beginner modelbouw vliegen

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door matteo, 12 mrt 2023.

Tags:
  1. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    60cm span is wel erg klein om goed te zien. Lastig te vliegen zonder gyro.

    Vragen of er op een club een lesvliegtuig is. Dan hoef je voorlopig niets te kopen en kun je toch proeven aan de hobby.
     
  2. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.835
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Dit is een zeer dom advies.
    Ten eerste weet je helemaal niet of hij al dan niet dicht bij een club woont.
    Ten tweede kunnen er ook jeugdigen leden zijn.
    Als je als jeugd niet meer naar een veld gaat verjongt je ook nooit meer.
    Verder kan het een vermogen kosten om zonder instructeur vliegen te leren.
    De kneepjes van vak leer je toch nog altijd van een goede instructeur.
    Ook kan je van anderen leren.
    Ik zou dus altijd naar een club gaan.
    Dan beginnen te bedenken waar wil ik naar toe en hoeveel geld wil ik besteden.
    Persoonlijk zou ik voor een vliegtuig gaan met wielen waar je tzt zelf mee op kan stijgen en landen zonder hulp.
    Zo kan je veel starts en landingen maken wat erg belangrijk is om je jezelf zekerder te gaan voelen.
    Dan moet je jezelf afvragen wil je electro gaan vliegen of brandstof.
    De volgende vraag is ga ik zelf bouwen of een kant en klaar model kopen.
    Ga je voor nieuw of tweedehands.
    Het laatste is als beginner lastig omdat je nog niet weet waar je op moet letten.
    Je zal dus wat meer info aan ons moeten geven willen wij je verder kunnen helpen.
    Nogmaals laat je niet verleiden om buiten een club zelf te gaan vliegen.
    Vele zijn er al afgehaakt omdat het niet lukte en je kan het ook verzieken voor anderen omdat je de regels overtreed.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je vergeet touwtjes of geen touwtjes...
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  4. matteo

    matteo

    Lid geworden:
    14 sep 2022
    Berichten:
    8
    Locatie:
    affligem
    *ik woon dicht bij 2 modelbouwvliegclubs en er word daar ook een examens afgenomen gratis om een A brevet te behalen en er zijn ook vlieginstructeurs.
    waarvan ik ook schrik heb is dat ik per ongeluk dat lesvliegtuig ga slopen.
    ik zou liefst elektrische vliegen
     
  5. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Ik neem aan dat je dan later ook niet gaat autorijden, want je zou bij het lessen ergens tegenaan kunnen rijden :D

    Gewoon naar de club gaan en lessen. Ze lessen waarschijnlijk met een leraar-leerling set. Dan kan er weinig fout gaan.
     
  6. matteo

    matteo

    Lid geworden:
    14 sep 2022
    Berichten:
    8
    Locatie:
    affligem
    ja je hebt wel gelijk
     
  7. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Je begrijpt niet wat ik bedoel Willy, de wetgeving in België veranderd om de 5 seconden wat deze brevetten betreft, misschien ben je over twee jaar ofzo ineens ook verplicht om ook een B1 motorbrevet te hebben voor de VML verzekering ipv enkel het A brevet, alles kan hier, geloof mij..

    Ze "allemaal" zo snel mogelijk halen is het veiligste, alles gaat toch enkel maar strenger worden.


    En dat bedoelde ik dus met "nog" niet, hopelijk nu wat duidelijker :)
     
  8. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    Zelf vlieg ik reeds 38 jaar RC.
    Begonnen met een Taxi en Charter (houtbouwmodellen) met brandstofmotor.
    Na 35 jaar brandstofvliegen heb ik 3 jaar geleden als "try out" een elektro kist gebouwd. Resultaat : dat is zo goed bevallen dat ik nu nog 1 brandstofmodel heb, de rest is (omgebouwd) elektro.
    (De kist in de Avatar was ook een brandstofmodel dat omgebouwd is naar elektro)

    Nu zou ik niemand meer aanraden om met een brandstofmodel te beginnen. Op de club waar ik vlieg (195 leden) ken ik niemand die de afgelopen jaren begonnen is met brandstofvliegen.
    Brandstof motoren worden steeds lastiger te verkrijgen, net als brandstof. Vaak heb je een extra (na)demper voor de motor nodig i.v.m. de geldende geluidsnormen, die zijn bijna nergens meer te verkrijgen.

    Techniek stop je niet, in de afgelopen 38 jaar is er heel veel ten goede veranderd.
    De besturing is heel veel beter geworden, gyro's hebben hun intrede gedaan. Hoewel ik van gyro's geen voorstander van ben helpt het de beginnende vlieger om de eerste stappen veilig en makkelijk te kunnen zetten.

    Mijn zoon van 8 jaar gaat a.s. zaterdag ,als het redelijk weer is, zijn eerste vluchten buiten maken met dit model :
    Hobbyzone AeroScout S 2 1.1m RTF · Toemen Modelsport
    Bij ons op de club wordt dit model zeer succesvol gebruikt voor lessen. De meeste jonge vliegers vliegen binnen enkele weken / maanden alleen.
    Voor de eerste stappen prima en niet al te kostbaar. (Wordt geheel compleet geleverd / je hoeft niets meer extra te kopen)

    Ga inderdaad eens kijken bij de lokale clubs, wat wordt er daar gebruikt voor het lessen ? (Ik denk dat ik het wel weet)
    Daarna kun je zelf kiezen wat je graag zou willen en wat in jou budget past.

    Onthoud goed, modelvliegen hoeft niet duur te zijn. Je kunt met een relatief klein budget heel veel plezier hebben.

    Ik wens je heel veel succes !

    Grt,

    Arnoud.
     
  9. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik leg het U uit Matteo. De club heeft 1 lesvliegtuig, ook wel leskist genoemd. Als het vliegtuig in een kist zit, is dat een les-kist-kist.
    Dan zijn er 2 zenders. Een voor Uw leraar en een voor U zelf. Deze twee zenders zijn met elkaar verbonden d.m.v. een draadloze kabel.
    Zodra U een foutje maakt, neemt de leraar de besturing meteen over. Oftewel, er kan nauwelijks iets stuk gaan.

    In het begin zal de leraar het toestel doen opstijgen en landen(dit is het moeilijkst). Tussendoor, in de lucht, geeft hij de besturing aan je (laten we elkaar tuteren) over. Eerst zul je een recht stukje van je af leren vliegen. Daarna een bocht er achteraan. Dan recht naar je toevliegen en later weer een bocht.
    Bochten leren vliegen is erg belangrijk, anders kom je in een ander land of in de Noordzee uit.
     
  10. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Maar nu begrijp ik het wel. Mijn dank is groot.
     
  11. matteo

    matteo

    Lid geworden:
    14 sep 2022
    Berichten:
    8
    Locatie:
    affligem
    kost een A brevet examen bij een club in België geld(buiten het lidgeld)
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D :D :D ik noem electro geen "verandering ten goede"... :D :D :D

    (sorry, kon het niet laten... Valt het erg op dat ik ouderwets ben?)
     
    Wings, blaauwen, toostbeek en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik vind benzine lekker ruiken, ben ik zeker ook ouderwets
     
    brutus vindt dit leuk.
  14. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Het klinkt ook zo lekker, vooral die mooie boxer van Bert. Net zo'n klein vw kevertje!
     
    brutus vindt dit leuk.
  15. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.308
    Locatie:
    Noord Brabant
    Fiets fietskar, ons jongste clublid komt met een dergelijk vervoermiddel naar het veld, leeftijd een jaar of 12.

    Qua moeilijkheidsgraad toestel, de jeugd leert razend snel, die kunnen prima modelvliegen zonder stabilisatie.
    Mits ze de basis wel onder begeleiding van een ervaren iemand hebben aangeleerd.
    En qua afmetingen een normaal toestel met een spanwijdte van zo'n 1,5 meter is wel een must.

    We hebben jeugd die prima het brevetten programma op de start en de landing na volledig in rug vlucht vliegen.
    Inclusief de daaruit ontstane negatieve looping.
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heb ik ook een paar jaar gedaan...
    Toen ik begon met vliegen op de gezegende leeftijd van 15 jaar, was dat toch minstens een kilometer of tien a twaalf fietsen iedere dag. Een fiets met versnellingen is aan te raden.. (mijn karretje was nogal lomp en zwaar... :p)
     
  17. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.835
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Dat weet ik eerlijk gezegd niet.
    Laten we even on topic blijven.;)
     
  18. morgoth924

    morgoth924

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    594
    Locatie:
    Gierle, Belgium
    Buiten het lidgeld (zit VML-bijdrage in) is een brevet gratis in België.
     
  19. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    Nee hoor jij bent niet ouderwets :D:D... deze reaktie had ik natuurlijk ,heel eerlijk gezegd, al verwacht. (Ik begrijp je helemaal brutus) :D:D
    Wat jij doet is technisch zeer hoog staand. (je overstijgt vele fabrikanten) Petje af, ik ben wel technisch aangelegd, maar zoveel weet ik ook weer niet van verbrandingsmotoren.

    Waar ik op doelde is de "ouderwetse" methanol motor. Sommige fabrikanten stoppen ermee en degene die overblijven maken niet zoveel verschillende type motoren meer.
    Ik ben altijd een brandstofvlieger geweest en heb daar mooie herinnneringen aan.
    De OS Hanno Special en de YS viertakt waren mijn favoriet, ik heb ze beide nog.
    De OS Hanno heeft zelfs een nieuwe zuiger cilinderset. Echter, later bleek de pomp ook lek te zijn, balen want de membramen voor deze pomp vind je nergens.
    Er was iemand op RC groups die zelf membramen maakte voor deze OS. Ik krijg echter geen antwoord op de mails die ik hem heb gestuurd.

    Methanol voor een beginner is iets dat natuurlijk nog steeds goed mogelijk is.
    Echter, motoren en brandstof worden steeds schaarser. Nadempers (bij de meeste clubs een noodzaak) zijn zover mij bekend niet meer in NL te verkrijgen.
    Vandaar mijn opmerking om een beginner elektro te adviseren. (En ik zie dus ook alle beginners met elektro beginnen)

    Grt,

    Arnoud.
     
  20. matteo

    matteo

    Lid geworden:
    14 sep 2022
    Berichten:
    8
    Locatie:
    affligem
    hoeveel is de VML bijdrage?
     

Deel Deze Pagina