Beginneling

Discussie in 'RaketModelbouw' gestart door Pietercornelis, 5 jul 2006.

  1. Hallo!

    Ik zal mezelf eerst even voorstellen: Ik ben Pieter, student Biologie, en ik ben erover aan het denken om met raketten te beginnen. En natuurlijk heb ik dus een aantal vragen, en ik hoop dat jullie me ermee kunnen helpen. Ik wil graag beginnen met een aantal modelraketten, en me misschien later toeleggen op experimentele (zelfbouw) raketten.
    Ik heb al wat op modelraketten.nl rondgekeken, en ik ben op zoek naar een leuke, kleine raket. Mijn probleem is ten eerste dat ik moeite heb om de voor- en nadelen van de verschillende raketten te zien. Zou iemand me een bepaald model aan kunnen raden? En waarom dan juist die? Ook vraag ik me af wat er, behalve de raket, nog meer nodig is om te kunnen lanceren aan batterijen, motor ed, en wat dus min of meer het totale kostenplaatje wordt. (Je blijft toch student...)
    Daarnaast vraag ik me af of iemand bekend is met de betaalmethode van modelraketten.nl en de levertijd.
    Alvast bedankt!
     
  2. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Beste Pieter,
    Welkom op het forum en in de Modelraket hobby.

    De betaling en levering via Modelraketten.nl is goed.

    Wat is een goede raket om mee te beginnen vraag je. Tja, lastig.
    Er zijn Starterspakketten (met alles erbij), maar dat zijn vaak kleinere modellen (niet dat deze gaan vervelen), maar een groter model is ook erg leuk. Als voordeel is dat je dan bijv. al een standaard erbij hebt (soms ook een lanceerbediening).

    Je kunt eenvoudige raketten kopen om te bouwen (plastic vinset), maar ook kiezen voor Balsa Vinnen. Dan heb je iets meer te bouwen en dat is wel zo leuk (er kan ook meer misgaan, vinnen scheef etc).

    Bij Modelraketten.nl zou ik adviseren:
    - Big Betty
    - Nova Payloader

    Andere leuke modellen bijvoorbeeld via CavemanRocketry:
    - Big Bertha
    - Hawk M.T.Vehicle

    Verder heb je nodig:
    - motoren (voor bovenstaande modellen, allemaal 18mm) B en/of C.
    - Electrische Lanceerbediening (Electronic Beam Launch Controller, bij beide winkels verkrijgbaar)
    - Lanceerstandaard

    De laatste 2 zijn ook (redelijk) eenvoudig zelf te maken. Kijk eens op de site van de DRRA voor lanceerstandaard (klik op Archief, tekeningen, platformen).

    Je kunt natuurlijk ook altijd je raket bouwen en dan langskomen op een DRRA Lanceerdag (eerst volgende is 22 Juli, zie DRRA site onder Activiteiten).
    Dan kun je altijd de lanceerstandaard en lanceerbediening van iemand lenen en kunnen we je helpen bij je 1e lancering (praktische tips).
    Je kunt dan ook zien hoe mensen zelf de standaard en lanceerbediening zelf hebben gemaakt.

    Veel succes,
    Bas
     
  3. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Neem een teaser setje. die koste n 29 euro en dan heb je alles in een keer. Dat is voor zo ver ik weet de goedkoopste manier om in te stappen in de hobby.

    Doosje motoren er bij, en je kunt lanceren. Ik denk dat wanneer je zelf een platform/launcher/ raket maakt je uit eindelijk meer kwijt bent dan dit.


    Die platformpjes van estes gaan eindeloos mee, en je kunt er later altijd nog een groter model mee lanceren. (binnen bepaalde grenzen wel te verstaan ;-) )

    De big bertha is idd een erg leuk model :)
     
  4. Modelraketten.NL

    Modelraketten.NL

    Lid geworden:
    24 mei 2005
    Berichten:
    78
    Pieter,

    We hebben je een Privébericht gezonden.

    Succes met je keuze!

    Modelraketten.NL
    :)
     
  5. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    hahahaa

    majesteitelijk meer voud :p
     
  6. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Flauw.

    PS. zoek bij CavemanRocketry niet naar een TEASER setje, maar naar een TASER. Anders vind je hem niet.

    JH: Kleine typo?
     
  7. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    ja heb ik wel vaker als ik zonder bril tik. Dan zie ik het niet zo scherp 8O.

    beetje flauw wel ja, maar was dan ook wel een inkoppertje :-D
     
  8. Hey, bedankt voor jullie adviezen!
    Ik heb nog wat op het forum en op het net rondgekeken, en ik zit nog met een paar vragen:
    *Klopt het dat de meeste raketten zonder payload-sectie zijn? Dus dat er eigenlijk alleen een parachute mee omhoog kan?
    *Klopt het dat lanceren bijna altijd, behalve een paar keer per jaar op een legerbasis, illegaal is? En als dat zo is, houdt dat dan in dat jullie vaak illegaal lanceren? Heeft dat veel risico's?
    Bedankt!
     
  9. SWT

    SWT

    Lid geworden:
    25 nov 2004
    Berichten:
    165
    Hoi Pietercornelis,

    Ik heb ik mijn serie een raket met een payload sectie, de Anamex.
    Kijk eens op : http://www.swtrocketry.com

    Niet wat je zoekt? Laat me weten wat je zoekt en ik kan er één voor je ontwerpen.

    Groeten,
    Henk SWT
     
  10. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    JA DAT KLOPT

    Iedere raket die je de lucht in jaagt buiten 'T harde is illegaal.

    ook al heb je toesetemming van de eigenaar van de grond, een ontheffing vna de gemeente en ben je lid van welke club dan ook. Het mag niet.

    overigens is er geen hond die zich er wat van aantrekt en zolang je het gezonde verstand gebruikt is er niks aan de hand.

    wild vliegen/plassen mag ook niet. En toch doen we het allemaal wel eens.

    Henk maakt overigens wel hele mooie modellen ;-)
     
  11. Maar hoe pak je dat dan aan, zodat het zo veilig mogelijk gebeurt? Ik heb in de buurt wel wat landbouwgebied, dat ik mag gebruiken, dus ik zal niet gauw mensen raken. Maar ik vraag me wel af hoe ik voorkom dat ik luchtballonnen en sportvliegtuigjes raak (goed uitkijken moet helpen) of F16's, die regelmatig laag overkomen hier, en die zie je pas als het te laat is.
     
  12. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    waar je eerst voor moet zorgen is dat je toestemming hebt vna de eigenaar vna de grond. of ga naar de locale model vlieg clup en vraag of je daar kunt lanceren. meestal vinden model vliegers het zelf ook wel leuk. verder moet je even op de site vna de NAR kijken voor de algemeen geldende veilig heids regels.

    Zorg voor een goed platform en een behoorlijke launcher.

    F16's die vliegen niet na 5 uur (piloten willen ook om 6 uur achter hun bal gehakt zitten)


    lucht ballonnen zie je ruim van te voren aankomen.

    Sport vliegtuigjes zitten hoger dan je met een simpele raket komt.

    Maar het grootste gevaar zit in het neerkomen van je raket. Zelfs als hij aan zijn chute hangt, dan nog kun je een lelijke deuk in een auto dak maken.

    een water raket het ik in Duitsland een vette deuk in een spatboord van een Dure mercedes zien maken, en gelukkig was die gene goed verzekerd.

    maar nog maals een ongeluk zit in een klein hoekje hou dus altijd je hersens er bij als je lanceerd.

    Ik vlieg al ruim 22 jaar raketten en heb nog nooit een ernstig ongeluk gehad. Ook bij mij gaat er wel eens wat mis, maar las je oplet valt altijd de schade mee
     
  13. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Beste Pieter,
    - De meeste raketten hebben inderdaad geen payload-sectie. Let goed op het gewicht van hetgene dat je mee wilt sturen. Het gewicht heeft invloed op de prestaties van je raket en ook op de stabiliteit (wel of geen lading, kan een instabiele raket geven).

    - In afwachting van de nieuwe wetgeving over modelraketten is er inderdaad wat verwarring. De DRRA lanceert op een stuk braak liggend land (Henk SWT en JanHein komen daar ook regelmatig). De DRRA heeft een ontheffing van de gemeente en daar zal de politie ook niet ingrijpen.

    Ik zou zeggen, bouw een mooie raket en kom eens langs op een DRRA lanceerdag. Er zijn altijd veel enthousiaste mensen aanwezig die allerlei tips hebben over het veilig lanceren van je raket.

    Groet,
    Bas
     

Deel Deze Pagina