Beetje aanzet nodig voor het bouwen vanaf tekening...

Hallo,

Ik heb vorige week de complete bouwtekeningen van de Cessna 182 van Dave Blum gekregen, die ze gratis (via e-mail) weggaf aan iedereen die het maar wilde hebben. En aangezien ik graag een Cessna wilde gaan bouwen als eerste vliegtuig, leek me dit wel een mooie gelegenheid.

Echter omdat dit mijn eerste keer zelf bouwen is, heb ik natuurlijk nog 0 ervaring... Ik probeer zoveel mogelijk zelf uit te vinden, want dat is natuurlijk ook wel de uitdaging voor mij, maar ik zou toch graag een kleine aanzet willen hebben...

Misschien dat iemand mij in het kort kan uitleggen hoe te beginnen? Volgorde, etc?

Alvast bedankt,
Raymond

Raymond,

er is in deze hobby niets leuker / mooier dan van een tekening te bouwen :) Het geeft enorm veel voldoening als je uiteindelijk je model voor de eerste de lucht in ziet gaan !

Hoewel ik betwijfel of het verstandig is deze Cessna als eerste model te gaan vliegen, is bouwen natuurlijk altijd een optie. Immers, van het bouwen leer je enorm veel.

Ik zou je adviseren eerst de tekening heel goed te bestuderen, hier kan je gerust een paar uurtjes voor uittrekken, probeer je voor te stellen hoe de bouw het gemakkelijkste zou verlopen.

Verder heb je mazzel, want je kan het bouwdraadje van Marcel zo volgen.
Hier staat zijn bouwverslag ... Dat maakt de zaak een stuk gemakkelijker, want nu heb je een soort van handleiding om te volgen ;)

We verwachten natuurlijk wel een gedetailleerd bouwverslag met veel foto's ! Eerste abootje heb je binnen.

Succes !

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt door een moderator:
Er is al iemand anders op dit forum ook dit vliegtuig aan het bouwen (zie cessna-182-dave-blum)

Daar kan je wel wat tips uit halen denk ik zo. Ik zelf begin altijd met de vleugels maar een ander begint weer met de romp, dat maakt niet zoveel uit. Het belangrijkste is recht en netjes bouwen, dat zul je terug zien in het uiteindelijke model.

Zou je mij ook eens de tekeningen kunnen sturen? Het lijkt mij ook wel een mooi model. naar: daniel_yellow apenstaart hotmail.com

Laatst bewerkt door een moderator:
Raymond, ik heb even naar je andere berichten/vragen gekeken. Ik zou eerst (minstens) twee toestellen uit een bouwpakket bouwen. Nu van tekening bouwen alleen als je hands-on hulp hebt, denk hierbij aan bouw-avonden bij een club. En zo'n Cessna is niet echt een beginnerstoestel,wat dat betreft ben ik het wel met Menno eens.
Hoe meer tijd je nu besteedt aan bouwen, des te voorzichtiger/trager zul je zijn in de leerfase, qua bibbers.

Had ik je al op de beginners FAQ geattendeerd?
http://www.modelbouwforum.nl/forums/modelbouw-faqs/
-> [FAQ] Modelvliegen, algemeen
-> Aandachtspunten voor het beginnen met modelvliegen.

Laatst bewerkt:
Bouw weliswaar geen vliegtuigen, maar schepen vanaf tekening. Tegenwoordig vanaf werftekening zelfs (general arrangement).

Lang geleden ben ik begonnen met bouwpaketten. Die hebben mij geleerd te bouwen. Pas daarna toen ik dat beheerste ,ben ik vanaf bouwtekeningen gaan bouwen. Pas daarna vanaf werktekeningen.

Zoals hierboven al gezegd: als je totaal geen ervaring hebt met bouwen vanaf tekening kun je het beste eerst beginnen met het bouwen van een bouwpakket. Als je (b.v. beroepsmatig) gewend bent vanaf tekening te bouwen (wat dan ook) is het een ander verhaal. Dan zal het je mogelijk wel lukken.

Misschien heb ik het een beetje verkeerd verwoord in mijn eerste post... Het is niet mijn eerste keer bouwen, maar de eerste keer bouwen vanaf tekening. Ik heb vroeger heel veel in elkaar gezet qua bouwpakketten, maar geen vliegtuigen. De was even een omschakeling voor me, maar daar heeft het bouwen van een Cessna 400 pakket me wel enigszins bij geholpen. Ik heb voor dat toestel ook een eigen romp uit piepschuim gemaakt, wat ook goed gelukt is.

Maar qua tekeningen heb ik dus 0 ervaring, dus vroeg ik me af hoe het beste te beginnen :)

Aha, dan wordt het al anders. De eerste stap is heel goed bestuderen van de tekening. Je moet hem echt begrijpen, dus niet na 10 minuten denken dat je al kunt beginnen. Bestudeer echt elk detail totdat je de functie en samenhang snapt.

Wat ik doe als ik een tekening voor het eerst zie is het als het ware in mijn hoofd bouwen van het model. Probeer een beeld te vormen van hoe je het zou kunnen bouwen.

Daarbij werk ik altijd vanuit de basis constructie (vrij logisch) naar de details. Met name die basis is van belang.

Bij een vliegtuig zou ik me allereerst concentreren op de romp constructie. Probeer te bedenken hoe alle onderdelen in elkaar passen. Als je denkt het te begrijpen (je zult nog genoeg verassingen tegenkomen), kun je allereerst alle onderdelen die je nodig hebt maken. Daarna leg je alles op de werkbank en probeer je te begrijpen hoe de logische volgorde van in elkaar zetten is. Pas daarna pak je een tube lijm en begin je te plakken :cool:.

Vervolgens zou ik pas beginnen aan de vleugels. Geduld is een schone zaak.

Feitelijk is het niet anders dan een bouwpakket. Het grote verschil is dat je geen handleiding en voorgeschreven volgorde hebt. Die moet je zelf bedenken, en da's nou juist het leuke aan het bouwen van tekening.

Hoi,

Als je een beetje verder gekeken had kon je zien dat ik nu een aantal weken geleden begonnen ben met dit leuke toestelletje.

Het was miss makkelijker geweest om daar ook in dat draadje je bouwverslag te vermelden zodat we een groot topic kunnen maken overer dit leuke vliegtuigje. Wat het alsmaar eenvoudiger maakt voor anderen die het ook willen bouwen.
bedoel ermee het blijft dan overzichtelijker.

In elke geval veel succes met de bouw en pas op het is verslavend

Laatst bewerkt:
Het bouwwerk van Marcel is inderdaad wel een mooie aanzet! Het is leuk om zo duidelijk te kunnen zien hoe het er ongeveer uit gaat zien. Ik ga zelf eind deze maand aan de slag met de bouw want als het goed is krijg ik voor Sinterklaas nog wat "gereedschap" en onderdelen (wat moest ik anders vragen :)).

En ik ga er zeker een foto-reportage van maken! Dat is niet alleen leuk, maar ook zeer handig om terug te zien hoe het precies in elkaar zit.

Back