bediening

• Topicstarter Topicstarter modelvlieger
  • Startdatum Startdatum
M

modelvlieger

Guest
De bediening van zo'n vliegtuig heet tog een zender??
en als je een vliegtuig 2e hands koopt, krijg je er dan de bediening bij, of moet je die r zelf bijkopen? :oops: nog een vraag :oops: -kun je de bediening en de vliegtuigen zo afstellen dat je er een voor al je vliegtuigen kunt gebruiken, of moet je er bij elk vliegtuig een kopen :?:
okee, 8) nu geen vragen meer :wink: , ik hoop dat jullie me kunnen helpen :idea:

De bediening van een radiobestuurd vlieg-, vaar- of rij-"tuig"wordt gedaan door een zender, die je met je vingers bedient. In het model zitten dan een ontvanger en een aantal stuurmotoren, ook wel servo's genoemd, die elk een of meer stuurvlakken (roeren) of een motorbediening aansturen. Verder zitten in een model nog een accupakket en een aan/uit schakelaar voor de stroomverzorging. Voort al je modellen bij elkaar heb je in principe aan een zender genoeg, maar, om veel in- en uitbouwen te voorkomen is het wel handig om in elk model in ieder geval zijn eigen servo's , schakelaar en ontvanger te hebben. De experts binnen de club waar je je (hopelijk) bij gaat aansluiten kunnen je ongetwijfeld op al je verdere vragen op dit gebied antwoord geven!

modelvlieger zei:
De bediening van zo'n vliegtuig heet tog een zender??
en als je een vliegtuig 2e hands koopt, krijg je er dan de bediening bij, of moet je die r zelf bijkopen? :oops: nog een vraag :oops: -kun je de bediening en de vliegtuigen zo afstellen dat je er een voor al je vliegtuigen kunt gebruiken, of moet je er bij elk vliegtuig een kopen :?:
okee, 8) nu geen vragen meer :wink: , ik hoop dat jullie me kunnen helpen :idea:

FF nog wat meer aanvulling:
Het ligt eraan of je de zender bij het 2e handse vliegtuig krijgt.(je zal er in iedergeval er dan voor dokken :? )
Je kan ze zo afstellen dat je alle modellen daarmee kan bedienen, maar dan is het het makkelijkst dat alle trims het zelfde zijn.
Helaas is dit (bijna nooit)mogelijk, omdat je in de lucht soms ook nog moet bijtrimmen als het vliegtuig b.v. naar rechts trekt.
Dan moet je weer met het andere vliegtuig gaan kijken hoe de trims ook alweer stonden.
Dit verhaal hierboven vervalt als je een computer zender koopt. :)
Dit kost meer geld, maar je hebt er véél meer aan, daarmee kan je alles instellen: mixers, digitale trims, modelgeheugen etc.8)
Modelgeheugens zorgen ervoor dat de trims, mixers etc. voor elk vliegtuig gescheiden blijft, hierdoor slaat hij elke keer(tenminste bij de meeste zenders, bij andere moet je dat door ff op een knoppie te drukken) de trims op. 8O 8O
Ik hoop dat ik zo een lang genoeg verhaal heb geschreven. :oops: :oops:

Mathijs

Back