Begin verbouwing de Amsterdam

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Hannibal, 10 jun 2003.

  1. Hannibal

    Hannibal Guest

    Nou Ruud dat gaatje om nog wat aan te doen wordt niet wat hoor, maar goed ze vaart hopelijk goed donderdag en anders genoeg schepen om te bergen toch?? Ben alleen blut :roll:
     
  2. we binden hem gewoon achter de rotterdam, mocht die zinken, sleep ik hem wel even naar de kant...no problem. :S
     
  3. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Een sleper die ongeveer vier keer kleiner dan de sleep is, dat wil ik zien :wink: .

    Groetjes Danny.
     
  4. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    @Danny
    Op zich niet onmogelijk hoor, 4x kleiner.
    Benaderd de realiteit behoorlijk.
    Het ss Norway, ruim 300 mtr, is ergens vorig jaar ook door de SmitWijs Rotterdam (75 mtr) naar Bremerhaven gesleept
     
  5. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Ja OK, maar ik bedoelde eigenlijk de schaal. De Amsterdam is 1:50 en de Smit Rotterdam van Kor 1:200. En in werkelijkheid is de Smit Rotterdam (uit mijn hoofd) 1,5 keer groter dan de Amsterdam.

    De sleep is dus niet alleen 4x langer, maar ook 4x hoger 8) .

    Maar goed nu weer :eek:ntopic:, laten we het weer eens hebben over de Amsterdam van Han.

    Groetjes Danny.
     
  6. Hannibal

    Hannibal Guest

    Kor heeft de Parat ook al eens gesleept.

    Verder:

    Vandaag ernorm druk geweest :)

    Alleen logo op schoorsteen gemaakt. Op verzoek van Roel even het draadje geupdated.

    [​IMG]

    :arrow:
     
  7. Hannibal

    Hannibal Guest

    1e vaart

    Op de werkschependag voor het eerst weer gevaren, zaterdag de tweede keer.

    Hier wat plaatjes, van de week ga ik weer verder bouwen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ze heeft nog wat problemen met o.a water aan de binnenkant :twisted:
    Maar daar kom ik wel uit, tenminste dat hoop ik. Nummer 1 was de bluspomp aansluiting in de schoorsteen, nummer twee is denk ik roer niet gevet. :arrow:
     
  8. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Han,

    Lijkt me stug, ik heb het roer namelijk ook niet ingevet en heb daar nog nooit lekkage gehad. Bij de bouwdoos zit namelijk een klein rubber ringetje wat voor de afdichting zorgt.

    Ik denk dat je het meer moet zoeken in het middenschip. Als er namelijk water op het achterdek loopt gaat het naar het naar voren lopen, totdat het niet meer verder kan. Het komt dan dus terecht bij de overgang tussen het achterdek en voordek. Als het daar niet helemaal goed dicht zit loopt het op die manier de romp in.

    Oh ja.. welk anker heb jij gebruikt. Ik heb namelijk tijdens werschependag een aanvaring gehad met één van jullie boeien :oops: en sindsdien vaart mijn Amsterdam rond met nog maar één anker :? .

    Groetjes Danny.
     
  9. Hannibal

    Hannibal Guest

    @ Danny

    Roer zit bij deze los in buisje zonder vet of ringetje en daaronder en naast was het nat, dit loopt naar voren op vormt daar een plasje.

    Anker zit bij mij vast met lijm uit lijmpistool en naar binnen in buis vol met siliconenkit.
     
  10. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Han,

    Bij mij zit er (van boven naar beneden);
    -servo-hendel,
    -metalen ringetje,
    -rubber ringetje,
    -buisje.

    Als je dan de servo-hendel goed aandrukt wordt het rubber ringetje tussen het buisje en het metalen ringetje gedrukt waardoor deze de boel afsluit. Door het metalen ringetje heeft de servo-hendel geen hinder van het rubber ringetje.

    Ik denk dat als je het zo eens probeert je geen last meer hebt van water in je romp :) .

    Groetjes Danny.
     
  11. Hannibal

    Hannibal Guest

    Dat zeg ik Gamma!

    Danny je had gelijk, midscheeps, tussen achterdek en motorruimte lekte de boel aardig. Dit heb ik opgelost dmv siliconenkit.
    Daarna de opstaande randjes van het achterdek op vier plaatsen uitgeholt zodat water op het achterdek makkelijker weg kan lopen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    :arrow:
     
  12. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Han,

    Nu nog even een metalen en rubber ringetje tussen het buisje en de servo-hendel en je hoeft voortaan je romp niet meer leeg te pompen :wink: .

    Groetjes Danny.
     
  13. Hannibal

    Hannibal Guest

    Danny kun je daar een detail foto van maken???
     
  14. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Han,

    Ik kan er helaas geen foto maken van het roer en de ringetjes, want ik heb nu net alles netjes zitten, maar ik heb even een schetsje voor je gemaakt;

    [​IMG]

    Ik denk dat het nu wel duidelijk is :D ,

    In de bodemplaat op de kiel zit het buisje, het buisje steekt niet boven het bodemplaat uit, maar is gelijk. Over de as van het roer schuif je eerst het rubber ringetje, daarna het metalen ringetje en tot slot de servo-arm. Als je de servo-arm vastzet met het boutje moet je die stevig tegen de bodemplaat drukken. Hierdoor duw je het rubber ringetje in elkaar waardoor het afsluit. Vergeet niet het metalen ringetje, want anders loopt de servo-hendel slecht (het rubber heeft een remmende werking op de servo-hendel).

    Als je nog iets niet snapt moet je het maar vragen,

    Groetjes Danny.
     
  15. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    @Han,

    Ben je in het bezit van een draaibank?
    Zo ja dan heb ik nog wel een contructie-tje van hoe ik ze heb gemaakt in mijn SL 123.
    Heel laag bij de waterlijn en nooit geen druppel ingehad.
     
  16. Hannibal

    Hannibal Guest

    Helaas Adam, staat nog wel op het verlanglijstje een draaibank... :?
     
  17. ruud48

    ruud48 Guest

    Foto's gemaakt op 20-05-2004[​IMG]
    [​IMG]
     
  18. ruud48

    ruud48 Guest

    Voor het voorafgaande resultaat moet een hele grote dank :worship: naar Kor van Essen die vanavond bij mij thuis is geweest, om deze P.C. analfabeet dit kunstje te leren.
    Kor je ziet het ik kan nu zonder zijwieltjes foto's plaatsen.

    Hartelijk dank Kor,
    Ruud.
     
  19. bombarst

    bombarst

    Lid geworden:
    14 sep 2003
    Berichten:
    803
    Locatie:
    Zuidbroek(GR)
    even iets anders........................kenden jullie onderstraand schip al??

    ik kwam hem tegen tijdens het 'googelen'

    [​IMG]


    Arnold
     
  20. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Bombarst,

    Ik ken het schip al, het is namelijk één van de drie zusterschepen van de Amsterdam; de Tenace (maar dat had iedereen natuurlijk al op de kont gelezen).

    De originele Amsterdam is er helaas niet meer :cry: , maar de Malabar, Tenace en Centaure nog wel :D . Deze drie slepers zijn in dienst van de Franse marine. Als je op Google zoekt naar "remorqueur+marine" (frans voor sleepboot) kom je vanzelf een paar mooie foto's tegen.

    Groetjes Danny.
     

Deel Deze Pagina