Beginnen met electro vliegen welk toestel?

• Topicstarter Topicstarter nwolsink
  • Startdatum Startdatum
N

nwolsink

Guest
Ik ben na vele jaren afwezigheid weer begonnen met modelbouw, ben nu begonnen met een heli (Mini Titan) maar de drang naar een vliegtuig(je) is er ook nog wel :D

Toen ik destijds ben gestopt met de hobby had een Charter met brandstof motor, daar kon ik wel mee uit de voeten.
Een toestel met rolroeren (puma) heb ik wel eens gevlogen maar niet vaak.

Ik zit nu te denken aan b.v. deze 2 modellen:

Spitfire Mk Vb

Focke-Wulf Fw 190D

Ik heb echter geen weet van de vliegeigenschappen van deze toestellen en tevens het electrovliegen is nieuw voor me.
Gezien de grote zullen ze wel wat "nerveus" vliegen.

Graag wat advies over welk toestel en over wat er allemaal nog bij komt aan onderdelen.
Een zender en lader heb ik al.

tssss wel twee uitersten hoor....je eerste keus was nog geen 90 cm en rond de 450 gram, kosten 85 euro. Vliegklaar waarschijnlijk rond de 200-250 euro.
De S50 weegt veel meer, is veel groter en volledig kunstvlucht. Prijs? 429 met aandrijfset maar daar komt nog een heleboel bij (servo's, ontvanger, accu's....)

Beiden zijn niet echt geschikt om je hobby weer op te pakken denk ik. De eerste te licht/kwetsbaar/nerveus, de tweede is echt voor gevorderden. Zeeeeer prijzig als je nog niet helemaal de gewenste reflexen hebt.

Als ik jou was zou ik zoeken naar een Elapor/Arcel trainer van rond de 150 cm. Multiplex Magister, Robbe Cardinal, dat soort dingen. Maar er komen vast nog meer opties.

Als je wilt kun je een keer bij me langs komen om wat elektro te zien; ik heb een Cardinal met rolroeren, een Graupner Cherokee van 85 cm, een 260 cm elektrozwever en een piepschuim Sportwing vleugel. PB me maar als je eens een middagje wilt kijken.

ornithos zei:
een easy star is een goed biginners vliegtuig vind ik

Dat weet ik maar dat vind ik er persoonlijk echt niet uitzien, stukje van de hobby is voor mij ook het vliegtuig zelf

Same here. Maar voor je aan de mooie schaalkisten begint zou ik toch even je vaardigheden opvijzelen met iets minder extreems :D. Als je het slim aanpakt kun je je servo's, motor, regelaar en accu's blijven gebruiken als je een stapje verder wilt. Vliegtuig zelf is meestal niet de grootste kostenpost.

Blijft de vraag wat je eigenlijk zoekt want de twee (of eigenlijk 3) opties die je genoemd hebt liggen nogal uit elkaar.
Als ik nog wat mag noemen; kijk eens naar een Graupner Electro Kadett. Zo iets?

gr9574%5B1%5D.jpg

Even terug naar je eerste vraag; "wat er bijkomt" is natuurlijk heel erg afhankelijk van wat je kiest. De kleintjes zijn veel goedkoper dan de grotere....Zomaar wat richtprijzen: een brushless motor tussen de 25 en 100 euro, regelaar tussen de 40 en 100 euro, Lipo accu's tussen de 35 en 120 euro per stuk, servo's tussen de 8 en 40 euro per stuk. Dus je ziet dat dat heel erg kan verschillen.

PH_AJH zei:
Same here. Maar voor je aan de mooie schaalkisten begint zou ik toch even je vaardigheden opvijzelen met iets minder extreems :D. Als je het slim aanpakt kun je je servo's, motor, regelaar en accu's blijven gebruiken als je een stapje verder wilt. Vliegtuig zelf is meestal niet de grootste kostenpost.

Blijft de vraag wat je eigenlijk zoekt want de twee (of eigenlijk 3) opties die je genoemd hebt liggen nogal uit elkaar.
Als ik nog wat mag noemen; kijk eens naar een Graupner Electro Kadett. Zo iets?

Even terug naar je eerste vraag; "wat er bijkomt" is natuurlijk heel erg afhankelijk van wat je kiest. De kleintjes zijn veel goedkoper dan de grotere....Zomaar wat richtprijzen: een brushless motor tussen de 25 en 100 euro, regelaar tussen de 40 en 100 euro, Lipo accu's tussen de 35 en 120 euro per stuk, servo's tussen de 8 en 40 euro per stuk. Dus je ziet dat dat heel erg kan verschillen.

Dit is idd een aardige kist, wat zou zoiets compleet opgebouwd kosten, ik wil niet het goedkoopste maar hoef ook niet het duurste te hebben. Net zoals mijn Mini Titan zeg maar :D daar heb ik deze setup:

-TT Mini Titan E325
-Standaard motor (TT Ripper OBL43/11-30H)
-Standaard regelaar (Ace BLC-40)
-3 x HITEC HS-56 carbon gear servo's
-Futaba 401
-Futaba S9650 tailservo
-Futaba 146 IP ontvanger
-MAH carbon bladen
-Robbe/Futaba FF9 (T9CP) zender
-Ultramat 14 + Flightpower lipo balancer
-2 x Flightpower EVO 25 3S 2170Mah lipo accu's

Nu zou het handy zijn als ik dezelfde Lipo's kan gebruiken voor heli en vliegtuig, kan dat?

Reken voor elk vliegtuig wat je koopt vanaf scratch, een bedrag van ca. 300 tot 400 euro compleet, exclusief zender, lader, etc.

Voorbeeld van het toestel hierboven.. graupner electro kadett:

toestel: ~ 170 euro
motor: ~50 euro
regelaar: ~50 euro
servo's (3 nodig): ~40 euro
lipo's (1 nodig, 2 gewenst): ~80

Ik ga er dan vanuit dat je al een zender hebt, daar zit vaak wel een ontvanger bij. Mogelijk ook de servo's al.

Totaalprijs voor dat toestel komt dan rond de € 390 uit.

Vergeet de toestellen die je zelf aangeeft even. Je geeft zelf aan gevlogen te hebben met een richtingsroer-trainer en een klein beetje met een toestel met rolroeren. Daarna heb je een tijd niet gevlogen.

Een leuk model zou de nieuwe electro calmato kunnen zijn, de Kadett die hierboven staat is ook leuk, een minimag (zoek er even op, is een soort easystar maar die ziet er wel goed uit), of de magister (grote minimag).

Eventueel zou je bv. een acromaster ook wel kunnen overwegen, maar dan sla je wel weer wat stappen over. Ik zeg dat het kan omdat de acromaster geen vervelende vlieger is (zal bv. niet onverwacht gaan snappen) en bijkans onbreekbaar.

Kun je zo duur maken als je wilt. Als je hier kijkt kun je zien wat er zoal in kan, en dan kun je zelf gaan zoeken naar prijzen in euro's. Reken op zoiets:
motor plus regelaar 100-120 euro (bijv. Typhoon 29/12/10 en HET 40 amp regelaar)
4 servo's 60-80 euro
prop en spinner 30 euro (Graupner CAM folding prop)
ontvanger 50-75 euro (en een kristal 15 euro)
Klein materiaal, je kent dat wel ... :D
Accu's die je hebt kun je in principe dan wel gebruiken, maar beperken je vliegduur een beetje. 3s1p 3200 zou mooier zijn (rond de 100 euro per stuk)

-edit- Hezik heeft de prijzen beter in z'n hoofd zitten dan ik en/of hij typt een stuk sneller :D

Die lipo's zouden zeker bruikbaar zijn in de electro kadett; een gemiddelde vlucht duurt bij mij 10 minuten en dan is er ongeveer 1700mAh uit m'n lipo gegaan (ik gebruik momenteel flightpower 3s 3700mAh en vlieg dus twee vluchten per herlaadbeurt). Om het zwaartepunt goed te krijgen, zul je de lipo wel helemaal voorin de neus moeten steken, dat betekent even dremelen. 2 (dezelfde!) lipo's parallel zetten is inderdaad ook een mooie, het gewicht kan dit toestel zeker aan. Het electro kadett-topic vind je hier. Het toestel zelf (erg compleet, op electronica na uiteraard) vind je voor zo'n € 110.

Als je een klein, zeer wendbaar kunstvlucht model zoekt dat niet geschikt is voor beginners wel.

Niet om lullig te doen maar ik denk dat je beter eerst eens kunt aangeven wat je wilt. Op grond van je vliegervaring denk ik dat je beter een trainer kunt hebben dan een volbloed. Maar als ik kijk naar wat je zelf aandraagt denk jij daar anders over. Dat kan natuurlijk maar verstandig is het denk ik niet.
Voor dezelfde 145 euro die voor die Roco gevraagd wordt kun je ook een leuke gebruikte electro rolroer trainer vinden (hier of op Marktplaats). Denk dat je daar langer plezier van hebt.

PH_AJH zei:
Als je een klein, zeer wendbaar kunstvlucht model zoekt dat niet geschikt is voor beginners wel.

Niet om lullig te doen maar ik denk dat je beter eerst eens kunt aangeven wat je wilt. Op grond van je vliegervaring denk ik dat je beter een trainer kunt hebben dan een volbloed. Maar als ik kijk naar wat je zelf aandraagt denk jij daar anders over. Dat kan natuurlijk maar verstandig is het denk ik niet.
Voor dezelfde 145 euro die voor die Roco gevraagd wordt kun je ook een leuke gebruikte electro rolroer trainer vinden (hier of op Marktplaats). Denk dat je daar langer plezier van hebt.

Als iemand nog iets te koop heeft dan houd ik me aanbevolen :)

Ik zou even serieus kijken naar een 'standaard' minimag, dus gewoon de minimag, 4 9 grams servotjes erop, 7 cells NiMH accupack, brushed regelaartje (speed 400 zit er al bij) en gaan..

Kosten met die setup zal rond de 200 euro die je noemt komen te liggen en dan heb je gewoon een erg leuk en prettig vliegend toestelletje.

Nadeel van de brushed setup is dat je 'm wel zult moeten gooien (tenzij je een golfbaan of verharde startbaan tot je beschikking hebt) en dat hij minder geschikt is boven windkracht 4.. het kan allemaal wel, maar houdt niet over en stelt dan ook eisen aan de piloot.

minimag.jpg

Ben je het zat en heb je weer wat budget, dan gooi je er een brushless setup met lipo's in, haal je de V-stelling uit de vleugel, en heb je een heel leuk ragbakje eraan..

Back