beginnen met DLG - wat kopen?

Na het bekijken van wat filmpjes en het lezen van berichten in dit forum zou ik graag willen beginnen met DLG vliegen. Welke DLG is geschikt voor een beginner?

Ik zoek iets dat tegen een stootje kan en niet meteen bij de eerste slechte landing kapot is. Ook zou het prettig zijn als er genoeg plaats is om een variometer (FrSky) in te bouwen (ja, ik weet het: “de echte” vliegen zonder vario natuurlijk…)

Ik vlieg al een paar jaar met electrozwevers (MPX Easyglider en Heron) maar ben geen lid van een club. Is het doenbaar om het DLG gooien op eigen houtje onder de knie te krijgen? Hoe groot is de kans op brokken bij een slechte lancering?
Koop ik best eerst een goedkope DLG (Hobbyking of zo) om het te leren of toch meteen iets degelijks? Mijn budget: liefst onder de €300

Alvast bedankt voor jullie tips!

Aangezien het wedstrijd seizoen op zijn einde is zullen er wel wat kisten beschikbaar komen!

Ik denk dat je met een beetje geluk een goede tweede hands op de kom moet kunnen tikken
Denk aan een twister 2, tweagle xxlite of tantalus
Zeker als ze een beetje gerepareerde schade hebben kan je nog wel eens tegen een koopje aan lopen

Dit soort kisten vliegt 1000x beter dan het hobbyking spul

Als je goed en veilig kan vliegen dan kan je dlg vliegen ook leren, als je maar rustig en beheerst begint
En van de winter zullen ook wel weer de clinics op terlet zijn! Dit helpt je vast verder

Welkom in iedergeval!

Waar vlieg je dan ergens? Mortsel is één grote bebouwde kom vol files (naar mijn idee!) onder de landingsbaan van Deurne...

Naar alle waarschijnlijkheid komen er bij mij 2 te koop, maar zit je met dat budget wat laag. En de mijne hebben een holle vleugel, wat iets lastiger te repareren is als je eens stukken hebt...

Mij hebben ze ooit gezegd dat je als Belg gek zou zijn om GEEN Helios of XXlite te vliegen. De (Belgische) maker zit hier ook op 't forum: Kristof.
Diegene die Niels opnoemt, zou ik ook niet aan twijfelen

Welkom!! je budget van 300,- zou naar mijn mening genoeg moeten zijn om een fijne 2e hands te kopen waar je nog lang plezier van gaat hebben. Een Tantalus is altijd goed voor beginners, voldoende mensen die deze kisten vliegen waardoor er altijd wel iemand is die je verder kan helpen met eventuele problemen. Uiteraard is een andere kist ook prima, let er idd op dat de vleugel een ''volle'' kern heeft. Bij eventuele reparaties is een holle vleugel vele malen lastiger te repareren , vandaar.
Binnenkort zal er weer een clinic worden gehouden op zweefvliegveld terlet(bij arnhem), het begint traditie te worden om je f3k spullen hier in de kofferbakveerkoop te doen. Zeker wanneer je aangeeft dat je op zoek bent naar een kist zullen er mensen zijn die een kist willen verkopen, ik geef je 85% slagingskans;) De datum voor deze clinic wordt bekend gemaakt in een ander draadje, maar houd rekening met een termijn van een maandje ongeveer;). behalve dat je hier 2e hands f3k spul te koop aantreft, is er ook voldoende hulp om je verder te helpen. en natuurlijk de clinic zelf, die is voor mensen die beginnen met f3k!

Hopelijk tot ziens en suc6!

f3k forever.

Dank voor de tips! Ik bekijk momenteel een paar opties voor een 2de hands

Is die clinic op Terlet geschikt voor beginners of is dat eerder voor geoefende dlg vliegers die hun wedstrijdskills willen aanscherpen? Ben anders wel geïnteresseerd om mee te doen maar het is bijna 2 uur rijden voor mij, dus misschien wel ver om enkel te komen kijken.

Dank voor de tips! Ik bekijk momenteel een paar opties voor een 2de hands

Is die clinic op Terlet geschikt voor beginners of is dat eerder voor geoefende dlg vliegers die hun wedstrijdskills willen aanscherpen? Ben anders wel geïnteresseerd om mee te doen maar het is bijna 2 uur rijden voor mij, dus misschien wel ver om enkel te komen kijken.

De clinics zijn juist bedoeld voor beginners maar ook leuk voor gevorderden.

Die twee uur rijden is het zeker waard. Ik leer er iedere keer weer heel wat bij! Dus zodra er een datum voor een clinic door Vincent bekend word gemaakt, die datum in je agenda zetten. Evt. huisgenoten of familie moeten die dag iets anders verzinnen. Jij bent de hele dag op Terlet. :yes::bye::)

Back