beginnen met DLG?

nou, niet zo goed eigenlijk, gewoon zweven gaat wel maar zodra ik ging sturen meteen de grond in en de staart afgebroken:(

Jammer dat het niet goed ging (maar je was gewaarschuwd ;)), je doet er idd verstandig aan denk ik om eens met een echte DLG te werpen en vliegen, dan weet je een beetje waar je bij het bouwen aan moet denken..

Overigens, waar is die trainingsdag op 2e kerstdag?

:( ik hoor net van mijn vrouw "dat ze het niet leuk zou vinden als ik na vier weken 7 dagen per week werken ook nog eens tweede kerstdag weg zou zijn" - met andere woorden, waag het eens om weg te gaan :P

Helaas moet ik dus verstek laten gaan..

Daar heb ik ook al eens over zitten denken (in januari wil ik weer een voorraadje bestellen), lijkt me dat je met een SAL misschien nog wel wat hoogte krijgt, ik denk dat door de breedte van de romp (en het in verhouding hoge gewicht) je teveel luchtweerstand hebt om een goede DLG worp te maken. Iemand die daar anders over denkt? Natuurlijk kun je eventueel de romp achter de vleugelbevestiging afsnijden en er een skyshark buis aanlijmen ofzo. En dan H+R maken van 3mm balsa.

Wat ik zelf van plan ben met een Fox: verminken :D
Dus heel het toestel in schijfjes van 4-5 cm snijden en daarmee ribben en schotjes maken - om vervolgens de Fox na te bouwen uit balsa :) Waarschijnlijk een stukje vergroot, naar 80-100cm..

Ik verbaas me er nog steeds over dat nog niemand dat heeft gedaan met een EZ*, tekeningen maken en nabouwen.. Of ik kan het gewoon niet vinden natuurlijk..

ik denk dat je beter gewoon een tekening kan aanvragen van de MINI dlg via de f3k site (zie onderschrift) en die gaan bouwen en daarmee dlg ervaring opdoen.

weet iemand ook de vluchttijd van een fox (zonder motor) en zonder thermiek?

maximaal 40 seconden bij een goede worp en windstilte? Dan zit je er zeker wel..
natuurlijk afhankelijk van gewicht maar meer zal het écht niet worden.

Voor beginnen met een DLG kun je beter wat geld uittrekken (probeer ergens een tweedehands Bonsai op de kop te tikken voor een paar tientjes, vraag het hier eens)

Of vraag op F3K.nl naar de bouwtekeningen van de beschikbare toestelletjes daar.. Goed begin!

ik zeg de mimi dlg. aan materiaal ben je ongeveer 25 euro kwijt. zelf nog een ontvanger, accu en twee servo's bij kopen.

Als iemand een écht lichte DLG wil maken (Bonsai of 1 meter) zeg het even ik heb hier nog een mooie rol Mylar liggen (31 gram/m2) dat oersterk is.. Wel doorzichtig dus kan bij goed vliegen lastig te zien zijn.. De rol is 60 cm breed, mag voor 4 euro per meter weg (niet te grote lengtes, de rol is 30 meter lang en er moet wel wat voor mezelf over blijven.. Ik denk dat je aan 1-2 meter meer dan voldoende hebt voor een kleine DLG..)

nu moet ik mij toch ff als :newbie: gedragen... :lol:

wat is mylar?? te vergelijken met glas of carbon mat?

@Robert: Mylar kun je vergelijken met Oralight maar nóg lichter (heel ietsje maar, 1,5 gram/m2) maar wél een ontzettend stuk sterker. Dus het voordeel dat je vleugel een stuk sterker is. Wel wat lastiger op te brengen dan oracover omdat het geen plaklaag heeft en ook niet aan zichzelf plakt. Hiermee moet je de ribben bestrijken met een mengsel van verdunde bisonkit, laten drogen, dan opstrijken. Heb ik ook niet van mezelf hoor, ik leer ook nog dagelijks hier op het forum ;)

@squid: Ligt er natuurlijk helemaal aan hoe goed (lees: hoe hoog) je kunt gooien, wat de weersomstandigheden zijn, of er thermiek is, hoe goed je kúnt vliegen... Ik heb afgelopen zomer op warme dagen op de hei (dus thermiek die nog een baksteen optilt!) vluchten van 5+ minuten gemaakt waarna ik de Bonsai een flink stuk naar beneden moest halen (en je dus prompt uit de bel valt) omdat hij toch wel erg klein wordt na een halve minuut. En ik kan absoluut nog niet goed met zo'n licht dingetje (82 gram) overweg, maak echt nog geen optimaal gebruik van de vliegeigenschappen...

Ben nu bezig uit te zoeken welke profielen ik het best kan gebruiken voor een klassieke (balsa) bouw DLG van 1.25/1.35 span met flaps en ailerons.. Kan ik mooi deze winter wat tijd insteken ;)

ik ga in begin januari naar een modelbouwbeurs in Lingen, weet iemand of ze daar Bonsai's verkopen? scheelt weer in de kosten:D. tot die tijd koop ik gewoon een foxje voor een tientje ofzo:D

Heren

Met alle respect. Een Fox of ander piep zwevertje proberen om bouwen tot DLG is verspilde moeite. Het is en blijft dan een werpzwever in mijn ogen. En natuurlijk is de definitie moeilijk wanneer iets dan wel een DLG is. Zo kan je ook aan een EasyGlider een werpstift knutselen en aan welke andere zwever dan ook als het maar onder de 1,5m spanwijdte blijft. Het zal allemaal te gooien zijn en het zal allemaal zweven.

Waarom zoeken naar een oplossing als die gewoon te krijgen is. De Mimi van Frans begint haast de standaard mini te worden. Van over de gehele wereld zeer positieve berichten!! Een zwevertje die zo eenvoudig te bouwen is met zulke gemakkelijk te verkrijgen materialen dat je je af vraagt waarom daar nooit iemand eerder op gekomen is.

Voor de twijfelaars, lees op het op RC groups na.
Flying weight is 5.4 ounces (153 grams). It soars fantastic at this weight and launches very high (I’ll have to measure soon). Performance is much closer to 1.5 meter competition DLGs than I ever imagined was possible and I’ve been flying right along side them doing AULD and not feeling significantly handicapped if any at all
eek.gif
- Hard to believe I know.
Free drawing mini-DLG 1 meter - Page 22 - RC Groups

Ik weet, wij modelbouwers zijn een raar volkje die altijd denken dat het op en andere manier beter en soms eenvoudiger kan.

Zoek niet verder, bouw een Mimi

Back