beginneling met caliber 30 van kyosho

• Topicstarter Topicstarter hayashi
  • Startdatum Startdatum
H

hayashi

Guest
Hoi, tijdje geleden kocht ik me een caliber 30, blijkbaar zijn er echter de rotorbladen door een foutje niet bijgeveleverd kan iemand me vertellen waarop ik moet letten als ik er nieuwe koop of iemand die een merk + type heeft voor me die geschikt zijn . Op moment heb ik nog geen zender , ontvanger en gyro noch servos. Ik kan via via een graupner mx12 zender kopen aan een prijsje, is dit een aanrader voor een beginneling? en kan iemand me ook helpen aan een idee wat ik moet zoeken voor de gyro, ontvanger en servos , wat is belangrijk en in welke prijsklasse moet ik zoeken ? ben een absolute beginner en zoek een middenweg tussen budget en flexibiliteit (ik zoek het niet te duur maar zou ook niet graag binnen 2 maan het meestal van men uitrusting al voorbijgestreefd zijn)

alvast bedankt voor de hulp

De MX12 zal wel werken op een Caliber 30.

Servo's, ik zou voor minimaal 3001tjes gaan.

De rotorbladen maken niet veel uit, elk 550mm blad zou moeten passen zonder problemen, eventueel met shims.

Als gyro zou ik de 401/9254 kopen, dit is een geweldige combinatie die tot aan licht 3D perfect is.

Eh, als bladen vergeten zijn dan klim je toch meteen '*&^%$#@ wel hier gunter' etc.etc. in de telefoon?

Locatie kun je opgeven in je profiel, dan kan iedereen het zien. Wie weet zit er wel een helivlieger bij je om de hoek.

Ook zinvol om wat Caliber discussies door te bladeren. Met 'zoeken' (in bovenste blauwe band) zoek je op discussies met 'caliber' in de titel (niet in de tekst). Leesvoer genoeg en nuttige tips.

Je kunt al oefenen op de pc met een simulator:
Modelbouw-software - Modelbouwforum.nl
weet-iemand-een-goede-simulator-voor-mij

Verder twee leerzame sites:
Ha-eM Helifun
Learn to fly rc helicopters

Een keer een vlieglesje nemen is zinvol, lessen met materiaal van de school:
Flycam.nl - Helicopter.nl - Home
Ha-eM Helifun

Zorg dat je iemand hebt die de heli voor je kan starten en trimmen, probeer het niet alleen. Twee elkaar overlappende en aanvullende overzichten van clubs in Nederland en België:
KNVvL Modelvliegsport -> clubs
Modelvliegclubs database op Airtoi

Aandachtspunten voor het beginnen met modelvliegen. - Modelbouwforum.nl
Ter leringhe ende vermaek, oftewel: humor is lachen om een ander :twisted:
Modelbouwblunders en ander ongerief
wall.gif

Laatst bewerkt door een moderator:
De MX12 heeft 6 kanalen, dus als je ooit een governor wilt en remote gain voor je gyro kom je een kanaal te kort.

bedankt

hey allemaal, bedankt voor de reacties, nu weet ik weer wat meer om op te letten. sevens gelijk ook eens al die links die k kreeg hier eens bezoeken. Leuk te zien dat er zo snel goede antwoorden komen op de vragen van beginnende ukkies.
grtz

wou net men nieuwe spulletjes gaan inbouwen in men heli, volgens t bijgeleverd plannetje moet ik de ontvanger, gyro en batterij vastmaken met dubbelzijdige tape, maar is dat echt sterk genoeg? en geeft dat geen problemen met trillingen? lijkt me ook niet zo praktisch als ik batterij zou willen wisselen ofzo, zijn er geen betere manieren ?

De ontvanger moet je vastzetten met elastieken en wikkelen in schuim of een hardbox tegen trillingen. De accu zet ik vast met elastieken.
Goedkoop, sdterk en makkelijk te vervangen.

85047a4af5c0f50c.jpg

Sterker nog, de 401 tape is precies goed qua demping. Je kan wel andere tape gebruiken maar dan vergelijkbare, dus met ongeveer dezeldfe dikte en stijfheid. De gyro corrigeert dan het strakste...

@Walther: Ik dacht dat de mijne er zonder kappie rommelig uitzag ;)

bedankt voor de tips, t hangt allemaal lekker vast nu. nu nog even naar de winkel want lijkt wel wat vijsjes te kort te komen, en dan kan k gaan prutsen aan de servos :D

*** gvd heb nen te kleine heli gekocht, zo n klein vijzekes zijn moeilijk te vinden :-)

bijna klaar

morgen toch nog ma eens naar een modelbouwwinkel, alles halen wat men mij vergeten is te verkopen om men heli vliegklaar te krijgen

-glowplug
-brandstof
-trainingskruis
-vijzen
-locktite
-schakelaar voor tss batterij en ontvanger
- omzetkabel voor ontvangerbatterij aan te sluiten op de lader (nu past het ni)
-flightsim(had kabel gekocht en fms gedownload, maar dit is zo belachelijk simpel (ik hield de heli in de lucht en ik weet niet eens welk knopje op men zender wat doet) dat ik toch maar iets beter ga zoeken, phoenix?)

Moest iemand opmerkingen hebben waar ik op moet letten bij die onderdelen of als ik iets vergeten zou zijn ( gyro, servos , ontvanger, batterij , lader en heli heb ik al :) ) laat me t even weten aub.

Dan de vijsjes nog es goed vastzetten en ik ben eindelijk klaar (gvd zo lang gedaan over een arf) en moest iemand uit de omgeving zin hebben te helpen met t nakijken/afstellen /testen dan hoor ik dat natuurlijk ook erg graag.

groetjes
Philippe

kabeltjes aansluiten

zo tijd om de kabeltjes te gaan aansluiten, maar de aansluiting voor de gyro is me zo duidelijk niet (gy401)

heb 1 kabel (zwart/rood/groen) met vrouwelijk stekkerke
1 kabel (zelfde kleuren) met mannelijke stekker
1 kabel met enkel geel draadje en rode stekker

kan iemand me aub even uitleggen hoe ik die aansluit? vooral die rode stekker is me zo duidelijk niet waar die hoort

thx
Philippe

Het vrouwtje stekker gaat naar de servo.
Het mannetje met 3 draden is het stuur kanaal, gaat naar je rudder kanaal op je ontvanger
Het mannetje met alleen geel is je gain kanaal. Met de gain stel je de gevoeligheid in en kan je tevens kiezen tussen normal en Heading hold. Je kiest hiervoor een vrij kanaal. Ligt aan de zender welk kanaal dit is, daarvoor moet je even in de handleiding kijken. Elk kanaal met een schuif oid is bruikbaar.

eindelijk

oef alles aangesloten, laatste beetjes aangekocht, vast gevezen, op de sim uitgevonden welk knopje wat doet. nu em nog de lucht inkrijgen :)

Back