beginnen jongere leeftijd

• Topicstarter Topicstarter zazakra
  • Startdatum Startdatum
Z

zazakra

Guest
Hallo iedereen,
ik wou graag gaan beginnen met de rc bootvaart, ik wou graag een rc speedboat
voor kinderen voor een redelijk bedrag
alvast bedankt

groeten max

Hallo Max,

Leuk dat je ook met RC boten gaat beginnen!!!
Wil je een ''ready to sail'' (gelijk klaar om te varen) of een bouwpakket?

gr. David

Laatst bewerkt:
Hallo Max,

Leuk dat je ook met RC boten gaat beginnen!!!
Wil je een ''ready to sail'' (gelijk klaar om te varen) of een bouwpakket?

gr. David

Hallo David,
ik heb het liefst een ready to sail of een almost ready to sail...

gr. max

voor kinderen voor een redelijk bedrag

je wil een boot voor een redelijk bedrag, dat is een beetje subjectief begrip ( verschilt van persoon tot persoon ) ik vind 500 euro een redelijk bedrag, maar wat vind jij een redelijk bedrag?

je wil een boot voor kinderen? wat verwacht je daar precies van? bootje waar je leuk mee kan varen zonder dat je er veel aan hoeft te doen kwa onderhoud? en iets wat je wellicht nog eens ergens tegen aan kan varen zonder dat het meteen in tweeen ligt?

Hij was bedoeld voor een niet te hoog begrag uiterlijk 200 euro.
hij moet niet meteen uit elkaar te vallen, maar hij hoeft ook niet zo stevig te zijn dat de boot zinkt.
kwa snelheid wil ik het liefst zo snel mogelijk, hoe groot of klein die is maakt niet zoveel uit.
het uiterlijk is ook niet heel belangrijk.
Het zou misshien ook nog leuk zijn als ik hem nog wat "op kan pimpen" (als ik hem te langzaam vind nieuwe motor etc.)

gr max

Laatst bewerkt door een moderator:
ik had er een paar gezien op Quartel modelbouw B.V. voor een bedrag nog redelijk onder mijn budget.
Ik had de:
Robbe montega
Robbe Diabolo
CARSON Hydroboot R8 EP RTR
GRAUPNER Red Stiletto
Jamara Fuego 2 (wel €20 boven het budget maar dat maakt niet uit)
CARSON Typhoon 562 RTR
KYOSHO Sun Storm RTR
RIPMAX Intercepter RTR

in gedachte
Dit zijn er een paar die ik er wel "leuk" uit vond zien, er staan er nog veel meer op, misschien weten jullie welke ik moet kiezen...

groetjes Max

Hallo Max,

De enige romp, die ik als 'échte' speedboot zou kwalificeren is de MDIII:
Quartel Modelbouw B.V.

De rest heeft allemaal een romp van ABS, wat toch aanzienlijk minder sterk en stabiel is dan de epoxy romp van de MDIII.

De
CARSON Typhoon 562 RTR
KYOSHO Sun Storm RTR
CARSON Hydroboot R8 EP RTR
vallen in de categorie speelgoed, daar is geen gang in te krijgen, evenals de Intercepter, die met z'n schroeftunnel hoge snelheden tot een illusie maakt (staat bij mij op de plank).

De grotere boten zijn jachten, snelvarende modellen, maar niet echt een speedboot.

Houdt er rekening mee, dat die bouwdozen vaak slechts een basismodel leveren, géén motor, géén regelaar, géén lader, géén akku's enz.
Vaak zijn de zaken, die er nog bij komen om de boot varend te krijgen duurder dan de basisbouwdoos, kijk dus uit wat je uitzoekt...

Groeten, Jan.

Hallo Jan,
die boot ziet er wel mooi uit!
Alleen is die dan leuk, en is dat dan ook een complete boot of is dat ook alleen de romp (ik vraag het maar even voor de zekerheid).
nog een vraagje: gaat deze net zo goed als de mega dragster 3?

groetjes Max

Hallo Max,

Foutje van mij, ik meende dat ik naar de MD III had gelinkt, die boot is beter dan de MD II.

Komt waarschijnlijk omdat ik nooit op de Quartel site zoek, véél te veel plaatjes en geen info (en een krammenakkige zoekfunctie.).

De Mega Dragster III (3) is voor Graupner ontwikkeld door Hopf en het prototype was dan ook voorzien van fatsoenlijke hardware én goed opgebouwd.

Vervolgens heeft de marketing afdeling van Graupner zich er mee bemoeid en een schroefas en roer erbij gedaan, die tóch al in het assortiment van Graupner zat (kassa!).
Dat deze hardware niet zo geschikt is voor deze boot en die er dus duidelijk slechter mee presteerde was voor de verkoopjongens niet van belang.
De bijgeleverde bouwbeschrijving slaat dus ook nergens op...

Voornamelijk de te korte schroefas, met als gevolg een te steile ashoek, zorgt voor een behoorlijk sneu vaargedrag, vergeleken met een goed opgebouwde MDIII met passende hardware.

Als je deze boot kiest, koop dan alleen de kale romp en laat alles wat Graupner erbij levert in de winkel en koop er passende hardware (schroefas, roergarnituur) bij, een motorspant kun je beter zelf maken uit epoxy plaat.

Groeten, Jan.

Hype heeft de warrior,

Die heb ik zelf ook. Kun je zowel op 2s als op 3s lipo varen. Met 2s kun je dan leuk leren, met 3s komt het serieus van z'n plek! (rond de 50km/h!) en geeft 'n leuk vaarbeeld. Nadeel van dit formaat bootjes is dat je echt vlak water nodig hebt.

Ik heb inmiddels de regelaar+motor van 'n E-revo erin gezet... Ding is niet meer op 't water te houden nu :D

Zoiets zou ik naar kijken als ik jou was.. Zit je rond de 160-170 euro zo uit m'n hoofd. Maar dan moet je nog wel zendersetje (+/- 50-60 euro) en lipo accu met lader hebben.. Vergis je ook niet in die kosten!

Als je deze boot kiest, koop dan alleen de kale romp en laat alles wat Graupner erbij levert in de winkel en koop er passende hardware (schroefas, roergarnituur) bij, een motorspant kun je beter zelf maken uit epoxy plaat.

Hallo Jan,
Het probleem is alleen dat ik nog niet zo ervaren ben om dit allemaal te doen (eerste boot, niet eerste remote control iets) dat is daarom misschien niet heel handig.
Is de hardware van de MDIII dan zo slecht? anders koop ik hem wel zo met motor en al er al in.

groetjes Max

Nou iemand moet het doen :P het linkje naar astec: klikkerdeklik dit zijn allemaal rompen die of van vinylester zijn of epoxy, ze zijn artr dit betekend dat je een zender, ontvanger en een accu nodig hebt en dan gaan!
de kosten gaan boven de 200 uitkomen en de buurt van de 300 schat ik. Maar dan heb je een boot waar je nog wat aan kan knutselen en welke goed van de plek wil.
Dit is toch wel zo ongeveer de goedkoopste weg om een leuk bootje in bezit te krijgen, zonder zelf hardware te installeren. De megadragster ziet er leuk uit maar als je aan het einde van de rit alles erbij hebt gekocht ben je nog veel duurder uit.
Wil je perse iets goedkopers kijk dan maar naar een rtr abs bootje maar verwacht er niet te veel van, zoals jan al zei dat is speelgoed.

Is de hardware van de MDIII dan zo slecht? anders koop ik hem wel zo met motor en al er al in. groetjes Max

Hallo Max,

Slecht is misschien wat overdreven, het zal wel werken, maar het is verre van optimaal en de boot zal er nooit hoge snelheden mee kunnen halen vanwege de foute Graupner set-up.

Bekijk de Astec link die Romke gaf eens, daar zit beslist leuk spul bij!
Meld even hier welke boot/boten je uitgekozen hebt.

Groeten, Jan.

Ik vond de Joysway artr Offshore Warrior mini mono wel mooi (ook door de prijs :p)
alleen dit is misschien nog een beetje ingewikkeld voor mij, ik weet namelijk al helemaal niet hoe ik alles moet installeren en afstellen, en ik weet al helemaal niet wat ik allemaal moet bestellen!

gr. max

die joysway is te klein niet stabiel, niet echt goed voor een beginnen.
wat ik zou doen als ik jou was: ( wat ik niet ben dus je moet maar zien wat je ermee doet )

deze romp kopen: bij astec of HOTR
dan heb je ( zoals ik al zei ) een zender en ontvanger nodig
bij Hobby King: Tadaa
en nog een accu voor de boot: hoppa

gaan we rekenen, zender: 22.79$ accu 39.95$
totaal in euro: 46.91
die boot bij astec 244 euro
en bij HOTR 201 euro

zit je in beide gevallen rond de 300 euro ( let op verzend kosten heb ik er niet bij gerekend )

dan wat anders je bent nieuw en dan zijn termen als:

alleen dit is misschien nog een beetje ingewikkeld voor mij, ik weet namelijk al helemaal niet hoe ik alles moet installeren en afstellen, en ik weet al helemaal niet wat ik allemaal moet bestellen!
vaak voorkomend
oplossing: ga lezen!
waar?
hier:
xtremercboats
dutch electric powerboats

je bent vast met tv groot gebracht, dus dat betekend dat je wel wat engels kan.

offshore electrics
rumrunnerracing

veel succes ermee!

Groeten, Romke

deze romp kopen: bij astec of HOTR
dan heb je ( zoals ik al zei ) een zender en ontvanger nodig
bij Hobby King: Tadaa
en nog een accu voor de boot: hoppa

Het is misschien niet heel handig dat de zender+ontvanger+accu helemaal uit Amerika komen, is er zoiets niet ergens in Nederland?

gr. max

Max,

Je geografische kennis schiet ietwat te kort; Astec zit in Engeland, HOTR en Hobbyking zitten in Hongkong...

Ongetwijfeld zul je vergelijkbare produkten dichterbij kunnen kopen, maar niet voor de prijzen, die je er in China voor betaald.
Waarom denk je dat het gros van de modelbouwers (een deel van) hun spullen uit China halen?

Dichterbij:
Rennboot P1 ARPRO 700EP mit Brushless Motor und 40A Regler - GB-Modellbau
Heeft ook de ontbrekende zender, ontvanger, servo en batterij als je dat wilt.
Hier een link naar mijn ombouw (om de boten legaal voor het wedstrijdvaren te maken:
p1-arpro-700ep

Filmpje van de verbouwde boot: HLcMharve1k[/media] - ARPRO

En eentje van hoe 'ie uit de doos vaart:
gPqmmvP4bHM[/media] - arpro 700ep rc boat

Groeten, Jan.

Hallo Max,

De zender is een 40 MHz AM zender, die zijn iets storingsgevoeliger dan een 40 MHz FM exemplaar, maar dat hangt ook af van waar je vaart, ik heb jaren met een robbe Attack (27 MHz AM) gevaren zonder problemen.

De NiMH accu en de bijbehorende lader zul je niet erg gelukkig mee worden, als je een van de rtr boten als de Blaze of de Arpro op het oog hebt.
De motor hierin moet je eigenlijk voeden met een 3S Lipo (11,1V) van minimaal 2200mAh (méér capaciteit is méér vaartijd) anders zit er geen gang in, 20-25 km/h...

De boot in het standaard filmpje vaart ook op 3S.
De mijne vaart op 2S, maar daar zit een andere motor in, da's dus een ander verhaal.

Ik snap best, dat je met een beperkt budget zit, maar om de boot een beetje vooruit te krijgen heb je minstens 10 cellen NiMH nodig, met een lader, die ook 10 cellen aan kan.

Voor kwaliteits cellen (bv Vapextech) en een bijbehorende lader (plus eventuele voeding) ben je evenveel, zo niet méér kwijt dan een aan Lipo met lader en voeding uit Hongkong.

Laat me maar weten als ik wat voorbeelden voor je moet opzoeken.

Groeten, Jan.

Back