Beginner schaal,

Beste modelbouwers,

Ik bouw en vlieg nu 3 jaar 3d helis. Ik denk dat ik er minstens 10 gebouwd heb en sommige weer verkocht. De top modellen van henseleit en minicopter zal ik altijd houden, maar een droom om een schaal corsair te bouwen heb ik nu al even.

Na wat avonden speuren naar info en mailen kom ik uit op het model van Hangar 9 de corsair HAN4760.

F4U-1D Corsair 60cc ARF (3 Boxes) (HAN4760): Hangar 9

Omdat ik geen ervaring heb met schaal modellen maar wel "redelijk" handig ben vraag ik me af wat er bij komt kijken bij een model als deze.

Het wordt beschreven als een goed te bouwen model maar het is wel duidelijk dat je er met 2 linker handen zeker niet aan moet beginnen.

Ik twijvel of ik deze grote stap al moet zetten. Het is voor mij het enige model wat ik zou willen bouwen. Het vliegen zal niet echt het probleem zijn.

In eerste instantie had ik uitgemaakt om zeker dit model op electra te vliegen. Aangezien hij echt voor een verbrandingsmotor gemaakt is vind ik dit toch ook wel erg mooi.

Met name de evolution 7-77 die erg geschikt is voor dit model.

Evolution Engines 7-Cylinder 77cc 4-Stroke Glow Radial Engine (EVOE777) | Horizon Hobby - Radio Control R/C Planes, RC Airplanes, RC Helis and Helicopters, RC Cars, RC Trucks, RC Truggys, RC Boats, RC Radios, RC Engines, parts, hop-ups, and accessori

Er zijn hier vast mensen die ook met dit balletje gespeeld hebben en me wat advies kunnen geven. Wat komt er zoal kijken bij het bouwen van een model als deze. De motor van de link, onderhoudt bouwen afstellen is dit een grote klus. Dit zijn vragen waar ik zoiezo antwoorden op zoek. Aanpassen solderen dremelen lijmen etc is geen probleem. Als ik dit ga doen moet het zoiezo op een redelijke zolder gebeuren.

Bedankt alvast

Peter

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik weet het bijna zeker maar ik vraag het toch maar even; je maakt een grapje zeker....?

Indien geen grap (en nogmaals, dat kan ik me eigenlijk niet voorstellen); nee, dit toestel en motor zijn echt volkomen ongeschikt om mee te beginnen. Het is een kist van 220cm met een vlieggewicht van rond de 14kg. Als je daar zulke basale vragen over stelt ben je er echt niet aan toe.

Er zijn hier vast mensen die ook met dit balletje gespeeld hebben en me wat advies kunnen geven.
Niet in het beginnersdeel. dit soort vliegtuigen wordt gebouwd en gevlogen door mensen die al jaren vliegen en precies weten waar ze mee bezig zijn. Er is een apart deel voor schaalmodellen, kijk daar eens een poosje rond. De antwoorden op jouw vragen zijn niet in een paar berichtjes te geven.

Nou dan heb je iig nog kunnen lachen vanavond.

Ik stel een normale vraag.. Je moet ergens beginnen met informatie en ik geef ook duidelijk aan dat ik weet dat het mogelijk nog even te hoog gegrepen is. Het is niet zo dat ik helemaal geen ervaring heb op modelbouw gebied.

Jammer dat je het gelijk belachelijk maakt. :rolleyes:

Nee, ik maak het niet belachelijk. Jammer dat het zo over komt, is echt niet de bedoeling. Mijn excuus als het zo over komt.
Maar ik denk dat je met 3000 euro dit vliegtuig niet vliegend hebt en ik kan me bijna niet voorstellen dat je zulke bedragen uit gaat geven als je geen idee hebt wat het is.

Als je een zeer ervaren vlieger en bouwer bent zou je deze vragen niet stellen, als je dat niet bent is het antwoord eigenlijk heel kort; je kunt met zo'n groot, complex en zwaar model niet beginnen. en wat je er voor moeten weten en kunnen kan niemand je op een forum even uitleggen.

Je zegt "het vliegen zal geen probleem zijn"; hoeveel ervaring heb je dan met vliegtuigen?
Je schrijft ook "Ik heb geen ervaring met schaalmodellen"; hoeveel en wat heb je dan wel gebouwd?

Als je dat beantwoord kan er ook een passender antwoord gegeven worden.

Met alle respect.. als je kan heli vliegen kan je zeker met vleugels vliegen.Ik heb dit ook wel eens gedaan met een schuimpie, niet vergelijkbaar maar als je kan vliegen, kan je vliegen. Zoals ik aangaf bouw ik regelmatig heli's van alle maatstaven.Ik denk dat de weg van vleugels naar helis op bepaalde gebieden moeilijker is dan andersom.

Ik gaf aan geen ervaring te hebben met schaal dat besef ik me heel goed. Het model van de link waar ik me kort in verdiept heb komt als ARF in delen met een goede handleiding.

Het is dus niet zo dat je alles zelf hoeft te doen te zagen spannen etc etc.Ook het elektronische gedeelte of het inregel en afstellen zal geen probleem zijn.

Als ik weet dat het dus echt iets is wat nog niet voor mij is weggelegd nu dan kan ik dat in de toekomst gaan doen, ook goed maar dan weet ik het iig.

Idd zal dit model uitkomen op een bedrag wat daarbij in de buurt komt en maakt de stap zoals je zei nog groter. Niet dat het bedrag een probleem is maar wel om mee te beginnen idd.

Dan begrijp ik je vragen niet. Je zegt: vliegen is geen probleem, het bouwen is geen probleem, de elektronica en het afstellen is geen probleem.
Dan zou je hem ook gelijk kunnen kopen.

Maar is heb een andere mening (en ik vlieg al een aantal jaren met vliegtuigen en heb er ook heel wat gebouwd);
vliegen met een Corsair van 14kg is wél een probleem als je enkel helicopters hebt gevlogen, opbouwen van deze kist is zonder enige bouwervaring met vliegtuigen wél een probleem en het inbouwen en afstellen van alle mechanica is óók een probleem als je voor het eerst een vliegtuig bouwt.

Ik heb geen idee wat ik zou moeten zeggen om je dat te doen geloven. Als jij denkt dat het geen problemen op gaat leveren moet je het gewoon gaan proberen. Laat je bijstaan door een ervaren bouwer en vlieger, ik geef graag mijn ongelijk toe als jij gelijk hebt.

Het gaat mij niet om het gelijk ik denk dat jij gelijk heb. Alleen moet je wel de kans krijgen om ergens achter te komen vandaar mijn vraag hier.

Het is jammer dat het hier op het forum altijd gelijk een kennis en ervaring strijd wordt zonder de vraag eerst goed en relaxed beantwoord te krijgen. Alle andere bronnen geven aan dat het te doen is met dit model maar omdat ik zelf me altijd graag ergens in verdiep voor ik ergens aan begin stelde ik de vraag hier.

Nu ik door heb dat het toch nog te grote stap is weet ik dat iig.

Bedankt.

Alleen moet je wel de kans krijgen om ergens achter te komen vandaar mijn vraag hier.
klopt, maar je vraag is wel erg ongebruikelijk. Deze Corsair is qua bouwen en vliegen zo'n beetje de erdedivisie onder het modelvliegen. De meeste mensen die wat gelezen en bestudeerd hebben komen zelf tot de conclusie dat het wat hoog gegrepen is om mee te beginnen.

Het is jammer dat het hier op het forum altijd gelijk een kennis en ervaring strijd wordt zonder de vraag eerst goed en relaxed beantwoord te krijgen.
:confused: zonder iets van jouw kennis en ervaring te weten zijn dit soort vragen niet te beantwoorden. Er is geen sprake van strijd.

Alle andere bronnen geven aan dat het te doen is met dit model
Welke bronnen zijn dat? Ik denk namelijk dat dit vanuit een ander referentiekader geschreven is en dat je dat op de één of andere manier gemist hebt. Ik kan me niet voorstellen dat je ergens hebt gelezen dat dit voor iemand die nog niets gebouwd heeft en "wel eens met een schuimpje gevlogen heeft" goed te doen is.

Nu ik door heb dat het toch nog te grote stap is weet ik dat iig.
Ik heb nog nooit zoiets groots, duurs en zwaars gebouwd of gevlogen dus ik kan er ook helemaal naast zitten. Ik heb alleen maar véél kleiner, lichter, goedkoper en makkelijker gebouwd en daar mijn handen vol aan. Dat zegt misschien meer over mij dan over jou dus laat je door mij niet tegen houden.

Peter, je begon je eerste post met twijfel.
Arjan heeft je met argumenten willen overtuigen dat de aanschaf van dit model + motor geen handige zet is.
Dat heeft niets te maken met "een kennis en ervaring-strijd", dat is gewoon een eerlijk advies van een ervaren "plankvlieger".
Nee, het is nooit leuk om te horen dat een droom nog een tijd "droom" moet blijven. Maar om 3.000 Euro te gaan besteden aan een eerste vliegtuigmodel is, op z'n zachtst gezegd "geen goede investering".
Maar goed, als jij net de hoofdprijs uit de postcodeloterij hebt gewonnen... Give it a try!

"als je kan vliegen, kan je vliegen" is wel heel simpel gesteld. Ik heb een autorijbewijs, dus ik ga morgen een 1000cc motorfiets kopen, want als je kan rijden, kan je rijden.

Ja, natuurlijk heb je voordeel aan je ervaring met 3D heli's. Je hebt de reflexen, de coördinatie en technische kennis. Dus je hoeft heus niet met de standaard hoogdekker-trainer te beginnen, maar je idee om dan meteen een 60 cc warbird te kopen is ronduit beangstigend.

Stel ... een jet-vlieger (dat zijn ook niet de minsten qua reflexen en coördinatie) wil eens met heli's gaan vliegen en denkt dan meteen aan één van de moeilijkste, snelste (gevaarlijkste) heli's. Wat zeg jij dan?

Kom alsjeblieft naar het schaal forum en vraag daar eens wat een geschikte kist zou zijn in jouw geval.

Ik zit er helemaal niet mee dat ik er achter ben dat het nog niks wordt liever zo dan anders. Ik zal het alleen moeten uitstellen nou en.

Ik ben verder zeer aktief en tevreden op het hobby gebied dus ik verveel me niet.Een droom kan je naar toe werken.

Wat ik mooi had gevonden als er gelijk gezegd werdt dat het aardig wat voeten in de aarde heeft met een paar argumenten, dan ben je klaar. Maar het kwam nu over alsof ik achterlijk ben.
En is weer recht getrokken dus geen verdere drama nodig.

Verder heb ik al bedankt dus daar laat ik het bij.

Fijne avond.

Ps die 1000cc zware motorfiets is al bedwongen, een van de lastigste die er is ;)

Wat ik mooi had gevonden als er gelijk gezegd werdt dat het aardig wat voeten in de aarde heeft met een paar argumenten, dan ben je klaar.
Ik dacht dat ik dat in mijn eerste bericht had gedaan. Met daarbij de serieuze vraag of het een grap was omdat eigenlijk iedereen die een klein beetje bekend is met modelbouw (en dat ben jij) dit zelf kan bedenken.

Ik ben daarom nog steeds erg benieuwd waar je hebt gelezen dat dit toestel met deze motor geschikt is om te beginnen met modelvliegen. Heb je wat linkjes?

Verder denk ik, als dit je droomtoestel is, dat je er veel aan zou kunnen hebben eens wat treffens langs te gaan waar dit soort kisten vliegen. Dan krijg je een idee wat het inhoudt. Bij de meeste clubs zullen ze je trouwens niet laten beginnen met zoiets, misschien is het een idee voor een paar honderd euro een leuke kist te kopen en eerst eens een poosje te gaan vliegen.

Ik denk dat hij prima zo`n kist kan bouwen. Ik heb zelf ook een Warbird gebouwd (Mustang) met 4 takt motor en zelf ingevlogen na een check van een ervaren plankhengst. Op grotere schaal zal mij dit ook lukken. Helivliegers zijn doorgaans erg kritisch op aansturingen dus dat zal best goedkomen. Ik ken meerdere helivliegers waarvan ik weet dat zij dit kunnen. Uiterraard laat je de kist nazien zodra je denkt dat hij vliegklaar is. Ik ben zelf helivlieger en heb een Calmato zonder enige hulp en vliegervaring (behalve helies) ingevlogen zonder schade.
Ik kan er nu mee lezen en schrijven en de warbird was dan ook geen enkel probleem.

....heb een Calmato zonder enige hulp en vliegervaring (behalve helies) ingevlogen zonder schade.
Prima, lijkt mij ook niet onwaarschijnlijk. Was ook mijn suggestie aan TS om daar anders eens mee te beginnen.
Maar ik zou een Calmato en een Corsair van 14kg met een 70cc 7-cilinder, intrekbaare wielen en flaps niet direct onder dezelfde noemer scharen, zowel qua opbouwen als vliegen niet.
Als dat voor helivliegers niet opgaat mag je mijn opmerking vergeten.

Het gaat echter niet alleen om reflexen of stuurmanskunsten: voorwaartse snelheid/daalsnelheid bij het landen kunnen inschatten, handhaven én corrigeren (niet teveel of te weinig), begin van overtrek herkennen, tipstall ...

Ik zou proberen wat gevoel te krijgen voor die aspecten van het fixed wing vliegen met een lichter toestel met minder vermogen... een Warbird van 14 kg met een 60 cc motor die ongecontroleerd op en neer springt bij een landing met te hoge snelheid is een echt gevaar.

Met zo`n kist zou ik dat ook nooit doen, maar de kist bouwen lijkt mij geen probleem. Als hij bij een club zit waar ze met soortgelijke toestellen vliegen moet het goedkomen.

maar de kist bouwen lijkt mij geen probleem.
Dat zie ik persoonlijk anders. Het netjes opbouwen van een elektrische heli geeft volgens mij weinig handvatten voor het veilig opbouwen van een vliegtuig van 14kg met een hele dikke verbrandingsmotor. Daar komen (alweer, naar mijn idee) heel andere technieken en aandachtpunten bij om de hoek kijken.

Klopt ! maar een Henseleit uit het niets opbouwen en vliegen vergt ook wat van je technische kennis !

Dat zie ik persoonlijk anders. Het netjes opbouwen van een elektrische heli geeft volgens mij weinig handvatten voor het veilig opbouwen van een vliegtuig van 14kg met een hele dikke verbrandingsmotor. Daar komen (alweer, naar mijn idee) heel andere technieken en aandachtpunten bij om de hoek kijken.

Noem dan eens wat.. Je argumenten zijn alleen maar dat dingen moeilijk zijn maar ik hoor graag wat er dan zo moeilijk is. Dat was al vraag n1 in mijn eerste post.

Wat is er dan zo moeilijk aan het vliegen van deze kisten? Ik heb al mensen die zeggen dat juist hoe groter hoe makkelijker.

Wat is er dan zo moeilijk aan het bouwen van deze kisten?

Waar moet je op letten als je met verbrandings motoren aan de gang gaat wat is er moeilijk aan?Vergt het veel tijd geld of onderhoudt afstellen lastig.. ?

Back