beginnen met de subs

Modelauto's, en in iets mindere mate modelvliegtuigen, zijn over het algemeen stukken simpeler constructies dan modelschepen. En hebben dus veel minder kritische zaken . Juist voor die zaken zou je een faq kunnen schrijven, maar voor een probleem zijn er in de model scheepsbouw wel 10 oplossingen. In de duikbotenbouw wel 30. Al naar gelang budget, tijd, gereedschap.

Of vliegtuigen minder kritisch zijn dan schepen vraag ik me af. Bouw per ongeluk 1 graad tipverdraaiing in een vleugel, of het zwaartepunt te ver naar achteren en je crasht bijna gegarandeerd. Ik zou niet zeggen, makkelijker, maar je moet op andere dingen letten dan bij een schip.

Verder kan ik me goed vinden in je betoog, bij een duikboot komt veel kijken, en niet alles is zelf te maken of ligt bij de Gamma. Een langzaam uithardende professionele epoxylijm als Endfest 300 is toch wel een beetje sterker dan Bison Kombi Snel. En bij duikboten zijn het details die het verschil maken tussen een geslaagde "trip" en een duiker moeten inhuren om je model op te vissen.

Ik kan die "jongetje's" maar een goede raad geven.
Lees wat Roel en Raf bv schrijven en dan nogmaals lezen.
Stroop alle rommelmarkten en bouwmarkten af voor duiktanks, bajonetsluitingen stabillisators as doorvoeringen en .....................................................
Koop geen goed boek want dat gaat van je budget af.
En als je nog even alles doorgelezen hebt hier kom dan met vragen.
Voor € 500,-- kun je een tweede hans boor kopen als je geluk hebt en dan restaureren.
Ik wens je heel veel succes.

Hein

Overigens in brak-zout water kun je helemaal niet onder water varen

hallo

was nog wat vergeten
3+2 ovale gaten in de boegsectie maken
4 sensoren l/r maken en monteren op de boeg
spreekbuis in de toren
en zo ben ik nog wel wat vergeten

een boot en een vliegtuig hebben haast niets gemeen buiten dat ze tegen de grond kunnen gaan
bij een vliegtuig heb je dan terug een bouw paket en bij een duikboot veel schade
(als een boot 0.5 meter in de bodem zit recht opstaande op een meter of 10 diep dan is deze met een enorme kracht naar beneden gegaan (wit zand op de bodem)
de kleinste lek die je hebt laat enorm veel water naar binnen stromen of je verliest lucht zodat je niet meer kan leeg pompen
en zo zijn er nog wel meer probleempjes
zoals nog geschreven
kom eerst eens kijken op een treffen en neem een fototoestel mee om techniek te fotograferen
en bendenk dan dat wat je daar tezien krijgt soms een arbeid is waar jaren over gedaan is en niet zomaar in een gestoken op een paar uurtjes
een sluiting 0.5 mm scheef gemonteerd en je krijgt de sluiting haast niet dicht en garantie op lekken
goede beginners boten (seawolf of sharcon)zijn niet meer tekoop einde discutie
de rest is direct een paar 1000 euro zie boven vermelde links

vriend Hein in barak water kan je zelfs goed naar onder gaan (zonder fail safe)maar het terug boven komen is een probleem

gr raf

vriend Hein in barak water kan je zelfs goed naar onder gaan (zonder fail safe)maar het terug boven komen is een probleem

gr raf

Vaar jij zonder failsafe Raf?
Als je met failsafe vaart stopt het signaal bij 1 cm water boven de antenne en gelukkig komt je boot dan weer boven.
Anders is het met lege handen naar huis gaan.
En dat is niks.

Hein

vriend
ik heb dat er nog nooit in gehad op al die jaren
en wij gaan toch al ettelijke tijd mee dacht ik
ooit eens 1 boot 10 uur kwijt gespeelt maar dat was het dan in al die tijd ook
de failsafe ben ik zelf
als ik het niet betrouw dan gaat de boot niet tewater
gr raf

Dit is op de Duitse Ebay te koop.
Voor € 64,-- moet toch kunnen en past zeker binnen het budget.

NEU funkgesteuertes U-Boot 6-Kanal RC Submarine UBoot Tauchfunktion NEU

NEU funkgesteuertes U-Boot 6-Kanal RC Submarine UBoot Tauchfunktion NEU | eBay

Funktion:

Das ferngesteuerte U-Boot ist einfach ein Spass für Jung und Alt !
Tauchen Sie ab in die Tiefen Ihres Teiches, Aquariums und einfach in Ihrer Badewanne.
Funktionen der 6-Kanal RC-Fernsteuerung : Geradeaus tauchen, senkrecht tauchen, senkrecht auftauchen, rückwärts, rückwärts auftauchen Drehung links/rechts.
Es ist sowohl dynamisches- als auch senkrechtes Tauchen möglich !
Absolut realistische U-Boot Funktionen !

Das U-Boot verfügt über insgesamt 3 Motore ! Ein Hauptmotor bewegt die hintere Schubschraube, ein weiterer Motor ist für das senkrechte ab- und auftauchen zuständig. Dieser saugt das Wasser von der U-Boot Unterseite an und stößt es an der Oberseite wieder aus. Beim Auftauchen erfolgt genau der Umkehrschub.
Darüber hinaus ist ein weiterer Motor eingebaut, der das Wasser von der linken oder rechten Seite ansaugt und in die gegenüberliegende Seite ausstößt (links/rechts Drehung).
Durch die Vielzahl der Motore ist das U-Boot extrem wendig und erbringt auch unter Wasser noch eine hohe Geschwindigkeit !

Sobald Sie keine Schubkraft mehr auf die Schiffschrauben geben, taucht das U-Boot automatisch auf. So geht das U-Boot niemals unter Wasser verloren.
Das U-Boot ist wasserdicht gefertigt. Es ist deswegen unzerstörbar.
Max. Tauchtiefe: 1,00 Meter
Mit diesem U-Boot haben Sie auf jeden Fall sehr viel Spass !

Lieferumfang:
1) Komplett fertig aufgebautes U-Boot
2) RC-Fernsteuerung
3) Zubehör
( Batterien sind im Lieferumfang nicht enthalten)

Weitere Daten:
Abmessungen (Maßstab 1:4): Länge: 34 cm, Breite: 11 cm, Höhe: 12,5 cm.
Die 6-Kanal Funk-Fernsteuerung wird mit einer 9-Volt-Blockbatterie betrieben.
Das U-Boot wird mit 4 AA Mignon Batterien betrieben,
Für Süßwasser geeignet.
Farbe: in 2 Farben lieferbar: schwarz/rot oder tarnfarben (wie Abbildung)

Benutzer-Anforderungen:
- Voraussetzung: Spiel- und Technikbegeisterung !
- Für Kinder ab 12 Jahren und natürlich auch für Erwachsene !
Neu mit 2 Jahre Gewährleistung.

Jongens,

ik heb echt heel grote bewondering voor het geduld, de tijd en de moeite die jullie elke keer weer steken in het proberen om mensen als "VSO1" wat kennis van zaken bij te brengen. Kennis die hij ook zou kunnen opdoen door de diverse topics op dit forum eerst eens goed door te lezen en dan pas wat te roepen.
Want hij is weer het zoveelste "fraaie" voorbeeld op dit forum van iemand die weliswaar weet dat hij leek is op dit gebied, maar zich daardoor niet gehinderd voelt om zijn duidelijk ongefundeerde mening te uiten.

Jammer is wel dat Jarno hierdoor misschien wat in verwarring kan worden gebracht. Jarno, laat je niet van de wijs brengen en luister naar de mensen met ERVARING in deze hobby. Je stelt je vraag hier immers juist omdat je van die ervaring en kennis gebruik wilt maken!

Die suggestie van Hein lijkt mij trouwens ook uitstekend. Dan heb je alvast een leuke boot om mee te varen en zelf ervaring op te doen. Het is dat ik al veel te veel projecten heb, want anders zou ik er zelf eentje kopen!

Veel succes,

Rob

Nog even een vraagje: waar laten jullie je duikboten varen? In een meer, zwembad of vijver?

Hoi Jarno,

Een inwoner van Berghem heeft mij persoonlijk al meer dan eens uitgenodigd om samen met de duikvereniging in de berghemse plas te gaan duiken/varen.
Wie weet gaat dat volgend jaar gepland worden, dus lijkt mij bij jou in de buurt.
Aanstaande zaterdag (15 september) is er in Gorinchem een modelbouwbeurs. Daar staan enkele leden van dit forum om de hobby te laten zien. Misschien dat je je familie kunt overhalen om daar eens een kijkje te komen nemen.
Het evenement is van 10 tot 16uur.

Groeten,
Jan

Laatst bewerkt:
hallo jan

was reeds een paar keer gepost

ik was nog een item to do vergeten
de bolders aan passen
gaatje boren ovaal schuren in de juiste stand (ze staan niet allemaal hetzelfde)en dan een gleufje zagen en daarin een stripje lijmen
mooi glad schuren en dat zijn er maar een stuk of 5 dubbele die gedaan moeten worden

gr raf

Raf,
in welk jaar moet die lijst van jou klaar zijn?
Is wel erg veel wat op die boot nog moet.
Die krijg je toch nooit klaar voor zaterdag?

En wat betreft varen op brak water.
Als je hier in Emden (Duitsland) bent op de stadsvijvers in het park denk je echt niet dat dat brak water is.
Ik heb er met de Skipjack gevaren en vond dat de boot vreemd deed.
Hij wilde niet onder.
Het brak water was gewoon de oorzaak, signaal weg en leeg pompen.
Ik was blij dat ik failsafe had hoor.
In de 2 kanaalschakelaar van Norbert voor de duiktank zit het standaard in.

Hein

Zo dan Raf. Ik dacht dat ik af en toe een strak schema had.

Voor de TS: laat je niet ontmoedigen. Soms is het commentaar hard, maar wel realistisch. Lees de verschillende topics door. Er zijn er meerdere over het beginnen, maar ook over jongeren die het als profiel-werkstuk voor school gebruikten. Dat waren in het verleden goedkopere projecten, soms serieus, soms wat minder realistisch, maar wel goed om door te nemen.

Zelf ben ik begonnen met een Seawolf en een Dumas Akula. Alleen die laatste bestaat nog. Verder heb ik een stel Engel duikboten staan en een scratch-build Nautilus. Maar het maakt niet uit wat je maakt. Ze hebben allemaal hun eigen uitdagingen. Als je op google gaat zoeken, kijk dan eens naar de sewer-pipe sub (zwarte geval op de site): index

Niet serieus, maar wel een leuke start voor jongeren. En vooral niet te duur.

Danny

hallo aan allen

het probleem dat er nu is ontstaan en gecreerd door de grote leveranciers is dat er geen goeie beginners duikboten meer te verkrijgen zijn tegen een redelijke prijs
we zitten dus met een zwart gat en dat gaat enige tijd duren voor we (de ervaren)mensen terug een boot gevonden hebben die voor een beginner te doen is

het is niet zo dat je een engel kit koopt dat die zonder problemen goed gaat varen /duiken
nee dat zijn geen beginners boten maar voor ervaren mensen
lees inderdaad de topic's door en kom kijken naar een treffen of show
niemand zal je bijten of tegen je gaan schreeuwen maar je integendeel laten zien wat er bedoelt wordt met de problemen die er zijn of kunnen optreden bij de bestaande modellen
niet om te zeggen dit is ons hoekje maar om je te wijzen dat er inderdaad met veel modellen problemen zijn die je als beginner niet krijgt opgelost omdat je de ervaring mist
een duikboot heeft net zoals een vliegtuig een zwaarte punt en dat veranderd dan nog eens als je gaat duiken en veranderd nog eens als je gaat varen (je roeren en toren onderdelen gaan dan mee spelen)
dit is maar een aspect maar zo zijn er nog vele andere

gr raf

Voordat ik reageer even terug naar de topic starter.

Ik vroeg me in deze alleen af voor topicstarter Jarno of hij niet zijn doel kan bereiken zonder veel geld uit te geven.
Waarom ik zeg beginnen met duiken (en ja de WTC) is omdat ik liever met een draadje begin, gelijk een "failsafe" omdat je toch in delen begint met bouwen (teminste dat zou ik graag als advies horen). langzaam elk component toevoegen.

Als je uit de "Seawolf van Robbe" wat componenten kan lenen is natuurlijk leuk :) .. helemaal als de fabrikant niet alle functies benut heeft van de chips. dus simpel wat functies toe te voegen zijn door wat te solderen.
Dit soort is redelijk bekend in de PC wereld, je hardware modificeren/hacken. anders ouderwets een kabel gebruiken ;)
maar goed dan komt snel een nieuwe romp bouwen etc .. maar je hebt een start als starter die niet te duur is. (soms onstaat hieruit een aparte groep bouwers) puur omdat de fabrikant wat opties heeft opengelaten (bewust/onbewust)

Prima. Maar stimuleren kan ook inhouden: "afremmen" omdat hij wil rennen voor hij kan lopen. Dat zien we hier veel te vaak.
Natuurlijk .. maar bedenk dat de leek(ik) meer domme vragen kan stellen dan de wijze(jullie) kan beantwoorden.

Je reactie is echt waardevol, ook van een aantal anderen Raf word wat lastiger leesbaar wegens gebrek aan hoofdletters puntjes en komma's. Maar goed na 10 min lezen maak ik wel wat uit zijn zinnen :D

Tuurlijk denk ik er "gemakkelijk" over ... zoals hier ook aangegeven word lijm X versus lijm Y. Maar wat weet een leek nu van de modelbouw scene?

Niet dat jij Roel dat doet, maar lees het forum, internet is wel erg gemaakte fout in mijn ogen. Ik zit nu al tijden modelbouw te volgen.
Dat het me tijd (jaren) gaat kosten is me zeker wel duidelijk .. of financiele middelen. een leek(zoals ik) weet niet wat tie zoekt of welke mogelijkheden er zijn.

Modelauto's, en in iets mindere mate modelvliegtuigen, zijn over het algemeen stukken simpeler constructies dan modelschepen. En hebben dus veel minder kritische zaken . Juist voor die zaken zou je een faq kunnen schrijven, maar voor een probleem zijn er in de model scheepsbouw wel 10 oplossingen. In de duikbotenbouw wel 30. Al naar gelang budget, tijd, gereedschap.
Natuurlijk is de oplossing 10 tot 30 beetje overkill maar basis zoals een FAQ staan ook zaken in zoals afkortingen, onderdelen en andere noodzakelijke zaken. Als geintresseerde zijn dit soort "handleidingen" eigenlijk een must om de rest van het (sub)forum te volgen.
WTC = World Trade Center of Water Tight Container is bv iets wat me later duidelijk werd in je 2de post. Iets wat je als ervaren vaak vergeet dat de leek ff :confused: doet wanneer je met termen om de oren smijt ;)

Overgens wat terecht word opgemerkt, denk ik dat de moeilijkheids graads verhoogd word met van land --> water --> onder water/in de lucht. Moment dat je de Z-as gebruikt word het lastiger.
Duikboot heb je wellicht nog een failsafe (automagisch naar de oppervlakte ding) .. maar crash is wellicht het ergste .. (model en apparatuur stuk?)
tuurlijk is water + elektronica ook funest.

Ik heb nog nooit een lageregler, servo, ontvanger, electronica voor de WTC of kleine persluchtventielen in de bouwmarkt zien liggen.
schandalig nietwaar ?
Ja, voor een aantal simpele zaken kun je prima in de bouwmarkt, de computerboer en de supermarkt terecht en dat gebeurd ook. Als je denkt dat sub-bouwers alles in de winkel kopen heb je het goed fout. Kijkend naar Raf: die heeft een paar hele simpele subjes die bestaan uit... juist: PVC rioolpijp. (Ik hoop ongebruikt)
Als die rioolpijp maar schoon is toch?, goed voor een simpel subje
Als dat niet te duur is zou ik daar best mee willen beginnen.

Verkeerde inschatting, en je laat overduidelijk merken dat je leek bent.
nooit gezegt dat ik ervaren was ... en dus ---> leek
Zoals ik hierboven al schreef: je zal moeten beginnen met je WTC (Water Tight Container oftewel de buis waarin je al je electronica stopt. Die moet perfect zijn. Als daar maar iets niet aan klopt, zal je je moeten verdiepen in de faq " Help, mijn apparatuur heeft zwemles gehad!" (en die bestaat weer wel)
en die FAQ zwemles heb ik wel weer gelezen. Maar ja dat is elektronica les 1 .. water + elektra gaan vaak niet samen. En kinderen helpen je graag hieraan herrinneren :bad-words: (kind met plantenspuit water + tv scherm in mijn ervaring, don't ask ;))

Wat ik zeg is dat je "pionier" genoemd wordt als je iets maakt zonder goed referentiekader.
"genie" als dat ook nog lukt.
"enorme oen" als het referentiekader er wel is, maar je er geen gebruik van maakt.
Dit is zo'n typisch referentie kader verschil, jij bedoelt x en ik begrijp y. je kan je over zoiets enorm irriteren als je niet in de ander kan verplaatsen, heeft geen zin te irriteren. Dan helpt het door anders uit te leggen(zoals je doet).

Allemaal prima voorbeelden... Wat denk je wat ik doe als bij mij thuis een elektrisch apparaat richting grof vuil dreigt te gaan? Precies... demonteren en eruit halen wat ik kan gebruiken.
De veertjes onder de toetsen van een electronisch orgel: ideaal als antennehouder voor 1:35 statische militaire voertuigen om maar eens iets te noemen.
idd prima voorbeeld, naast het nodige dosis geluk natuurlijk :)

Tja... hierop kan ik alleen maar zeggen: probeer eens op jouw budget-manier een werkende, goed functionerende statische sub te bouwen. Bewaar alle bonnetjes om aan te tonen dat de hier aanwezige bouwers stapelkrankjorum zijn om zoveel geld aan hun hobby te besteden.
Lijkt me gewoon economie, vraag aanbod stelsel. Zoals het voorbeeld wat je hierboven gebruikt, of je betaalt 10cent voor een veertje of gratis onder de elek orgel. Natuurlijk kom je er niet onderuit om lijm of andere meuk te kopen. Als je ervan uit gaat dat ik bijna gratis bedoel dan zit je fout overgens. Ik betwijfel niet dat een hobby aardig in de papieren kan lopen.
Mijn stelling is meer dat als je goed zoekt en met geduld dat je best lager uit kan komen. Immers niet iedereen demonteert oude elektronica voor onderdelen of bouwt zijn eigen CNC als je het kant en klaar kan kopen.

Een 3d printer(zelfbouw of nieuw in doos) is te duur voor thuis gebruik, echter als vereniging 1 aanschaffen zou best lonend kunnen zijn.

Kun je me het verschil uitleggen tussen "statisch" en " op schaal" ?
Wat ik van jou 1ste post begreep is dat een statisch model iets is waar je mee "test" oftewel iets gebouwd op schaal en/of realiteit. bv een petfles met WTC en duik"tank" het duikt wel maar het ziet er niet uit ..
Op schaal is een U-boat 1:14 bv

Als laatste: "doelloos" varen/vliegen/rijden ken ik niet. Als ik een "doel" zie, schiet ik het neer, da's een deel van mijn vak. Het enige doel wat ik met mijn hobby heb is: een leuke bezigheid hebben. M'n kop leegmaken van de besognes van alledag.
Hmm je referentie kader zit ernaast ..
De "ergenis" die Raf beschrijf lijkt mij het leukst. (kleine citaat)
een sluiting 0.5 mm scheef gemonteerd en je krijgt de sluiting haast niet dicht en garantie op lekken
Bedoel ik in dit geval meer als: het bouwen is het grootste lol.. en het uiteindelijke 'gebruik" is ook leuk maar niet zo leuk als de bouw. Als ik denk aan model bouw zie ik een kraampje op het jaarlijkse feest (furiade) waar de boten uitgestald staan. en bootjes beetje rondvaren en waterschieten.
1x een duikboot gezien met werkende torpedo.
Terwijl ik op internet iemand zijn kelder uit zag graven (youtube) met RC grondwerk materieel ...

Goed ik ben wel bezig met bouwtekeningen en onderzoek voor mijn project en lees vooral de bouwverslagen met name hoe men oplossing nummer ?? doet voor probleem X. Tuurlijk zie ik berichten van starters.

Dank voor je reactie; haalt wat kou uit de lucht.
Eén detail ophelderen: (weer het gevaar van vaktermen)

Een "statische duikboot" duikt door middel van water innemen in de duiktank. Zinkt op dat moment. Pomp je het water er weer uit, stijgt de sub.

Een "dynamische duikboot" duikt door snelheid te maken, dan de duikroeren op duiken te zetten en naar beneden te gaan.
Ideaal is een combinatie van deze twee.

En ja, het referentiekader in mijn laatste opmerking is anders, maar ik heb een hekel aan de term "doelloos varen".
Ik bouw voor mijn plezier, ik vaar voor m'n plezier, ik schrijf artikelen over mijn hobby voor mijn plezier.
Dát is mijn vorm van recreatie.

hallo

wat is P.E.T. ????
een spul dat niet te lijmen is
dat valt dus uit de boot
wat mijn text betreft ik typ regels en begin voor elke nieuw text een nieuwe lijn
ik haat puntjes want ik heb er eens 2500 op een romp gekleefd 1 voor 1
vergeet dat de fabrikant iets vergeten is
iets inbouwen en niet gebruiken is verlies lijden
je kan in een sub niet iets bij bouwen als hij klaar is zonder ellende te veroorzaken
een echte duikboot kan je laten zinken door er 1 euro op te leggen en dat dan die boot juist dat gewicht te veel heeft (trecher is zo gezonken)
wat voor invloed heeft dan een paar gram op een model ????
een duikboot is een concept dat je moet uitrekenen voor je der aan begint
iets weg halen is veel gemakkelijker dan iets toe voegen
haal je iets weg kan je lood bijvoegen om dat te compenseren
iets bij plaatsen moet je ergens anders gewicht weg halen om dat meer gewicht te compenseren
dat kan dus uit je kiel zijn waar je meeste lood zit
maar dan kan je boot bij boven water vaart weer onstabiel worden en dan moet je dat weer compenseren door styro in de tussen ruimte onder de water lijn toe te voegen
wat dan weer resulteert dat je duik tank groter moet worden dus je voegt weer iets toe
snappie dat het dus niet zo maar eenvoudig is

gr raf

Hoe heet die rioolbuis boot topic van jou ? heb je eventueel een linkje? zoeken op dit forum is beetje lastig, en 20 pagina's van jou posts terug lezen is nogal "lastig" ;) dus als je iets hebt waarop ik een bouwverslag/indruk kan krijgen zou gaaf wezen.

Het probleem dat er nu is ontstaan en gecreerd door de grote leveranciers is dat er geen goeie beginners duikboten meer te verkrijgen zijn tegen een redelijke prijs.
We zitten dus met een zwart gat en dat gaat enige tijd duren voor we (de ervaren)mensen terug een boot gevonden hebben die voor een beginner te doen is.
Het is niet zo dat je een kit koopt dat die zonder problemen goed gaat varen /duiken.
Hmm het is dus kant en klaar of meteen in letterlijk in het diepe springen?
Op de marktplaats of andere 2de handsmarkten waar zou ik naar uit moeten kijken? (natuurlijk bij aanschaf wel werkend zien bij de eigenaar anders .. weglopen.
nee dat zijn geen beginners boten maar voor ervaren mensen
lees inderdaad de topic's door en kom kijken naar een treffen of show
niemand zal je bijten of tegen je gaan schreeuwen maar je integendeel laten zien wat er bedoelt wordt met de problemen die er zijn of kunnen optreden bij de bestaande modellen
niet om te zeggen dit is ons hoekje maar om je te wijzen dat er inderdaad met veel modellen problemen zijn die je als beginner niet krijgt opgelost omdat je de ervaring mist
kan ik weinig mee neem het van je aan.

Een duikboot heeft net zoals een vliegtuig een zwaarte punt en dat veranderd dan nog eens als je gaat duiken en veranderd nog eens als je gaat varen (je roeren en toren onderdelen gaan dan mee spelen)
dit is maar een aspect maar zo zijn er nog vele andere
Hier zeg je wat in mijn beleving een goeie FAQ start is, pff als leek keek ik hier ff finaal overheen. Dit lijkt mij toch wel 1 van de meest belangrijke valkuilen. Naast de WTC en preciesie, welke in mijn optiek redelijk vanzelf sprekend is.

hallo

Home
hier de belgische site
ga naar reportage en klik op de afbeelding
dan ga je filmpjes te zien krijgen
als je de vierde rij en dan 4 naar onder zie je een blauwe boot gemaakt van pvc buis
iets meer naar onder zie je een geel T stuk dat is ook uit pvc buis gemaakt
er is geen bouw verslag over omdat mark (de bouwer van deze modellen)er geen van maakt
ze zijn wel te koop als bouw pakket of helemaal klaar maar dat moet via PB of mail
ze kunnen uitgerust worden met camera's en dies meer en zijn heel goed bestuurbaar
veel van de getoonde filmpjes zijn door deze boten opgenomen
deze boten zien er misschien niet naar uit maar een diepte van 5 meter en meer zijn voor hun geen probleem
alleen de bajonet sluitingen in pvc zijn in nederland niet te koop dus eigen bouw is een ietsje moeilijk

gr raf

hallo
wat is P.E.T. ????
een spul dat niet te lijmen is
Tja pet is redelijk irritant, hot-glue gun werkte nog redelijk.
Ik heb wel succesvol een CO2 installatie voor een aquarium gemaakt.
Van pet materiaal. Maar goed denk dat het een leuk aparte discussie word. of dat materiaal naast het vormen wel geschikt is voor modelbouw.
in ieder geval is de doorzichtigheid handig voor ramen :)

Moet eerst nog een poppenhuis bouwen voor mijn dochter, daarin wil ik raampjes maken van PET. Omdat model spoor mij niet trekt ga ik verder met schaalbouwen voor mijn zoon :)

Overgens, zocht ik net op internet en eerste berichten zijn postitief, er zijn manieren blijkbaar.

wat mijn text betreft ik typ regels en begin voor elke nieuw text een nieuwe lijn
ik haat puntjes want ik heb er eens 2500 op een romp gekleefd 1 voor 1
Als jij je er niet aan stoort oftewel niet het gevoel hebt dat je genegeert word. Ga lekker door :) wees jezelf.

Ach het is hinderlijk lezen, zonder hoofdletters en puntjes. nadeels is dat mensen wellicht je inhoud gewoon negeren, terwijl het best handige informatie kan zijn.

Het is voor mij gewoon een medeling, gooi het naast je neer ;) of doe er wat mee jou dag :) serieus .. wees voor mij jezelf :)

en lol van die puntjes plakken :)

vergeet dat de fabrikant iets vergeten is
iets inbouwen en niet gebruiken is verlies lijden
je kan in een sub niet iets bij bouwen als hij klaar is zonder ellende te veroorzaken
een echte duikboot kan je laten zinken door er 1 euro op te leggen en dat dan die boot juist dat gewicht te veel heeft (trecher is zo gezonken)
wat voor invloed heeft dan een paar gram op een model ????
een duikboot is een concept dat je moet uitrekenen voor je der aan begint
iets weg halen is veel gemakkelijker dan iets toe voegen
haal je iets weg kan je lood bijvoegen om dat te compenseren
iets bij plaatsen moet je ergens anders gewicht weg halen om dat meer gewicht te compenseren
dat kan dus uit je kiel zijn waar je meeste lood zit
maar dan kan je boot bij boven water vaart weer onstabiel worden en dan moet je dat weer compenseren door styro in de tussen ruimte onder de water lijn toe te voegen
wat dan weer resulteert dat je duik tank groter moet worden dus je voegt weer iets toe
snappie dat het dus niet zo maar eenvoudig is
Dat snap ik wel zelfde is met vliegen, plane uit belans = crash .. dan is een gulden op een duikboot wellicht wat minder rampzalig.
Wederom dit soort informatie is FAQ waardig als leek zijn dit soort dingen toch essentiele informatie. Als ik de laatste 2 van jou lees zo .. + die van roel en anderen.. dan snap ik ook de reactie waarom het "iets' lastiger is.
van een afstandje lijkt me dit echter wat minder rampzalig als een copter of vliegtuig die iets te snel op de grond afduikt en raakt. (crasht) .. duikboot met WTC kan je weer redden zonder al te veel schade lijkt mij zo.

overgens .. onderwater planten/geneuzel .. is dit iets om mee rekening te houden ?

hallo
Home
hier de belgische site
ga naar reportage en klik op de afbeelding
dan ga je filmpjes te zien krijgen
als je de vierde rij en dan 4 naar onder zie je een blauwe boot gemaakt van pvc buis
Gaaaaf!!!, wat zijn de kosten schat je?

veel van de getoonde filmpjes zijn door deze boten opgenomen
deze boten zien er misschien niet naar uit maar een diepte van 5 meter en meer zijn voor hun geen probleem
alleen de bajonet sluitingen in pvc zijn in nederland niet te koop dus eigen bouw is een ietsje moeilijk
Ach dan rij je toch naar BE/DE of FR ? alleen weten wat je moet hebben.

Ik vraag me eigenlijk af, als je de toren weghaalt. en gewoon begint met bv 1 of 3 buizen .. dan kan je toch wel wat bouwen? Ach goed das mijn simple gedachte :) Ik zou echt alles weghalen wat "overbodig" is .. en van de basis op bouwen. als je dan zaken toevoegt zoals de toren dan ga je weer zoals je zegt problemen maken welke je weer op moet lossen. maar juist deze methode lijkt mij erg leerzaam. (mee eens?)

Hallo!

Helaas kan ik niet aanwezig zijn bij Mol omdat mijn ouders niet willen rijden:(
Ik zou heel graag er bij zijn maar helaas gaat het niet. Weet iemand misschien een show of treffen in Nederland?

Back