beginnen met turbine

Hallo,
Al sinds geruime tijd loop ik met het plan in mijn hoofd om te beginnen met een turbine (deze site volg ik al lange tijd). Ik vlieg al meerdere jaren met vliegtuigen en heli's, maar zou nu toch de stap willen zetten naar turbine.

Wat kunnen jullie mij adviseren? Welk toestel? Welke turbine?

Ik heb een advertentie gezien van een nog te bouwen/assembleren Jetlegend T45, maar ik weet niet of dit als eerste toestel zou kunnen dienen.

Verder ken ik ook niemand die enige ervaring heeft in de jetvliegerij. Is het mogelijk om daar zonder enige hulp van ervaren personen mee te beginnen? In zo'n jet lijkt het mij altijd een wirwar van kabels e.d. waarvan ik mij afvraag waarvoor dit allemaal dient. Deze bedenking staat dan nog los van het vliegen zelf: een jet vliegt en vooral landt toch veel sneller dan een gewone propvlieger, zodat ik mij afvraag of een maiden (en de eerste vluchten daarna) welk mogelijk is zonder de hulp van een ervaren vlieger.

Zijn er jetvliegers actief in de regio van West-Vlaanderen (België)?

Bedankt alvast voor jullie reacties en advies.

Mvg,

Multicrasher

hey,

zelf ben ik van antwerpen, maar ik zou je zeer aanraden het niet alleen te doen .
en ik denk dat je hulp genoeg zult vinden hoor:-) als je vragen hebt schoot ze hier al en je zal zien dat ze je graag helpen , .

nu de t45 zie ik niet echt als een beginners toestel , als je 2de hands iets kunt kopen is altijd handig , eerst al is alles ingebouwd en kan je zo de beginselen stillekes aan leren .

als je nog vragen hebt vraag je het maar he :-)

gtjs
wim

ps: het zou handig zijn mocht je de tijd vinden om dit weekend op jets over pampas te komen daar kan je zeker en vast veel vragen stellen en zeker ervaring al opdoen

Beste Multicrasher,

Ik sluit me aan bij het advies van Wimpy; vraag iemand met ervaring je op weg te helpen. Natuurlijk is en blijft het allemaal modelvliegen, maar er zijn zóveel dingen die je moet weten en die je zelf alleen door "schade en schande" leert...

Qua vliegtuig heb ik ook de hulp van het forum ingeschakeld. Dat lees je in dit draadje:

Eerste Jet

Voor mij is, na erg veel wikken en wegen, de keuze gevallen op een Boomerang Elan. In het volgende draadje lees je hoe ik e.e.a. voor elkaar gemaakt heb:

De bouw van een Boomerang Elan

Succes met het maken van keuzes!

~Jolmer

Een mogelijk goedkoper alternatief is een Formost.
Echter zonder de aanpassingen is het GEEN turbine jet.

Maar met wat knutselen en modificeren kan het een leuke instapper zijn.

Zie oa: gemodificeerde-formost-m-n-eerste-jet-bosmodelair

En ook ik heb veel hulp gehad van ervaren jetters en van het forum.

Er komt toch wat andere techniek bijkijken en dat moet je je even eigen maken, maar als dat er eenmaal is.

JETTEN met die JET ;-)

Wat betreft de wirwar van kabels valt dat ook wel weer mee, je hebt alleen wat extra kabels lopen van je turbine naar de regeltechniek die de turbine aanstuurt.
Echter met wat logisch denken kom je daar ook al heel ver mee.

Dan kun je je het zelf nog wat lastiger maken door retract te monteren, remmen, flaps etc. allemaal meer kabel werk maar nog goed te overzien.

Het vliegen is op zich niet eens zo anders, echter wat sneller, landingen kunnen ook langzaam zijn zeker als je begin met een trainer zoals bv. de Boomerang serie of de Formost.

Maar zoals Wim ook al aangaf, kom naar Pampa daar zul je ook van deze eenvoudige twin boomers tegen komen, waaronder die van Jolmer en mijzelf (en vele anderen ;-) 0.

Laatst bewerkt door een moderator:
Maar zoals Wim ook al aangaf, kom naar Pampa daar zul je ook van deze eenvoudige twin boomers tegen komen, waaronder die van Jolmer en mijzelf (en vele anderen ;-).

Vele, vele anderen... Ik kan me nog goed de line-up van de jet-meeting in Appingedam herinneren :D :

162.png

~Jolmer

Hallo,
Al sinds geruime tijd loop ik met het plan in mijn hoofd om te beginnen met een turbine (deze site volg ik al lange tijd). Ik vlieg al meerdere jaren met vliegtuigen en heli's, maar zou nu toch de stap willen zetten naar turbine.

Wat kunnen jullie mij adviseren? Welk toestel? Welke turbine?

Ik heb een advertentie gezien van een nog te bouwen/assembleren Jetlegend T45, maar ik weet niet of dit als eerste toestel zou kunnen dienen.

Verder ken ik ook niemand die enige ervaring heeft in de jetvliegerij. Is het mogelijk om daar zonder enige hulp van ervaren personen mee te beginnen? In zo'n jet lijkt het mij altijd een wirwar van kabels e.d. waarvan ik mij afvraag waarvoor dit allemaal dient. Deze bedenking staat dan nog los van het vliegen zelf: een jet vliegt en vooral landt toch veel sneller dan een gewone propvlieger, zodat ik mij afvraag of een maiden (en de eerste vluchten daarna) welk mogelijk is zonder de hulp van een ervaren vlieger.

Zijn er jetvliegers actief in de regio van West-Vlaanderen (België)?

Bedankt alvast voor jullie reacties en advies.

Mvg,

Multicrasher

er staat een mooie Elan te koop bij ons..
demo model vliegklaar zonder RX en turbine..

Beginnen doe je met een sprint / elan of een ander simpel toestel. Het moet een bekende trainer zijn. Vision van a&f vliegt ook goedmoedig. Pollack heeft ook een simpele trainer.

Als motor zou ik een P80 aanraden. Prijs is vrij laag (in mijn idee) en de SE met kero start is gewoon super modern. Ook kan je deze motor later mooi in een schaal model zetten, bv zo'n T45 :)

Bedankt iedereen voor jullie reacties!

@ Wimpy
Jets over Pampa stond reeds genoteerd in mijn agenda.

@ Jolmer & Berto
Ik heb jullie draadjes met veel plezier gevolgd en heb er reeds heel wat van opgestoken.
Ik ben echter net als Jolmer destijds niet zo'n fan van de twin boomers. Bestaan er ook goeie "andere" jet trainers?

@Sandor
Die Elan die je te koop hebt, voor welke turbines is deze geschikt? Mijn voorkeur gaat uit naar een P80, zoals Tadango voorstelde.

Wat zijn jullie ervaringen met een Simjet 1200?

Mvg,

Elan met een P80 is een uitstekende combinatie :) Daar ga je heel veel plezier mee krijgen en het vliegt heel goed. Meer vermogen hoeft niet in een elan maar kan wel. Snelheid zal hoog genoeg liggen, de P80 SE doet bijna 10kg........

Simjet zijn toch die warmlopende motoren? Een P80 is ook vrij zuinig en absoluut een bewezen formule.

Back