Beechcraft Bonanza R.I.P

6.6 volt is geen probleem voor een ontvanger, maar niet alle servo's kunnen dat voltage aan. Daarvoor moet je HV (hoog voltage) servo's hebben.
Van benzinemotoren heb ik geen verstand.

Hmm.. nou, ik ben verbaast .... en wijzer geworden. Dank!

Graag gedaan. :-D
Maar wat mij nu eigenlijk verbaast is dat het nog helemaal nog niet zo gek lang gelden is dat NiMH en daarvoor NiCad accu's DE accu's waren voor gebruik in de modelbouw. Is al de kennis en ervaring die in de jaren voor de LiPo's is opgedaan nu al verdwenen en vergeten? 8O 8O

Heel veel jaren zijn NiCad en later de NiMH accu's gebruikt voor het voeden van de ontvanger en servo's. Het was zo gewoon dat het ontwerp van de ontvangers en servo's er helemaal op aangepast is. Vooral om die reden zijn deze accu's nog steeds de best geschikte accu's om je ontvanger en servo's van de nodige energie te voorzien.
LiPo's zijn nu DE accu's voor de modelbouw maar daar zijn de ontvangers en servo's (nog) niet op aangepast. Je zal dan met "hulpstukken" zoals spanningsregelaars moeten gaan werken om de spanning op een bruikbaar niveau te krijgen. Dat heeft diverse nadelen, ten eerste extra gewicht, ten tweede extra elektronica dat kapot kan gaan, ten derde een deel van de energie uit de ontvanger accu gaat verloren als warmte door die spanningsregelaar.
Het gebruik van een schakelende spanningsregelaar maakt dat verlies kleiner maar je moet nog steeds op verliezen rekenen van minimaal 10% oplopend tot misschien wel 30%. Het grote nadeel van die schakelende spanningsregelaars is dat ze maar in een vrij klein gebied een hoog rendement hebben. Doordat het stroomgebruik van de servo's zeer wisselvallig is zal het rendement van die schakelende regelaar net zo wisselvallig zijn.
Nog een niet onbelangrijk nadeel is dat die schakelende regelaars heel vaak storingen kunnen veroorzaken in je ontvanger en soms ook de servo's. Hoe dat zit gaat te ver om uit te leggen. Persoonlijk heb ik een paar jaar terug een groot aantal schakelende voedingen uitgetest op bruikbaarheid als spanningsregelaar in een modelvliegtuig. Daarbij heb ik er NIET ÉÉN gevonden die onder alle omstandigheden perfect werkte en nooit storing opleverde.
O ja voordat er iemand gaat roepen dat je een BEC moet gebruiken, dat is de VERKEERDE benaming voor een spanningsregelaar! ;);)

Hallo Marcel,
Condoleances met de kist. Drama! Wel, anderhalve week gelee ging mijn kist aan flenters door een programmeerfout en een op dat moment te onervaren vlieger... kist 5 vluchten jong. Als je een tijdje niet vliegt, verdwijnt toch het een en ander uit je reflexen... Normaal vliegen gaat dan wel, maar opvang van geniepigheden lukt dan niet meer... omdat je gaat denken... en dan ben je te laat... diepste zucht der zuchten... (ik hield er te lang een slecht humeur aan over.. maar ben weer genezen)
M'n Remedie... wat je zelf stuk maakt, gewoon ook zelf weer repareren, van de grond af... desnoods nog een bouwtekening maken...

Heb begrepen dat er nog meer stuk is gegaan afgelopen week(en). Het hangt in de Odoornse lucht :(

NiMh pakketjes als ontvanger accu op krachtige digiservo's. Heb daar buitensporig veel ellende mee gehad. Gingen de 2300mAh nog goed... Panasonics, medio 2005. Na een paar jaar niet meer te verkrijgen. kwamen er 2650mAh op de markt, 2007? Sanyo's, GP Panasonic. Goed geladen... met 7 minuten was het over en uit. Spanning meten? Vol!? Hoe kan dat nou?
Na een flink aantal malen nieuwe celletjes te hebben aangeschaft, diverse merken aan te hebben beproefd... alles netjes te hebben geladen, was ik het behoorlijk zat.
Spanning stortte met 5 MPX ProfiDigi's totaal in. Er klopte iets niet in de 'meer-is-beter' belofte van de industrie zo bleek.
Dat was niet meer leuk vliegen.

Eneloops? Zitten in m'n zender... die kan daar rustig aan sappelen als aan een stokje zoethout. Laden doe ik die op 1/5C. Bij 1C gaan ze stuk, meen ik ergens gelezen te hebben.

In de kist... nu geruime tijd al op 2S 2200 Zippie's lipo en goed ontstoorde UBEC. Turnigy of Castle. Geen problemen meer.
De snelle Enigma, Wilco F5B of ouwe trouwe Calmato (gaat al 7 jaar mee). Lang en safe op 2S lipo's.
Geen problemen.

Hier een voorbeeldje van een ontvanger, lipo, UBEC pakketje voor in een F5B. Storingsvrij...
Ennuhhhh... antennes in een hoek van 90 graden!!!

full

Ja.. er is meer techniek. Maarrrr. So what?
Je kan je kist thans vol hangen met telemetrie, loggers... bakken met techniek... aansluiten op je IPhone... en straks ook vliegen met je IPhone... is al een feit...

Lipo's slopen? Ja kan heel eenvoudig? Je moet je lipo's niet leeg trekken... (hoewel die toch ook weer zijn op te starten, als ze niet bol staan, wist TC01 me te vertellen). Meten en/of opletten. Maar de spanning stort in iedergeval niet in bij deze omstandigheden...
Je moet toch overal op letten... zoveel factoren waarop het mis kan gaan... (honden die tussen de elektro kisten doorlopen, die net op scherp staan...) :oops:

Zo nu bannertje maken... anders heeft de OLC geen FlyIn... geloof ik...
Gr Bas

Laatst bewerkt door een moderator:
Blijft... je moet er bij blijven...
Al die moderne techniek... moet ook maar net binnen je denkraam passen...

Schijnen ook al werphengels met telemetrie te zijn. Jawel... Kan je de werpsneheid meten, kracht van je worp, hoeveelheid lijn, stroomsnelheid van stilstaand water, eiwitwaarde van de wurm, trekkracht van guppie, snoek of paling wachttijd, actieduur... en zo meer... Gaat al richting FPV... en ook inmiddels op de IPhone...

Ben bezig geweest om de romp te strippen wellicht is het te repareren. Ik zou hier graag over een tekening van de romp van bonanza beschikken. Heeft iemand deze liggen, wellicht dat er een kopietje getrokken van kan worden.

Marcel,
Bij Top-Flite zelf...
Top Flite Product Parts Lists & Product Manuals

Manual kan je downloaden. PDF. Staan plaatjes in van ribbetjes etc. Die kan ik er zelfs nog wel voor je uit slopen (als ie niet beveiligd is)... tot een werkbaar formaat?
Plannen kan je ook bestellen. Heb je ze met een week binnen, kan je verder...

Plaats wat foto's van het leed....

Gr Bas

Alleen de romp is beschadigd

manual heb ik in bezit, specifiek over het bouwen van de romp, maar ja de maat voering staat er niet op

Hoe stuk is stuk Marcel?

Als je bij TopFlite vandaag besteld, heb je ze mogelijk volgende week al binnen. Tekeningen gaan gevouwen of kunnen in een envelop.. dan gaat het wel vlot met de post?

Back