Begginnende bouwer! een paar vraagjes, graupner BX2000

• Topicstarter Topicstarter mickey
  • Startdatum Startdatum
M

mickey

Guest
Ik heb een graupner BX2000 gekocht. Dit is mijn eerste boot dus ik zou graag wat help willen krijgen.

ik heb vandaag en motor gekocht. deze past niet helemaal in de steunen. weet iemand misschien hoe dit moet?

Hoi Mickey,

Foto's plaats ik altijd met Imageshack.

De boot is al een poosje op de markt, dus de meeste electrovaarders kennen 'm wel, vooral op de Duitse fora is de boot uitgebreid aan bod geweest, zowel deze, als de grotere uitvoering. Vooral de problemen met het bochtengedrag ( "Unterschneiden") heeft ervoor gezorgd, dat deze boot niet zoveel in wedstrijden is ingezet.

Met de mededeling dat je 'n motor hebt gekocht, doe je ons geen plezier; zonder er bij te vertellen welke motor het is, zal niemand een idee hebben óf en waarom die niet zou passen.

Méér informatie is het sleutelwoord, anders hoef je weinig antwoorden te verwachten....

Groeten, Jan.

bedankt, de motor is een Robbe B36-40-05 ik hoop dat dit goed is. Mijn vragen zijn welke servo ik het beste kan gebruiken en de andere electronica. Ik heb pas alleen een motor. Ook moet ik nog wat geld vinden om mee te kunnen finacieren. Het zal wel lukken. Ik heb mijn spullen allemaal gekocht bij 2brothersrc in Bussum. is dit een goeie winkel? Ik hoorde van wat mensen dat ik op ebay veel beter dingen kan kopen.

Ja 2Brothers is een goede winkel. Jij als beginner kan alle hulp, advies en service gebruiken, dat kun je bij Ebay niet kopen. Kwestie van doorsparen, langsgaan en goede spulletjes kopen.

Je kunt volstaan met een simpele 2kanaal zender/ontvanger, een roerservo en een regelaar (om de snelheid van de motor te kunnen regelen).

dank je, ik weet wel wat ik voor electronica moet gebruiken. Maar ik wil graag weten welke type van bijv. regelaar of servo moet gebruiken.
Graag iemand die ervaring heeft met deze boot.

Hoi Mickey,

Ik neem aan dat je deze motor bedoeld? Roxxy Bl Inrunner 3640/05 1-4927

Als dat 'm niet is, moet je zelf even een goede typenummer of een werkende link plaatsen.

Op zich zou deze motor goed moeten werken in een Mono I op 7,2/7,4V, maar da's niet zo'n wonder, als je de spullen bij 2Brothers hebt gekocht, die weten van de hoed en de rand.

Zij kunnen je ook een regelaar adviseren, ik denk dat je met eentje van 80A, werkend vanaf 7,2V/ 2S voldoende hebt.
Waterkoeling zou kunnen, maar, afhankelijk van de gekozen regelaar, niet per sé noodzakelijk.
De motor zou ik zéker waterkoelen.

Als servo voldoet een standaard servo, of ééntje met metalen tandwielen, die is houdbaarder. Zelf vaar ik in de Mono I een mini servo met metalen tandwielen, maar da's voornamelijk vanwege het gewicht en het inbouw gemak.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
ja dit type motor heb ik. Dank je voor de hulp, waar kan ik mischien een paar photos van jou boot zien?

dank je, een ding ik heb een mono 2 romp maakt dit verschil?

De BX2000 is met 54 cm lengte een Mono I romp, als het een Mono II romp is, heb je een BX3000, 72 cm lang. Ook de motor, die je aangeeft, is er eentje voor een Mono I met zeven cellen NiMH, of 2S Lipo als akku.

Het basisprincipe voor de opbouw is hetzelfde.

De meeste bouwbeschrijvingen gaan nog uit van NiMH akku's, als je nu, of in de toekomst met Lipo's wilt gaan varen, is het verstandig, om je motorsteun (of beter: motorspant) vlak tegen de step aan, zo ver mogelijk naar achteren te zetten, zodat je het zwaartepunt op de goede plaats kunt krijgen (28 - 30% vanaf de spiegel gemeten).

Groeten, Jan.

Aanvulling; hier een aantal foto's van Hopf, die de basisboot voor Graupner gebouwd heeft;
Rennboote.net - Aufbau Graupner BX 3000 Mono 2 Graupner Neuheit 2007 [CBB - Mono-Bauberichte]
Op de tweede pagina ook foto's van een opgebouwde BX2000 (geel/wit).

Hopf heeft voor dit 'prototype' kwaliteitscomponenten gebruikt en ze op de juiste plaats en wijze ingebouwd, deze boot vaart dus goed.
Graupner is in de 'consumentenversie' gaan knoeien, met als resultaat een boot die bij benadering niet zo goed vaart (of regelconform is) als dit origineel.

Kijk dus uit wat je inbouwt en blijf van de door Graupner aanbevolen onderdelen af (behalve de props uit de 2317/18.xx serie).

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
sorry heel dom van me. Ik had helemaal niet nagedacht ik dacht omdat mijn twee cocpitjes heeft een mono 2 romp is. Echt dom.

Een vriend zij dat ik op ebay.de moest kijken voor onderdelen. Ik heb daar een 80Amp regelaar gezien voor 8 euro. Het is een heel klein dingetje. Is dit slim?

Linkje?

Soms lukt dat héél goed op eBay, ik heb een viertal 100A Mystery regelaars via eBay gekocht (uit Hongkong) en ze werken alle vier als een zonnetje, ik heb ze wel van waterkoeling voorzien, dat scheelt natuurlijk ook, zeker als je forse stromen er doorheen jaagt.

Groeten, Jan.

Als je deze:
RC Model 100A Brushless Motor Moteur Controller ESC P - eBay (item 300266843091 end time Oct-20-08 07:20:00 PDT)
kunt kopen voor de startprijs + verzendkosten, ben je nóg goedkoper uit.

Dit soort regelaars worden door een heleboel aanbieders verkocht onder verschillende namen, maar ze komen allemaal uit dezelfde fabriek.
Hier een paar plaatjes van de 100A versie, die ik voorzien heb van waterkoeling.

Nadeel van deze massaproduktie is het gebrek aan eindcontrole, bij bijna alle regelaars, die ik van waterkoeling heb voorzien, lagen de Fets niet in hetzelfde vlak, soms had maar een derde ervan daadwerkelijk contact met het koellichaam, je kunt je voorstellen, dat dit niet zo lang goed gaat als de regelaar hard moet werken. (de doffe plekken op de warmtegeleidende tape in foto 1 zijn de fets, die wél contact hadden, de rest dus niet....)
Ik heb de fets afgeschuurd, op een met schuurpapier beplakt plankje, tot de bovenzijden even hoog waren en toen de waterkoeling erop gezet, met warmtegeleidende pasta ertussen.
Netjes weer ingekrompen ziet het er dan uit als op foto drie, links een originele, rechts een watergekoeld exemplaar.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Back