Beginnen

Micropuller waar heb ik staan dat het niet legaal is? Ik heb alleen staan dat je een zendvergunning nodig heb voor dat aantal ghz om het zo tezegge want 1.2 en 1.3 zijn voor zendamateurs , en ja dat weet ik want maximaal mag je tot 10mw zo ver ik weet, maar waar haal je uit dat ik zeg dat het illegaal is nogmaals

Jeffrey,
Ga niet op 2,4 ghz fpv vliegen.
Dan kan niemand meer (veilig) vliegen behalve jij.

Wat is dit dan weer voor onzin? 2.4ghz rc van andere mensen heeft geen last als jij 2.4 ghz fpv vliegt. Laat de adviezen bij de mensen met ervaring en ga geen gekke dingen roepen die niet waar zijn.

Ff citatie
Er zijn meer die er zo over denken

A) Wil je op een club vliegen, dan is RC besturing op 35Mhz aan te raden en video op 5.8Ghz. Op deze manier stoor je niemand met 2.4Ghz rc op de club en ondervind jij ook geen storing van 2.4Ghz rc zenders. Bovendien heeft 35 (40)Mhz standaard en in 't algemeen toch wat meer bereik dan een 2.4Ghz zender, zeker laag bij de grond en rond obstakels. Probeem is dat het 5.8Ghz videobereik niet zo groot is.

Is 1,3ghz illegaal?
Is voor zendamateurs, oke.
Maar voor 2.4ghz en 5.8ghz heb je boven de zoveel mw ook een vergunning nodig?
Dus zonder vergunning even illegaal?

En waar vliegen jullie dan mee? (en met of zonder zendvergunning?)

Ff citatie
Er zijn meer die er zo over denken

A) Wil je op een club vliegen, dan is RC besturing op 35Mhz aan te raden en video op 5.8Ghz. Op deze manier stoor je niemand met 2.4Ghz rc op de club en ondervind jij ook geen storing van 2.4Ghz rc zenders. Bovendien heeft 35 (40)Mhz standaard en in 't algemeen toch wat meer bereik dan een 2.4Ghz zender, zeker laag bij de grond en rond obstakels. Probeem is dat het 5.8Ghz videobereik niet zo groot is.

Is 1,3ghz illegaal?
Is voor zendamateurs, oke.
Maar voor 2.4ghz en 5.8ghz heb je boven de zoveel mw ook een vergunning nodig?
Dus zonder vergunning even illegaal?

En waar vliegen jullie dan mee? (en met of zonder zendvergunning?)

10mW+ voor 2.4 en + 25mW voor 5.8 zijn net zo illegaal als 1.3GHz Alleen is er dacht ik voor 1.3GHz FPV frequenties helemaal niets vrij.

5.8 kom je ver zat mee hoor. Ik tot nu toe op 9.1km met eigenbouw antennes en iemand anders op 10.1km voor zover ik weet. En in het buitenland nog een stuk verder.
Nee niet op 25mW. Alhoewel. Het kan maar wel met high gain antennes en een ruisvrije omgeving. (wat zeldzaam is in NL.)

Enige probleem met 2.4GHz vid is dat zelf ook nog op 2.4GHz vaak behoorlijk je reikwijdte drukt en het is soms/vaak al niet zo veel.

Het ligt er allemaal maar aan welke keuze je wilt maken.
Wil je echt laag achter bomen langs vliegen dan is 5.8GHz niets nee. Maar heb vaak zat ook buiten Line of Sight gevlogen en als dit binnen 500m was dan valt de uitval nog best mee. Moet geen heel bos tussen zitten.

Maar je kunt je wel van alles voorstellen, je moet wel kunnen vliegen om dat soort dingen te doen.

Nogmaals, wil je simpel beginnen neem een Fatshark bril met internet ontvanger met een Immersion videozender op 5.8GHZ, koop er een paar Spironet antennes bij, simple osd of net wat beter een 600tvl camera en je kunt het eerste jaar wel vooruit. Eventueel nog een zelfbouw 5Turns helical.

Of je dan 25mW neemt of 600mW moet je zelf weten.

@Dennis,

Wat voor antenne's gebruik jij dan? Toch geen gewone SPW antenne's meer denk ik :D.
Ik veronderstel dat het een 6T helical is, ruw geschat dan toch.

Groetjes

Dat was met 10turns maar de 5 deed het net zo goed.
Met 5 T op 8.1km gekomen.
Maar safe is 4 a 5 km. Daarna hangt het van wat dingen af.
Spw of cl op vliegtuig maakt niet veel uit.
Kom met een spironet tot 2km op een goede dag.
Eigenbouw cl spw tot 1200 m met goed beeld maar ons clubveld ligt voor fpv slecht. Veel omgevingsruis.
Ergens anders gaat het vaak beter.

heb geen 25mW ;)
Op clubveld met 100mW haal ik maar net 300m met eigenbouw spw cl een op tricopter.

Dat was met 10turns maar de 5 deed het net zo goed.
Met 5 T op 8.1km gekomen.
Maar safe is 4 a 5 km. Daarna hangt het van wat dingen af.
Spw of cl op vliegtuig maakt niet veel uit.
Kom met een spironet tot 2km op een goede dag.
Eigenbouw cl spw tot 1200 m met goed beeld maar ons clubveld ligt voor fpv slecht. Veel omgevingsruis.
Ergens anders gaat het vaak beter.

heb geen 25mW ;)
Op clubveld met 100mW haal ik maar net 300m met eigenbouw spw cl een op tricopter.

En waar haal je dan die 9.1km mee :p zal wel ergens rond de 800 liggen?

Back