Beginner: AEROHAWK C ontvangen ---> assemblage

• Topicstarter Topicstarter mikemyday
  • Startdatum Startdatum
M

mikemyday

Guest
Ik heb hem binnen van Hobbydeals:

Smartech Aerohawk C: http://www.hobbydeals.nl/heli/microhelicopters/aerohawkc.html
Samen met een Smartech 4-kanaals zender (FM_PPM 35Mhz).

Volgens de bijlage van Hobbydeals moet ik eerst "de rotorkop vrijmaken" en er een vijl inzetten. Heb ik nog maar niet gedaan.

Wat heb ik tot zo ver gedaan:
Ik heb de "side-wing rod" in het midden gezet. Vervolgens de andere (los meegeleverde) rotorbladen vastgemaakt met de twee schroefjes. Volgens de handleiding niet te strak.

Accu is inmiddels onder de helikopter gebonden met behulp van het houdertje. Heb ik alleen nog een slangetje en elastiekje over. Het stiekje moet ik gebruiken om de accu beter op zijn plek te houden denk ik.
En ik weet nu eindelijk waar het slangetje voor is. Dit dient om in stukjes te knippen en te gebruiken als borgringetjes die op een uiteinde achter zitten. Erg aardig van ze om dit mee te leveren.

Nu ga ik nogmaals de handleiding goed doorlezen voordat ik de batterijen in de zender druk en de accu daadwerkelijk aansluit op de heli.

Ik moet de heli bij de paddlestang pakken om te zien of deze in evenwicht is, maar waar zit de paddlestang?
[update]
De stroom heb ik er inmiddels opgehad. Na een piepend geluidje begint de heli druk te draaien. Sterker nog, ik heb al even "gevlogen".

p.s.
Ik dacht dat er geen AC adapter bij zat, maar suprise! Deze zit onderaan, aan de andere kant van het piepschuim!
Verder wordt de heli compleet geleverd, met accu en batterijen voor de zender.

Oh, aan de meegeleverde modificatie (swash-plate-ball) ben ik nog maar even niet aan begonnen, voordat ik goed doorheb wat ik aan het doen ben.
[update]
swash-plate-ball modificatie uitgevoerd met succes. Het viel best mee. Dus draait de as rond in een koper ipv plastic.

Waar dienen de schuifregelaars op de zender voor?
De motoren van de heli beginnen soms "spontaan" te draaien. Is dit storing?

[update]
Eerste crash doordat de heli spontaan begint te vliegen met vol gas.
Heb even zitten testen. Blijkt dat als ik de zender uitzet hetzelfde gebeurd.
Oplossing: antenne draad losgemaakt (zat om een pootje heen gewikkeld) en de antenne van de zender maar eens volledig uitgeschoven.

[update]
Heb wel ondekt dat je niet te laag moet blijven vlieg als beginneling en eigenlijk buiten moet oefenen i.v.m. de ruimte, die je zeker nodig hebt om de nodige correcties uit te voeren.
De meeste crashes waren tegen de muur en dat noem ik onnodige crashes.
Heli kan trouwens heel wat hebben ;-)

Mike

PB260109.JPG
[/img]

Hey Mike,

Welkom op het forum,

Eigenlijk weet ik niet zo goed wat hier nu op te antwoorden want waarschijnlijk is het vanwege je Enthousiasme een beetje een onsamenhangend verhaal geworden, maar 'k ga het toch proberen.

mikemyday zei:
Ik heb hem binnen van Hobbydeals. Volgens de bijlage van Hobbydeals moet ik eerst "de rotorkop vrijmaken" en er een vijl inzetten. Klopt dat en hoe krijg ik dat los?

Het zou al helpen als je zou vertellen over welk type/merk/soort heli je het hier hebt, dat maakt het voor de medeforumleden heel wat makkelijker om hulp te bieden in barre tijden.
Voor het gemak ga ik er op de gok even vanuit dat je het over een Hummingbirdachtige heli hebt, en dat je vanzelfsprekend eerst de bijgeleverde gebruiksaanwijzing uitvoerig bestudeerd hebt voordat je er ook maar aan dacht om de accu aan te sluiten.

Accu is inmiddels onder de helycopter gebonden met behulp van het houdertje. Heb ik alleen nog een slangetje en elastiekje over. Het stiekje moet ik gebruiken om de accu beter op zijn plek te houden denk ik.

Inderdaad is dat elastiekje bedoeld voor de accuhouder.
Dat slangetje is mogelijk voor de antennekabel, maar kan ook net zo goed reserveslang zijn als stopper op de staartrotoras.

Nu ga ik nogmaals de handleiding goed doorlezen voordat ik de batterijen in de zender druk en de accu daadwerkelijk aansluit op de heli.

In de tijd dat je de gebruiksaanwijzing bestudeerd kun je mooi eerst alle accu's laden want die worden vrijwel nooit geladen in de doos gedaan.

:!: TIP: Kijk even goed of de bijgeleverde adapter ook geschikt is voor de plaatselijke netspanning en frequentie 230volt 50Hz.

Ik moet de heli bij de paddlestang pakken om te zien of deze in evenwicht is, maar waar zit de paddlestang?

De "paddlestang" is de stang die haaks op de rotorbladen staat.

De stroom heb ik er inmiddels opgehad. Na een piepend geluidje begint de heli druk te draaien.

De gebruikelijke procedure voor het inschakelen van zender en heli is: 1. Zender aan. 2. Throttle/pitch stick (=zenderknuppeltje met ratel) naar beneden (in geval van een hummingbirdachtige heli en anders volgens gebruiksaanwijzing) 3. vliegaccu aansluiten. 4. Wachten met zendersticks bewegen tot de giro is geinitialiseerd. (lampje stopt met knipperen o.i.d)

Waar dienen de schuifregelaars op de zender voor?
De motoren van de heli beginnen soms "spontaan" te draaien. Is dit storing?

Deze schuifregelaars zijn de Trim regelaars, dit zijn een soort van fijnregelaars voor de sticks, als basispositie kun je deze het best in het midden zetten.

Verder zou ik je nog willen adviseren de zoekfunktie van dit forum te gebruiken en heel veel te lezen want ik heb een beetje de indruk dat je nooit eerder iets met RC hebt gedaan.

Suc6 en Groeten, André.

Ps. je bericht aanpassen nadat je er reaktie op hebt gehad staat niet zo heel netjes, zo komen mensen die de moeite nemen je te helpen een tikkie voor gek te staan.

Hallo,

Ik ben mischien van plan deze helicopter ook te kopen mare kan je deze ook (gemakkelijk) ombouwen tot een CP? :roll:

nee deze kan je niet makkelijk ombouwen naar CP.

Gr Hans

Dank voor de antwoorden (excuses voor het wijzigen van de topic Rover).

Nog twee vraagjes:
Als ik de heli beetpak en hem een "slinger" om zijn as geef (tegen de klok in), dan begint de staartrotor wild te draaien. Klopt het dat dit een automatische correctie is van de electronica om dit draaien om zijn as juist te voorkomen? Beter nog, hoe "weet" de heli dit?

Onder de Slanting interior tray zit om de as een rubber. Deze schiet regelmatig (na een crashje) omhoog waardoor het hoofdaandrijf wiel naar beneden zakt en geen contact meer heeft met het tandwieltje van de motor. dit rubber is nu ook aan het scheuren.
Is hier een vervangend onderdeel voor dat beter werkt?
Ik heb iets huiswerk gedaan en denk dat onderstaand een oplossing zou kunnen zijn. Ik heb een imitatie Piccolo, dus de aluminium onderdelen zouden moeten passen.
Maar is dit ook in NL te koop ivm vrachtkosten?
ShaftCollar120.jpg

Staan trouwens nog veel meer mooie aluminium vervangende onderdelen hierop. Je kunt bijna de hele aandrijving vervangen door aluminium.

http://www.helihobby.com/html/piccolo_upgrades.html

mikemyday zei:
Ik heb een imitatie Piccolo, dus de aluminium onderdelen zouden moeten passen.
De Aerohawk is geen imitatie van de Piccolo hoor. Het is een eigen ontwerp. Heb eigenlijk nog geen piccolo imitaties / klonen gezien. Het barst van de Hummingbird klonen. De laatste tijd wordt de Hornet(rotorkop) ook geïmiteerd.
Dus even oppassen wat je koopt als dat niet specifiek voor de Aerohawk is.

Satoer zei:
mikemyday zei:
Ik heb een imitatie Piccolo, dus de aluminium onderdelen zouden moeten passen.
De Aerohawk is geen imitatie van de Piccolo hoor. Het is een eigen ontwerp. Heb eigenlijk nog geen piccolo imitaties / klonen gezien. Het barst van de Hummingbird klonen. De laatste tijd wordt de Hornet(rotorkop) ook geïmiteerd.
Dus even oppassen wat je koopt als dat niet specifiek voor de Aerohawk is.

Volgens de site van hobbydeals zijn veel onderdelen uitwisselbaar zijn.

knip---
Deze heli is gebaseerd op het bekende Piccolo concept waardoor zeer veel onderdelen en modificaties van een Piccolo ook op de Aerohawk helicopter te gebruiken zijn. Vergeleken met de Piccolo Fun heeft deze helicopter standaard al drie belangrijke modificaties:
- 7 kogellagers
- koperen i.p.v. plastic motortandwielen
- koelribben op beide motoren
---knip

http://www.hobbydeals.nl/heli/microhelicopters/aerohawkc.html

Paul H. zei:
Hoi mikemyday

Ik ben wel benieuwd hoe je ermee vliegt kan je filmpje ofzo make?..

Ik heb hem eigenlijk nog maar net en heb gemerkt dat er voor buiten vliegen teveel wind staat de afgelopen weekenden.
In de hal experimenteer ik wat en het vliegen gaat steeds beter, maar of het een filmje waard is :lol: Ik wacht wel even tot ik hem wat langer in de lucht kan houden. Dat is nu ongeveer totdat de muur ietswat te dichtbij komt en ik de correctie niet juist weet te maken (5 seconden).
Vervolgens maak ik de keuze om; gas dicht en de schade inventariseren, of correctie met gas erop proberen uit te voeren met kans op meer schade maar meer wijsheid.

Ik moet wel nogmaals zeggen dat de Aerohawk echt heel wat kan hebben.
Beginners schademeldingen van de Aerohawk tot nu toe:

- Batterij schoot bij vrijwel elke crashje los. Oplossing is het elastiek goed te gebruiken door deze strak op de batterij te binden. Nadeel is wel dat er schijnbaar iets anders moet losraken als vervanging en daarom schiet het pootje van het landingsgestel wel eens wat vaker los.
- Om de as zit een rubber ring dat bij een klap(je) regelmatig omhoog schiet (zie topic boven). Deze ga ik vervangen door een reeds bestelde messing stelringetje 3,1mm (thanks to Chopperhens).

Verder heb ik na 40-50 crashes (waarvan sommige angstig hard) nog niets hoeven lijmen. De roterbladen zitten met schroefjes vast en buigen namelijk netjes mee.

Alleen vanavond begon de staartrotor regelmatig spontaan hard en weer zacht te draaien. Misschien komt het doordat de batterijen van de zender bijna op zijn volgens de indicatielampjes.

Oh ik ben nog onervaren, maar tip van mij: bestel een extra accu voor extra lang speelplezier. Want je moet erg lang wachten totdat de accu weer opgeladen is en je weer verder kunt spelen.

Ik heb kortgeleden een aerohawk overgenomen van een clublid die er niets meer mee deed.
Ik had nog een cd-rom motortje liggen dus die heb ik er maar meteen in gestopt :lol:, ik ben van plan om een e-tech 2s 1250mah lipo pakket en phoenix 10 te gebruiken. Verder was de standaard staartrotor al vervangen door een 'indoor pylonrace motortje' met 3x2 prop, het ringetje onder de tuimelschijf (wat voorkomt dat de hele as naar beneden zakt) is vervangen door een alluminium ringetje met 3 stelschroefjes, en het balletje in de tuimelschijf is vervangen door een koperen exemplaar. De kapotte neus en landingsgestel zijn herbouwd met koolstof.
Over anderhalve week krijg ik de bestelling uit japan (als het goed gaat) dan eens kijken of dit helietje wil vliegen :)
En nog even een pic van hoe hij er op het moment uitziet:
afb11860.jpg

Als je de gyro van die controller wilt gebruiken dan moet het controllerboard wel rechtop staan, maar dat wist je misschien al.

Ja dat weet ik, ik had alleen even geen zin om het board weer vast te zetten :wink:

Vanmiddag electronica uit japan gekregen, na wat gesoldeer werkte het allemaal. Even geprobeerd in de tuin:
De heli steeg op maar ging na een paar seconden al verschrikkelijk trillen zodat ik weer moest landen. (de gyro deed het echter goed)
Na wat geknutsel was dit euvel verholpen, maar nu doet de gyro het ineens niet meer :? :evil:
Na wat meten bleek het potmetertje voor afstelling van gyro gevoeligheid kapot te zijn :puppydogeyes: (kortsluiting over de 2 bovenste polen, oneindige weerstand over de rest)
Wat doe ik hier aan :?: nieuw potmetertje?
Hij hoverde trouwens wel bij halfgas, ookal ging hij tollen/trillen :P

Back