beginnen met DLG?

Kijk dat zijn nog eens reacties. Idd, Schaijk ligt niet ver van Nijmegen.
Inmiddels een kerststal in elkaar geknutseld, dus mijn bureau is al leeg. Van de week maar eens de tekeningen gaan plotten, dan kan ik aan de slag.
Ik zal eerst zelf eens proberen hoe ver ik kom. Die staartbuis, carbon?, kan ik die gewoon bij conrad bestellen, of zijn er betere opties? Ook zal ik wat balsa moeten kopen natuurlijk, zo'n grote voorraad heb ik niet. De gewichtsregels heb ik gezien, heeft er misschien iemand ervaring met balsa ook van conrad? Bestellen is namelijk gemakkelijker dan naar Den Bosch/Waalwijk rijden...

Bedankt!

Niemand in de buurt van Zwolle die deze winter de Mimi gaat bouwen? Samen weet je altijd meer ;) Overigens, is er hier iemand die een CNC-freesmachine heeft en eventueel de ribben enzo voor me zou kunnen maken? Ik breek altijd de achterkantjes eraf met schuren :(

Voor ribben, die je alleen voor schuurprofiel nog hebt, kan je heel mooi printplaat of gewoon 6mm multiplex gebruiken hoor.
Moet je echt moeite doen om dat af te breken.

Zou het toestel niet wat lichter worden met een ribbenvleugel? Omdat de profielen bekend zijn (en de maten ook) moet dat goed te maken zijn.. Met wat stripjes carbon, oersterk.. Misschien eerst idd maar gewoon een geschaafd/geschuurd balsa vleugel maken, is tenslotte te vervangen dus kan later altijd nog :)

Helaas weinig tijd op het moment, net thuis van mijn werk (bloemist) dus bouwen komt pas weer ná de kerst ;)

je mist dan wel direct een heel stuk stevigheid. en of het lichter is betwijfel ik want je moet allemaal axtra dingen toevoegen zoals carbon, liggers enzo en folie en bij een houten vleugel niet

Die staartbuis, carbon?, kan ik die gewoon bij conrad bestellen, of zijn er betere opties? Ook zal ik wat balsa moeten kopen natuurlijk, zo'n grote voorraad heb ik niet. De gewichtsregels heb ik gezien, heeft er misschien iemand ervaring met balsa ook van conrad? Bestellen is namelijk gemakkelijker dan naar Den Bosch/Waalwijk rijden...

Ik weet niet of ze bij conrad balsa verkopen. En als ze dat doen, dan zullen ze zeker niet op het gewicht letten. Wat mij betreft dus een afrader. Wat je denk ik beter zou kunnen doen is naar Nijmegen rijden.
Er zijn 2 zaken waar je kunt kijken voor balsa:
1. Interhobby - St. Jacobslaan 13
2. Burghouts - Gerard Noodtstraat 119
Misschien zijn er nog meer winkels in de buurt, waar ze balsa verkopen, maar die ken ik zo niet. Ja, je hebt Hobma nog, in Elst. Maar daar hoef je niet naar licht balsa hout te zoeken ;-)

En als je dan toch in Nijmegen bent, dan kun je ook nog naar Het Vliegertje rijden. Deze zit op Marialaan 59 in Nijmegen. Daar verkopen ze vliegerstokken en misschien hebben ze nog Skyshark 2P of 3P stokken staan. Die dienen prima als staartpook voor een Mimi.
Deze koolstof stokken zou ik zelf ook niet bij Conrad bestellen. Mocht je ze via internet willen bestellen, dan zou je eens kunnen googlen op "skyshark 2P". Of je kijkt Theo even lief aan. Volgens mij heeft die nog wel van deze pookjes liggen. En als hij naar Nijmegen/Malden komt op 2e kerstdag, dan kan hij misschien wel een pookje voor je meebrengen? Theo?

Oh ja, en als je op zoek gaat naar balsa: vergeet je brievenweegschaal niet mee te nemen :-)

Greetz,
Jurgen

Voor Skyshark kun je altijd even kijken op (of bellen met) vliegerop.com.. Zit in Den Haag, zeer groot assortiment. Toen ik nog fanatiek vliegerde schafte ik al mijn materialen daar aan. Hadden altijd rechte en tapse Skyshark op voorraad..

je mist dan wel direct een heel stuk stevigheid. en of het lichter is betwijfel ik want je moet allemaal axtra dingen toevoegen zoals carbon, liggers enzo en folie en bij een houten vleugel niet

Robert, hier ben ik het niet met je eens:
Bij de NLC zijn er al verschillende mensen die hun DLG hebben opgebouwd met een massieve D-doos en ribben achterkant. Met koolstof capstrips en een koolstof achterlijst wordt dit net zo stijf, stevig en zwaar/licht als een massief balsa vleugel. Ook met de bespanning (oralight) erbij geteld. Bij de massief balsa vleugel moet je alleen heel goed opletten welk gewicht hout je gebruikt, terwijl dit bij ribbenbouw iets minder kritisch is.

Greetz,
Jurgen

Voor Skyshark kun je altijd even kijken op (of bellen met) vliegerop.com.. Zit in Den Haag, zeer groot assortiment. Toen ik nog fanatiek vliegerde schafte ik al mijn materialen daar aan. Hadden altijd rechte en tapse Skyshark op voorraad..

Klopt! Vliegerop is ook een goede optie.
Ik weet alleen niet op de tapse skysharks nog verkrijgbaar zijn. Volgens mij worden die niet meer gemaakt. (en dat is ERG jammer!!! :-( )

Ribben versus vol balsa vleugel

Robert,

Kijk eens goed naar de Avatar van Jurgen, een ribben vleugel met een koolstof D-doos en koolstof capstrips is de lichtste en stijftse constructie
die er is, het is echter best wel wat werk.

Je kunt je afvragen of je deze sterkte en stijfheid nodig hebt, ik denk zelf van niet ... de Mimi van Frans is een doordachte constructie die heel goed voldoet en een Mimi gooi je, als je engizins geoefend bent naar een meter of 35 - 40.

Ik snap wel dat beginnende bouwers enigzins opzien tegen het maken van een vol balsa vleugel, maar als je een eenmaal weet hoe dat moet is het
echt de snelste en meest eenvoudige manier om een vleugel te maken.

Als je er geen ervaring mee heb, zou ik je aanraden om met een chuck te beginnen (zie VV draadje over de Windlover), sla je gelijk 2 vliegen in een klap :D = bouwervaring en een leuk vliegtuig

Cheers

Bart

PM-note: Jurgen, ik weet nog wel iemand die een taps skyshark pookje zou kunnen hebben

Laatst bewerkt:
Ik zie het wel. Boodschappenlijstje maken en een keer naar Nijmegen rijden! Toch heb ik er zin in om weer eens wat te gaan bouwen.

Bedankt voor alle tips!

Robert ik heb voor mijn huidige f3k ontwerp twee type vleugels gebouw een standaard d box gfk 102 gram en een fiber fushion versie ofwel ribben bouw met koolstof versterkt 87 gram en een keer zo stijf. Alleen ik ben het met menige bouwer eens dat de vleugel van de mimi niet veranderd moet worden.

En vreemd dat modelbouwers inderdaad altijd het wiel op nieuw uit willen vinden.

Is dat niet een deel van de charme van modelBOUW.. Ondanks dat je weet hoe het (goed zelfs) kan, toch proberen of het op jouw manier óók wil.. :D

Of misschien is het een kwestie van ervaring opdoen, tenslotte kan dat alleen door.. Te bouwen ;)

Robert ik heb voor mijn huidige f3k ontwerp twee type vleugels gebouw een standaard d box gfk 102 gram en een fiber fushion versie ofwel ribben bouw met koolstof versterkt 87 gram en een keer zo stijf. Alleen ik ben het met menige bouwer eens dat de vleugel van de mimi niet veranderd moet worden.

foto's???? klinkt interresant :p
zat ook al te wachten in garderen maar toen kon je het niet vinden ;)

@sadkingbilly
de standaard vleugel is zeker sterk genoeg om zeer harde worpen te weerstaan en zelfs harde crashes. je kan eventueel ook gaten in de vleugel maken en dan de hele vleugel lichter maken met oracover light. geen gewone oracover want dan gooi je al het gewicht wat je wint met de gaten weer weg door te zware oracover.

En vreemd dat modelbouwers inderdaad altijd het wiel op nieuw uit willen vinden.

Zo zie ik het niet direct.
Ik denk dat een modelvlieger de methode kiest, die hij/zij het makkelijkst vindt.
Zelf heb ik meer ervaring met opgebouwde vleugels. Daarom heb ik bij mijn eerste DLG gekozen voor de bouwmethode, die ik bij vrije vlucht ook altijd toe pas. (zie avatar)

Robert ik zal foto's plaatsen maar ik heb het momenteel mega druk met het werk ik merk niks van de crisis wat werk betreft. Ik zag ook dat de eerste wedstrijd op 14 februari is dus wordt aan poten. Zal vanavond kijken of ik tijd heb want ik moet nu naar leeuwarden en morgen zit ik in antwerpen. Ik weet niet of er vliegers zijn uit het oosten des lands die tussen kerst en nieuw jaar willen trainen uit de rest van het land mogen ook ik kan tweede kerst dag niet.

ach, voor trainen ben je altijd een keer welkom op mijn trainingsveld in emmen hoor. of vliegveld in odoornerveen. 2e kerstdag kanik zelf ook niet dus gaat ook neit door. 14 februari is inderdaad de eerste wedstrijd in malden alweer.

grt robert

Graag wil ik (eindelijk) een begin maken. Skyshark stok bestellen bij Stephen van het 'micro boten' forum lijkt me een gemakkelijke optie. Maar dan is de vraag, welke is beter? 2P of 3P?

Zelf heb ik er geen idee van, de 3P is volgens mij zwaarder, (dikwandiger?),(steviger?).

Of zou ik gelijk twee stokjes bestellen.... Heb ik keuze en backup ;-)

Groeten,
Ton.nl

Back