Beginnende vlieger:

Hallo allemaal,

Ik ga mijn auto verkopen en ga waarschijnlijk vliegen. Nou is vliegen een ''gevaarlijk'' woord voor beginners omdat alles zo kapot is na een flinke crash. Hierdoor schrikt het af om er maar niet aan te beginnen. Daardoor heb ik een paar vragen over de Bandit ARF van Robbe die ARF geleverd wordt voor €129.95.

1. Is dit een kwalitatief gezien goed vliegtuig voor de beginner?

2. Wordt deze bestuurdt door ailerons etc?

3. Kan ik het zweefbvliegen zelf leren of moet ik persé op les?

4. Kan een wat forsere landing in een lang grasveld kwaad?

Dit is dan wel een zwever met prop maar kun je er bij wijze van spreke ook op 'toeren' in de lucht, dus af en toe zweven?

Maurits :|

Kijk eens op: http://at.robbe-online.net/rims_at.storefront en tik dan in het "suche"venster bandit
Daar staat veel informatie over de Bandit (geen ailerons dus).

En verder kun je de goede adviesen wel voelen aankomen denk ik?
Ga bij een club, neem les etc..... :wink:
Auto's kunnen niet tegen stoepranden en vliegtuigen niet tegen de grond :roll: :lol:

Maurits zei:
Hallo allemaal,

Ik ga mijn auto verkopen en ga waarschijnlijk vliegen. Nou is vliegen een ''gevaarlijk'' woord voor beginners omdat alles zo kapot is na een flinke crash. Hierdoor schrikt het af om er maar niet aan te beginnen. Daardoor heb ik een paar vragen over de Bandit ARF van Robbe die ARF geleverd wordt voor €129.95.

1. Is dit een kwalitatief gezien goed vliegtuig voor de beginner?

2. Wordt deze bestuurdt door ailerons etc?

3. Kan ik het zweefbvliegen zelf leren of moet ik persé op les?

4. Kan een wat forsere landing in een lang grasveld kwaad?

Dit is dan wel een zwever met prop maar kun je er bij wijze van spreke ook op 'toeren' in de lucht, dus af en toe zweven?

Maurits :|

1. Kwalitatief is het een goed vliegtuig, maar echt voor de beginner niet, daar is hij te snel voor.

2. Hij wordt bestuurd door hoogte, en richtingsroer

3. Zweefvliegen zelf leren kan wel, maar verstandig is anders tenzij je onbeperkt geld te besteden hebt :lol:
Daarnaast is het niet echt een zwever, hij heeft eigenlijk een te kleine spanwijdte om echt thermik te kunnen pakken en lang te zweven.

4. De Bandit kan heel veel hebben, Ik kan het weten kijk hier maar eens naar:
2005_0820Maarten0011.JPG

Ik weet dus uit ervaring dat hij veel kan hebben, ik ben zelf ook zo'n "Doe het zelver" die z'n Bandit al meerdere malen in de grond en bomen heeft geboord.

En het voordeel van de Bandit is dat je voor redelijk weinig ( € 25,- ) een nieuwe vleugel, en stabiloset hebt[/url]

Maurits zei:
... 3. Kan ik het zweefbvliegen zelf leren of moet ik persé op les?
Beter/sneller/veiliger/minder frusterend om het bij een club te leren, de instructeur neemt de gevaarlijke start en landing van je over zolang je toestel niet beheerst. Ga eens op een zondagmiddag, dan is het het drukst, bij een vliegclub kijken. Neem je spullen mee en vraag ze de hemd van het lijf. Twee elkaar overlappende en aanvullende overzichten van clubs in Nederland:
www.modelvliegsport.nl -> clubs
www.airtoi.com -> clubs

Je zult ook nog erg fundamentele vragen hebben, daarvoor moeten we onze vingers blauw typen. Lees eens door de modelvliegFAQ's, veel antwoorden op vragen die je nog zou gaan stellen:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewforum.php?f=80

Maurits zei:
...Dit is dan wel een zwever met prop maar kun je er bij wijze van spreke ook op 'toeren' in de lucht, dus af en toe zweven?
Bezoek eens een elektro fly-in, een overzicht voor 2006, NL&B:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=27467

Engelstalige elektrovlieg FAQ:
www.ezonemag.com
-> faq
Het forum/discussion aldaar is zeer goed.

Dankje voor de info allemaal. Mijn keuze valt nog steeds op de Bandit, ook dat ik hoor dat hij veel kan hebben. Het snelle vlieggedrag kan ik dan nog leren :wink:

Maurits zei:
Ik ga mijn auto verkopen en ga waarschijnlijk vliegen. Nou is vliegen een ''gevaarlijk'' woord voor beginners omdat alles zo kapot is na een flinke crash. Hierdoor schrikt het af om er maar niet aan te beginnen.
Als ik je mag geruststellen, ik denk dat vliegen goedkoper uitkomt dan rijden (toch als zie wat het kost als er een auto-piloot voor me aan de toog staat in de modelbouwzaak...)

Is een trainer zoals de Cessna 182 Skylane van Hype of de Piper J3 van Graupner niet makkelijker om te vliegen? En kunnen deze ook een paar klappen hebben? Het landingsgestel wat hieronder zit is dit volwaardig om op te landen?

Mvg, :|

Maurits

Ik ben nu sinds september 2006 in bezit van mijn bandit van robbe en ik kan alleen maar beamen dat het voor die prijs echt een deftig pakket is.
Het toestel vliegt snel, maar reageert vlot op de controls.
Windsnelheden tot 4 beaufort neemt hij probleemloos, al vereist 4 beaufort wel enige vliegervaring.

In ieder geval: ik raad hem iedereen aan!

Ik heb de kist ook, was mijn eerste zwever. Hij is inderdaad vlot en vooral bij windstil weer heeft hij een flinke worp nodig voor de start. Hij vliegt redelijk snel en is daardoor ook vlot in het sturen. Enige smet is dat de neus behoorlijk omhoog wil bij vol gas, hier is enig tegensturen noodzakelijk.
Door de vrij hoge snelheid is de Bandit niet ideaal om alleen te beginnen met vliegen, maar met enige begeleiding moet het kunnen.

Back