Begin helikopter

Hallo,

Ik wil dus beginnen in de helikopter tak.
(Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar die hielp mij niet!)
Ik heb een budget van rond de 100-150 euro

mvg. Lars

Een walkera lama 2 valt ook in die prijs categorie en persoonlijk vindt ik die leuker vliegen dan de e-sky's.

Hoi,

voor dat budget lekker een esky FP of een walkera FP aanschaffen.
redelijk crashbestendig, goedkope onderdelen.

groet

honey bee fp super sterk bij een crach 0 of bijna geen schade ps. de onderdelen kosten geen drol. trainings kruis eronder en leeren hoveren in het begin is het wat moeilijk maar als het emaal gaat kan je al behoorlijk wat meer dan als je met een coaxaal begind maar het is toch wat je zelf het leukst vind om te kopen.

groet tom

(Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar die hielp mij niet!)
Kun je even uitleggen wat je hiermee bedoelt?
Heb je gezocht, maar kreeg je geen hits? Zo ja, welke zoektermen heb je dan gebruikt? Heb je het al geprobeerd met de functie "uitgebreid zoeken"?
Of kreeg je zoveel hits dat je geen zin had om alles door te nemen? Zo ja, heb je dan al geprobeerd je zoektermen uit te breiden?
Misschien heeft het forumbeheer iets aan je ervaringen met de zoekfunctie om deze evt. te verbeteren.

Hoi Lars en alle anderen,

Ik haak even in bij je in dit toppic. Ik zit zoals heeeeeeel veel mensen met de zelfde vraag maarrrrr ik weet wel heel goed wat ik wil.

Ik heb zo'n heli met dubele bladen en daar kan ik lekker mee hoveren/vliegen.

Nu wil ik een heli kopen om de volgende stap te leren. Natuurlijk wil ik naar buiten maar volgens mij kan ik beter binnen oefenen geen wind! Ik heb een redelijke huiskamer met een hele glade vloer kan die lekker glijden.

de heli moet dus:

niet te groot zijn, een komplete set zijn, als het kan onder de 300 €, een goede opstap naar meer!

zou graag horen welke heli en waar kopen

Thanks!!!!!!!!!!!!!!!

Laatst bewerkt:
Kun je even uitleggen wat je hiermee bedoelt?
Heb je gezocht, maar kreeg je geen hits? Zo ja, welke zoektermen heb je dan gebruikt? Heb je het al geprobeerd met de functie "uitgebreid zoeken"?
Of kreeg je zoveel hits dat je geen zin had om alles door te nemen? Zo ja, heb je dan al geprobeerd je zoektermen uit te breiden?
Misschien heeft het forumbeheer iets aan je ervaringen met de zoekfunctie om deze evt. te verbeteren.

Ik heb met uitgebreid zoeken gezocht onder: eerste helikopter, beginnen, begin helikopter enz. maar ze hadden allemaal iets van 2-3-400 euro te besteden dus dat heb ik niet.

En bart die honeybee lijkt me inderdaad wel wat

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Lars,

Het is eigenlijk heel simpel. Er zijn 3 soorten heli's: Coaxiaal, Fixed-pitch (FP) en Collective-pitch (CP). Met een budget van 100-150 euro heb je eigenlijk maar 2 opties over: Coaxiaal of FP (CP kan je wel kopen voor 100-150 euro, maar dat raad ik af).

Dan is de volgende vraag: wat wil je met je heli en waar wil je vliegen. Een coaxiaal is makkelijk te leren en kan je eigenlijk alleen binnen vliegen. Een FP is veel moeilijker (dus vergt een hoop geduld, maar biedt dus ook een enorme uitdaging) maar deze kan je wel buiten vliegen.

Als je nu weet wat je wil kan je op zoek naar de heli. Bij Coaxiaal en FP zijn er 2 merken die eruit springen: Walkera en Esky. Beide leveren prima spul om mee te beginnen. Ga eens kijken bij de volgende webshops:
* http://www.rcvliegshop.eu/
* RTF RC HELICOPTERS :
* RCtechnics Ready-To-Fly
* Romafira modelbouw.nl
Om maar eens een paar voorbeelden te noemen.

Succes!!!

Groet, Joost

...maar deze kan je wel buiten vliegen.
Een FP kun je inderdaad buiten vliegen... Maar dan moet het wel windstil zijn. En dat heeft niet zozeer met het gewicht te maken als wel met het gegeven dat het een fixed pitch is. Een FP heli heeft altijd een positieve bladhoek. En die zal dus altijd naar boven willen. Ook als ie gevangen wordt door wind. Met een CP heli kun je dan een negatieve bladhoek geven, waardoor de heli, ondanks de wind, naar beneden gedrukt wordt. Bij een FP kun je dat alleen maar doen door het toerental te verlagen. En dat gaat weer ten koste van de stabiliteit...
Dus ja, met een FP kun je buiten vliegen. Maar als de weersomstandigheden geschikt zijn voor een FP, kun je met een coax ook buiten vliegen. De bladhoek van een coax is namelijk ook altijd positief.

Willem.

@jvdl Ik ga voor de honeybee en ik heb gelezen dat dat een cp is maar waarom zal jij dat afraden

@iedereen bedankt voor alle reacties

@Willem01 : Daar ben ik het niet mee eens. Ik heb eens met mijn lama v3 buiten gevlogen. Maar ieder zuchtje wind blaast hem weg en je komt er niet tegen in. Met de Honeybee FP daarentegen vlieg ik vrij vaak buiten. Tot en met windkracht 2 is zeer goed te doen. Windkracht 3 is moeilijker, maar gaat ook nog.

Het grote verschil is dat een coaxiaal recht blijft hangen omdat maar 1 van de 2 rotoren echt beweegt. Daar dankt de coaxiaal z'n grote stabiliteit aan, als je de stuurknuppel los laat gaat de heli recht hangen. Sterker nog, als de coaxiaal te scheef komt te hangen krijg je hem daar nauwelijks meer uit. De FP daarentegen moet je zelf corrigeren. Als je stuurt gaat ie dus ook echt scheef hangen en kan je dus makkelijk tegen de wind in komen. Enige lastige is dat de heli heel licht is (ongeveer 250 gram) waardoor hij kan gaan dwarrelen.

@NitroLars : Er zijn meerdere heli's van esky die de naam "Honeybee" hebben meegekregen. Zo heb je de "Honeybee King", de "Honeybee CP" maar dus ook de "Honeybee FP". Die laatste is dus de enige echt FP :)

Ik raad een CP af om een aantal redenen. Ten eerste zal je je complete budget nodig hebben voor de heli. En dan hou je dus geen geld over voor spare parts, extra accu, batterijen, etc. Dus je gaat vrijwel altijd dan over die 150 euro heen. Ten tweede ga je crashen (zo goed als onvermijdelijk in deze hobby) en zijn de reparatiekosten van een CP gewoon 10x zo hoog als die van een coax of FP (niet alleen zijn de onderdelen duurder, maar de kans dat er iets stuk is is ook groter). Ten slotte: je kan beter eerst met een goedkope heli proeven aan de hobby om vervolgens met een groter budget een veel betere CP te kopen (met een fatsoenlijke zender erbij), daar heb je later echt veel meer lol van!!

Succes!! Groet, Joost

Back