beginner beginnen?

oke dat filmpje maakt het helemaal duidelijk. Geweldig! Volgens mij is mijn setup dan wel aardig.Begin er steeds meer inzicht in te krijgen en dacht dat het heel erg ingewikkeld was maar het valt wel mee. Met het juiste gereedschap en de info kom je een heel eind bedankt voor de tips allen!! Zal nog wel veel moeten leren maar dat is wat het ook leuk maakt

Ik ga zeker even kijken op de sites. Top bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Oke klinkt logisch.Alleen ik snap niet precies wat je bedoel haha.
-10/0/10 ? bij mid sticks staat hij zowel de main blades als de flybar ongeveer 0 misschien 1 graad. Nadat ik de ene flybar van -5 op 0 gezet heb draait hij wel veeeel stabielen, van de week stond hij behoorlijk te hobbelen.

Heb me eigen kapot gezocht naar een juiste beschrijving.Wil het graag zelf doen zodat ik er ook van leer en ik vind het leuk ook.
Maar een duidelijke beschijving is niet te vinden voor het afstellen. Stand van je zender ... wat afstellen... wel heb ik de swash gecontroleerd en de stand van de servo's en die stonden redelijk goed.
Ongeveer is er niet bij. Alles precies gelijk. Elke kleinste afwijking zal resulteren in trilling en vroegtijdig sneuvelen van onderdelen (een boutje met metaalmoeheid is genoeg om de hele heli om zeep te helpen). :?

Even een accountje maken bij Helifreak.com en dan op je gemak de video's doornemen van bladen balanceren en CCPM (1 en 2). :teacher: En mocht Engels een probleempje opleveren, bij Heli Club Westland hebben ze een prachtige verhaal met plaatjes gemaakt over het wel en wee van een 450SE v2. Hier komen veel begrippen langs en worden keurig uitgelegd. :worship:
 
Nog een vraagje.

Tijdens het controleren van de main rotor, kantelen de flybars steeds dit gaat heel licht en is erg vervelend.Dus je moet de flybar tijdens het checken van de mainblades (graden) vast houden(horizontaal) anders kanteld hij.Ik heb al gekeken of ergens een schroefje wat vaster kan zetten maar dit was niet de oplossing.

Is dit normaal??

Als ik instructie filmpjes voor het controleren van de pitch bekijk zie ik dat alles mooi blijft staan.
 
De flybar moeten juist soepel gaan. Dit is een "automatisch" stabilisatiesysteem dat ervoor zorgt dat "kantelen" wordt gedempt. Hoe soepeler, des te beter. Dus helaas zit er niets anders op dan met je hand tegenhouden. :yes:
 
oke bedankt !!!

bedankt voor alle moeite! Ben weer wat wijzer geworden:)

Ga nu opzoek naar een goeie stel oplaadbare baterijen voor mijn zender.

Deze is zo leeg namelijk.
 
Nu heb ik een copterx 450ME aangeschaft.Erg mooi ding.
Hellaas na een aantal dagen geprobeerd de sim werkend te krijgen met de zender op vista en xp, geef ik het op voor wat betreft de sim.

Nou zou ik graag willen weten of het echt een "no go" is om dit zo aan te pakken???

Ja, het is naar mijn idee absoluut een no-go, want je gaat die muren voelen bij het oefenen al is het maar tussen de oren, maar mogelijk ook gewoon met crashes.

Een betonnen omgeving, daar wil je niet crashen en de kans is groot dat je een keer een fout maakt als je net begint.

Met vrije ruimte om je heen om te vliegen, al is het met wat wind erbij vliegt echt veel minder stressvol.

(wel voor WINDSTILLE dagen kiezen om te vliegen wanneer je nog helemaal niet vliegen kunt).

Verder raad ik je echt aan de simulator aan de praat te krijgen, koop er anders een USB zender bij. Bij Quartel zijn ze momenteel in de aanbieding voor maar 15 euro.

Als je vervolgens een goede simulator, zoals het goedkopere (zeker niet perfect, maar wel zeer nuttig) Clearview of wellicht Easyfly 3 erbij neemt zit je goed voor wat betreft meer realistisch trainen.

Je moet van simulatoren sowieso niet te veel verwachten, want realistisch zijn ook de duurste simulatoren niet. O.a. het hoveren wordt nog altijd zeer slecht nagebootst. In het echt vertoond een heli veel meer willekeur in het vliegen.

De keuze is ondanks dat wel duidelijk, ofwel je koopt en vliegt eerst met een goede fixed pitch helicopter, ofwel je zorgt dat je eerst goed kunt vliegen in de simulator en je gaat vervolgens zeer rustig en geduldig oefenen.

Om uit het niets met een collective pitch CopterX te beginnen is alles behalve een goede keuze.
 
Dat het niet helemaal de juiste weg is was ik intussen al bang voor.
Alleen toch een beetje eigenwijs, wil ik toch voor het echte werk gaan.
Ik heb in tussen een aantal keer geoefend, maar moet toch naar buiten.
Dit is beter en veiliger;)

Ik ben ook opzoek naar een heli waar ik binnen mee kan oefenen, als het maar geen speelgoed ding is.

En voor wat betreft de sim, als je er een weet te vinden die werkt op vista hoor ik het graag!

Ik heb wel een paar keer op de sim geoefend maar zonder zender:???:.
Dit ging al makkelijker dan in het echt.

Ik weet wel wat ik moet doen bij de copterx alleen het doorgeven van de hersenen gaat nog niet snel genoeg:p

Ook wil ik hem een keer laten bekijken en misschien kunnen ze hem een beetje invliegen.
 
Geef ze 5 minuten en ze vliegen er zo mee weg ;)
voor de accu leeg is komen ze inverted voorbij vliegen op een paar centimeter hoogte.
 
Oke vandaag met het mooie weer naar een afgelegen pas gemaaid grasveld gegaan samen met mijn vriendin.(camera op de telefoon standby :) )

Ik kon het niet laten om het toch te proberen zonder vlieg ervaring.
Ik moet zeggen dat het best aardig ging.
Op sommige momenten had ik hem echt stil hangen een metertje in de lucht.

Na een paar keer opgestegen en geland te zijn in het dikke pak omgemaaid gras, wat ideaal is voor een beginner,( dit vangt zeker de helft van de inslag op)toch een tikkeldtje te snel op gestegen waardoor hij te veel voorwaardse snelheid kreeg en ik hem niet meer hield.
Bij het afremmen is hij met de staart naar beneden gecrasht.

Gelukkig valt het mee. De tail boom krom, 2 main rotor bladen stuk waarvan een licht beschadigd en een tail boom brais
Gelijk uit elkaar gehaald en nieuwe onderdelen besteld.

Maar het was de ervaring meer dan waard.Wat ik zo merkte in de korte tijd is dat de copterx
Zeer goed reageerd en echt wel te vliegen is met iets meer ervaring.

Ik ga het volgende keer weer proberen.
 
Laatst bewerkt:
Dat is de Spirit :) Ben zelf nu ook al enige tijd op dit niveau bezig en kan nu een klein beetje hooveren. Rotorbladen bestel ik tegenwoordig via E-bay, kost je dan rond de 20,- euro voor 3 of bij mazzel 5 sets :yes: Moet ze nu zelf ook weer bestellen :(
 
Nou het ging ook echt wel redelijk. Er waren momenten dat ik hem echt op z'n plek hield. Alleen de input moet nog wat gedoseerder. Het reageerd zo heftig.Dat is training denk ik.En de schade viel mee na mijn mening.Alleen het wachten op de onderdelen is vervelend.Kan niet wachten op een wild stillen dag en mijn heli weer paraat.

Hoe lang ben jij nu al bezig met heli vliegen? en waar vlieg je mee?
 
Ben vorig jaar weer begonnen met een Protech zoom425 maar heb er veel te weinig cq onregelmatig mee geoefend. Heb nu enkele weken een HK450 en oefen wat regelmatiger bij mij op het parkeerterrein en het gaat al vlot de goede kant op, heb alleen enkele dagen terug een tailboom strike (rotorblad tegen de tailboom) gehad en ben hem nu weer aan het vliegklaar maken.
 
oke dat is wel heftig zo'n tailboom strike.Mijn onderdelen zijn vandaag binnen.Gelukkig kan ik ze zelf afhalen.Ik ga hem morgen gelijk weer in elkaar zetten.Ik heb geoefend op een grasveld. Er stond wel wat wind maar niet veel.Soms werdt hij behoorlijk gelift en was het moeilijk om hem op juiste hoogte te houden.

Regelmatig oefenen is voor mij ook moeilijk.Heb geen sim dus ga dan maar voor het echie :)
 
Hallo,

Nu je weet welke onderdelen er vervangen moeten worden na een crash is het verstandig om deze extra in huis te hebben, hoef je niet zo lang meer te wachten.

Mijn ervaring hiermee is net als het aan trekken van een regenpak.. als je je pak aan hebt gaat het niet regenen.

Ik heb een berg reserve onderdelen en heb ze vooralsnog niet nodig gehad... moet het wel ff afkloppen.

Rustig aan beginnen met hooveren, ik weet niet of het in je zender zit, maar de meeste zenders kun je in stellen zodat de eerste helft van je stick beweging minder gevoelig is ex/dr (futaba)

mischien heb je er wat aan, verder suc6 met vliegen... geweldige hobby
 
oke bedankt voor de tip,
De crash bleek toch meer stuk gemaakt te hebben als op het eerste oog te zien was.
Ook was de as van de main rotor krom en de pitch sevo stuk.
Nu worden de servo's van de standaard copterx vervangen door metal gear servo's.
Wel een uitgave maar dan heb je ook wat en zal hij veel beter gaan vliegen
 
Back
Top