beginner met boten vraagt jullie advies

Heb tot nu toe me alleen bezig gehouden met r/c auto's en wil nu de stap zetten om een begin te maken met boten.

Zaken waar ik rekening mee wil houden bij de keuze voor een boot:

Omdat ik nog een Lehner Basic 5300 motor heb liggen incl. watergekoelde regelaar (14,4V max) wil ik gebruik maken van deze brushless setup i.c.m. NiMh packs (geen Lipo).

Bij ons achter hebben we een aangelegd water van ~ 15 bij 100 meter (Paul Whitemansingel te Rotterdam) met een haventje voor r/c boten waar het water erg vlak is.
Daarnaast heb ik ook de gelegenheid om gebruik te maken van de Zevenhuizenplas waar het water wat ruiger is. Op beide plekken zou ik graag varen.

Heb bij Hopf, Hydro&Marine en MHZ al gekeken wat ik voor type hull mooi vindt. Mijn oog is gevallen op de MHZ Roundnose Miss Timex U44. Tweede en derde keus zijn de H&M X-Ray L size en Agitator.

Volgens mij is het zo dat de roundnose afvalt om mee te varen op de Zevenhuizenplas i.v.m. de aanwezige golven. Iemand die dit kan bevestigen/ ontkrachten?

Wat zouden jullie gebruiken voor hull in mijn situatie?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Hallo pwnd,

Ik denk, dat de meeste 'bootjevaarders' zich even achter de oren hebben gekrabt en verder gescrolled zijn...
Een automotor met 5300KV in een boot is alleen 'geschikt' voor 2S, dan zit je onbelast al tegen de 40.000 toeren aan, een carbon propje hoef je niet aan te denken, daar liggen de bladen zó van af.

Een Hydroplane zoals de Miss Timex is op zich een geschikte keuze, omdat je daar die toerentallen ook nog zinvol kunt inzetten (lees: een loeisnelle boot).
Je aandrijving moet echter wel extreem goed uitgelijnd en gebalanceerd(prop) zijn, onbalans bij die toeren rukt je de hele aandrijflijn uit de boot.

In een monohull is dit soort toeren een beetje 'over the top', tenzij je voor een echte SAW afstelling gaat (korte runs recht uit), bochten, hoezo bochten?

Een X-Rray-L lijkt mij met 85 cm een beetje aan de grote kant voor zo'n klein toerenmonstertje, H&M beveelt motoren uit de 1940 - 1950 serie aan en dan met aanzienlijk lagere KV
Hetzelfde geld voor de Agi, véél te groot voor deze motor.

Misschien als je een reductie gebruikt, om het toerental aan de prop naar beneden te brengen en het Voltage omhoog, zodat de stroom binnen de perken blijft...

De Basic wordt wel in de Mono I boten gevaren, maar dan niet de 5300KV versie...

Misschien een Roundnose voor het vlakke water en een andere boot voor het ruigere werk?

Groeten, Jan.

Back