Beginnen met raketmodelbouw

Discussie in 'RaketModelbouw' gestart door martijnjes, 27 jan 2012.

  1. martijnjes

    martijnjes

    Lid geworden:
    23 dec 2011
    Berichten:
    12
    Locatie:
    De Meern
    Hallo allemaal,

    Ik wil mogelijk beginnen met raketmodelbouw, ik heb al op het internet gekeken voor informatie. Maar wat mij nog niet duidelijk is is de wetgeving hiervoor (ik heb deze al een keer doorgelezen maar ben er niet veel wijzer van geworden) Kunnen jullie mij dit misschien uitleggen?

    Alvast bedankt,
    Martijn
     
  2. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
  3. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    navro.nl
    Heeft ook een hoop info over model raketten.
     
  4. SWT

    SWT

    Lid geworden:
    25 nov 2004
    Berichten:
    165
  5. martijnjes

    martijnjes

    Lid geworden:
    23 dec 2011
    Berichten:
    12
    Locatie:
    De Meern
    Hallo,
    Ik heb het even doorgekeken en mijn vraag was vooral of je evt. een vergunning nodig had. Maar dit is dus voor kleine modellen niet nodig?

    Martijn
     
  6. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    ja wel

    Voor alle raketten heb je een vergunning nodig. Alleen is die voor kleine raketten wat makkelijker te krijgen dan voor grote.

    A-G volstaat een WECG . Zonder wecg mag je geen motoren gebruiken en opslaan. Ook geen kleintjes, en zonder overbrengings vergunnig mag je ze niet vervoeren ,aanvoeren en opslaan.
    vergunnig aanvragen steld niet veel voor en moet je gewoon effe doen. Als je met raketten bezig wilt zijn.

    Tot G klasse motoren heb je geen tripoli licentie nodig. Maar wel een WECG. Tripoli heeft een overbrengings vergunnig voor hun lanceer veld dus dat probleem heb ja dan niet

    Ga je bij de navro lanceren dan heb je ook geen WECG nodig, die lanceren op T harde en daar val je onder andere regels. Plus dat de navro je motoren beheerd. hoef je ze zelf niet op te slaan.
    ja mag dan ook geen motoren hebben maar wel kun je grote dikke raketten gaan bouwen.

    Tripoli heeft een hele reeks regeltjes die het leven van de gemiddelde rocketeer makkelijker maken , maar die weet ik niet allemaal uit mijn hoofd. (gewoon effe contact op nemen en dan weet je alles) wil je onder je eigen naam lanceren en je levels halen dan moet je ook een wecg hebben.

    Van de Nero weet ik niet of die nog een onderdeel modelraketten hebben maar die hebben wel een enorme berg aan kennis in huis. Zeker op het gebied van motoren weten die heel erg veel.

    DARE is de delftse raket clup. Effe 18 worden je vwo halen en dan lucht en ruimtevaart gaan doen in delft.


    Zij organiseren de cansat competitie.

    Ondergetekende bouwt momenteel professioneel raketten en hoopt binnen een paar maanden er een naar 180 kilometer te schieten. maar dat is niet in clup verband ;-)
     
  7. Willemkn

    Willemkn

    Lid geworden:
    12 apr 2009
    Berichten:
    92
    Hoi Martijn,

    Dat ligt eraan bij kleine en grote raketten lanceren vanaf E motoren en hoger heb je een WECG erkenning nodig. Ook toestemming van de landeigenaar. Het in het luchtruim brengen van een raket (ook kleine met motoren A tm D) zonder lid te zijn van een erkende raketvereniging is een misdrijf volgens de luchtvaartwet. Tevens heb je gebieden waarbij het sowieso verboden is raketten te lanceren. En vergeet ook niet dat je toestemming van de Gemeente nodig hebt. Volgend jaar vallen alle raketmotoren onder de WECG en strengere Europeesche regels.
     
  8. Willemkn

    Willemkn

    Lid geworden:
    12 apr 2009
    Berichten:
    92
    Hoi Jan Hein,

    Even wat rechtzetten.

    Ook de NAVRO en NERO en DARES hebben op militaire terreinen voor gebruik van E motoren en hoger, en WECG plichtige artikelen, een WECG nodig. Het zijn burgers op militair terrein en zijn geen onderdeel van Defensie. Ook VROM inspectie komt daar controleren op het in bezit hebben van WECG 's tijdens lanceren op defensie terreinen. Ook experimentele motoren vallen onder de WECG. evenals het zwartkruit wat men gebruikt als uitstoot lading. Ondanks dat men op militair terrein zit hebben ook zij een overbrengingsvergunning van de betreffende gemeente nodig om deze motoren in de gemeente 't harde te mogen gebruiken en te vervoeren.
     
  9. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Hallo willem ,

    Dank voor de correctie.
     
  10. martijnjes

    martijnjes

    Lid geworden:
    23 dec 2011
    Berichten:
    12
    Locatie:
    De Meern
    Hallo,

    Ik heb hier een veldje in de buurt (groot genoeg). Het is niet van een boer ofzo maar ik dacht dat ik daar dan kon lanceren(met low power raketten max. D motoren). Is dit mogelijk met de benodigde vergunningen? Zo ja, welke vergunningen heb je dan nodig?

    M.V.G
    Martijn
     
  11. Willemkn

    Willemkn

    Lid geworden:
    12 apr 2009
    Berichten:
    92
    Hoi Martijn
    Lees mijn vorige berichten eens goed door daar staat al wat je nodig hebt.
    Ik wil je niet bang maken maar je bent niet verzekerd tegen schade en geen enkele WA verzekering dekt modelraketten. Tevens pleeg je een misdrijf als je geen lid bent van een vereniging. Van de Gemeente waarvan het veld waarschijnlijk is denk ik krijg je sowieso geen vergunning als eenling.

    Sommige hobby's hebben nu eenmaal beperkingen. En dat is maar goed ook anders gaat iedereen lukraak maar overal lanceren. Het is een beetje als vuurwerk dat mag ook alleen maar op oud en nieuw en tijdens bepaalde uren. Er zijn altijd lieden die denken dat dit voor hun niet geld.
    Ik ken genoeg lieden in de LPR modelraketten hobby die de regels altijd verkeerd toepassen en proberen recht te praten en altijd verkondigen dat LPR raketten overal vrijgesteld van zijn. (ik bedoel daarmee dus niet Jan Hein voor de duidelijkheid) maar als je goed leest in dit forum haal je ze er vanzelf uit welke ik bedoel.
     
  12. martijnjes

    martijnjes

    Lid geworden:
    23 dec 2011
    Berichten:
    12
    Locatie:
    De Meern
    Hallo allemaal,

    Ik denk helaas dat het niks gaat worden, mijn vader vond het al te ver rijden (Almere).
    Jammer, het leek mij wel een leuke hobby. Misschien over een paar jaar.

    M.V.G
    Martijn
     
  13. Willemkn

    Willemkn

    Lid geworden:
    12 apr 2009
    Berichten:
    92
    Hoi Martijn jammer dat je vader niet wil rijden zover. Maar helaas is dit een hobby waarbij je eenmaal wel vervoer nodig hebt om de meestal afgelegen lanceervelden te bezoeken. dat hebben alle leden van raketverenigingen. Die zitten verspreid door het hele land. Mocht je ooit zover zijn en de leeftijd hebben dat je met deze hobby verder wil en kan, dan kan je altijd een beroep op mij doen om eens te komen kijken bij Tripoli the Netherlands op een lanceerdag waar men met LPR MPR en HPR raketten lanceert.

    Misschien zie ik je in de toekomst op een lanceerdag.
     
  14. Roland@1

    Roland@1

    Lid geworden:
    20 feb 2012
    Berichten:
    4
    Beetje aan de late kant voor een reactie maar heb je al gedacht aan waterraketten?
    Kan je leuke dingen mee doen en het kan op veel meer plekken (bij jouw in de buurt!) dan de raketten waar een motor met buskruit of composiet brandstof in gaat.

    Kijk maar eens op youtube en zoek op waterrocket. Er zitten hele gave projecten tussen!

    Er is, als je niet meteen met zelfbouw wil beginnen, ook een nederlandse leverancier die je een startset kan leveren. Ga daarvoor naar de DRRA site,waar je contactgegevens kan vinden.

    Groeten Roland
     

Deel Deze Pagina