Voordat ik reageer even terug naar de topic starter.
Ik vroeg me in deze alleen af voor topicstarter Jarno of hij niet zijn doel kan bereiken zonder veel geld uit te geven.
Waarom ik zeg beginnen met duiken (en ja de WTC) is omdat ik liever met een draadje begin, gelijk een "failsafe" omdat je toch in delen begint met bouwen (teminste dat zou ik graag als advies horen). langzaam elk component toevoegen.
Als je uit de "Seawolf van Robbe" wat componenten kan lenen is natuurlijk leuk

.. helemaal als de fabrikant niet alle functies benut heeft van de chips. dus simpel wat functies toe te voegen zijn door wat te solderen.
Dit soort is redelijk bekend in de PC wereld, je hardware modificeren/hacken. anders ouderwets een kabel gebruiken
maar goed dan komt snel een nieuwe romp bouwen etc .. maar je hebt een start als starter die niet te duur is. (soms onstaat hieruit een aparte groep bouwers) puur omdat de fabrikant wat opties heeft opengelaten (bewust/onbewust)
Prima. Maar stimuleren kan ook inhouden: "afremmen" omdat hij wil rennen voor hij kan lopen. Dat zien we hier veel te vaak.
Natuurlijk .. maar bedenk dat de leek(ik) meer domme vragen kan stellen dan de wijze(jullie) kan beantwoorden.
Je reactie is echt waardevol, ook van een aantal anderen Raf word wat lastiger leesbaar wegens gebrek aan hoofdletters puntjes en komma's. Maar goed na 10 min lezen maak ik wel wat uit zijn zinnen
Tuurlijk denk ik er "gemakkelijk" over ... zoals hier ook aangegeven word lijm X versus lijm Y. Maar wat weet een leek nu van de modelbouw scene?
Niet dat jij Roel dat doet, maar lees het forum, internet is wel erg gemaakte fout in mijn ogen. Ik zit nu al tijden modelbouw te volgen.
Dat het me tijd (jaren) gaat kosten is me zeker wel duidelijk .. of financiele middelen. een leek(zoals ik) weet niet wat tie zoekt of welke mogelijkheden er zijn.
Modelauto's, en in iets mindere mate modelvliegtuigen, zijn over het algemeen stukken simpeler constructies dan modelschepen. En hebben dus veel minder kritische zaken . Juist voor die zaken zou je een faq kunnen schrijven, maar voor een probleem zijn er in de model scheepsbouw wel 10 oplossingen. In de duikbotenbouw wel 30. Al naar gelang budget, tijd, gereedschap.
Natuurlijk is de oplossing 10 tot 30 beetje overkill maar basis zoals een FAQ staan ook zaken in zoals afkortingen, onderdelen en andere noodzakelijke zaken. Als geintresseerde zijn dit soort "handleidingen" eigenlijk een must om de rest van het (sub)forum te volgen.
WTC = World Trade Center of Water Tight Container is bv iets wat me later duidelijk werd in je 2de post. Iets wat je als ervaren vaak vergeet dat de leek ff

doet wanneer je met termen om de oren smijt
Overgens wat terecht word opgemerkt, denk ik dat de moeilijkheids graads verhoogd word met van land --> water --> onder water/in de lucht. Moment dat je de Z-as gebruikt word het lastiger.
Duikboot heb je wellicht nog een failsafe (automagisch naar de oppervlakte ding) .. maar crash is wellicht het ergste .. (model en apparatuur stuk?)
tuurlijk is water + elektronica ook funest.
Ik heb nog nooit een lageregler, servo, ontvanger, electronica voor de WTC of kleine persluchtventielen in de bouwmarkt zien liggen.
schandalig nietwaar ?
Ja, voor een aantal simpele zaken kun je prima in de bouwmarkt, de computerboer en de supermarkt terecht en dat gebeurd ook. Als je denkt dat sub-bouwers alles in de winkel kopen heb je het goed fout. Kijkend naar Raf: die heeft een paar hele simpele subjes die bestaan uit... juist: PVC rioolpijp. (Ik hoop ongebruikt)
Als die rioolpijp maar schoon is toch?, goed voor een simpel subje
Als dat niet te duur is zou ik daar best mee willen beginnen.
Verkeerde inschatting, en je laat overduidelijk merken dat je leek bent.
nooit gezegt dat ik ervaren was ... en dus ---> leek
Zoals ik hierboven al schreef: je zal moeten beginnen met je WTC (Water Tight Container oftewel de buis waarin je al je electronica stopt. Die moet perfect zijn. Als daar maar iets niet aan klopt, zal je je moeten verdiepen in de faq " Help, mijn apparatuur heeft zwemles gehad!" (en die bestaat weer wel)
en die FAQ zwemles heb ik wel weer gelezen. Maar ja dat is elektronica les 1 .. water + elektra gaan vaak niet samen. En kinderen helpen je graag hieraan herrinneren :bad-words: (kind met plantenspuit water + tv scherm in mijn ervaring, don't ask

)
Wat ik zeg is dat je "pionier" genoemd wordt als je iets maakt zonder goed referentiekader.
"genie" als dat ook nog lukt.
"enorme oen" als het referentiekader er wel is, maar je er geen gebruik van maakt.
Dit is zo'n typisch referentie kader verschil, jij bedoelt x en ik begrijp y. je kan je over zoiets enorm irriteren als je niet in de ander kan verplaatsen, heeft geen zin te irriteren. Dan helpt het door anders uit te leggen(zoals je doet).
Allemaal prima voorbeelden... Wat denk je wat ik doe als bij mij thuis een elektrisch apparaat richting grof vuil dreigt te gaan? Precies... demonteren en eruit halen wat ik kan gebruiken.
De veertjes onder de toetsen van een electronisch orgel: ideaal als antennehouder voor 1:35 statische militaire voertuigen om maar eens iets te noemen.
idd prima voorbeeld, naast het nodige dosis geluk natuurlijk
Tja... hierop kan ik alleen maar zeggen: probeer eens op jouw budget-manier een werkende, goed functionerende statische sub te bouwen. Bewaar alle bonnetjes om aan te tonen dat de hier aanwezige bouwers stapelkrankjorum zijn om zoveel geld aan hun hobby te besteden.
Lijkt me gewoon economie, vraag aanbod stelsel. Zoals het voorbeeld wat je hierboven gebruikt, of je betaalt 10cent voor een veertje of gratis onder de elek orgel. Natuurlijk kom je er niet onderuit om lijm of andere meuk te kopen. Als je ervan uit gaat dat ik bijna gratis bedoel dan zit je fout overgens. Ik betwijfel niet dat een hobby aardig in de papieren kan lopen.
Mijn stelling is meer dat als je goed zoekt en met geduld dat je best lager uit kan komen. Immers niet iedereen demonteert oude elektronica voor onderdelen of bouwt zijn eigen CNC als je het kant en klaar kan kopen.
Een 3d printer(zelfbouw of nieuw in doos) is te duur voor thuis gebruik, echter als vereniging 1 aanschaffen zou best lonend kunnen zijn.
Kun je me het verschil uitleggen tussen "statisch" en " op schaal" ?
Wat ik van jou 1ste post begreep is dat een statisch model iets is waar je mee "test" oftewel iets gebouwd op schaal en/of realiteit. bv een petfles met WTC en duik"tank" het duikt wel maar het ziet er niet uit ..
Op schaal is een U-boat 1:14 bv
Als laatste: "doelloos" varen/vliegen/rijden ken ik niet. Als ik een "doel" zie, schiet ik het neer, da's een deel van mijn vak. Het enige doel wat ik met mijn hobby heb is: een leuke bezigheid hebben. M'n kop leegmaken van de besognes van alledag.
Hmm je referentie kader zit ernaast ..
De "ergenis" die Raf beschrijf lijkt mij het leukst. (kleine citaat)
een sluiting 0.5 mm scheef gemonteerd en je krijgt de sluiting haast niet dicht en garantie op lekken
Bedoel ik in dit geval meer als: het bouwen is het grootste lol.. en het uiteindelijke 'gebruik" is ook leuk maar niet zo leuk als de bouw. Als ik denk aan model bouw zie ik een kraampje op het jaarlijkse feest (furiade) waar de boten uitgestald staan. en bootjes beetje rondvaren en waterschieten.
1x een duikboot gezien met werkende torpedo.
Terwijl ik op internet iemand zijn kelder uit zag graven (youtube) met RC grondwerk materieel ...
Goed ik ben wel bezig met bouwtekeningen en onderzoek voor mijn project en lees vooral de bouwverslagen met name hoe men oplossing nummer ?? doet voor probleem X. Tuurlijk zie ik berichten van starters.