Beginnen met brandstof of toch maar elektisch?

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door Bartvd, 2 jul 2015.

  1. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Hoi,

    Ik vlieg nu al een hele tijd met een trex 450 rond. Rustig rondjes enzo, geen 3d.
    Nu ben ik al lang geprikkeld door shaalheli's en kijk ik zo overal rond.
    Ik kan van een forumlid een skyfox overnemen met of zonder een brandstofmotor. Rossi 65 12,5cc zit erin en er is ook een os 90 15cc beschikbaar.
    Nu is dus de keuze met brandstofmotor of ombouwen naar electro.
    Mijn eerste gedacht was ombouwen, maar daar hangt natuurlijk wel een behoorlijk kostenplaatje aan vast.
    Voordeel is wel dat het stiller is (dacht ik toch) en dat clubs hier je liever zien gaan dan komen met een brandstofmotor. En wildvliegen in Belgie is ook riskant.
    Maar aan de andere kant lijkt brandstof ook wel een leuke uitdaging.
    Ik heb alleen 0,0 ervaring met brandstof, maar ben wel technisch goed onderlegd (wel meer op electronische vlak dan mechanisch) en zéér leergierig.
    Meerprijs voor de heli met brandstofmotor is €100,- Dus dat lijkt initieel wel een stuk goedkoper dan electro ombouw.
    Maar dan heb ik uiteraard nog heel wat spullen nodig om te kunnen starten.
    Wie kan mij goede raad geven over mijn keuze.
    Waar moet ik zoal op letten bij een gebruikte brandstofmotor? (weet de staat nog niet, maar zo te horen is er nog niet veel mee gevlogen)
    Als ik kan kiezen tussen de Rossi en de Os, welke neem ik dan best, ervan uitgaande dat er later een schaalromp omheen komt.
    Heeft iemand nog tips of links naar leesvoer over het beginnen met brandstof heli's.
    En dan nog een vraag voor Bert: Kunnen deze motortjes ook naar vonken omgezet worden? en heeft dat zin?
    Zo weer een hele lap tekst en vele vragen.
    Benieuwd in wat voor avontuur ik me nu weer ga storten.
    Groeten,
    Bart.
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  2. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    http://www.rcheliparts.nl/nl/skyfox-en-toebehoren/3986--skyfox-electro-ombouw-kit-pr-101-5140.html
    ^^ Ombouwset voor een Skyfox.

    Een grote heli op elektro is inderdaad beduidend stiller en daarnaast is het geluid niet zo irriterend in vergelijking tot een snerpende 2T.
    (We hebben laatst een naar 12S omgebouwde heli hoverend gemeten, deze kwam net boven de 70 dB(A) uit)
    Op de lange termijn is investeren in elektro, mede daarom, wellicht de betere keuze.

    Echter zal de beslissing in deze meer afhangen van jouw budget.
    Je geeft zelf al aan dat het ombouwen serieus in de euro's gaat lopen (12S Lipo's, zware ESC, motor, sterke lader etc. etc,).
    600,- is zo uitgegeven aan enkel deze delen.
    Vergeet evenmin dat een naar 12S omgebouwde heli van rond de 6kg toch net iets anders vliegt dan een T-rex 450 van 600 gram.
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    wij hebben 2 align 600's gemeten, de electro kwam 2 decibel harder uit de bus dan de nitro versie...

    alleen zijn de toonhoogtes anders. methanol motoren met een goede(!!!!) uitlaat hoeven helemaal niet zo irriterend te zijn.
    en zelfs ik vind sommige motor/uitlaatcombinaties "herrie" maken.
    Mijn punt: mits de goede spullen gebruikt worden, hoeft een electro niet standaard stiller te zijn.
    Brandstof zit alleen met alle geproduceerde tonen in het bereik van het menselijk gehoor, en het zijn ook nog eens lage tonen, dus nog beter te horen.

    Kwaliteit van een 2e hands brandstof motor is altijd vervelend om zo te bepalen..
    in een heli zit regelmatig een motor met zuigerveer, met de hand kun je dan niet altijd lekker voelen of hij versleten is of niet.
    soms kun je door de uitlaatpoort naar binnen kijken, wat je ziet hoort te glimmen, zonder groeven.
    de zuiger moet netjes glimmen, geen groeven of schrappen.

    mooiste is hem uit elkaar te halen, kun je de bus, zuiger en veer etc echt zien en goed beoordelen.
    evt even een lagerwissel, je weet niet hoe lang het er al in zit.

    aan de andere kant, als ze echt zo weinig gebruikt zijn, alles wat je ziet is mooi (binnenin, buitenkant is minder interessant), kun je evt ook starten en vliegen..
    voor de volgende winterstop de aantekening om even verder te kijken ;-)

    Voor vonken: iedere motor is om te bouwen.
    alleen zal misschien de backplate van de motor een beetje dunner gemaakt moeten worden.
    op zich geen punt. Bert heeft het voor me gedaan, maar je kunt het zelf met de goede spullen.
    alleen heb ik die niet ;-)
    Maar, als ik jou was zou ik eerst de basis van het brandstof afstellen leren met een originele gloeimotor.
    even leren herkennen aan geluid, rook prestatie wat er aan de hand is.
    vonken is mooi, maar enige afstelkennis is aan te raden.

    daarnaast, jij zal ook rond de 5% tot 10% nitro uitkomen.
    het grote voordeel van minder nitro bij vonk is dan een beetje weg (vaak vliegt men met 15 of meer)
    dan zal het eerder op langere vliegtijden komen, zuiniger vliegen. En de motor heeft minder snel schade bij een afstelfout.
    maar dan moet je die eerst wel herkennen.. vind ik ;-)

    eenmaal bekend met afstellen, kun je hem gewoon om zetten op vonk.
    weer een extra dimensie aan het geheel. leuk spul!
    daarnaast is brandstof altijd leuk.
    ja, je sleutelt wat meer.
    Ja, je poetst wat meer. wat trouwens best meevalt als je goed afstelt en evt je uitlaat een tikkie verlengd.
    en dankzij dat gepoets vallen problemen eerder op..
    en ja, je zal wel eens met een niet startende motor op het veld staan. daarom heb ik altijd de 450 nog bij me ;-)

    maar als het werkt...
    en als je het op orde hebt, werkt het gewoon 99% van de tijd..
    persoonlijk vind ik het leuk te horen wat de motor aan het doen is
    geluid.. rook.. mooi!
     
  4. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Als je van plan bent er een romp omheen te bouwen dan is er maar 1 keuze: Elektro. Ik heb zelf gemerkt hoe mijn Thunder Tiger Raptor 50 met Koala romp héél moeilijk onder de geluidslimiet te brengen was, ondanks stille Zimmermann uitlaat en dempingsmatten in de romp.
    Daarom ook meteen mijn nieuwe Raptor50 Hind omgebouwd naar elektro.

    Daarbij gaat je romp veel langer mee met elektro want de brandstofresten vreten naar gelang te tijd verstrijkt de romp, spanten en lak aan.
    De RCHeliparts SkyFox ombouwsets zijn goed betaalbaar en werken perfect. Door de riemaandrijving in de eerste trap zijn ze ook heel erg stil geworden. Ze zijn bedoeld voor de Align 700MX-510kV motoren op 10S, als je een andere motor/ accu combo wilt gebruiken vraag dat dan even na.
     
  5. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Brandstof heli moet je echt willen,
    en als je keuze daarheen gegaan is, zou je niet meer anders willen.

    Maar om jou keuze simpel te maken,
    zou je een gewone trainer heli van dit formaat testen,
    om te kijken, hoe dat voelt (elektro en / of brandstof)

    Anders om is het bij de clubs idd moeilijk met brandstof te vliegen vanwege de geluidskeuring,
    niet vanwege het geluid, wij hebben gelukkig hier nog wildvliegplekken, waar het nog mag !

    Maar ook elektro heeft zijn nadelen,
    voor een "boekensteun (voor de motor)" met twee wieltjes en een riem
    voor 129,95 € vind ik wel een belachelijke prijs.

    En nog een 700er motor, regelaar en een aantal lipos (met 1 of 2 kom je niet veer),
    daar gaat echt het budget omhoog.

    Een jerrycan (5 l) kant en klaar Aspen krijg je al voor 20 €,
    en ik vlieg daar +/- 5 uren mee,
    met een lipo vlieg je +/- 5 minuten.

    suc6 met jou keuze!
    Uwe
     
  6. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Hmm,
    Jullie maken het mij niet makkelijk om te kiezen.
    Maar als ik alles zo op een rijtje zet zit er eigenlijk niks anders op dan naar elektro te gaan.
    Kost wel wat en is veel minder uitdaging aan, maar een heli die ik nergens mag vliegen in Belgie, daar heb ik ook niets aan (zie mijn schaaldraadje)
     
  7. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ...als je regelmatig officieel wild vliegen ja,
    maar b.v. gaat mijn Bell bij vliegshows binnen Nederland ook maar de lucht in,
    officieel bij de club, ... niemand die daar vraagt voor het geluid,

    en wat ik verder boven al schreef,
    hier geeft het nog boeren, waar je met toestemming mag vliegen,
    helemaal legaal !!!

    Groet
    Uwe
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja.... Het lijkt er sterk op, dat Brandstof, zeker in België, gewoon af te raden is.
    Daarnaast is helaas een Skyfox, ondanks al zijn pluspunten, als brandstofheli gewoon een rumoerig ding in verband met de door Vario gebruikte tandwiel-opstelling. Toch zijn ze redelijk goed rond de 78 dB te krijgen, zeker met een romp er omheen.

    Maar brandstof, je moet er écht van houden....

    Zelf zal ik eerder stoppen met helivliegen dan overgaan op electro, maar dat is puur mijn eigen "afwijking": het moet nu eenmaal "leven", en electro leeft niet.
    Ik kan dat niet uitleggen, en als je die afwijking niet hebt, zul je het ook nooit begrijpen.

    Qua vonken: wacht daar even mee tot je in elk geval het basis-idee van brandstof in de vingers hebt, want hoewel het perfect KAN draaien, is voor een beginner, gloeiplug ontsteking toch makkelijker in de omgang.

    Beide motoren (de OS en de Rossi) zijn even goed om te bouwen naar vonken, de OS zelfs iets makkelijker, omdat die een wat lagere compressie heeft.
    Maar een 15 cc OS in een SkyFox, dat gaat NIET goed komen: Vario heeft lang geleden heel kort de Panther in het assortiment gehad, een SkyFox specifiek voor 15 cc, maar die is rap weer uit de line-up gehaald, want het mechaniek is gewoon niet tegen dat geweld bestand. 11.5 cc (die Rossi is 11,5 cc, géén 12,5 cc) is de max, en dat draait prima.

    Wat een groot voordeel is van de SkyFox, is dat het ding zo makkelijk te electrificeren is, dat Vario dat zelf ook doet: en daardoor is de onderdelen situatie nog vele jaren gewaarborgd, want de helft van hun modellen is afhankelijk van de beschikbaarheid van het SkyFox mechaniek. Dus ook een eventuele brandstof-SkyFox, kun je nadat de brandstofmotor versleten is, nog jááááren blijven gebruiken.

    De keus is aan jou.... ;)

    Groet, Bert
     
  9. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Ok Bert,
    Je bevestigd mijn keuze voor elektro. Qua leven, dat heb ik nog niet meegemaakt, dus echt missen doe ik het niet. En ik denk dat de buren ook niet van teveel "leven" houden als ik op een vrije zondag eventjes in de tuin wil hoveren.
     
  10. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ik weet niet hoe groot jou tuin is,
    maar met mijn brandstof helis vlieg ik niet in mijn tuin !
    dat duurt geen 10 minuten, tot de buren (en misschien ook de politie) op de stoep staan.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik zou net zeggen... voor dat gedeelte heb ik een paar 450's staan....
    Vrij simpel op die er naast op na te houden....

    Maar voor mij is het vliegen maar de helft van de hobby, en die andere helft (het in bedrijf houden van een aandrijving) die wil ik per sé óók op het veld beleven, niet uitsluitend op de bouwtafel....

    Groet, Bert
     
  12. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ik vind het geweldig,
    als ik op mijn wildvliegterrein
    na een uurtje de deerde of de vierde tank vol gooi en verder kan vliegen,

    waar helaas de elektrovliegers stoppen,
    omdat de lipos op zijn
     
  13. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Uwe mijn tuin is groot genoeg om met de 450 rondjes en achtjes te vliegen. Maar brandstof gaan de buren ook niet leuk vinden. En zo'n skyfox is uiteraard nog eens zo groot dus dat zal bij hoveren blijven.
     
  14. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    jammer jammer, maar ik denk dat de beslissing voor jou al gevallen is ...
    ... het is ook leuk elektro !
     
  15. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Het is inderdaad jammer Uwe. Ik had graag eens met brandstof geprutst. Maar aan de andere kant is er nog een hele uitdaging aan om er een mooie schaalheli van te maken met alles erop en eraan. Dus dat komt wel goed.
     

Deel Deze Pagina