Beginner meldt zich

• Topicstarter Topicstarter Subje
  • Startdatum Startdatum
S

Subje

Guest
Beste forumleden,

Mijn naam is Steven ben 27 en woonachtig in Duivendrecht (Amsterdam).

Ik volg jullie forum al een tijdje maar heb nog geen ervaring met het bouwen van duikboten.
Sinds kind al gefascineerd door duikboten/onderzeeers (voor zover ik weet maken alleen wij Nederlanders hier onderscheid in)
en ben nu aan het kijken of ik er een kan bouwen.

Mijn voorkeur gaat uit naar de VII/C die beschikbaar is bij Engel alleen heb ik niet zo links of rechts 2.000,- euro liggen om deze te bestellen.
Zelfbouw lijkt me ook een grotere voldoening geven eerlijk gezegd.

Van Revel zijn er twee beschikbaar http://www.sjaakshobbyshop.nl/?p=productsList&sWord=VII&iPage=2 en ik twijfel eigenlijk welke ik moet nemen i.v.m. het "makkelijker" ombouwen naar RC.
Mijn voorkeur gaat uit naar de "grijze wolven".

Maar is het materiaal waarvan deze kit gemaakt is geschikt voor RC?

Welke stappen kan ik het best doorlopen? (heb al wat bouwverslagen gelezen maar misschien weten jullie nog wat links o.i.d.?)

Ik moet de kit nog bestellen maar ik maak graag eerst een plan, voor ik begin en er halverwege achter kom dat het niet gaat werken.

Alle tips zijn welkom!

Bedankt!

Steven

Hallo Steven,
welkom op deze pagina's

Wat me opvalt bij mensen die nieuw hier komen is dat ze het meteen over €€€€€€€€ hebben.
Als je een sleper, vliegtuig of heli bouwt en hij is vaarklaar wat kost die dan.

Mijn voorkeur gaat uit naar de VII/C die beschikbaar is bij Engel alleen heb ik niet zo links of rechts 2.000,- euro liggen om deze te bestellen.

Je voorkeur gaat uit naar een Engelboot.
Maar er zijn ook nog genoeg andere verkopers.
Kijk een op het Duitse Ebay.
Daar staan vaker rompen aangeboden van polyester.
Dat is zeker stabiler dan de Revell boten.
Die zijn trouwens ook niet ontworpen om een varend model van te maken.
Daarom komen ook veel problemen naar voren.
En als je de prijzen ziet van € 59,99 en je zet daar een degelijke romp tegenover van gemiddeld € 300/600 dan zie je toch wel een heel groot verschil in kwaliteit.
En nu zijn hier ook mensen die het daar niet mee eens zijn.
Maar vaar er maar eens mee en je hebt een aanvaring met de kant of een andere boot.
Jij hoeft het nog niet eens schuld te zijn maar de schade is er wel.
En er zit toch vaak voor veel geld in en als de elektronica nat wordt is dat niet zo gezond daarvoor.
Stuur anders maar een mail

Hein

Hallo Steven,

Van mij ook welkom in het onderwater-forum ....

Beide typen VII van Revell zijn om te bouwen naar RC. Dit kun je zelf doen, maar dat is niet eenvoudig, of een set van Norbert Brüggen gebruiken. Het kost dan wel wat, maar je hebt meteen goede en betrouwbare spullen, met een inbouw-handleiding erbij. Kijk maar eens hier, VII ombouw set. Maar het blijft niet echt eenvoudig om van een standmodel een rc-variant te bouwen, maar het is wel te doen.

welkom aan boord
zoals de meeste hobby's kost deze ook geld
hoeveel geld hangt van jezelf af
als nieuweling heb je twee keuze's, je koopt een engel aan 8O 2000 eurootjes of
je zoekt het goedkoper
als nieuweling maak je fouten en ik kan het weten :lol:
nu kan je een polyesterromp kopen zoals ik en de rest zoveel mogelijk zelf doen
er zijn hier nen hoop toffe gasten die je willen helpen, stel de stomste vragen en ze geven je een zinnig antwoord
en op die manier leer je massa's veel en bergen plezier
je kan ook als eerste sub een engel kopen en binnen de kortste keren 2000 eurootjes verkl*ten :oops:
ik wil ook nen engel, maar je koopt toch ook niet als eerste wagen een ferrari
en volgens mij ( ben dan ook maar een belgske ) is de VII klasse nen duikboot die mannen varen als een schip en gaan onder als
het nodig is ze hebben ook meer weg van een boot en een onderzeeer is dan volgens mij die die enkel boven komen als het nodig is :lol:
gelijk akula, typhoon, ................shoot me if i'am wrong :wink:
alain

Bedankt voor de berichten!

@mdvn

Ik ben mij er van bewust dat hobby's geld kosten en dat ook een auto,vliegtuig etc geld kost.
Wat ik bedoelde is dat ik geen 2.000,- euro over heb om de VII/c bij Engel te bestellen.
Het hoeft zeker niet degene van Engel te zijn, ik wil een VII/C, merk maakt niet uit als hij maar statisch kan duiken en om te bouwen is naar RC.

Verder is het uiteraard ook belangrijk dat hij ook naar stuurboord gaat als ik die kant op stuur om inderdaad aanvaringen te voorkomen :D

Ok als ik het goed begrijp is het dus beter om voor een polyester romp te kiezen. Dat gevoel had ik zelf eerlijk gezegd ook al.
Zal is gaan neuzen op Ebay e.d.
Wat betreft de elektronica weet ik helemaal niks maar eerst maar iets wat een duikboot kan worden vinden.

Bedankt mensen!

Hallo Steven,

Ook van mijn kant uit Welkom in deze hoek.

Helaas kan ik zelf niets zeggen over het zelf bouwen van onderzeeer,ik ben iemand die ze gewoon opkoopt en dan er ook veel lol mee heb (sommigen mensen hebben er problemen ik zelf niet zo en volgens mij is er ook nog geen woord voor types zoals ik)

maar misschien is dit wat om mee te beginnen ;

U-Boot VIIC41 / U995

maar toch wens ik je veel succes met je toekomstige projecten.

hallo steven

welkom aan boord van het substukje forum

hoe kleiner hoe gevoeliger
en hoe kleiner hoe duurder

waarmee ik wil bedoelen
dat een kleine servo (MEESTAL) meer kost dan een grotere zo ook met een ontvanger en regelaar

tweede stelling
hoe meer gaten in je WTC (buis waar eigenlijk alles in zit) hoe meer kans op lekken

de WTC is meestal een buis maar kan ook heel de romp zijn
wtc is eigenlijk het droog gedeelte van je boot waar al je elektro en dergelijke in komt te zitten
hoe meer openingen je der in maakt hoe meer kans op lekken (zie hier boven)

de stevigte van de boot is belangrijk zoals hein zei maar speelt ook een rol met het totale gewicht
maar vooral het duikgewicht
alles wat boven steekt moet namelijk mee naar onder
en dat is de inhoud die je duiktank gaat moeten hebben

een goede boot is de 7 c van robbe maar een betere is de XXI
daar heeft robbe reeds fouten uitgehaalt die in de 7c nog zitten
en deze is ook occasie te koop op de vele verkoopsites

ik hoop dat je een van deze dagen je goesting vind

groeten raf

hoi steven
welkom hier
het is goed dat je informeerd, maar het nadeel is dat je van iedereen het beste te horen krijgt zonder prijskaartje of met een hoogprijskaartje.
je kan niet zonder of je moetdat beslist hebben.
als je voor je eigen uit vogeld of op zoekt van hoe werkt een duikvaartuig dan ben je al een eind verder,je keuze voor een type had je al ingedachten nu de techniek wat kan je wat wil je,het principe is simpel maar op welke manier.
succes en niet vergeten geen problemen zoeken want ze komen vanzelf.
groeten fred

Hoi Steven,

Welkom, en om mee in het diepe te springen
problemen!!!! ja ik vind dat wel leuk, ze zijn om
op te lossen, de een vlugger als de ander.
maar je komt er uit, ook al kost dat tijd

Denk ik 8O

Gr.Rob

Thx allen!

Ok even een overview.

Het makkelijkste is dus om een occasion te kopen en die eventueel aan te passen.
Het probleem is natuurlijk dat je niet in de WTC kan kijken en dus niet weet wat je koopt. Maar ja dat is natuurlijk met alles wat elektrisch/mechanisch werkt.

Ben al aardig aan het rondneuzen en misschien dat ik eerst een "simpel" bootje moet nemen om te kijken hoe alles reageerd en wat ik anders wil.

De ombouw van de Revell kit gaat hem niet worden denk ik, de romp is niet gemaakt om nat te worden. Zal toch een polyester model worden.

hallo

als je een model zoekt waar je eerst mee wil experimenteren en een toch goedvarend model wil dat ook nog op een duikboot trekt
dan raad ik de seawolf van robbe aan
kostprijs een 149 euro
en daar zit dus ook de motor reeds bij
de voordelen zijn dat je voor deze prijs een nieuw model koopt en zelf vanaf het begin leert bouwen
en je koopt ook de fouten van diegene die zijn model weg doet niet mee

de wtc die in de seawolf steekt is van het zelfde principe als de u47 en de u2540
en daar er reeds op het forum veel van deze boten gebouwd zijn is er ervaring door de leden genoeg om een handje te helpen
en als je zeer klein bouwd dan kan er zelfs een duiktank in deze niet al te grote boot

groetjes raf

Hallo Raf,

en je koopt ook de fouten van diegene die zijn model weg doet niet mee

Hier ben ik niet helemaal met je eens want ik heb nu zelf twee boten van een duitsere over genomen en heb totale geen problemen met de boten,het enigste wat niet helemaal meer in orde was dat waren de accu die waren rond 70% van het totaal maar de akula is ook van 1999 en de patrick Henry is rond 5 jaar oud en heb ook een lafayette over genomen van Jos en daar was ook niets mis mee.

Dus wat ik willen zeggen is dat je niet altijd problemen van een andere koopt,anders zullen er nooit weer iets verkocht worden en zal alles op een zolder gezet worden.

hallo harrie

je hebt gelijk maar niet alle boten worden zonder defecten verkocht
niet iedereen is zo eerlijk tevertellen wat er aan mis gelopen is
als je een compleet klare boot koopt dan kan je die eventueel testen voor je koopt
maar koop je een afgewerkte romp dan bestaat de kans dat er iets niet in orde is

zo zijn er rompen van yachtjes verkocht waar de abs zo broos was geworden dat een vorm er van aftrekken zelfs niet meer mogelijk was.

en die lafayette van Jos daar heb je een beste koop aan gedaan want ik heb dat beestje meer dan 1 keer zien varen en maar 1 keer zien falen op al die jaren
en als je jos over mijn pa spreekt dan komt jos wit aan lopen hahahahahahahaha

groetjes raf

Hoi Raf,

Het falen van de lafayette was bij mij wel bekend maar toe ik de lafayette heb gekocht heb ik de boot wel gezien en zien duiken en een aantal minuten onderwater gehad en ik heb geen problemen gezien,ook naar die tijd geen enkel probleem behalve de schakelaars die de duiktank geregelen die waren versleten en ook nog die twee waar de spindel over heen liep en ik kon alle tijden ook gewoon in wtc kijken als ik wou en wat betreft de akula en de Patrick henry die heb ik alleen maar op foto gezien.en nogmaals het eingste wat dus niet helemaal meer goed was dat waren de accu`s.

hallo harrie

het gaat niet over het falen maar wat er met de boot had kunnen gebeuren door mijn pa
die gewoon de lafayette niet gezien had
deze stak namelijk alleen met de toren boven water en was toen stil gevallen
mijn pa met zijn sleepbootje van 65 kilo zat op een nogal vervelende koers ten,opzichte van de lafayette
haaks 45° op midden romp

toen heb ik maar een schreeuw gegeven (god heeft me der voor gestraft) en toen werdt het polts stil aan het water en hield menigheen zijn adem in
gelukkig draait de sleep boot nogal kort en was er geen haverij
en jos kon weer adem halen

groeten raf

@Raf,

ik vraag me af wat onderstaande te maken heeft met een gebruikte boot kopen.

het gaat niet over het falen maar wat er met de boot had kunnen gebeuren door mijn pa
die gewoon de lafayette niet gezien had
deze stak namelijk alleen met de toren boven water en was toen stil gevallen
mijn pa met zijn sleepbootje van 65 kilo zat op een nogal vervelende koers ten,opzichte van de lafayette
haaks 45° op midden romp
toen heb ik maar een schreeuw gegeven (god heeft me der voor gestraft) en toen werdt het polts stil aan het water en hield menigheen zijn adem in
gelukkig draait de sleep boot nogal kort en was er geen haverij
en jos kon weer adem halen

Dit is toch meer een kwestie van niet opletten!
De boven water schippers letten niet op, zoals vaker gebeurt, ze verwachten geen onder water gebeuren.
Men staat lekker aan de water kant, de stuurknuppels op de ratel.
Lekker kletsen met de buurman en varen maar.
Maar niet opletten wat op het water gebeurt.
Als dan een schip stil valt heb je het probleem.
Jouw vader die gewoon de lafayette niet gezien had lette duidelijk niet op Raf.
Varen is ook vooruit kijken.
Jos heeft de pech dat iets uitvalt.
Maar een stuurman moet vooruit blijven kijken op het water.
Dat doe je toch ook in de auto, antciperen!
En die schakelaars slijten gewoon door het gebruik.
De spindel van de tank loopt daarlangs en schuurt er dus gewoon steeds iets van af.
Ik heb trouwens vaker boten gekocht van een ander en nog geen problemen gehad.
De een vindt iets een probleem en de ander vindt dat het beter kan.
En het lijkt me voor Subje ook goed om eerst met een Seawolf of Shark te beginnen.

Hein

hallo hein

ik had het anders moeten formuleren

als je een tweedehands boot koopt KAN het zijn dat je ellende van iemand anders over koopt
het KAN maar HOEFT niet altijd zo te zijn

jos bouwt mooie en goed varen de boten daar bestaat geen twijfel over en zo zijn er nog wel mensen
maar je moet me gelijk geven als ik zeg dat er soms wel misbaksels tekoop worden aangeboden en niet alleen boten maar ook ander modelbouw materiaal
daarom ben ik zelf een beetje schuw van het kopen op internet en sommige maken er een sport van
leven en laten leven zou ik zeggen

en wat steven betreft is om ervaring op te doen met bouwen een seawolf of shark de beste keuze
en voor dat geld 149 euro(zag ik ergens in een winkel staan) kan je meestal op internet geen boot kopen

groeten raf

Bedankt voor de tips heren, De seawolf is inderdaad een mooie beginnersboot.
Heb het er gisteren even met mijn broertje over gehad en die zag de Revell conversion ook zitten.
We hebben wat filmpjes op Youtube bekeken en ik moet zeggen dat die erg netjes in het water ligt en natuurgetrouw rondvaart/duikt.

De VII blijft kriebelen en ik weet nu al dat de Seawolf niet de voldoening gaat geven die ik zoek.
Desalnietteplus zal ik daar mee beginnen om fouten in de VII zoveel mogelijk te voorkomen.

Op de site van die Revell conversion kit kom ik niet helemaal uit de prijs. Er staan wat dingen op:

"pressure hull (like picture top right) + interior frame 66,-€

pressure hull + main parts for the motor unit (motor, shaft seal, gear wheels, bushings)+ pushrod seals 88,-€

additional parts:

peristaltic pump 220ml/min 60,- €

ESC "Robustregler 3A"(1 each for motor and pump) 40,-€

receiver "Schulze alpha 8.40wW" (intelligent receiver with integrated Failsafe, enshures safe daves even without special BTS ballast tank switch) 80,-€

not availible:
prop shafts, spacer sleeves"

Maar iets zegt mij dat ik meer nodig heb dan dit.... of?

Grtz,

Steven

p.s. graag persoonlijke vete's over voorrangsregels op het water niet in mijn topic uitvechten :P :lol:

Back