Beginner schaal,

Het uitvoeren heb ik allemaal "zelf" gedaan, van begin tot eind.
........
Voordelen heeft het ook want je leert ook door zelf te zoeken en uit te vinden.
Ik heb ook mijzelf leren vliegen. En daarna jaren alles alleen gedaan, op dezelfde manier als jij.
Maar de echt grote stappen ben ik pas gaan maken toen ik bij clubs ging vliegen. En wedstrijden ging doen. Je steekt ontzettend veel op van de kennis en ervaringen van anderen. Ik ben nooit opdringerig of betuttelend benaderd door die anderen, heb wel enorm veel gezien en gehoord. Dat gaat veel beter dan via het internet. En daarnaast is het heel gezellig. Ik ben geen clubmens, ga ook niet naar bouwavonden maar op het veld leer ik enorm veel. Onder andere van mensen als Dickie.

Als ik jou was zou ik het gewoon eens proberen, een aantal mensen heeft je al hulp aangeboden. Kun je lekker met je Corsair aan de slag :-)

Ik ga er van uit je gezien niet op een modelvliegveld vliegt ,je prive veld ruim genoeg is .een heli op snelheid is gelijk een vliegtuig in de lucht .er zijn goede ww2 kisten om in te stappen . de p47 heeft als model geen echt kritische neigeingen . je zou die van blackhorse kunnen nemen die is 160cm span of je neemt die van phoenix ein de varianten 160 of 200 cm span .aangezien je heli vliegt is techniek je niks vreemd en beheers je de middelen .motorkeuze is wat je wilt .op de 160cm span kisten past een 10cc 2takt of 15cc 4takt methanol of een 20cc benzine (blijf wel weg van die omgebouwde methanol varianten )
esm zou ik nog niet pakken als toestel om te beginnen , daar moet het een en het ander aan aangepakt worden voor ze echt goed vliegwaardig zijn (motorschot goed verlijmen ,zwaartepunt juist niet uit de gebruiksaanwijzing nemen ,diverse lijmpunten goed nalopen ).

Je voorliefde voor de corsair kan bijna elke modelvlieger begrijpen ,want daar liggen we allemaal van te dromen ,blijft een mooie verschijning .echter heeft deze kist wel wat nukken met start en landing (kielvlak is met de staart omlaag niet echt autoritair ,vandaar het grote roer oppervlak ). Daarom wordt er eerder al de p47 geoppert , fijn toestel .

Daarenboven zijn de meesten hier begonnen met vallen en opstaan. Niet geschoten is altijd mis.

Het is echter wel een goed idee om een iets eenvoudiger model eerst te plannen en dan pas met het grote werk van je droomvliegtuig te beginnen.

Wil je direct met je droomvliegtuig beginnen - mooi! En waarom niet? Je zal vermoedelijk wel wat tegenslagen te verwerken krijgen - zoals bijna iedereen. Ik denk hierbij bvb in het recente verleden aan Han die toch mag beschouwd worden als een ervaren bouwer en vlieger, maar toch zijn Beech aan zgn snippers gevlogen heeft. Gelukkig genoeg ervaring om het aantal snippers te beperken.

Wat ik wel afraad is zonder enige hulp, je eerste (hopelijk niet je laatste) schaalvliegtuig zomaar wild de lucht in te sturen. Een beetje club en vlieg assistentie is toch wel aan te raden. Onze mooie hobby ervaart vandaag steeds meer tegenkantingen uit onwetend Vlaanderen en Nederland. Elke tegenslag (lees ongeval met menselijke en/of stoffelijke schade) wordt dan ook direct uitvergroot.

als we dan voor een goed vliegens schaalmodel gaan operen neem een mustang
er is haast geen warbird dat vergevelijker vliegt als de mustang

T-28 Trojan past ook in het rijtje makkelijk te vliegen schaalmodellen, zeker het neuswiel speelt hier een grote rol in!

Mvg,

Pascal.

Een Harvard in 'Corsair-kleuren' misschien?

Black Horse heeft een ARF met 2 m. span voor 26 cc motor. Dat is al aardig groot en een Harvard is ook niet zo heftig qua vliegeigenschappen.

Of dit merk:
http://www.cmpairplane.com/warbird/AT-6 160 Size.html

harvard-t-6g-trainer.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Modellen van CMP kun je beter niet aan beginnen
dan kun je nog beter zelf bouwen
CMP is niet echt geweldig gebouwd
onderdelen los krijgen is erg lasting
dan kun je nog beter ESM nemen

Bedankt voor de info heren. Ik ga dit opslaan..

Ik ga tegen de tijd een plan van aanpak maken eens praten met clubleden misschien etc etc. En misschien vind ik wil iemand hier in de buurt die iets dergelijks vliegt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Pfoe, hier is al veel geschreven zeg! Wat een verschillende adviezen allemaal!

Ik denk dat je een helicoptervlieger prima is staat is om vliegtuigen te vliegen. Maar niet van het ene op het andere moment...
Een beetje oefenen is geen overbodige luxe. En oefenen met een enorm toestel van 3k lijkt me onwijs.

Dus gewoon even iets bescheidener beginnen. Dan kan je later alsnog overstappen, als het (nog steeds) bevalt en goed gaat.

NB. Een at-6 is veel intensiever (moeilijker) toestel dan de corsair. Een at-6 heeft een lastig landingsgestel (wielen dicht bij elkaar), stuurt heel sterk op richtingsroer (ipv rolroer) en last not least: heeft een heel agressieve tipstall.
Maar ook een corsair is niet het makkelijkste toestel.

Succes en plezier!

Back