Beginner, hulp nodig

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door PWST-AVR, 23 aug 2006.

  1. PWST-AVR

    PWST-AVR Guest

    De tekening is aangekomen en het is echt groot :)

    ik wou net ff wat vragen over de lijm, maar als ik toch naar de modelbouwwinkel moet weten ze dat daar wel.

    bedankt
     
  2. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    witte houtlijm of UHU Hart (blauwe tube)
     
  3. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Om teleurstellingen te voorkomen wil ik wel adviseren om voor de bouw de hulp en begeleiding in te roepen van een ervaren bouwer. Ik zou eens via internet zoeken naar een modelvliegclub bij jou in de buurt (In Almere zit er in ieder geval een, he Bruno!). Als je daar contact mee opneemt en uitlegt dat het voor een schoolproject is wil er vast wel iemand jou begeleiden bij het bouwen zonder dat je meteen lid hoeft te worden.
     
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.741
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ja, maar dat is toch riant ver uit de buurt van Nieuwegein. Als Henk nog in IJsselstein had gewoond was hij een goede vraagbaak geweest. Hij is een meester in de klassieke bouwstijlen....

    Verder is het maar de vraag of de roots nog voldoende beheerst worden in de gemiddelde RC-club. Die willen een VV model meteen met Oracover bekleden... :nooo:
     
  5. PWST-AVR

    PWST-AVR Guest

    ja, misschien is het wel handig om zo iemand erbij te betrekken maar ik ken wel mensen in mijn omgeving die met hout werken (als hobby).
    Ik denk dat de meeste problemen namelijk bij het figuurzagen van het hout komt.
    Maar het duurt nu toch eerst een paar weken tot ik echt begin met het voorwerk/bouwen van het vliegtuig. Ik kijk gewoon hier om de paar dagen voor tips :)

    Jeroen
     
  6. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Iemand die 'met hout kan werken' is nog lang niet geschikt als vraagbaak bij het bouwen van een vrije vlucht (VV) model (voor de duidelijkheid: vrije vlucht is het laten vliegen van een op de grond zo goed mogelijk afgesteld, maar na de lancering verder onbestuurd model, dit dus in tegenstelling tot radio- of lijnbesturing). Wil een VV model vliegen (in de zin van 'langer dan enkele seconden in de lucht blijven') dan dient het aan twee zeer belangrijke voorwaarden voldoen allereerst moet het licht zijn (in de zin van geen gram zwaarder dan absoluut nodig) en ten tweede moet hetin principe recht zijn (in de zin van dat alles wat haaks op elkaar moet staan ook werkelijk 90 graden staat, wat parallel moet zijn ook parallel is en dat de vleugels en staartvlakken niet getordeerd zijn (= heel lichtjes als een wokkel verdraaid, wat een wokkel is? Een populair zoutje uit de jaren zeventig). Ik zei in principe recht, want het is verstandig dat de tippen van een zwevertje aan de achterlijst een centimeter of 2 omhoog staan ten opzichte van de voorlijst, dat komt de stabiliteit ten goede (dat heet wash-in), maar je bouwt eerst recht, bekleedt en spanlakt het recht en als je dan een rechte vleugel hebt draai je er de juiste hoeveelheid wash-in in boven stoom uit een keteltje. De reden waarom zomaar een houtbewerker niet meteen geschikt is als modelbouwer is dat zij (en veel radiovliegers ook) van de onjuiste veronderstelling uit gaan dat een model van hard balsahout gebouwd moet zijn en dat er veel lijm gebruikt moet worden om te voorkomen dat het bij de landing stuk gaat. Fout dus. Een op deze manier 'sterk' model is zwaar en wat zwaar is valt kapot. Dus: licht balsa gebruiken en niet meer lijm dan nodig, want lijm is zwaar! Dus alleen een dun laagje op de lijmvlakken. De lijmverbinding moet het vooral hebben van de goede passing van de lijmvlakken. Als dat niet past kun je de sterkte niet herstellen door veel lijm te gebruiken en dus ook niet door overal nog eens 'rupsjes' lijm langs te leggen. Ik zou toch naar een RC-club gaan en vragen naar een van de oudere leden die vroeger zelf nog vrij vliegende modellen heeft gebouwd.
     
  7. Btje

    Btje

    Lid geworden:
    6 mei 2004
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Weert
    2 cm is wel erg veel.

    Denk eerder aan 3 mm voor de binnen top en 5 mm voor de buitentip.
    De verdraaing moet je erin bouwen voordat je bespant. Ja het kan ook erin gestoomt worden maar dit moet je altijd blijven controleren.

    Bram
     
  8. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Hoi Bram,
    We hebben het hier wel over een beginnerszwevertje. Ik zou dan nog niet met binnentipverdraaiing beginnen. Ultieme prestaties zijn nog niet nodig, alleen wat extra stabiliteit (voor PWST-AVR: de bedoeling is dat als het model te veel met de neus omhoog gaat (bijna 'overtrekt', dwz dat bijna de lift wegvalt) dat de tippen dan iets eerder later overtrekken dan het rechte middendeel van de vleugel, waardoor de neus weer zakt en het model uit de gevarenzone mbt overtrekken is). Voor zo'n ding lijkt mij "iets" wash-in voldoende. Inderdaad kun je voor latere modellen de wash-in beter inbouwen, maar ik denk dat dat voor een zonder begeleiding gebouwde beginnerszwever weer wat te veel gevraagd is. Beter eerst proberen of hij recht kan bouwen. De er in gestoomde wash-in in mijn laatste overlevende A1 (Soe) zit er nog steeds in zoals ik hem er in gestoomd had. PWST-AVR: je kunt wash-in er zelfs op het veld indraaien door de tip voorover te draaien ten opzichte van de rest van de vleugel en dan met je lippen bijna tegen het papier je vochtige warme adem er tegenaan te blazen, zowel aan de boven- als de onderkant. Enkele tientallen seconden ademen, nog eens 30 seconden vasthouden, dan loslaten en van de zijkant kijken hoe het geworden is, zo nodig herhalen en eventueel te erge verdraaiing weer terugdraaien.
     
  9. PWST-AVR

    PWST-AVR Guest

    ik denk inderdaad dat ultieme prestaties niet nodig zijn,
    maar ik merk inderdaad wel dat het behoorlijk ingewikkeld is.
     
  10. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    PWST-AVR: Ingewikkeld, nee, je moet het alleen niet onderschatten, anders kan het een teleurstelling worden, en dat willen we niet, want dan raken we misschien onnodig een potentiële modelvlieger kwijt. Ik juich het toe dat je als project een vrije vlucht model kiest en geen kant-en-klaar radiobestuurd model. Van een vrije vlucht model leer je veel meer: bouwen, repareren (want dat zal er bij horen!), je leert over materialen en de bewerking en verwerking er van, over het weer (als je gaat vliegen op de hei of in een grote weide), over aerodynamica (hoe vliegt het model en wat kan ik er aan doen om het beter te laten vliegen, uittrimmen dus) en dergelijke. Onze moeilijke taak is dus om je van de ene kant tips te geven en je te waarschuwen om geen 'beginnersfouten' te maken, zonder dat je afhaakt omdat je denkt dat het je niet zal lukken. Een dergelijke zwever met succes bouwen en vliegen is voor iemand op jouw leeftijd goed te doen, maar als je iemand in de buurt hebt die je met raad en daad bij kan staan zal dat de kans op succes vergroten en de kans op teleurstelling verkleinen. Ik hoop dat je iemand kan vinden die vroeger zelf met succes dit soort dingen gebouwd en gevlogen heeft en die je wil helpen. De vraag is even hoe je die vindt, en ik denk dat je de grootste kans hebt door eens bij de dichtstbijzijnde modelvliegclub te gaan vragen. Daar zal waarschijnlijk alleen met radiobestuurde modellen worden gevlogen, maar de kans dat (met name de oudere leden) nog wel weten hoe je een vrije vlucht zwever bouwt is in ieder geval aanwezig.
     
  11. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    bouw het eerst zoals op de tekening gewoon recht en vlak
    dit model vliegt erg goed ook zonder de tip verdraaing
    dit was een van mijn eerste modellen ,en vliegt ook erg goed op liervluchten ,ik heb toen wel de vleugel bespannen met spanpapier en gespanlakt hier mee krijg je erg veel sterkte in de vleugel en is lichter dan een strijkfolie
    maar wat PP ook al aan gaf zoek iemand in de buurt met ervaring en die weet wat bouwen is
    tegenwoordig noemen mensen met een ARTF kist ook al modelbouwer
    maar die noem ik modelkoper
    eigenlijk is het ook jammer dat tijdschriften zoals HB er niet meer zijn
    dan zag je mooie bouwverslagen met goede foto´s en instructie
    en met een blad als kwiklink word je ook niet wijzer hoe je moet bouwen
    die laten alleen de artf troep zien :p
     
  12. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Als alles is gepasseerd, dan hebben het archief van de KNVvL nog. In de "bouwen en vliegen" van weleer is de bouw van een A1 besproken incluis het bespannen etc. Ik heb helaas niet alles meer , maar er moet aan te komen zijn in den Haag.
     
  13. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    maar ik bedoel dat er niets meer te koop is op dit gebied
    Je bent altijd aangewezen op oude tijdschriften uit de jaren 70 of daarvoor
    dat is echt klaaten met 2 oo´s wat je nu in model tijdschriften ziet :evil:
     

Deel Deze Pagina