Beginner in de elektro...

Inleiding
Na enkele jaren op met brandstof kisten te hebben gevlogen heb ik een "pauze" gehad van 3 jaar (te druk met studie/andere hobbies)

Maar begin deze week begon het weer te kriebelen (na hier in de buurt een jongen gezien te hebben die een modelzwever sierlijk de boom in vloog... maargoed) en ben ik naar de lokale modelbouwwinkel gefietst (verspaget - eindhoven). Voor ~90 euro een simpele parkflyer gekocht. Ik wil niet meer met brandstof vliegen omdat je dan verplicht naar een club moet terwijl er op 1 km afstand een grote vlakte is waar gevlogen mag worden met elektra.

Het proef-model
Eerst dacht ik dat ik een zelfbouw pakket wilde kopen + toebehoren maar toen dat totaalbedrag de 300 euro naderde wilde ik eerst even checken of ik de tijd en enthousiasme kon opbrengen om de hobby weer voort te zetten.

6 vluchten en 2 crashes later wist ik het weer :) ik ga er weer wat meer tijd insteken.. (was ook nodig om alles weer aan elkaar te lijmen ;) )

De parkflyer die ik gekocht heb was een complete set met een Graupner C-17E + speelgoed-like zender enz. De 1e paar vluchten gingen redelijk maar ik kom er wel achter dat het al heel snel te hard waait voor zo'n kistje.

De zender die erbij zat (27 mhz) had 2 kanalen voor het sturen (hoogte- en richtingsroer) en een on/off switch voor de motor.... alles bij elkaar niet ideaal

Ik heb nu bij wijze van test mijn oude ontvanger in het model gestopt (8 kanaals, 35 mhz, is 10 gram zwaarder maar dat kan niet zoveel kwaad hoop ik?) en met mijn oude zender kan ik dus ook het gas in stapjes regelen....

1e vraag
Nu weet ik alleen niet of de regelaar dit lekker vindt (het werkt goed, maar zijn er ook regelaars die eigenlijk alleen aan/uit ondersteunen?) Ik kan helaas weinig tot geen informatie vinden over de regelaar en ik kan geen merk of serienummers ontdekken.

2e vraag
Goed dit model was om even te proberen, was erg goedkoop, is ook niet zo geweldig robuust enzo... maar ik weet nu tenminste zeker dat ik het wil doorzetten en heb geen grote bedragen op het spel gezet.

Mijn volgende (logische?) stap is nu om een wat steviger toestel te maken, ik las hier dat balsa niet de meest ideale materiaal was en dat epp daarentegen zeer taai en dus waarschijnlijk goed bruikbaar zou zijn...

Welk model/materiaal zouden jullie me aanraden om de overstap van brandstof naar elektro te maken? Het liefst op een speed 400 motor (of 380, ik moet nog even uitvogelen welke in mijn model nu zit ;) ) omdat ik daar dus het materiaal van heb.

Edit:

PS: dit is het model waar ik de afgelopen week mee ben gaan vliegen/lijmen:
DSC04358.JPG

kijk eens uit naar een Multiplex easystar, mini-magister en enkele modellen van graupner in die klasse.

Theo Coenen zei:
kijk eens uit naar een Multiplex easystar, mini-magister en enkele modellen van graupner in die klasse.

De Easystar is een piepschuim elektro zwever toch? De meeste modellen van graupner (ik heb nu dus die C-17E, ook van graupner) zijn ARF en daar zoek ik niet direct naar. Deze heb ik nu een en ik zoek iets waar wat minder piepschuim bij komt kijken, dit is in mijn ogen toch erg snel kapot.

Eigenlijk van plan om zelf wat te gaan bouwen. Ik heb enkele slowstick topics gelezen en het simpele model staat me wel aan, helaas lijkt deze vrij wind gevoelig als het goed begrijp.

Als materiaal schijnt EPP het goed te doen omdat het wat taaier is en dus minder makkelijk kapot gaat (wel eventueel verstevigen met koolstof of iets dergelijks)

Het belangrijkste antwoord heeft Theo gegeven en daar ben ik ik zondermeer mee eens.

Je vraag 1: Vroeger had je aan-uit schakelaars. Die waren eenvoudiger, dus goedkoper van opbouw.
Tegenwoordig met digitale techniek maakt het niet meer uit. Grote kans dat je dus een regelaar tegenkomt, ook al heeft de zender een schakelaar om de motor te bedienen.

Tip: lichter ontvangertje. Ik geloof nooit dat een 8 kanaals maar 10 gram zwaarder is. Scheelt veel meer.

Het modelletje in jou foto valt in de speelgoedklasse en is idd door graupner, maar ook door jamara en enkele andere firma's in de markt gebracht. Naast deze serie heeft Graupner ook nog een andere serie die wel serieus te nemen is.

De easystar is geen electrozwever, maar een tussen model.

In die kleine klasse geeft het niet zo gek veel modellen van ander materiaal dan piepschuim. Een van de weinige waar je goede balsa modellen kan krijgen voor deze klasse is http://www.rbckits.com

Volgens mij is de Franck Planck wel wat voor jou :-)

een lekker ragkissie die goed tegen de wind in komt, helemaal van depron (een soort piepschuim, maar dan wat flexibeler).. Bouw je in 2 a 3 avondjes.

Je hebt niet gezegd wat voor zender je hebt, maar een simpele computer zender met een mixer er op is wel noodzakelijk

Afgezien van de zender, heb ik hem voor nog geen 100 euro in elkaar kunnen plakken.

lees deze draad maar eens:

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=29717

een hele uitgebreide bouwbeschrijving hier (Uit bovenstaande draad gefilterd):

http://www.xs4all.nl/~mnierop/Franck Planck/Bouwverslag van de Montfoortse Franck Planck.pdf

Leuk filmpje hier (vanavond gemaakt):

http://www.xs4all.nl/~mnierop/Franck Planck/Flight Of The Humble Bumble Franck Planck.wmv

't is maar een idee.. Ik heb er in ieder geval veel plezier aan beleefd tot nu toe :D

Groetjes,

Marco

Marco,

leuk filmpje, aparte muziek zullen we maar zeggen :wink: Alleen hier kun je niet meer mee in de hangaar vliegen? Of heb je je Ulitmate nog?

Harold zei:
Het belangrijkste antwoord heeft Theo gegeven en daar ben ik ik zondermeer mee eens.
Ja maar ervanuitgaande dat ik zelf wat wil bouwen (of snijden uit piepschuim/epp/ander foam)... deze modellen zijn allemaal ARF en daar ben ik niet naar op zoek

[quote="Harold" ]Je vraag 1: Vroeger had je aan-uit schakelaars. Die waren eenvoudiger, dus goedkoper van opbouw.
Tegenwoordig met digitale techniek maakt het niet meer uit. Grote kans dat je dus een regelaar tegenkomt, ook al heeft de zender een schakelaar om de motor te bedienen.
[/quote]
Ok hier gok ik het maar op dan, als hij het over een tijdje niet meer doet is dat jammer maar helaas.

Harold zei:
Tip: lichter ontvangertje. Ik geloof nooit dat een 8 kanaals maar 10 gram zwaarder is. Scheelt veel meer.
Ik heb met een brievenweger het gewicht van beide ontvangers vergeleken:
4 kanaals AM 27 mhz ding was ongeveer 30 gram
8 kanaals FM 35 mhz was ongeveer 40 gram
Misschien dat de bijgeleverde ontvanger al niet een van de lichtste was?

Marco uit Hangar 5 zei:
Je hebt niet gezegd wat voor zender je hebt, maar een simpele computer zender met een mixer er op is wel noodzakelijk
Helaas ik heb een graupner FM 314 oid.. een standaard zender en dus geen mixers voor planken

De 3 meest voor de hand liggende opties zijn dus:
- Easystar (geen zelfbouw)
- Plank (geen geschikte zender)
- SlowStick (hier gaat niemand echt op in? kan iemand mij vertellen of deze ook te maken zijn zodat ze minder last hebben van een beetje wind?)

Of misschien zeur ik teveel en moet ik gewoon meer oefenen met vliegen in de wind ;)

No13 zei:
Harold zei:
Ja maar ervanuitgaande dat ik zelf wat wil bouwen (of snijden uit piepschuim/epp/ander foam)... deze modellen zijn allemaal ARF en daar ben ik niet naar op zoek

[quote="Harold" ]Je vraag 1: Vroeger had je aan-uit schakelaars. Die waren eenvoudiger, dus goedkoper van opbouw.
Ok hier gok ik het maar op dan, als hij het over een tijdje niet meer doet is dat jammer maar helaas.

Harold zei:
Ik heb met een brievenweger het gewicht van beide ontvangers vergeleken:
4 kanaals AM 27 mhz ding was ongeveer 30 gram
8 kanaals FM 35 mhz was ongeveer 40 gram
Misschien dat de bijgeleverde ontvanger al niet een van de lichtste was?

Marco uit Hangar 5 zei:
Helaas ik heb een graupner FM 314 oid.. een standaard zender en dus geen mixers voor planken

De 3 meest voor de hand liggende opties zijn dus:
- Easystar (geen zelfbouw)
- Plank (geen geschikte zender)
- SlowStick (hier gaat niemand echt op in? kan iemand mij vertellen of deze ook te maken zijn zodat ze minder last hebben van een beetje wind?)

Of misschien zeur ik teveel en moet ik gewoon meer oefenen met vliegen in de wind ;)[/quote]

ron van sommeren zei:
Dat is geen verplichting maar het is wel aan te raden natuurlijk.
Nouja op de plek waar ik nu met elektro vlieg mag niet gevlogen worden met brandstof (geluidsoverlast)

De Multiplex modellen zijn echt een aanrader.
Het Elapor waar deze van gemaakt zijn is ZEER sterk, lees maar eens het EasyGlider draadje...
Elektrokistjes van rond de 600 gram zullen door hun gewicht altijd windgevoelig blijven vergeleken bij een grote brandstofkist....

www.multiplex-rc.de

No13 zei:

Of misschien zeur ik teveel en moet ik gewoon meer oefenen met vliegen in de wind ;)

Er wordt net ergens op dit forum een slowstick zelf ontworpen en gebouwd.

idd, veel oefenen ook met een beetje wind valt te vliegen. je moet dan alleen wat meer moeite doen om rechtdoor te vliegen.

tja, wat die ontvangers betrefd, bij dit soort modellen gebruiken de meesten van ons ontvangers die maximaal iets van 10 gram wegen. Bij een model van 200 gram is dat al gelijk een behoorlijke besparing op het gewicht.

Voor die plank kun je ook een mechanische mixer zelf bouwen.

Phoenix zei:
Marco,

leuk filmpje, aparte muziek zullen we maar zeggen :wink: Alleen hier kun je niet meer mee in de hangaar vliegen? Of heb je je Ulitmate nog?

In hangar 5 vliegen mag niet meer, heeft MTTD ons laten weten.

De Ultimate leeft nog wel hoor, is alleen door de reparaties wat zwaar aan het worden. Ik vlieg er bij mij in de buurt wel eens buiten mee als het zo goed als windstil is.

Groetjes uit hangar 5!

Marco

Wheely zei:
Marco uit Hangar 5 zei:
een hele uitgebreide bouwbeschrijving hier (Uit bovenstaande draad gefilterd):

http://www.xs4all.nl/~mnierop/Franck Planck/Bouwverslag van de Montfoortse Franck Planck.pdf

Groetjes,

Marco

Mooi dat je daar wat werk van gemaakt hebt, want ik had die draad al 3 keer door gespit maar kon er geen helder beeld van krijgen
m.b.v. die pdf ga ik het nog eens proberen .

vr.gr Marco

heeee, naamgenoot :-)

Graag gedaan hoor, het was inderdaad best wel een klus om het goed op een rijtje te krijgen.

Marco

We raken wel een beetje off-topic geloof ik?

maargoed

Theo Coenen zei:
No13 zei:

Er wordt net ergens op dit forum een slowstick zelf ontworpen en gebouwd.

idd, veel oefenen ook met een beetje wind valt te vliegen. je moet dan alleen wat meer moeite doen om rechtdoor te vliegen.

tja, wat die ontvangers betrefd, bij dit soort modellen gebruiken de meesten van ons ontvangers die maximaal iets van 10 gram wegen. Bij een model van 200 gram is dat al gelijk een behoorlijke besparing op het gewicht.

Voor die plank kun je ook een mechanische mixer zelf bouwen.

Ik denk dat het dan voorlopig een slowstick gaat worden of indien zo'n mixer nog te maken/regelen is een plank/zagi-achtig model, deze lijken beide vrij eenvoudig om te maken en kunnen wel tegen een stootje.

Ik zal eens informeren wat een beetje lichtere ontvanger gaat kosten, daarvoor in de plaats kan ik dan mooi een grotere accu meenemen ;)

Een mechanische mixer zelf maken? wat moet ik me hier bij voorstellen, heb je daar een linkje van?

Is eenvoudig zelf te maken hoor.

Een plankje waar twee servo's in kunnen, dat op een slee naar voor en naar achteren kan bewegen. Op de Rol servo sluit je de stuurstangen naar de elevons aan, de hoogteroer servo stuurstang zet je ergens vast aan het vliegtuig. De hoogteroer servo zorgt dat het bakje heen en weer gaat en daarmee beide roeren gelijk omhoog en omlaag beweegt. De rolservo zorg gewoon voor het rollen.

Teken het maar eens, het is niet echt moeilijk.

Als slee zou je bv die rode sullivan servo kabel kunnen nemen (licht, weinig speling en bijna geen weerstand). de gele kern klem/lijm je in de romp (2 'rails' maken), en op de rode buitenmantels lijm/klem je het servoplankje.

Nadeel is dat het wat zwaar wordt allemaal, maar niet onmogelijk.

Dit is een van de mogelijkheden, er zijn nog andere, wellicht betere varianten te verzinnen

Marco

een eenvoudige mixer welke maar iets van 2 of 3 gram extra gewicht toevoegd.
afb86.JPG

De servo zit op een sleetje en wordt door een andere servo met slee en al bewogen. De servo zelf bediend de rolroeren.

Kijk, zo'n plaatje maakt een hoop duidelijk, maar is dat echt maar 3 gram ?? Ziet er in mijn ogen wat zwaarder uit :-) Hoe zit je hoogteroerservo nu vast? dat is op dit plaatje niet helemaal goed te zien.

Marco

Back