beginner met oud vliegtuigje (1987)

• Topicstarter Topicstarter Daanio1
  • Startdatum Startdatum
D

Daanio1

Guest
hey,mijn naam is Daan

ik heb ong. 1 jaar geleden een oud vliegtuigje van mijn oma gekregen
van uit mijn vaders tijd (26 jaar geleden) nu heeft mijn broer een
klein op afstand bestuurbaar helicoptertje en ik begon mij er ook in te intresseren
Mijn papa,doet al langer aan modelbouw (treintjes) dus het matriaal zoals
lijm,houtklemmen, ..... zijn al beschikbaar
om terug op het vliegtuigje te komen, het vliegtuigje is in slovakije gekocht.

naam:brigadier l 60 (in het slovakijes: L-60 Brigadýr)
merk:modela
verder weet ik niks omdat alle info. in het slovakijs is geschreven
ik zou het vliegtuigje eerst willen bouwen (maar ik weet nog niks:() en daarna gaan kijken voor zenders,motors,....
ook zoek ik nog naar een club in mechelen voor exstra hulp
maar ik weet niet of dit wel mogelijk voor een jongen van 13j.
ben ook de handleiding kwijt

groetjes

Daan

ps: sorry voor alle spelling fouten (dyshortografie)

img3871x.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Zoals op de doos staat is het een hoogdekker. Hoogdekkers zijn over het algemeen geschikt om te beginnen MET begeleiding. Op de doos staat hij uitgevoerd met een benzinemotor maar als ik goed kijk is zijn span 80 cm dus ik denk dat hij ook uit te voeren is met een electromotor. Alleen denk ik dat het niet zal lukken hem te bouwen omdat ik zie dat het een uit hout is. Zoek eens een modelbouwclub in de buurt en neem de doos mee. Ze zullen je meer uitleg geven voor modelbouwclubs in de buurt: VML - Clubs Antwerpen. Ik denk dat deze het dichtste bij is voor jou: Welkom bij Royal Broken-Wings. Ze gaan je hier zeker verder helpen

Zoals op de doos staat is het een hoogdekker. Hoogdekkers zijn over het algemeen geschikt om te beginnen MET begeleiding. Op de doos staat hij uitgevoerd met een benzinemotor maar als ik goed kijk is zijn span 80 cm dus ik denk dat hij ook uit te voeren is met een electromotor. Alleen denk ik dat het niet zal lukken hem te bouwen omdat ik zie dat het een uit hout is. Zoek eens een modelbouwclub in de buurt en neem de doos mee. Ze zullen je meer uitleg geven voor modelbouwclubs in de buurt: VML - Clubs Antwerpen. Ik denk dat deze het dichtste bij is voor jou: Welkom bij Royal Broken-Wings. Ze gaan je hier zeker verder helpen

ik heb de hanleiding juist gevonden maar alles is in het slovakijes:(
begrijp er niks van!

Ik heb eens wat rondgezocht op internet en kan niks terugvinden over dit model en op de site van het vliegtuig ook niet. Misschien kan je eens een paar dingen overtypen in een vertaler

Ik heb eens wat rondgezocht op internet en kan niks terugvinden over dit model en op de site van het vliegtuig ook niet. Misschien kan je eens een paar dingen overtypen in een vertaler

ik ben ook al eenn half uur aan het zoeken weinig info. tot nu toe
goed idee, ik begin meteen met het intijpen

slovakijse letters! intypen lukt dus niet

img3878.jpg

ik ga nu beginen met het uitsnijden van de romp(het piepschuim gedeelte)

Laatst bewerkt door een moderator:
iemand kan mijn vraag beantwoorden want ze snappen het niet misshien jullie wel
ik ga een vliegtuigje bouwen :::stel ik ga die spulen kopen om een model vliegtuigje
te bouwen en dan moet ik heb toch kunnen bestuuren nou
dan nu mijn vraag wat moet je kopen om dan je vliegtuigje te besturen

Doe die leipo ff op de ban ofzo. Lezen kan ie toch niet.

@ Danio1.

Het lijkt op een cox (brandstof motortje ) /co2(perslucht motortje) vrije vlucht modelletje.
Nu kan dat best met de huidige elektronica vliegen en ook bestuurbaar.

Lees even een beetje in het tigermoth topicje daar staat een hoop info voor een soort gelijk model.

Probeer anders even het ledig gewicht en vleugel oppervlak na te gaan dan zijn er vast mensen die een geschikte setup kunnen voorstellen.
Vleugel oppervlak is lengte x breedte in decimeters. bv 80cm = 8dm x breedte vleugel 15cm = 1,5dm totaal is dan 8x1.5 = 12dm/2 (vierkante decimeter)

Maak hem zo licht mogelijk. ik schat zo max 150 gram als het gewicht van je model een beetje meewerkt.

ps. zo slecht geschreven is het niet voor 13. Zie het mensen hier slechter doen zonder problemen en met hogere leeftijd. Noem geen namen :lol:

Laatst bewerkt:
Toch om je vast een idee te geven.
Hang af van je modelgewicht maar hier een lichte en hele lichte setup.
Des te zwaarder hij weegt des te slechter hij vliegt. Vliegen met wind zit er met zo'n klein modelletje toch niet in.

Motor 5 a 10 gram 2000kv (toeren per volt)

HobbyKing Online R/C Hobby Store : 18-11 2000kv Micro Brushless Outrunner (10g) $7.99)
Bijpassende propellor 6x3 tot ik denk max 7x3.5 GWS
of
HobbyKing Online R/C Hobby Store : hexTronik 5gram Brushless Outrunner 2000kv $6.99

Bijpassende propellor 5x3 GWS

2s360 lipo of 2s 240 is 23 gram / 13 gram
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Rhino 360mAh 2S 7.4v 20C Lipoly Pack $4.29
of
2x HobbyKing Online R/C Hobby Store : ZIPPY 240mAh 20C single cell $2.32

servo's
hmmm tjah 3,7 grams EM doen het zo af en toe maar niet altijd even goed en nauwkeurig dus zou gaan voor hxt500 servo's 2x
HobbyKing Online R/C Hobby Store : EM 3.7g / .4kg / .10sec Micro Servo $3.95
of
HobbyKing Online R/C Hobby Store : HXT500 5g / .8kg / 10sec Micro Servo $3.49

Regelaar Turnigy Plush 6Ampére
HobbyKing Online R/C Hobby Store : TURNIGY Plush 6A /.8bec/6g Speed Controller $11.20

Ontvanger. Grammetje of 5 bv corona 4 kanaals kristal ontvanger.
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Corona 4Ch Single Conv. Rx 35MHz (incl 10 Rx Crystal) $19.99)

alles te krijgen bij www.hobbycity.com

2s240 moet je zelf maken uit 2 losse cellen. Heb je wel wat soldeer ervaring voor nodig.

Zender, hangt van je budget af. Zijn vele opties, er is ook veel 2e hands te krijgen.

setje lowbudget maar zware ontvanger.
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Hobby King 2.4Ghz 4Ch Tx & Rx (Mode 1) $29.99)

Laatst bewerkt:
Des te zwaarder hij weegt des te slechter hij vliegt. Vliegen met wind zit er met zo'n klein modelletje toch niet in.

HobbyKing Online R/C Hobby Store : 18-11 2000kv Micro Brushless Outrunner (10g) $7.99)
of
HobbyKing Online R/C Hobby Store : hexTronik 5gram Brushless Outrunner 2000kv $6.99

2s360 lipo of 2s 240 is 23 gram / 13 gram
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Rhino 360mAh 2S 7.4v 20C Lipoly Pack $4.29
of
2x HobbyKing Online R/C Hobby Store : ZIPPY 240mAh 20C single cell $2.32

servo's
hmmm tjah 3,7 grams EM doen het zo af en toe maar niet altijd even goed en nauwkeurig dus zou gaan voor hxt500 servo's 2x
HobbyKing Online R/C Hobby Store : EM 3.7g / .4kg / .10sec Micro Servo $3.95
of
HobbyKing Online R/C Hobby Store : HXT500 5g / .8kg / 10sec Micro Servo $3.49

Regelaar Turnigy Plush 6Ampére
HobbyKing Online R/C Hobby Store : TURNIGY Plush 6A /.8bec/6g Speed Controller $11.20

Ontvanger. Grammetje of 5 bv corona 4 kanaals kristal ontvanger.
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Corona 4Ch Single Conv. Rx 35MHz (incl 10 Rx Crystal) $19.99)

alles te krijgen bij www.hobbycity.com

2s240 moet je zelf maken uit 2 losse cellen. Heb je wel wat soldeer ervaring voor nodig.

Zender, hangt van je budget af. Zijn vele opties, er is ook veel 2e hands te krijgen.

setje lowbudget maar zware ontvanger.
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Hobby King 2.4Ghz 4Ch Tx & Rx (Mode 1) $29.99)

hartstikke bedankt ik begrijp het nu al wat beter!
slodeerervaring is geen probleem (mijn papa)
de lijst met moters is heel handig!

of

dat lijkt me wel een erg lichte setup voor een model van +/- 150 gr, zou je niet beter voor het 19grams motortje (HobbyKing Online R/C Hobby Store : TURNIGY 2204-14T 19g Outrunner $9.99) kunnen gaan? dan heb je in ieder geval genoeg power

op de doos zie ik trouwens 100g staan in het lichte gedeelte

Maarten
p.s. eindelijk iemand van 13 die gewoon netjes en duidelijk zijn vraag stelt, goed zo!:-D

Hoi,

Die 150 gram was meer de max voor het modelletje.

Hoopte eigenlijk door de lichte setup een stuk lager uit te komen.

5 grams motortje trekt overigens nog een goeie 60 gram weg en de 10 grams á 130gram.

Is om rond te vliegen ruim voldoende.

100 gram lijk mij een goed punt om aan te houden.

Lichte Setup: 5 gram motor + 2s240 + 3.7 servo's zou ongeveer uitkomen 40 á 45 gram met kleine ontvanger. Dus heb je nog á 60 gram over voor het modelletje.

Vrijevlucht modelletjes zijn vrij licht en ook kwetsbaar. Scheelt dat het een piep rompje is.
Maar vleugels zien er erg dun uit.

Er zullen geen roeren aanwezig zijn dus die moeten er dan op gemaakt worden.
Circa 20mm breed lijkt mij genoeg.

[edit]
Lijkt of er in ieder geval originele lijnen voor de roeren op tekening staan. Als je dit namaakt is het ook goed.
Kleine vlakjes op het hoogteroer zijn trimvlakjes. Die hoeven niet te werken. Optisch lijntje voor het schaal idee is genoeg
[/edit]

Wel een leuk indoor modelletje :D

Laatst bewerkt:
M@arten zei:
p.s. eindelijk iemand van 13 die gewoon netjes en duidelijk zijn vraag stelt, goed zo!:-D

Ja inderdaad. Meestal is het zoiets van> hoi jongens, ik heb een vliegtuig en ik snap het niet. Einde post.

Hier moet men maar een voorbeeld aan nemen :)

@Daan, leuk dat je dit vliegtuig gaat proberen te bouwen. Met een beetje gedult kom je er wel denk ik. En als je nou een bouwverslagje maakt op dit forum, met veel foto's, dan kunnen wij ook nog tips en aanwijzingen geven, en dat is er een grote kans dat dit gaat vliegen. Wel zou ik het balsa even controleren of het nog een beetje stevig is. Soms valt heel oud balsa door UV licht en droogte al bijna uit elkaar als je er naar kijkt.

Ja inderdaad. Meestal is het zoiets van> hoi jongens, ik heb een vliegtuig en ik snap het niet. Einde post.

Hier moet men maar een voorbeeld aan nemen :)

@Daan, leuk dat je dit vliegtuig gaat proberen te bouwen. Met een beetje gedult kom je er wel denk ik. En als je nou een bouwverslagje maakt op dit forum, met veel foto's, dan kunnen wij ook nog tips en aanwijzingen geven, en dat is er een grote kans dat dit gaat vliegen. Wel zou ik het balsa even controleren of het nog een beetje stevig is. Soms valt heel oud balsa door UV licht en droogte al bijna uit elkaar als je er naar kijkt.

allemaal hartelijk bedankt voor de vele tips.
ik ga zeker een bouiwverslag maken de vraag is alleen:
wanneer ik kan beginnen,want mijn weekkends zitten vol met hobby's en familiegebeurtennisen. ik verwacht er dus pas volgend weekend aan te kunnen beginnen in de tussentijd andere topics lezen en theorie opdoen.

nog een klein en mischien dom vraagje,hoe stuurt zon vliegtuigje eigenlijk?
met zijn roer of zit dat in de vleugels?

In jouw geval alleen de staart vlakken aansturen.
Richtingsroer en hoogteroer. Originele afmetingen staan op de tekening zoals ik al zei.
Gewoon op die plaats doorhalen bij massief staart vlak en en aan de roer zijde een schuine kant maken circa 45 graden. En dan roer weer vast plakken met wat plakband. Boven geheel en onder een paar stripjes. Lastig uit te leggen maar in het scharnier punt moeten de stukjes plakband elkaar aanraken. Zo trekt het roer niet los van het model.

tiger mothje zit het op de zelfde manier.

vleugel zou je zelf ook nog een keer uit depron plaat kunnen maken als ik het ontwerp zo zie. eveneens lijkt dit wat op het ontwerp van de tiger moth.

Gr. Dennis

Back