Beginner met nieuwe Belt Cp V2 (groen) en nu al problemen!!!

• Topicstarter Topicstarter aeh
  • Startdatum Startdatum
Hoi, AEH, dinges. ;)

Zoals Menno (RCEflyer) al zei zit je precies goed, hij woont zelf bijna bij jou in de straat ;)

Heli vliegen valt niet mee, zeker niet in het begin. Ik vlieg al jaren vliegtuig en ben vorig jaar langzaam begonnen met heli.
En wel de makkelijkste Walkera micro 4#3 van 45 gram.
Vliegt waardeloos, zo zenuwachtig als de pest maar hij heeft 1 groot voordeel tov een groter model. Hij gaat niet zo snel stuk en raak je een keer de muren hoef je niet meteen de stukadoor te bellen. Heb nu een Arttech Wasp V4. Ook niet alles maar wel collective en maatje meer. Kom niet verder dan heen en weer vliegen op het moment, maar heb een nieuwe giro dus hoop dat het binnenkort beter gaat als ik er weer meer mee ga vliegen.

Goeie beginner die crash bestendig is is de Honey Bee King FP. Oké is dan wel niet zo spectaculair als een collective maar je leert er wel stuurcommando's mee geven en gaat het een keer (goed) mis ben je voor een paar euro weer airborne.

Maar goed je hebt al een heli en ik denk dat je het daar nog even mee wilt doen.
Alle beginnen zijn moeilijk en daar moet je even overheen.

Heli's vliegen sowiso moeilijk onder de 0,5 meter ivm downwash van je rotor. Daar moet je dus in een korte tijd boven zien te komen. Binnen in een kleine ruimte heb je vaak ook wat last van wind dat terug komt via de muren.

Bij de B.M.C. vliegen de meeste heli op mode 2. Gas rechts dus als je het daar nog niet hebt en nog niet kunt vliegen wissel hem dan even om. Tenzij je dit liever houd maar wordt les geven een stuk lastiger voor ons.

Je moet de heli eerst goed aftrimmen voor je de lucht in gaat. Meestal zie je op een gladde vloer bij rustig opspinnen wel of je heckrotor goed staat. Die is wel van belang omdat als de staart van je afdraait je helemaal de weg kwijt raakt met sturen.
Dus altijd Tail-in hoveren (staart naar je toe)
Op pingpong ballen kan je goed zien wanneer hij los begint te komen en zo kan je zijwaards en voorwaards of achterwaards nog bij trimmen. Al heeft een heli toch wel de nijging om een beetje te dweilen op een gladde vloer tot je een stukje van de grond af komt.

Verders veel oefenen en blijf nog maar even van de 3d modus af.
En vooral veel simmen als je iets hebt, anders valt er wel wat te regelen.
Zendertje is te krijgen bij RCtechnics Internet Store voor 20 euro met FMS

En zoals ook al voorbij kwam je bent vrij om je aan te melden op ons forum. kost niets.

Groeten Dennis

Aeh, de juiste weg om je heli en zender aan en uit te zetten is reeds uitvoerig beschreven.

Ik wil er aan toevoegen dat mij iets in jou post opviel. Jou opmerking dat je in 60 vluchten al 3D zou moeten kunnen vliegen. Misschien bedoel je hiermee dat je dan kan hooveren, landen, stijgen en een voorwaartse vlucht kan maken met wat bochten er in. Dus in 3 dimensies de helicopter laten bewegen.

Maar:

3D is een uitdrukking die wordt gebruikt voor het stuntvliegen met een helicopter. Of-te-wel, ondersteboven, achterstevoren en binnenstebuiten. Een 3D helicopter is dus ook een helicopter die specifiek hiervoor is ontworpen. Deze 3D helicopters zijn erg zenuwachtig en driftig en derhalve niet voor beginners geschikt. Ze zijn ook ontworpen voor ervaren piloten.

Als je dit laatse bedoeld, het 3D of stuntvliegen, dan leg je de lat veel te hoog. Voor je dat kan, als je het uberhaupt ooit zal kunnen, ben je vele honderden uuren werkelijke vliegtijd verder.

Onthoud: helicoptervliegen is moeilijk, veel moeilijker dan vliegtuig vliegen. (al beweren hun anders door het schijnbaar gemakkelijk stilhangen van een helicopter) Neem de tijd en ga niet willen. Stel geen termijn wanner je wat moet kunnen. Sterker, door de "ik zie wel wanneer ik wat kan" instelling vlieg je ontspannender en leert het juist sneller.

Mocht je toch 3D, dus stuntvliegen bedoelen, maak dan van die 60 uur maar rustig 600 uur.

Laatst bewerkt door een moderator:
oeps bedoelde dan 1.

Als ik het nog niet goed zeg:

Heck(staart) en knick(voor/achter) linkerknuppel en, roll en gas rechterknuppel.

Dat was idd sarcastisch bedoeld ;) maar je hebt wel een voordeeltje als je dan groter gaat vliegen want dan wordt het alleen maar makkelijker.

Laatst bewerkt:
rc-transmitter-mode-1.gif

Mode 1

rc-transmitter-mode-2.gif

Mode 2

rc-transmitter-mode-3.gif

Mode 3

rc-transmitter-mode-4.gif

Mode 4

Hier de link voor heli's: http://www.rc-airplane-world.com/rc-helicopter-transmitter-modes.html
Hier de link voor vliegtuigen: http://www.rc-airplane-world.com/rc-transmitter-modes.html

Dan wordt het in onze leermodus deze:

rc-helicopter-transmitter-mode-1.gif

Komt trouwens omdat wij dus mode 1 vliegen met vliegtuigen en de meeste bij ons eerst met vliegtuigen vlogen en daarna pas met heli. om het ons zelf niet te moeilijk te maken hebben we maar dezelfde modus genomen.

Laatst bewerkt:
Verast.

Heren,

Om de één of andere reden krijg ik geen mailtjes meer wanneer iemand een berichtje plaatst. Ik zie nu veel berichtjes gepost en ben blij verast.

Ik heb ondertussen ontdekt dat de "ek1-0413, Ring-Like Push-Rod" kapot is, overigens niet te krijgen in Nederland. Neemt niet weg dat één van de blades verder naar beneden hangt dan de andere. De heli is nog steeds niet perfect afgesteld.

Heb toch nog wat geoefend en heb de heli nu redelijk in balans. De heli komt van de grond en zo nu en dan de pingpong ballen ook terwijl ik 'm redelijk op de plaats kan houden en sturen. Kom er nu achter dat mijn serre toch te klein is. Morgen toch even buiten op een veldje proberen.

Wat me tegenvalt is de tijd die ik kan volbrengen met een 1800mah Lipo, ik heb ondertussen ook een 2100mah besteld. Wie heeft ervaring met de signalering die middels geluid of licht aangeeft dat de batterij van de heli te laag wordt. Wie heeft advies, url's en prijzen.

Ik vraag me ook af of de fiber parts van het vorige type Belt CP + de paarse aluminium onderdelen op de nieuwe Belt CP V2 passen. Weet iemand dat?

Trouwens,
- Ik heb de trottle aan de linker kant en vind dat wel zo prettig, die 60 uur kan ik wel op mijn buik schrijven. Daar ben ik inmiddels wel achter. ;-)

Hahahaha.....gelukkig maar.
LIPO's gaan inderdaad minder lang mee dan de meeste mensen denken.
Vlieg zelf altijd met een timer. Ik weet dat met mijn Trex ik zo'n 8 minuten vlieg op een 2100 mAh LIPO.
Gewoon een kwestie van de timer de eerste keer op een minuutje of 5 zetten en daarna laden. Kijk dan hoeveel er weer in de LIPO geladen wordt.
Zit je qua ontlading ver onder de 80% kun je de volgende vlucht er een minuutje bij op zetten. Proefondervindelijk stel je dan zo vast hoe lang je ongeveer op een LIPO kunt vliegen.
Werkt prima en kost geen drol ( 1 euro voor een kookwekkertje)

Uitstekende tip, krijg nu ook weer mailtjes trouwens :-)
Wat heb je voor een lader? Die van mij heeft alleen 2 ledjes. Ik kan niet zien hoever de accu is opgeladen of ontladen.

Vliegtijd kan je soms ook nog wat verbeteren door bv meer toeren en minder pitch te geven. Wordt hij ook stabieler van. Is gewoon wat testen. Heel veel langer zal het niet vliegen dan dat. Rhino of zippy 2150 van Hobbycity zal iets verbetering geven maar je kan beter wat meer lipo's kopen dan 1 grotere.

Trouwens,
- Ik heb de trottle aan de linker kant en vind dat wel zo prettig, die 60 uur kan ik wel op mijn buik schrijven. Daar ben ik inmiddels wel achter. ;-)

60 uur ? Dat moet lukken. Als je 5 minuten per lipo rekent dan is de kans groot dat je je eerste 3D maneuvers doet na 60 uur.

60 lipo's is een ander verhaal. In juni 2008 ben ik begonnen met CP vliegen (enkel tail-in hoveren en voorzichtig wat draaien naar de sides) en in september deed ik loopings en rolls en dergelijke. We spreken dan van een 350 lipo's leeggevlogen (ik zet bij elke vlucht een streepje op de lipo in kwestie, vandaar dat ik het vrij nauwkeurig kan opvolgen).

Hé Funky,
Doet me denken aan een Western, maar dat was iets met overleden cowboys en kerven in een holster. Ben een beetje in de war denk ik. :-)
Welke Lipo en lader gebruik jij?

:D

Ik gebruik 3S lipo's rond de 2100 mAh voor mijn 450's, en die gaan ook op de King II. Ik heb 2 Outrage lipo's (25C), 2 Zippy's (20C dacht ik) en 2 V-Plus XP (30C).

Ik heb die V-Plus erg goedkoop kunnen krijgen tijdens een aanbieding van een shop als VIP-member (had er 10 moeten kopen ipv 2), maar voor de rest ben ik erg tevreden van de Zippy's, heb ze nu voor de 500 in 5S, 6S, en ook voor de Gaui EP200 (3S 800 mAh). Persoonlijk merk ik nauwelijks verschil tussen de erg goedkope Zipy's en de dure Flightpowers/Outrage.

Lader - tot nu toe altijd Graupner Ultramat 14 met FLightpower balancer...en ik heb al sinds meer dan 2 maanden een Hyperion EOS 0610i DUO lader liggen, met een Graupner 30A voeding...maar is nog niet uit de doos geweest wegens tijdsgebrek. Graupner is perfect voor 3S 2200 mAh, maar voor de 5S en 6S schiet hij te kort (levert maar 50W). Gezien mijn T-Rex500 vanwege datzelfde tijdsgebrek ook al 3 maanden out is, doe ik het voorlopig met de Ultramat verder...De Hyperion was vrij duur, maar ik heb er 2 gekocht vlak voordat de DUO II uitkwam, en heb er weinig voor betaald, ik dacht iets van een 170 € (zonder voeding).

Hmmm, moeilijk om te bepalen wat nu het beste is. Heb je ook ervaring met Kong Power?

`Wie heeft ervaring met de signalering die middels geluid of licht aangeeft dat de batterij van de heli te laag wordt. Wie heeft advies, url's en prijzen.`

Ik heb zelf deze : Welkom, U kunt hier inloggen : Login : AeroTronic Esky Onderdelen & Helikopters; Snel en Betrouwbaar!
Werkt goed maar eigenlijk gebruik ik hem niet meer.
Ik meet de rest spanning en bepaal zo de vliegtijd ik ontlaad de 2 cels lipo tot rond 7 volt. Heb dat paar keer gemeten voor binnen en voor buiten en kan nu redelijk goed schatten hoelang ik kan vliegen.

Bij conrad kun je ook zoiets kopen, goedkoper rond 4 euro en zoek dan op liposaver.

Laatst bewerkt door een moderator:
"Zit je qua ontlading ver onder de 80% kun je de volgende vlucht er een minuutje bij op zetten"

Bedoel je ver boven de 80 % cent ? 80% van de nominale waarde dus 2 of 3 keer 4,2 volt ?

Met Kong Power geen ervaring.

Wat de lader betreft, zorg in ieder geval dat je een computerlader hebt die weergeeft hoeveel mAh hij bij in de lipo gepropt heeft.

Zo kan je de ontlading (ongeveer) bepalen. Heb je een lipo van 2200 mAh, dan zit je nog veilig als je achteraf ongeveer 1760 mAh kan bijladen. Dus de eerste keer vlieg je 4 minuten met een vol geladen lipo. Je laadt 'm op, en de lader geeft aan dat je 1300 mAh bijgeladen hebt. Ga je weer vliegen, en vlieg je 4m30. Laden. 1550 mAh erbij en weer vol. Volgende vlucht doe je 5 minuten. enzoverder tot je net onder die 80 % blijft.

Hou er wel rekening mee dat je verbruik verandert naargelang je vliegstijl. Je kan ook vaststellen dat een lipo na verloop van tijd een ander ladings- ontladingspatroon begint te vertonen (slijtage). Vandaar het belang om steeds te weten hoeveel er bij geladen werd.

Ik blijf met vragen zitten.

Uitstekend forum en geweldige leden. Ik ben zeer tevreden met de reacties.:eek:

Ik heb ondertussen ook geleerd dat ik niet even snel moet vliegen, niet rustig opgebouwd en resultaat "een gebroken blade". Biljarttafel stond dichterbij dan ik dacht. Shit....:(

Ik ben op zoek naar een internetshop (of winkel in de buurt) die alle onderdelen voor mijn Belt CP V2 (model 2009) op voorraad heeft. Ik ben o.a. op zoek naar een "Ring-like-push-rod" EK1-0413. Wie kan me helpen.

Back