PWST-AVR: Ingewikkeld, nee, je moet het alleen niet onderschatten, anders kan het een teleurstelling worden, en dat willen we niet, want dan raken we misschien onnodig een potentiële modelvlieger kwijt. Ik juich het toe dat je als project een vrije vlucht model kiest en geen kant-en-klaar radiobestuurd model. Van een vrije vlucht model leer je veel meer: bouwen, repareren (want dat zal er bij horen!), je leert over materialen en de bewerking en verwerking er van, over het weer (als je gaat vliegen op de hei of in een grote weide), over aerodynamica (hoe vliegt het model en wat kan ik er aan doen om het beter te laten vliegen, uittrimmen dus) en dergelijke. Onze moeilijke taak is dus om je van de ene kant tips te geven en je te waarschuwen om geen 'beginnersfouten' te maken, zonder dat je afhaakt omdat je denkt dat het je niet zal lukken. Een dergelijke zwever met succes bouwen en vliegen is voor iemand op jouw leeftijd goed te doen, maar als je iemand in de buurt hebt die je met raad en daad bij kan staan zal dat de kans op succes vergroten en de kans op teleurstelling verkleinen. Ik hoop dat je iemand kan vinden die vroeger zelf met succes dit soort dingen gebouwd en gevlogen heeft en die je wil helpen. De vraag is even hoe je die vindt, en ik denk dat je de grootste kans hebt door eens bij de dichtstbijzijnde modelvliegclub te gaan vragen. Daar zal waarschijnlijk alleen met radiobestuurde modellen worden gevlogen, maar de kans dat (met name de oudere leden) nog wel weten hoe je een vrije vlucht zwever bouwt is in ieder geval aanwezig.