het voordeel van een BEC tov een ontvangeraccu is gewicht, en je hoeft minder te laden.

hoe hoger de spanning aandrijfaccu, hoe warmer de BEC wordt. Dus zeker op 12 cellen zou ik geen standaard bec (die in de regelaar zit) gebruiken. Bovendien gebruiken die 4 servo's+ gyro erg veel stroom. Dat kan zo'n regelaartje nooit aan.
Ik ben bang dat je Bec oververhit is geraakt, en daarna op de thermische beveiliging is gesprongen... :(

ik zou maar eens een losse BEC, of een ontvangeraccu overwegen.

laurens zei:
Zoals ik jouw verhaal lees lijkt het alsof je de BEC van je regelaar gebruikt.

Dat klopt, ik heb gewoon de standaard tsunami 50 regelaar en die gebruik ik gelijk als voeding voor de ontvanger

Ik denk het niet hoor Michiel...

Er zijn toch echt regelaars die die stromen aankunnen, ik weet alleen niet of dat het geval is bij deze regelaar.

Ik zou een losse BEC kopen.

Oké maar als ik een aparte BEC wil gebruiken of een aparte ontvanger accu zal de BEC van de regelaar uit moeten neem ik aan.

Hoe word dit normaal gesproken gedaan?

Gewoon het rode "+" draadje uit het stekkertje prutsen dat van de regelaar naar de ontvanger gaat ...... wel met een kousje isoleren .....

laurens zei:
Ik denk het niet hoor Michiel...

Er zijn toch echt regelaars die die stromen aankunnen, ik weet alleen niet of dat het geval is bij deze regelaar.
nou, het gaat in dit geval niet op de stroom, maar om de warmtedissipatie. van die 11V, moet de BEC 5V maken. Die andere 6V wordt gewoon omgezet in warmte. Dus hoe hoger de spanning, hoe meer energie er verloren gaat, en hoe warmer de ESC wordt!
Bovendien is de stroom hierbij erg belangrijk. Want de warmteontwikkeling kan je berekenen met P=U*I (vermogen=spanningverschil*stroom)
Dus als je een bec hebt die 3A zou kunnen leveren, heb je op 3s lipo een warmteontwikkeling van 3A*6V=18W. dat is erg veel voor zo'n kleine regelaar. Bovendien komt er ook nog de warmte bij van de FET's die de motor schakelen. en die is ook niet bepaald weinig...

Nou moet ik er wel bij zeggen dat die 3A bec redelijk veel is, maar toch. Het blijft riskant.
De meeste regelaars(met uitzondering van de Tsunami 50) zitten ook helemaal ingepakt in de krimpkous, wat ook erg goed isoleerd :|
TE riskant vind ik.

Daarom zeg ik sommige...

Een geschakelde BEC heeft geen last van die warmteontwikkelingen doordat het een X aantal keer per seconde van richting verwisselt.

Deze tsunami 50 heeft wel een koelplaat, en zou dus goed zijn warmte kwijt moeten kunnen...
Ik kan trouwens nergens vinden hoeveel stroom deze ESC kan leveren. er staat wel bij max 4 servo's. Met een gyro ga je daar dus al overheen....
Bovendien is, zoals ik al eerder duidelijk probeerde te maken :roll: , is de ingangspanning ook erg belangrijk. Op 3s zal de ESC dus veel warmer worden, en kan die dus minder stroom aan. Dit betekent dat je er dus minder servo's op kan aansluiten.
ik denk dus dat geen enkele ESC die 3A bec kan leveren, terwijl er wel degelijk merken zijn die dat beweren... het vermogensverlies wat omgezet in warmte wordt is veel belangrijker.

laurens zei:
Een geschakelde BEC heeft geen last van die warmteontwikkelingen doordat het een X aantal keer per seconde van richting verwisselt.
Een geschakelde BEC heeft veel minder last van die warmteontwikkeling doordat deze de volledige spanning, met een hoge frequentie in stukjes "hakt". zo daalt de effectieve spanning. Niet van richting veranderd... ik weet ook niet wat je daarmee bedoeld.

om terug te komen op Addy's hoofdvraag:
ik vind het verstandig om een Aparte(geschakelde)BEC te gaan gebruiken, of een losse ontvangeraccu.
Je kan de Bec die in de ESC zit uitschakelen door de rode draad uit de ontvangerstekker te halen. (zoals Dirk al schreef)

ik moet wel zeggen dat er ook wat slechte ervaringen zijn met een geschakelde BEC. De kans op storing wordt dan iets groter. Heb ik zelf nog geen ervaringen mee.

Hartelijk dank allemaal voor jullie uitleg, het begint allemaal wat duidelijker te worden. :idea:

Ik ga denk ik toch voor een aparte ontvanger accu in eerste instantie, word de eco wel iets zwaarder maar dat is geen probleem het zijn geen zware digitale servo's die eraan hangen dus 4 AAA Nimh moet makkelijk kunnen voldoen.

Bedankt,

Addy

Back