Beginnen bouw Brandstof RC vliegtuig

• Topicstarter Topicstarter stekelmus
  • Startdatum Startdatum
S

stekelmus

Guest
Hallo allemaal,
Jullie kennen mij vast niet en dat geloof ik ook wel! Ik ben hier namelijk nieuw. Ik zal mij even voorstellen

Geintreseerd in : Turbine vliegen en brandstof vliegen.

Het zit zo Ik droom van jongs af aan al om een rc vliegtuig te kopen van me ouders mocht het niet omdat er toen nog geen noodlanding systeem op die dingen zaten! nu ik oud genoeg ben en zelf me geld verdien kwam ik gisteren hier uit ik heb de hele dag hier lopen kijken naar wat voor prachtige dingen er gemaakt worden!

Ik las dat vele afgekraakt werden omdat ze beginner zijn. Ik vind dat iedereen een beginner is geweest en daarom niet afgekraakt hoort te worden. Als ik pro zoals de meeste hier zou zijn ( of hoe jullie het ook noemen ) zou ik juist blij zijn als iemand met vragen naar mij toe komt! Het is een teken van intresse! Denk daar dus aan.

Ok, Dan wordt het wel tijd voor mijn vragen :D

- Ik zoek een brandstof vliegtuig! Ik wil gewoon uitpakken en kunnen vliegen! ( de vloeistof enz. is geen probleem ) Alleen nu heb ik een budget van ongeveer: 100 t/m 300 euro! Daarvoor wil ik dus zoiets kopen. Ik weet na het lezen dat dit een redelijk krap budget is maar het hoeft alleen maar een trainer te zijn. Ik zag een calamoro ofzoiets van 119,- Die leek me wel wat! Maar weten jullie nog sites waar ik goede Kant en klare Brandstof vliegtuig trainers kan kopen?
( Liefst lage prijs Of iets in me budget. )

- Vraag 2 Het lijkt me ook leuk een elektrisch vliegtuig te bouwen! Ook al heb i kgeen ervaring ik wil er iets van leren aangezien ik denk dat het niet mogelijk is met mijn budget!
Bovendien vraag ik iedereen een lijstje te maken van Wat je allemaal nodig hebt ( Qua elektronica )

- Vraag 3 Ik hoorde dat Turbine vliegtuigen meer dan een nieuwe auto kunnen kosten klopt dat?!

Alvast bedankt!
Met vriendelijke groet
Stekelmus

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey stekelmus,
Ga eerst is langs bij een vliegclub, die kunnen je veel meer vertellen en mischien heeft een van de leden wel een 2e hands trainer te koop.
En met google kom je ook een heel end.
En we hebben een koop/verkoop forum dus daar kan je ook gaa koekeloeren.
Groetjes Rob.

Hallo stekelmus, welkom op het forum. Kan mij aansluiten bij de raad van Sharky, dichtsbijzijnde club is Modelvliegclub midden nederland. Met een uurtje rondkijken leer je meer dan je in een week hier zou kunnen vragen :p Met jouw budget denk ik dat je met een electrokist als de Easystar een veel verstandigere keus maakt.
Wat je vragen aangaat; 1) Zoals boven aangegeven 2) Zie Easystar 3) Ja dit is een zeer kostbare tak van de hobby exacte prijzen weet ik niet maar loopt al gauw in de meerdere duizenden euro's

... omdat er toen nog geen noodlanding systeem op die dingen zaten! ...
En nu ook niet. Je bedoelt 'failsafe' maar dat is echt geen noodlandingssysteem.

... Ik las dat vele afgekraakt werden omdat ze beginner zijn. ...
Ze worden niet afgekraakt, ze krijgen adviezen en er wordt verteld wat er eventueel fout aan hun toestel is. Meestal kleine dingetjes die zo verholpen zijn maar het vliegen danig zouden kunnen vergallen, als het al zo ver komt.

Met jouw budget is elektro een betere keuze.
Straalturbines beginnen bij 2-3000Euro.
Nederlandse fabrikant: http://www.amtjets.com/

Nuttige informatie voor de beginnende vlieger:
Modelbouw FAQ's - Modelbouwforum.nl
-> FAQ] Modelvliegen, algemeen
-> Aandachtspunten voor het beginnen met modelvliegen.

Probeer het niet alleen, je gaat met een vliegtuig de wei in en je komt met een on-elegante bouwdoos weer thuis. Zoek ervaren hulp. Twee elkaar overlappende en aanvullende overzichten van clubs in NL&B:
KNVvL Modelvliegsport - Voorpagina
-> clubs
Modelvliegen RC Model Airplanes Toine Martens HomePage
-> clubs

Blader/lees ook eens door het beginners-subforum, heel veel informatie voor beginners.

Laatst bewerkt:
Met jouw budget is het nog wel te doen met brandstof.
Ik raad ook de ez aan,
Maar wil je toch brandstof moet je maar bij deze kist even kijken,
Quartel Modelbouw B.V.

Met jouw budget is het nog wel te doen met brandstof.
Ik raad ook de ez aan,
Maar wil je toch brandstof moet je maar bij deze kist even kijken,
Quartel Modelbouw B.V.

bedankt voor alle snelle reacties!

DIe calamato heb ik al gezien ergens voor 119 euro! Alleen ik ben dus echt zkr niet van plan elecktrisch te gaan vliegen!

Misschien dat ik die calamato wel koop maar ik denk er nog ff over
Wat is het eigenlijk voor vloeistof die die dingen gebruiken?

P.s. Een modelbouw vlieg club ofzoiets heb ik helaas geen tijd voor :(

- Vraag 2 Het lijkt me ook leuk een elektrisch vliegtuig te bouwen! Ook al heb i kgeen ervaring ik wil er iets van leren aangezien ik denk dat het niet mogelijk is met mijn budget! ...

... Alleen ik ben dus echt zkr niet van plan elecktrisch te gaan vliegen! ...
In de zin van 'elektro is speelgoe, voor mietjes'? Ik vermoed dat je nog nooit iets elektrisch gezien hebt. Zo ja, wat heb je dan wel gezien?

... Een modelbouw vlieg club ofzoiets heb ik helaas geen tijd voor :(
Tijd ervoor maken, anders wordt het een dure, frustrende, crashende, langduuuurige (veel meer tijd), gevaarlijke hobby. In het gunstigste geval krijg je je toestel niet aan de praat, in het ongunstigste geval wel ... Ga in ieder geval kijken en vragen, dan begrijp je wat we bedoelen.

oja nog iets ik kwam deze tegen weet iemand of deze elecktrisch is of met motor als ie metm otor is lijkt het me ook wle een goeie starter
Quartel Modelbouw B.V.
Met een elektrische startmotor en bijbehorende accu is al een flink deel van je budget verdwenen. Met zo'n starter ontwikkel je geen gevoel voor de motor en je loopt kans dat je je motor in de vernieling rost.

Laatst bewerkt:
Weet je :p ik heb gehoord dat je de meeste elektrische moet opgooien en ik heb liever dat ie van de grond kan opstijgen. Ik ga morgen dan maar ff kijken voor een vliegclub! in de buurt en daar wat info over opzoeken. Maargoed ik denk toch dat ik voor de calamora ( of hoe je het ook schrijft :p ) Trouwens ik hoor veel over crashes maar uuhh :p Zo moeilijk is het toch niet lijkt mij :p misschien dat landen maar dat in de lucht houden lijkt mij niet zo'n probleem :p maargoed ik ga dus nog ff kijken!

MVG Stekelmus

Staat al boven het model dat het voor gevorderden is, dus niet geschikt voor beginner

Vliegen is moeilijker dan je denkt.
Als je geen tijd/zin of iets dergelijks voor een vliegclub heb dan kan je beter zoeken naar iemand die je wilt helpen.
Crashes gebeuren gelukig niet zo vaak als je een beetje ervaring heb.
Maar zelfs de beste piloten overkomt ooit is een crash.
En laat je niet afleiden door de prijs, meestal zijn dat soort vliegtuigen gewoonweg speelgoed, zelfs de besten krijgen dat niet onder de knie.
Maar als je leert vliegen met het zogenaamde budy box systeem moet het wel lukken.
Ben je toch eigenwijs, neem dan een vuilniszak mee, zonder ervaring vlieg je waarscheinlijk niet meer dan 2 meter.
Groetjes rob.

... Trouwens ik hoor veel over crashes maar uuhh :P ...
Zonder hulp/instructie zul je die veel hebben tijdens de leerfase. En 'boven blijven' is nog geen vliegen.

Ga zondag eens bij een club kijken, dan krijg je een beter idee van wat brandstof&elektro wel/niet mogelijk is. Daarna kun je hier ook veel gerichter vragen stellen. En alle vragen die je stelt, zijn al veeel vaker in het beginnersforum gesteld, gewoon een beetje bladeren en lezen.

Laatst bewerkt:
- Vraag 2 Het lijkt me ook leuk een elektrisch vliegtuig te bouwen! Ook al heb i kgeen ervaring ik wil er iets van leren aangezien ik denk dat het niet mogelijk is met mijn budget!
Bovendien vraag ik iedereen een lijstje te maken van Wat je allemaal nodig hebt ( Qua elektronica )

Om te beginnen: duik ergens een leuke 2e hands op.
En ga eerst eens te rade bij welke vliegclub je wilt. Ga eens bij een paar clubs kijken. En bedenk ook welke je het leukst vindt en/of welke het beste aansluit bij je wensen. Turbine vliegen zul je niet zomaar bij elke club kunnen doen. En ook brandstof vliegen is bij sommige clubs erg beperkt omdat het veel meer lawaai maakt dan elektro vliegen. Dus vraag bij de club wat de restricties zijn. En vraag ook wat de toekomst verwachtingen zijn. Bij een aantal clubs hangt boven het hoofd dat ze van de huidige locatie weg moeten en dan is het afwachten wat de toekomst brengt aan mogelijkheden en aan regels.

Je kunt een Robbe Charter bouwen. Dat is qua vliegeigenschappen en bouw een beginnerstoestel. Die kun je naar keuze als brandstof of als electro uitvoeren. En dat kun je op zich ook nog vrij laat in de bouw besluiten.

Wat je aan elektronica nodig hebt:
- zender + ontvanger
- servo's
- elektromotor

Maar deze staan allemaal genoemd in de bouwhandleiding van de Charter.

Hallo allemaal,

Ik las dat vele afgekraakt werden omdat ze beginner zijn. Ik vind dat iedereen een beginner is geweest en daarom niet afgekraakt hoort te worden.

Mooi is dat he.. vind je het vreemd dat er soms wat 'afgekraakt' wordt?

-Er wordt gezegd dat het verstandig is bij een club te gaan kijken. Daar heb je geen tijd voor.
-Er wordt gezegd dat je moet leren vliegen. Daarop antwoord je dat het allemaal niet zo moeilijk kan zijn.
-Electro wil je niet omdat je die moet opgooien?
-Het liefst zou je voor tussen de 100 en 300 euro een turbinekist kopen en daar mee leren te vliegen.

Zoals meer mensen hier al zeggen. WEES NOU NIET ZO EIGENWIJS en zoek een club of een ervaren modelvlieger op om te leren vliegen en wat te leren over modelvliegtuigen, motoren en besturing.

Want je maakt het jezelf zo echt wel verrekte lastig door zelf te willen leren vliegen en geen advies aan te nemen van mensen die wat meer ervaring hebben. Als je op deze manier doorgaat zal het een hoop tijd, geld en frustratie kosten voordat je een beetje kunt vliegen. Als je het al niet na 2x opgeeft omdat het allemaal niet wil lukken.

Ik vlieg nog niet zo lang, maar zonder hulp van ervaren modelvliegers zou ik in zulke korte tijd nooit zo hebben leren vliegen en nooit zulke mooie kisten hebben kunnen vliegen als wat ik nu doe. Waarmee ik niet wil zeggen dat ik niets meer te leren heb. Ik zie mezelf ook nog steeds als beginner en leer elke vlucht en elk gesprek met een ervaren modelvlieger weer wat bij.

Laatst bewerkt:
ok'e?

Weet je :P ik heb gehoord dat je de meeste elektrische moet opgooien en ik heb liever dat ie van de grond kan opstijgen.

MVG stefanovanmelsen

ik wil je niet afkraken maar:
BananaHobby - 5 CH BlitzRCWorks SR-71 Blackbird V2 High Speed Radio Control Jet RTF
ik begin deze vakantie en begin met dit:
BananaHobby - 2 CH Super Sonic Saber 2 "Red Arrow" Radio Remote Control RC Airplane RTF
en daarna dit(vliegkunst met stapje opbouwen) :
BananaHobby - 3 CH 360 Degree J-3 Cub Grasshopper Radio Remote Control Electric RC Airplane RTF

Turbine vliegtuigen zijn duur en in handenvan een beginner
levens gevaarlijk.
koop liever eerst een trainer b.v. calmato hoogdekker ,zijn met motor verkrijgbaar en niet te duur.zijn bovendien sterke vliegtuigen die niet bij het eerste foutje helemaal aandiggelen
liggen.
neem ook eerst een paar lessen.
veel vliegplezier!

Back