beginnen met rc vliegen

beste iedereen

ik ben net nieuw hier en wil graag beginnen met modelvliegen.
nu heb ik op zolder een bouw tekening gevonden van een model vliegtuig en volgens mij is het voor beginners het gaat om het model cessna 182 skyline met een spanwijde van 1,82 m van balsa hout dat ik nog heb liggen. nu vraag ik mij alleen af wat verstandiger en goedkoper is elektrisch of benzine en welke servo's ik moet gebruiken want ik zie van 10 tot 100 euro op internet en over de zender heb je dan alleen een afstandsbediening of ook een ontvanger als je er een koopt. over de bouw wat zijn de materialen en gereedschappen die je echt nodig hebt om zoiets te bouwen.

met vriendelijke groet Jesse Rolfes

Hallo Jesse, welkom op het forum.

Je hebt veel vragen. Maar mijn eerste raad is "er niet aan beginnen". In de eerste plaats is een Cessna met een spanwijdte van 1.85 meter geen beginnersvligtuig. Schaalmodellen zijn dat nooit.

Als je wilt leren een modelvliegtuig te bouwen en te vliegen ga dan eerst eens langs bij een modelvliegclub in je omgeving. Verzamel daar eerst heel veel informatie en beslis dan samen welk modelvliegtuig voor jou geschikt is en welke spullen daar voor nodig zijn.

Doe je da niet, dan weet ik zeker dat het een grote mislukking gaat worden. En dat zou zonde zijn van alle tijd, geld en energie die je hier in wilt stoppen.

Zoek ook eens op het forum met steekwoorden als beginnen met modelvliegen, leren vliegen en dergelijke. Dan vind je al heel veel basisinformatie.

Succes!

bedankt voor je reactie ik ga zondag bij een modelvlieg club in de buurt langs.
ik zal zeker nog even op het forum rondzoeken.

Blijf niet bij het hek hangen, stel vragen, laat je goed informeren, laat ze maar een vliegtuig open trekken. Eventueel een proef-vluchtje?

Doe vooral verslag van je ervaringen. Hoe weet je dat er bij die vereniging maar weinig jongeren zijn?

als ik zo rond kijk naar op het forum en naar die leeftijden kijk zie ik net veel mensen onder de 40. ik ben nu ook aan het kijken naar rtf vliegtuigjes maar die zijn allemaal piepschuim en dat lijkt mij moeilijk te repareren.

misschien kun je ook even kijken voor een flight simulator ( ik vlieg zelf met de phoenix flight simulator ) ik begon daar ook mee toen ik 13 was, werkt perfect kost je niks als je een keer crasht op de computer ;)

succes,

nander

ik heb ook al gekeken naar simulators dacht een te kopen voor rond de 60 euro als iemand een aanrader heeft voor die prijs. en kan je 'normale' rc afstandsbedieningen ook op een simulator zetten?

ik ben nu ook aan het kijken naar rtf vliegtuigjes maar die zijn allemaal piepschuim en dat lijkt mij moeilijk te repareren.

Dat repareren is goed te doen. Maar belangrijker is schade voorkomen. Daarom kan je het beste naar een vereniging gaan. Die hebben ervaren instructeurs die je helpen. Dan is de kans dat je de eerste moeilijke periode schadevrij doorkomt het grootst. Ga je het zelf proberen, dan is de kans heel groot dat bij de eerste vliegpoging de boel kapot is.

Kies ook je vliegtuig en de andere apparatuur in overleg met de vereniging. Zij weten wat goede beginnerstoestellen zijn.

De meeste verenigingen zijn blij met de komst van jongeren.

Jezelf leren vliegen met een flightsimulator is geen goed idee. Je leert jezelf van alles wat bij het "echte" modelvliegen met veel moeite weer afgeleerd moet worden. Een simulator is wel te gebruiken om wat tijdens vlieglessen bij een vereniging wordt geleerd, thuis te oefenen. Maar een voorstander van de vliegsimulator ben ik niet. Het is veel te eenvoudig en staat ver af van de werkelijkheid. Stop dat geld dat je zou besteden aan een vliegsimulator maar in de aanschaf van een goed beginnerstoestel. Daar heb je veel meer aan.

zoals ik ook al eerder gezegd heb ga ik zondag bij een club langs daarbij was ik ook niet van plan het vliegen van alleen een simulator te leren maar wel te gebruiken om het sneller onder de knie te krijgen op veel websites staat dat het wel helpt.

Een simulator kan een aanvulling zijn. Maar zoals N.P.S. schreef alleen in combinatie met echt vliegen, anders leer je je dingen verkeerd aan en je krijgt het idee dat starten en landen fluitje van een cent zijn. Niet dus, verre van zelfs.

Lees/blader een beetje door de sticky/faq/belangrijk discussies, permanent vastgepind bovenaan in het Beginners subforum, basis-informatie. Bespaart jou, en ons :mrgreen, veel vragen, en het bespaart jou kosten en crashes.

Back