Beginnen met heli vliegen

Hallo,

Ik ben al geruime tijd bezig in de RC wereld, maar altijd met brandstof auto's.
Eerst nitro en daarna bigscale. Nu zoek ik weer een nieuwe uitdaging en wil gaan heli vliegen. Ik heb een tweede hands electro heli gekocht, volgens mij de miskoop van de maand, kan hem niet goed trimmen er zit geen gyro op, batterij is leeg na 1x opstijgen tot ongeveer 1 mtr, nieuwe batterij gekocht lipo 2c 7,4 v 1000 mAh, deze is na 2x laden opgebolt en defect. Dat ligt aan de lader geen balancer en onbekendheid bij mij vwb lipo accu's.
Maar ik mis het motor geluid.
Mijn vraag is of er een heli vliegclub in de buurt van Apeldoorn zit of iemand uit Apeldoorn die mij wegwijs kan maken in het brandstof heli vliegen. Op dit moment heb ik mijn bigscale te koop/ruil staan. Krijg erg veel aanbiedingen om hem te ruilen tegen een graupner ergo 30 of een raptor 30 V2, maar zie even het bos niet meer door de bomen.

Ik heb het sticky gelezen, word er wel veel wijzer van, maar in de praktijk is het toch allemaal anders. Wie kan en wil mij verder helpen.

Leren heli vliegen kun je iig al zelf doen door een simulator te gebruiken.

in een sim kan ik redelijk overweg met een heli, en toen ik voor het eerst een echte heli (nou ja, een 400 klasse electro met brushless motor) bestuurde, kon ik hem al gelijk vrij stil houden!

Simmen is dus tip 1!

Verder lijkt me een ruil tegen een raptor 30 v2 niet slecht, mits er dus echt alles bij zit!

Verder lijkt me een ruil tegen een raptor 30 v2 niet slecht, mits er dus echt alles bij zit!

Nee het is een kale heli, geen besturing of start benodigdheden.

Een sim, is dat ergens te downloaden op internet of moet je die kopen.
Heb je ook een naam cq voorbeeld van een goede sim.

Laatst bewerkt:
Raptor 30 V2 ARF met TT PRO-39H motor - RCHeliparts.nl

de arf uitvoering dus, kost 300 euro nieuw. Jouw bigscale kost wel iets meer nieuw, dan lijkt mij de ruil dus niet geheel eerlijk :)

Dat dacht ik al, gezien mijn bigscale, div alu onderdelen heeft, zoals alu motor steunen, aandrijfplaat, schijfremmen voor en 3e servo digi multiplex, alu tunings achterrem. Jet pro uitlaat.

Ik kan hem beter verkopen en een nieuwe heli terug kopen.

Jep :) schat dat jouw bigscale toch wel heel wat meer waard is als die raptor (nieuw). Bij die raptor komt nog een boel kijken natuurlijk he:

- fatsoenlijk zender
- gyro
- servo's
- starkist
(brandstof natuurlijk :) )

Jep :) schat dat jouw bigscale toch wel heel wat meer waard is als die raptor (nieuw). Bij die raptor komt nog een boel kijken natuurlijk he:

- fatsoenlijk zender
- gyro
- servo's
- starkist
(brandstof natuurlijk :) )

Als je bedenkt dat de uitlaat nieuw alleen al 225 euro kost, dan geef ik hem eigenlijk de rest kado, de ruiler is ook een beetje aan het pushen. Wilde al direkt met de heli langs komen. Ik ben 1x eerder de boot in gegaan met een ruil. Dat overkomt me geen tweede keer.

Maar heb je ook een naam van een sim of hoe kom je daar aan.

Gewoon niet ruilen, of het moet zoals ik al eerder heb gezegd, een complete hobby zijn!!! (dan is het wel interessant).

Er zijn verschillende sims, zelf vind ik Realflight een goede om heli te leren vliegen, die is wat realistischer als bijvoorbeeld aerofly pro.

Over de sims: pm :)

Dit is misschien wel wat:
<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Laatst bewerkt door een moderator:
Een goede tip :

Helis's op brandstof vliegen kosten wel wat maar dat weet je als je eraan begint.
Alle heli's op een bepaalde "big scale" hebben hun prijs, of je nu voor Logo- T-rex - robbe- Raptor en zoveel andere kiest, het blijft hetzelfde....
Een tweede en meest belangrijke vereiste is de aanschaf van een goede flightsim.
ik vlieg zelf met de volgende sim : realflight 4.5 (245 Euro)
Daarvoor vloog ik met de Reflex XTR sim (225 euro) en ik moet zeggen dat Realflight beter is.
Als je er geen centen voor hebt, raad ik je aan het heli vliegen even opzij te leggen.
als je crasht kost het je tenslotte meer om alles te repareren.

Veel succes

Miss kan je eens naar een meeting van ons komen,...We vliegen regelmatig in de buurt van zwolle en kampen...

Er is zoveel te krijgen en rekening mee te houden dat je als echte beginner in deze tak snel dingen vergeet of fouten maakt die achteraf alleen maar extra geld kosten!

idd ik heb ongeveer hetzelfde pad bewandeld als jij qua RC en sinds 6 weken vlieg ik nu ook met heli's wel electro welteverstaan...

ik heb eigenlijk ook leren vliegen op een simulator en toen ik mijn 500ESP de éérste keer de lucht in joeg kon ik al gelijk hooveren en rondjes vliegen met de staart in(en dat na 2uurtjes simmen).

na 10 lipo's en pakweg 4-5u simmen kon ik al flips en rolls en rondjes vliegen en een beetje nose in.

nu 6 weken verder kan ik al bijna een complete heli zelfstandig afstellen, invliegen, lichte 3D vliegen enz enz...

bij een club met veel leden en verschillende heli's kan je ook érg goed je licht gaan opsteken.

ik heb trouwens een Reflex XTR simulator(met nieuw model dongle die je verder kunt updaten) in de aanbieding, als je interesse hebt pm me maar, ik zal een prijsje maken.

dag jeaneke,

jij bent blijkbaar een talent, als je reeds zo vlug na wat simmen rondjes met een heli kunt vliegen en al wat 3D kan.
Alweer een goed bewijs dat simmen de mensen geen windeieren legt :)
Veel plezier met het heli vliegen ;-)

bwoa valt wel mee hoor, ik kan alleen licht 3D, op de sim kan en durf ik meer maar dat is normaal.

ik moet er wel effe bij vermelden dat ik al de helft van mijn leven al met RC 'speel' maar het is altijd bij autotjes(van 1:36 tem 1:5 schaal) en coax heli's gebleven tot sinds kort... :mrgreen:

ps de Reflex sim is net verkocht ;)

Miss kan je eens naar een meeting van ons komen,...We vliegen regelmatig in de buurt van zwolle en kampen...

Er is zoveel te krijgen en rekening mee te houden dat je als echte beginner in deze tak snel dingen vergeet of fouten maakt die achteraf alleen maar extra geld kosten!

Ik kom graag een keertje kijken, wil je mij een seintje geven wanneer jullie weer gaan vliegen.

Twee tips:

1) ga naar een vliegschool, zoals bv. Flycam. Dan vlieg je met hun heli's aan de kabel. De kosten daarvan wegen op tegen crashkosten die je eventueel met een eigen heli zou hebben.

2) koop of ruil als beginner GEEN 2e hands heli, of je moet de verkoper kennen en vertrouwen, danwel iemand bij je hebben die er echt kijk op heeft. Je zou niet de 1e beginner zijn die achteraf de slecht vliegende rommel van een ander overgenomen heeft (wat, zo te lezen, nu al 1 keer gelukt is).

Laatst bewerkt door een moderator:
Back