Beginnen met drones / multicopter

@ schiksie . Hebt het gelezen. Maar er staat wel echt veel .
Het is makkelijk praten voor iemand die hier al over de 1000 posts heeft geplaatst ;).
Om jouw vriendelijk te antwoorden.

Bouwen kan, afstellen en er mee vliegen is iets anders...

Maar als je je goed inleest hoef je al veel simpele vragen niet te stellen en zoek even de regels op in België volgends mij zijn ze met regels heel streng tegenover het vliegen. Een bouwverslag doorlezen vind ik leuk leer je vaak nieuwr dingen van.... elk nieuw bouwverslag lees ik dan ook met plezier... het gaat niet alleen om het vliegen maar ook onderhoud en perfectioneren;-)

Er staat wel dat het een Walkera QR 100S . Wat ik kan vinden is een Walkera QR W100S . Wat is het verschil ?

Laatst bewerkt door een moderator:
Hubsan x4 is nog goedkoper ;)

Voor binnen ideaal, want hoe groter hoe minder ruimte er overblijft om te vliegen.

Mijn advies...niet kopen dat ding....wil je serieus gaan vliegen koop dan iets met een zender...denk niet dat je heel veel gaat leren door een multicopter met Wifi via een app op je telefoon te gaan besturen. Verder net als met draadloos internet is Wifi niet echt betrouwbaar = crash = kapot = zonde van je geld. Koop een hubsan of ladybird....igg iets met een zender zodat je daarmee leert om gaan :-)

@ schiksie . Hebt het gelezen. Maar er staat wel echt veel .
Het is makkelijk praten voor iemand die hier al over de 1000 posts heeft geplaatst ;).
Om jouw vriendelijk te antwoorden.

Bouwen kan, afstellen en er mee vliegen is iets anders...

De meeste post van mij zijn onzin hoor :D. Maar kijk eens naar de bouwverslagen van Emil met video's. Mijn ervaring met multicopters waren ook 0 en is nog steeds niet heel veel hoor maar ik heb wel gewoon alles geleerd door te zoeken zoeken en verder zoeken. Kijk echt eens naar bijvoorbeeld een F450 met Naza....of begin heel simpel, misschien zelf met een mini quad met een KK2.1 bordje of iets dergelijks. Hulp is hier altijd te krijgen maar wij kunnen niet voor jou gaan bepalen wat jij wilt gaan bouwen of kopen :-) Je vroeg om bouwverslagen en dan staat er heel groot in het forum hier ene subfora genaamd bouwverslagen....dus vandaar mijn vraag of je zelf jezelf eerst goed had ingelezen. Nogmaals niet onvriendelijk bedoeld ;).

Begine met een indoor modelletje waarmee je ook nar buiten kan als het windstil is.

Hierboven ook al geneoemd:
Hubsan
Walkera ladybird
Clones van walkera ladybirds
Etc

Op minicopters.nl staan er een heleboel in deze klasse. Goedkoop, simpel maar ideaal om stickgevoel te krijgen en zo goed als kostenvrij te kunnen crashen. Bijkomend voordeel: omdat je er binnen mee kan vliegen zal je veel vaker even kunnen oefenen

Laatst bewerkt door een moderator:
Lijkt me logisch Ron. Denk je dat het land verschillen is ?
Bv tussen Nederland en Belgie ?

In België was het verboden met eender welk RC modeltuig het luchtruim te kiezen BUITEN de domeinen van een erkend modelvliegplein.
Ondertussen is er een circulaire die bepaald dat dit pas geldig is voor toestellen met een startgewicht boven de 1 kg. Maar ook die circulaire staat weer ter discussie.

Dus voorlopig:

Is je vliegend tuig lichter dan 1 kg (startgewicht): ga gerust vliegen in België (hou wel rekening met omwonenden, vliegvelden, hoogspanningskabels, (snel)wegen, natuurgebieden, omstaanders,....)

Weegt je vliegend tuig meer dan 1kg kan je enkel legaal vliegen in een club. Net als voor vliegende tuigen met brandstofmotor, eender welk gewicht. (heeft dan met milieuwetten te maken)

Dus voorlopig:

Is je vliegend tuig lichter dan 1 kg (startgewicht): ga gerust vliegen in België (hou wel rekening met omwonenden, vliegvelden, hoogspanningskabels, (snel)wegen, natuurgebieden, omstaanders,....)

Weegt je vliegend tuig meer dan 1kg kan je enkel legaal vliegen in een club. Net als voor vliegende tuigen met brandstofmotor, eender welk gewicht. (heeft dan met milieuwetten te maken)

Dus het wordt een mini H
de Belgen zijn mini-vriendelijk :thumbsup:

gewicht Mini H : onder de 500gram + lipo / FPV / Mobius
gewicht Mini Spider Hex : onder de 900gram + lipo / FPV / GoPRO

heb zelf ook mini's en je kan er ECHT overal meevliegen
zelfs in je tuintje .. enigste nadeel is de Windgevoeligheid (vindt ik)

Mini-vriendelijk zou ik niet zeggen.
Ik heb alvast niemand gehad die mij wou zeggen, laat staan op papier zetten dat je buiten een club MAG vliegen. Alleen wil men verwijzen naar die circulaire die pas geldt voor toestellen boven de 1kg.

Ander probleem met FPV / camera in België is dat je zonder toelating geen luchtopnames mag maken. (weer een andere wetgeving)

Tof hoor, de regelgeving in België...

...Verder net als met draadloos internet is Wifi niet echt betrouwbaar = crash = kapot = zonde van je geld...

En dit is onderbouwd op basis van het 'vele' research?
Als we het hebben over wifi zoals we bijv de AR Drone bedienen... tja
Maar...

Paar voorbeelden:
De DJI Lightbridge is betrouwbaar en biedt een datalink voor bediening en HD video tot ca 1.7Km. Werkt op de vrije wifi frequentie op 100mW.

In de Braodcast industrie werken wij als videodownlink voor live televisie vanuit de lucht met o.a. Paralax. Super betrouwbaar en streakt HD video over de vrije wifi frequentie. (Ander voorbeeld hierin is Coham).
In deze branche is het hebben van hikups not done... betrouwbaarheid staat daar hoog in het vaandel dus wifi is niet per definitie onbetrouwbaar.

On Topic,
ik zie dt je de Hubsan gekocht hebt.
Goede keus om mee te starten. Voor buiten zou ik je de Phantom 2 adviseren. Betrouwbaar, goed te bedienen en een lange vliegtijd.

Gr Norbert

Van die hubsan ga je veel plezier hebben :). Heb er ook mee leren vliegen en vlieg er nog regelmatig mee.

Je zit niet toevallig dicht tegen de Nederlandse grens?

Back